Szczegółowe zasady finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposób współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 12 stycznia 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi.

Na podstawie art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887, Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Środki Funduszu Pracy mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887, Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636), zwanej dalej "ustawą".
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, zwany dalej "dysponentem", przekazuje środki Funduszu Pracy samorządom województw i powiatom na realizację przez nich zadań określonych w ustawie, do wysokości kwoty wynikającej na dany rok z algorytmu, o którym mowa w art. 57a ustawy.
3.
Środki Funduszu Pracy przekazywane są przez dysponenta samorządom województw i powiatom na wyodrębnione rachunki bankowe.
4.
Dysponent może zawierać z samorządami powiatowymi kontrakty na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu, określające w szczególności:
1)
kwotę środków Funduszu Pracy ustaloną na realizację programów,
2)
planowaną liczbę osób, które objęte zostaną programami,
3)
założone wskaźniki efektywności wykorzystania środków przyznanych na ich realizację,
4)
ustalenia dotyczące standardu realizowanych programów oraz przedstawiania wyników osiągniętych efektów.
§  2.
1.
Starostowie po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady zatrudnienia mogą zlecić bankom i innym instytucjom finansującym dokonywanie:
1)
wypłat świadczeń pieniężnych dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób, jeżeli koszty ich wypłaty nie przekroczą 0,8% wypłaconych kwot,
2)
rozliczeń, spłaty i egzekucji pożyczek udzielonych z Funduszu Pracy, jeżeli koszty ich obsługi nie przekroczą 0,8% spłaconych kwot.
2.
W uzasadnionych przypadkach dysponent może wyrazić zgodę na zlecenie zadań, o których mowa w ust. 1, bankom i innym instytucjom finansującym, gdy koszty realizacji tych zadań nie będą wyższe od 1% wypłaconych lub spłaconych kwot.
§  3.
1.
Dysponent oraz samorządy województw i powiaty, realizując zadania, o których mowa w § 1 ust. 2, obowiązani są do:
1)
dokumentowania wydatków z Funduszu Pracy,
2)
udostępnienia do kontroli dokumentów dotyczących wydatków z Funduszu Pracy przedstawicielom ministra właściwego do spraw pracy, dysponenta oraz innych upoważnionych organów i instytucji,
3)
przekazywania dysponentowi informacji o posiadanym stanie środków pieniężnych Funduszu Pracy, zapotrzebowania na te środki oraz innych danych i informacji w zakresie i terminach ustalonych przez dysponenta,
4)
przekazywania dysponentowi rocznych analiz wykorzystania środków Funduszu Pracy, w tym efektywności ich wykorzystania, do dnia 31 stycznia następnego roku za rok poprzedni.
2.
Dysponent przekazuje ministrowi właściwemu do spraw pracy roczną analizę gospodarki środkami Funduszu Pracy, w tym efektywności ich wykorzystania, do dnia 31 marca następnego roku za rok poprzedni.
§  4.
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi (Dz. U. Nr 41, poz. 215, z 1997 r. Nr 25, poz. 135 i Nr 134, poz. 890 oraz z 1998 r. Nr 37, poz. 210 i Nr 166, poz. 1245).
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.3.41

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposób współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi.
Data aktu: 12/01/2000
Data ogłoszenia: 21/01/2000
Data wejścia w życie: 21/01/2000, 01/01/2000