Aplikacja legislacyjna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 kwietnia 2000 r.
w sprawie aplikacji legislacyjnej.

Na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Aplikacja legislacyjna, zwana dalej "aplikacją", jest prowadzona przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
2.
Aplikacja jest podzielona na dwa 5-miesięczne semestry i prowadzona w przemiennie następujących cyklach:
1)
cykl I:
a)
aplikacja rozpoczyna się we wrześniu,
b)
pierwszy semestr trwa od września do stycznia następnego roku,
c)
drugi semestr trwa od lutego do czerwca,
d)
patroni prowadzą zajęcia z aplikantami od listopada do października następnego roku,
e)
aplikacja kończy się egzaminem w listopadzie,
2)
cykl II:
a)
aplikacja rozpoczyna się w lutym,
b)
pierwszy semestr trwa od lutego do czerwca,
c)
drugi semestr trwa od września do stycznia następnego roku,
d)
patroni prowadzą zajęcia z aplikantami od kwietnia do marca następnego roku,
e)
aplikacja kończy się egzaminem w kwietniu.
§  2.
1.
Nadzór programowy nad aplikacją sprawuje Rada Legislacyjna, działająca przy Prezesie Rady Ministrów.
2. 2
Nadzór nad przebiegiem aplikacji sprawuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub, działający z jego upoważnienia, Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
§  3.
Aplikacja obejmuje:
1)
uczestnictwo w wykładach oraz konwersatoriach,
2)
wykonywanie zadań praktycznych, wyznaczanych przez kierownika aplikacji lub patrona.
§  4.
1.
Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są, z uwzględnieniem odrębności gałęzi prawa i dyscyplin prawniczych:
1)
źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
metodyka pracy legislacyjnej,
3)
procedura prawodawcza,
4)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa,
5)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym,
6)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej,
7)
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.
2.
Zadania praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu, pod kierunkiem prowadzącego wykład lub konwersatorium albo patrona:
1)
projektów aktów prawnych,
2)
założeń projektów aktów prawnych,
3)
stanowisk prawno-legislacyjnych do projektów aktów prawnych.
§  5.
1.
Kierownikiem aplikacji może być profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych.
2.
Kierownika aplikacji powołuje i odwołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady Legislacyjnej.
3.
Zastępcę kierownika aplikacji powołuje i odwołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek kierownika aplikacji.
§  6.
1.
Kierownik aplikacji przygotowuje program aplikacji oraz zapewnia należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowego planu zajęć,
2)
właściwy dobór wykładowców i patronów,
3)
wyznaczanie patronów aplikantom,
4)
dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację,
5)
zapewnienie obsługi administracyjnej aplikacji oraz egzaminu kończącego aplikację.
§  7.
1.
W roku, w którym rozpoczyna się aplikacja, kierownik aplikacji przekazuje Szefowi Służby Cywilnej - nie później niż do dnia 31 maja w I cyklu i do dnia 31 grudnia w II cyklu - informację o przyjmowaniu zgłoszeń na aplikację.
2.
W informacji podaje się:
1)
limit przyjęć na aplikację,
2)
warunki i tryb kierowania na aplikację,
3)
terminy przyjmowania zgłoszeń.
3.
Szef Służby Cywilnej podaje do publicznej wiadomości informację o przyjmowaniu zgłoszeń na aplikację przez ogłoszenie w Biuletynie Służby Cywilnej.
§  8.
1.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów określa każdorazowo limit przyjęć na aplikację, biorąc pod uwagę potrzeby urzędów oraz warunki organizacyjne i finansowe aplikacji.
2. 3
Listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji ustala komisja, składająca się z kierownika aplikacji i jego zastępcy oraz upoważnionych przedstawicieli Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Rządowego Centrum Legislacji i Szefa Służby Cywilnej, spośród osób określonych w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej i art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.) - z uwzględnieniem ust. 3.
3. 4
Komisja ustala listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, biorąc pod uwagę - oprócz wymagań określonych w przepisach wymienionych w ust. 2:
1)
liczbę lat pracy kandydata, w tym liczbę lat pracy związanej z legislacją,
2)
potrzeby urzędów administracji rządowej kierujących do odbycia aplikacji,
3)
możliwości szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej.
§  9.
1.
Kierownik aplikacji wyznacza aplikantowi patrona spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej pięcioletni staż pracy związanej z legislacją.
2.
Patron może sprawować opiekę nad nie więcej niż trzema aplikantami.
3.
Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami w legislacji. Patron w szczególności:
1)
wyznacza zadania legislacyjne, polegające na przygotowaniu stanowiska prawno-legislacyjnego do projektu aktu prawnego lub przygotowaniu projektu aktu prawnego, oraz kontroluje wykonanie tych zadań,
2)
kontroluje postępy w stosowaniu zasad techniki prawodawczej,
3)
służy pomocą w wyjaśnianiu wątpliwości aplikanta w związku z problemami legislacyjnymi.
§  10.
1.
Wykłady i konwersatoria odbywają się w wyznaczony przez kierownika aplikacji jeden dzień w tygodniu.
2.
Uczestniczenie w wykładach i konwersatoriach oraz wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2, należy do obowiązków aplikanta.
3.
W razie niewykonywania przez aplikanta jego obowiązków, kierownik aplikacji może postanowić o skreśleniu z listy aplikantów, powiadamiając o tym urząd, który skierował aplikanta na aplikację.
§  11.
1.
Aplikacja kończy się egzaminem pisemnym oraz ustnym, składanym przed komisją egzaminacyjną. Każdy z egzaminów odbywa się w oddzielnym dniu.
2. 5
Komisję egzaminacyjną powołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek kierownika aplikacji, w składzie:
1)
przewodniczący komisji - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo upoważniona przez niego osoba, wyróżniająca się wiedzą prawniczą i doświadczeniem legislacyjnym,
2)
członkowie:
a)
kierownik aplikacji albo jego zastępca,
b)
przedstawiciel Szefa Służby Cywilnej,
c)
przedstawiciel Rady Legislacyjnej działającej przy Prezesie Rady Ministrów,
d) 6
przedstawiciel Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

- z zastrzeżeniem ust. 3.

3. 7
Członkami komisji nie mogą być osoby, które w czasie aplikacji wykonywały obowiązki patrona.
§  12.
1.
Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej.
2.
Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił więcej niż 10 dni zajęć, bez względu na przyczynę nieobecności. Aplikant taki jest skreślany z listy aplikantów.
§  13.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji.
2.
O terminie i miejscu egzaminu zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu kierownik aplikacji, z odpowiednim wyprzedzeniem.
§  14.
1.
Egzamin pisemny polega na opracowaniu projektu aktu prawnego wraz z uzasadnieniem oraz na opracowaniu stanowiska prawno-legislacyjnego do projektu aktu prawnego. Podczas egzaminu pisemnego aplikanci mogą posługiwać się tekstami aktów prawnych oraz zbiorami orzeczeń i komentarzami.
2.
Egzamin pisemny odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków komisji.
§  15.
1.
Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie umiejętności rozstrzygania problemów legislacyjnych w zakresie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Egzamin ustny odbywa się przed komisją egzaminacyjną, w obecności patrona aplikanta.
§  16.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując, w głosowaniu tajnym, uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Posiedzenia komisji egzaminacyjnej są niejawne.
3.
Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem: wyróżniający, bardzo dobry, dobry, zadowalający, niedostateczny.
4.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczący.
5.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację można zdawać go ponownie tylko jeden raz, nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  17.
1.
Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 16 ust. 4, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wydaje zaświadczenie stwierdzające ukończenie aplikacji. Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Odpis zaświadczenia Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazuje do urzędu, który skierował aplikanta na aplikację.
§  18. 8
 
1.
Odpłatność za uczestnictwo w aplikacji ustala się za semestr w wysokości siedmiokrotności minimalnego wynagrodzenia ustalanego odrębnymi przepisami.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wpłacane przez podmioty kierujące do odbycia aplikacji na wskazany rachunek Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  19.
1.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ustala miesięczne wynagrodzenia ryczałtowe dla:
1)
kierownika aplikacji i jego zastępcy,
2)
patronów.
2.
W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji kierownik aplikacji - z upoważnienia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:
1)
zawiera umowy z:
a)
wykładowcami,
b)
osobami wykonującymi czynności obsługi organizacyjnej i finansowej aplikacji,
2)
akceptuje koszty delegacji, zakwaterowania i innych należności określonych w przepisach o podróżach służbowych na terenie kraju,
3)
dokonuje zakupów środków technicznych i pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia aplikacji, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych.
§  20.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 października 1999 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 959).
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  9

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

Pan(i) .....................................................

urodzony(a) w dniu ................. r. w ..................

uczęszczał(a) w latach .................... na 2-semestralną

aplikację legislacyjną i ukończył(a) ją dnia ...............

z wynikiem .....................

......................... ....................

(pieczęć i podpis (pieczęć i podpis

przewodniczącego kierownika aplikacji

komisji egzaminacyjnej) legislacyjnej)

Szef

Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

(pieczęć okrągła)

Warszawa, dnia .......... 200.. r.

1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.01.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2001 r.
2 § 2 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.01.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2001 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.04.231.2317) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2004 r.

3 § 8 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.01.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2001 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.04.231.2317) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2004 r.

4 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.04.231.2317) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2004 r.
5 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.01.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2001 r.
6 § 11 ust. 2 pkt 2 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.04.231.2317) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2004 r.
7 § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.01.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2001 r.
8 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 października 2004 r. (Dz.U.04.231.2317) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2004 r.
9 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.01.52.541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2001 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024