Przepisy ogólne
Szkolenie
| Poz. | Rodzaj uprawnienia | Rodzaj pojazdu | |
| 1 | 2 | 3 | |
| 1 | A | motocykl o pojemności skokowej silnika przekraczającej 125 cm3, który może osiągnąć prędkość co najmniej 100 km/h | |
| 2 | A1 | motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW | |
| 3 | K | B | samochód osobowy o długości przekraczającej 3,5 m lub samochód osobowy przystosowany do rodzaju schorzenia osoby niepełnosprawnej posiadającej orzeczenie lekarskie z adnotacją, że może taki pojazd prowadzić |
| 4 |
A T |
B1 | trójkołowy lub czterokołowy pojazd samochodowy o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg |
| 5 |
E G |
C | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 10 t i długości co najmniej 7 m |
| 6 |
O R |
C1 | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 4 t i nieprzekraczającej 7,5 t |
| 7 |
I A |
D | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 9 m |
| 8 | D1 | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 5 m | |
| 9 | B+E | pojazd, o którym mowa w art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1 t, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów przekracza 3,5 t | |
| 10 | C+E | zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 18 t i długości co najmniej 12 m złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 5 i przyczepy lub ciągnika siodłowego i naczepy | |
| 11 | C1+E | zespół pojazdów o długości co najmniej 8 m, złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 6 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 2 t | |
| 12 | D+E | autobus określony w poz. 7 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
| 13 | D1+E | autobus określony w poz. 8 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
| 14 | T | zespół pojazdów o długości co najmniej 7,5 m złożony z ciągnika rolniczego i przyczepy wieloosiowej innej niż lekka | |
| 15 | Pozwolenie | pojazd szynowy wieloczłonowy lub skład tramwajów co najmniej 2-wagonowy | |
- zgodnie z wymogami określonymi w programie, który stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
- jeżeli zakres szkolenia obejmuje kategorię C, C1, D lub D1 prawa jazdy,
- jeżeli zakres szkolenia obejmuje odpowiednio kategorię B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E prawa jazdy.
- zgodnie z wymogami określonymi w programie, który stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Egzaminowanie
- realizowanej w sali spełniającej wymagania określone w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b), wyposażonej w pomoce naukowe określone w § 3 ust. 1 pkt 4,
Uprawnienia
- oraz zawiadamia o tym fakcie jednostkę wskazaną przez ministra właściwego do spraw transportu.
Przepisy przejściowe i końcowe
- uważa się za spełniające wymagania określone w § 29 w stosunku do odpowiedniego rodzaju uprawnień.
30 Wniosek o wydanie/zmianę zakresu**) zezwolenia na prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych
31 ZEZWOLENIE NR
na prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych
32 PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW LUB MOTORNICZYCH
Postanowienia wstępne
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
33 PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA INSTRUKTORÓW
Postanowienia wstępne.
- "P" - jeżeli wynik jest pozytywny,
- "N" - jeżeli wynik jest negatywny,
- "X" - jeżeli osoba nie przystąpiła do egzaminu.
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
Tabela 1
| Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
| teoretycznych | praktycznych | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Psychologia | 10 | - |
| 2 | Metodyka nauczania | 50 | - |
| 3 | Prawo o ruchu drogowym | 30 | - |
| 4 | Technika kierowania i obsługa pojazdu | 20 | - |
| 5 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 16 | - |
| 6 | Zasady prowadzenia ośrodka szkolenia | 12 | - |
| 7 | Pedagogika | 4 | 50*) |
| 8 | Razem | 142 | 50*) |
*) Należy uwzględnić dodatkowo odpowiednią do zakresu nauczania słuchacza kursu liczbę godzin zajęć określoną w tabeli nr 2,
Tabela 2
| Poz. | Zakres objęty nauczaniem | Liczba godzin zajęć*) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Kat. A, A1 lub B1 | 10 |
| 2 | Kat. B, C, C1, D1, T, B+E, C1+E, D1 + E, T lub pozwolenie | 20 |
| 3 | Kat. C+E, D+E | 15 |
| 4 | Kat. D | 25 |
*) Podane wartości odnoszą się do każdej kategorii prawa jazdy oddzielnie;
PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW
Postanowienia wstępne.
- "P" - jeżeli wynik jest pozytywny,
- "N" - jeżeli wynik jest negatywny,
- "X" - jeżeli osoba nie przystąpiła do egzaminu.
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
Tabela 1
| Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
| teoretycznych | praktycznych | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Psychologia | 20 | - |
| 2 | Dydaktyka | 20 | - |
| 3 | Prawo o ruchu drogowym | 30 | - |
| 4 | Technika kierowania i obsługa pojazdu | 20 | - |
| 5 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 16 | - |
| 6 | Zadania egzaminatora | 42 | - |
| 7 | Praktyka pedagogiczna | 4 | litera b), c), d), g) i h) - 6 litera e), f), i) ,j) - 4*) |
| 8 | Razem | 152 | 10**) |
*) W tematach określonych tymi literami należy uwzględnić dodatkowo 1 godzinę dla każdej kategorii prawa jazdy, jeżeli osoba jest szkolona w zakresie większym niż jedna kategoria lub pozwolenie.
**) Uwzględniając szkolenie tylko w zakresie jednej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia.
Tabela 2
| Poz. | Słuchacz kursu - prowadzący | Liczba pozytywnych ocen |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Egzamin teoretyczny | 1 |
| 2 | I część egzaminu praktycznego | 1 w każdej kategorii objętej nauczaniem |
| 3 | II część egzaminu praktycznego | 1 w każdej kategorii objętej nauczaniem |
34 INSTRUKCJA PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW PAŃSTWOWYCH
Postanowienia wstępne
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminów
- stosując zasady określone w ust. 5 pkt 1.
Zasady przeprowadzania egzaminów teoretycznych
Tabela 1
| Poz. | Kategoria prawa jazdy | Zakres pytań w teście zasadniczym | Zakres pytań w teście specjalistycznym | Dopuszczalna liczba błędów w teście zasadniczym | Dopuszczalna liczba błędów w teście specjalistycznym | Łączna dopuszczalna liczba błędów | Czas trwania egzaminu (min) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 1 | B lub B1 | 1-18 | - | 2 | - | 2 | 25 |
| 2 | A, A1 lub T | 1-12 | 1-6 | - | - | 2 | 25 |
| 3 | C, C1, D lub D1 | - | 1-18 | - | 2 | 2 | 25 |
Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego
Tabela 2
| Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategorie prawa jazdy |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca | wszystkie |
| 2 | Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B, B1, C, C1,D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem lub wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 6 | Zawracanie | B, B1, C, C1 |
| 7 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 8 | Slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami) | A, A1 |
Tabela 2A
| Poz. | Nr zestawu | Pozycja zadania w tabeli 2 | Kategoria |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | 1 | 3, 4 - wjazd tyłem | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 2 | 2 | 3, 5 | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 3 | 3 | 4 - wjazd przodem, 6 | B, B1, C, C1 |
| 4 | 4 | 4 - wjazd przodem, 7 | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 5 | 5 | 5, 7 | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 6 | 6 | 4 - wjazd tyłem, 6 | B, B1, C, C1 |
Tabela 3
| Poz. | Poz. zadania z tabeli 2 | Kryteria |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | 1 |
- dla kategorii A, A1 - podparcie motocykla na podpórce, zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, |
| - dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E: | ||
|
- sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku), | ||
|
- od dnia 1 maja 2004 r. sprzęganie oraz rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy), | ||
|
- dla kategorii D, D+E, D1, D1+E - sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia, | ||
|
- właściwe ustawienie lusterek, fotela, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), | ||
| - upewnienie się o możliwości jazdy, | ||
| - płynne ruszenie | ||
| 2 | 2 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 zał. nr 5 do instrukcji, |
|
- dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, | ||
| - dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E: | ||
| - płynna jazda do przodu pasem ruchu, | ||
|
- cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut, | ||
|
- nienajeżdżanie na linie ograniczające pas (pachołki lub tyczki), | ||
|
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w odległości nie większej niż 0,4 m od linii zatrzymania | ||
| 3 | 3, 4 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 zał. nr 5 do instrukcji, |
| - właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, | ||
| - w czasie wykonania zadania: | ||
| - możliwa jedna korekta toru jazdy, | ||
|
- pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu oraz naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), | ||
| - pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska | ||
| 4 | 5 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 zał. nr 5 do instrukcji, |
| - właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, | ||
| - w czasie wykonywania zadania: | ||
| - możliwa jedna korekta toru jazdy, | ||
|
- pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki) oraz najechać na krawężnik, | ||
| - pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska | ||
| 5 | 6 | - właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, |
| - sposób zawracania: | ||
| - nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy, | ||
| - nienajeżdżanie na krawężniki | ||
| 6 | 7 | przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć |
| 7 | 8 |
- 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, |
| - upewnianie się o możliwości skręcenia |
Tabela 4
| Poz. | Zadania egzaminacyjne |
| 1 | 2 |
| 1 | Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca |
| 2 | Jazda do przodu i tyłu po prostej i łuku |
| 3 | Dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek oraz przejazd |
| 4 | Dojazd do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne |
| 5 | Przejazd wagonem wieloczłonowym lub składem co najmniej 2-wagonowym |
| 6 | Jazda awaryjna jednym wagonem lub przy wykorzystaniu jednej z grup silników |
| 7 | Przejazd przez myjnię wagonów |
| 8 | Wjazd na stanowisko postojowe |
Tabela 5
| Poz. | Poz. zadania z tabeli nr 4 | Kryteria |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | 1 | - właściwe ustawienie fotela i lusterek, |
| - sprawdzenie: | ||
| - połączenia wagonów, | ||
|
- działania hamulców, pantografu, przetwornicy, piasecznic, oświetlenia wagonu, | ||
| - mechanizmu otwierania i zamykania drzwi wagonów, | ||
| - upewnienie się o możliwości jazdy, | ||
| - płynne ruszenie | ||
| 2 | 2 | płynna jazda do przodu i tyłu, zatrzymanie wagonu w określonych miejscach |
| 3 | 3 |
- zatrzymanie wagonu przed zwrotnicą w odległości nie mniejszej niż 0,5 m, |
|
- właściwe ustawienie zwrotnicy i odpowiedni najazd na iglicę zwrotnicy | ||
| 4 | 4 |
- dojazd do stojącego wagonu na odległość nie większą niż 0,1 m, |
| - właściwe połączenie wagonów | ||
| 5 | 5, 6 | - płynna jazda, przejazd pod izolatorem sekcyjnym, |
| - właściwa kolejność wykonywania czynności umożliwiających: | ||
| - jazdę jednym sprawnym wagonem, | ||
| - przy wykorzystaniu jednej z grup silników | ||
| 6 | 7, 8 |
- właściwe przygotowanie wagonu do przejazdu przez myjnię oraz utrzymanie odpowiedniej prędkości przejazdu przez nią, |
|
- zatrzymanie wagonu w odpowiednim miejscu na stanowisku postojowym oraz jego zabezpieczenie na okres postoju |
Tabela 6
| Poz. | Zadania egzaminacyjne |
| 1 | 2 |
| 1 | - wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
| 2 | - jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi: |
| - o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, | |
|
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
| 3 |
- jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu |
| 4 | - przejazd przez skrzyżowania: |
| - równorzędne (trzy- i czterowlotowe), | |
|
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c), | |
| - z sygnalizacją świetlną, | |
| - na których ruch odbywa się wokół wyspy, | |
| - dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*) | |
| 5 | - przejazd przez przejścia dla pieszych |
| 6 |
- przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego |
| 7 | - wykonanie manewrów: |
|
- wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1 przy prędkości co najmniej 50 km/h), | |
| - zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania, | |
| - od dnia 1 maja 2004 r. hamowanie awaryjne |
*) Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego.
**) Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
Tabela 7
| Poz. | Rodzaj uprawnień | Czas trwania jazdy w ruchu drogowym [min] |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Prawo jazdy kategorii: |
25 45 |
|
A1, A, B1, B, B+E, T C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, D+E | ||
| 2 | Pozwolenie | 35 |
I. Lista osób zakwalifikowanych na egzamin w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C, D, T, B+E, C+E lub D+E
- umożliwiające sprawdzenie umiejętności wykonywania manewrów podstawowych.
I. Protokół egzaminacyjny z wyników egzaminów prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii: A, B, C, D, T, B+E, C+E lub D+E
II. Protokół egzaminacyjny z wyników egzaminów prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii: A1, B1, C1,C1+E, D1, D1+E oraz pozwolenia
Format A4, układ pionowy
WZÓR LEGITYMACJI INSTRUKTORA
Barwa tła: szara (strony - 4,1), biała (strony - 2, 3).
Napisy - barwa czarna.
WZÓR LEGITYMACJI EGZAMINATORA
Barwa tła: czarna - strony (4,1), biała - strony (2, 3).
Barwa napisów: biała - strona (1), czarna - strony (2, 3).
Strony: 4, 1, 2, 3 .
Pieczątka okrągła o średnicy 15 mm zawiera:
a) nazwę miejscowości stanowiącej siedzibę ośrodka egzaminowania - umieszczoną przy jej obwodzie zewnętrznym i ograniczoną obwodem wewnętrznym,
b) pierwsze litery wyrazów określających nazwę jednostki - umieszczone poziomo wewnątrz obszaru ograniczonego obwodem wewnętrznym.
35 Tabela 1
| Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategorie |
| 1 | Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca | B A C D |
| 2 | Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B C D |
| 3 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | B C D |
| 4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B C D |
| 5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | B C D |
| 6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | A B C D |
| 7 | Slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami) | A |
| Poz. | Poz. zadania z tabeli 1 | Kryteria |
| 1 | 1 |
- dla kategorii A - podparcie motocykla na podpórce, zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, |
|
- dla kategorii D - sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia, | ||
|
- właściwe ustawienie lusterek, fotela, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), | ||
| - upewnienie się o możliwości jazdy, | ||
| - płynne ruszenie | ||
| 2 | 2 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 załącznika nr 5 do instrukcji przeprowadzania egzaminów państwowych, |
| - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, | ||
|
- nienajeżdżanie na linie ograniczające pas (pachołki lub tyczki), | ||
|
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w odległości nie większej niż 0,4 m od linii zatrzymania | ||
| 3 | 3, 4 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 załącznika nr 5 do instrukcji przeprowadzania egzaminów państwowych, |
| - właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, | ||
|
- w czasie wykonywania zadania pojazd nie może naruszyć obrysem pojazdu linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki) - kryterium nie dotyczy wykonania zadania z poz. 4 w zakresie uprawnień na kat. D, | ||
| - płynne wykonanie parkowania, | ||
| - pozycja pojazdu na stanowisku: wewnątrz stanowiska | ||
| 4 | 5 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 załącznika nr 5 do instrukcji przeprowadzania egzaminów państwowych, |
| - właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, | ||
|
- w czasie wykonywania zadania pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki i tyczki) oraz najechać na krawężnik, | ||
| - płynne wykonanie parkowania, | ||
| - pozycja pojazdu na stanowisku: wewnątrz stanowiska | ||
| 5 | 6 |
- przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć |
| 6 | 7 |
- 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, |
| - upewnienie się o możliwości skręcania |
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2001.150.1681 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Szkolenie, egzaminowanie i uzyskiwanie uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. |
| Data aktu: | 14/12/2001 |
| Data ogłoszenia: | 24/12/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2002 |








