Nadanie statutu Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 1997 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1991 r. o utworzeniu Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki (Dz. U. Nr 16, poz. 74) zarządza się, co następuje:
§  1.
Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 1994 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki (Dz. U. Nr 53, poz. 216).
2.
Wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, decyzje powołujące kolegialne organy opiniodawczo-doradcze Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz udzielone pełnomocnictwa zachowują moc do czasu wydania nowych na podstawie statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT URZĘDU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI

§  1.
Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, zwany dalej "Urzędem", jest urzędem administracji rządowej obsługującym Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2.
1.
Prezes Urzędu kieruje Urzędem przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych wymienionych w § 5 ust. 1.
2.
Prezes Urzędu ustala zakres czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyjątkiem dyrektora generalnego.
3.
Prezes Urzędu może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, oraz innych pracowników Urzędu do podejmowania decyzji, w imieniu Prezesa Urzędu, w określonych przez niego sprawach.
§  3.
Na podstawie obowiązujących przepisów Prezes Urzędu może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych, w zakresie jego właściwości.
§  4.
Prezes Urzędu może tworzyć komisje, rady i zespoły, jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, cel utworzenia, skład oraz zakres zadań i tryb pracy tych organów.
§  5.
1.
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Prezesa,
2)
Biuro Dyrektora Generalnego,
3)
Departament Sportu Wyczynowego,
4)
Departament Sportu Dzieci i Młodzieży,
5)
Departament Upowszechniania Kultury Fizycznej i Kształcenia Kadr,
6)
Departament Promocji Turystyki,
7)
Departament Gospodarki Turystycznej,
8)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
9)
Departament Inwestycji,
10)
Biuro Finansowo-Administracyjne,
11)
Biuro Prawno-Organizacyjne,
12)
Biuro Spraw Obronnych.
2.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez Prezesa Urzędu na wniosek Dyrektora Generalnego, z tym że w Biurze Dyrektora Generalnego tworzy się Wydział Kadr, Szkolenia i Odznaczeń, Wydział Kontroli, Skarg i Wniosków, Samodzielne Stanowisko do Spraw Informacji i Samodzielne Stanowisko do Spraw Informatyki, a w Biurze Finansowo-Administracyjnym - Samodzielne Stanowisko do Spraw Zamówień Publicznych.
3.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi Urzędu, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Prezes Urzędu.
§  6.
1.
Prezes Urzędu tworzy i znosi polskie ośrodki informacji turystycznej za granicą oraz kieruje ich działalnością, z uwzględnieniem funkcji koordynacyjnej i ogólnego nadzoru Ministra Spraw Zagranicznych.
2.
Ośrodki, o których mowa w ust. 1, są państwowymi jednostkami budżetowymi i działają jako przedstawicielstwa zagraniczne Urzędu.
§  7.
1.
Prezes Urzędu nadzoruje jednostki organizacyjne wymienione w załączniku do statutu.
2.
Prezes Urzędu aktualizuje wykaz, o którym mowa w ust. 1, stosownie do zmian zachodzących po nadaniu statutu, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów.

Załącznik

WYKAZ

jednostek nadzorowanych i podporządkowanych Prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki

A. Jednostki nadzorowane:

1. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie

2. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

3. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

4. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach

5. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku

6. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

7. Instytut Sportu w Warszawie

8. Instytut Turystyki w Warszawie

9. Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie.

B. Jednostki podporządkowane:

1. Centralny Ośrodek Sportu w Warszawie

2. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Amsterdamie (Holandia) z filią w Brukseli (Belgia)

3. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Nowym Jorku (USA)

4. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Kolonii (RFN)

5. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Sztokholmie (Szwecja)

6. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Londynie (Wielka Brytania)

7. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Rzymie (Włochy)

8. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Paryżu (Francja)

9. Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Wiedniu (Austria).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.50.319

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki.
Data aktu: 06/05/1997
Data ogłoszenia: 26/05/1997
Data wejścia w życie: 26/05/1997