Zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1994 r.
w sprawie zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344) oraz w związku z art. 46 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1994 z dnia 25 marca 1994 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kredytobiorcom może być udzielona dopłata ze środków budżetu państwa, w granicach przewidzianych w budżecie państwa na 1994 r., na spłatę części należnego bankom oprocentowania od kredytów zaciągniętych w 1994 r. na:
1)
zakup nawozów mineralnych i środków ochrony roślin,
2)
zakup kwalifikowanego materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowany bezpośrednio przez producentów rolnych,
3)
zakup nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, kwalifikowanych nasion i sadzeniaków dla producentów rolnych przez krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych płodów rolnych oraz przetwórstwo włókien łykowatych, kontraktujące płody rolne u rolników, lub przez podmioty posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków - pod warunkiem złożenia przez producenta rolnego - dla podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 - oświadczenia o niekorzystaniu z kredytów na te cele bezpośrednio w banku,
4)
zakup hodowlanych jałówek i buhajów, z wyłączeniem zakupu na eksport,
5)
zakup hodowlanych loszek i owiec-maciorek oraz rozpłodników knurów i tryków, z wyłączeniem zakupu na eksport,
6)
zakup paliwa na cele rolnicze,
7)
nakłady związane z przystosowaniem gospodarstw rolnych do produkcji żywności metodami ekologicznymi,
8)
finansowanie skupu od producentów krajowych materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowanego przez podmioty krajowe posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków,
9)
finansowanie skupu od producentów krajowych i finansowanie zapasów z produkcji krajowej: zbóż, rzepaku, buraków cukrowych i cukru, ziemniaków, krochmali ziemniaczanych, suszów ziemniaczanych, klejów krochmalnych i innych klejów ziemniaczanych, ziół i suszu ziół, owoców, warzyw, półproduktów i przetworów z owoców i warzyw, słomy lnianej odziarnionej i nieodziarnionej, włókien lnianych długich i krótkich trzepanych biologicznie oraz nasion lnu, cykorii korzeniowej i suszu cykorii,
10)
finansowanie skupu i magazynowania sezonowych nadwyżek mleka w proszku, masła oraz serów twardych, dokonywanych przez podmioty gospodarcze na zlecenie Agencji Rynku Rolnego,
11)
finansowanie skupu ryb złowionych przez polskich armatorów i przechowywanie zapasów tych ryb.
§  2.
1.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym nie przekroczy 1,14 stopy oprocentowania kredytu refinansowego lub 1,20 stopy oprocentowania kredytu redyskontowego w przypadku kredytów udzielanych ze środków uzyskanych z kredytu redyskontowego.
2.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym dla kredytobiorcy wynosi:
1)
10% dla kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7,
2)
19% dla kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8-11.
3.
Dopłaty ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1, stanowią część oprocentowania należnego bankom, odpowiadającą różnicy między stopą oprocentowania tych kredytów określoną w ust. 1 a stopą oprocentowania, którą zapłacił kredytobiorca, określoną w ust. 2.
4.
Wysokość kredytu objętego dopłatą ze środków budżetu państwa na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-6, nie może przekroczyć łącznie 1 mln zł na 1 ha użytków rolnych.
§  3.
1.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7, może być udzielana pod warunkiem:
1)
udokumentowania fakturami VAT lub rachunkami uproszczonymi, w terminie 2 miesięcy od daty zaciągnięcia kredytu, wykorzystania co najmniej 80% kredytu na zakupy dokonywane po dniu 1 grudnia 1993 r., a w przypadku zakupów określonych w § 1 pkt 3 odpowiednio udokumentowania dodatkowo imiennymi listami zbiorczymi producentów rolnych,
2)
przedstawienia nakazu płatniczego podatku rolnego określającego wielkość użytków rolnych w gospodarstwie lub zaświadczenia z urzędu gminy właściwego do pobierania podatku rolnego, dokumentującego wielkość użytków rolnych w gospodarstwie, oraz złożenia oświadczenia przez właściciela gruntu, że użytki rolne, na które ubiega się o kredyt, nie zostały przez niego wydzierżawione innemu użytkownikowi i nie będą wydzierżawione w okresie, za który będzie realizowana dopłata ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytu,
3)
przedstawienia umowy dzierżawy co najmniej na okres 10 miesięcy, w tym co najmniej 8 miesięcy w 1994 r. - w przypadku dzierżawy gruntu, a w przypadku użytkowania gruntu z nie uregulowanym stanem własności - odpowiedniego zaświadczenia z urzędu gminy.
2.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7, może być udzielana przez okres 6 miesięcy od daty otrzymania kredytu.
3.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 7, jest udzielana producentom rolnym posiadającym atesty lub zaświadczenia wydane przez Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND.
4.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8 i 9, jest udzielana pod warunkiem, że termin spłaty tych kredytów nie przekracza 30 września 1994 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1993 r. oraz nie przekracza 30 września 1995 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1994 r.
5.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 10, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza 30 września 1995 r.
6.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 9 i 10, jest udzielana do kredytów zaciąganych przez:
1)
krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych płodów rolnych oraz przetwórstwo włókien łykowatych,
2)
podmioty prowadzące działalność w zakresie przechowalnictwa płodów rolnych, mające w odniesieniu do zbóż i rzepaku magazyny atestowane przez Agencję Rynku Rolnego,
3)
podmioty gospodarcze realizujące zlecenia Agencji Rynku Rolnego w zakresie określonym w § 1 pkt 9 i 10.
6a. 1
W przypadku, gdy podmiot gospodarczy spełnia jeden z warunków, o których mowa w ust. 6, a nie posiada wystarczających własnych możliwości skupowych, suszarniczych, przechowalniczych lub przetwórczych na potrzeby realizacji prowadzonej działalności gospodarczej, może zlecić wykonanie tych czynności innym podmiotom gospodarczym. Podmiot gospodarczy przyjmujący zlecenie winien działać w imieniu i na rzecz podmiotu zlecającego. W takim przypadku z dopłat może korzystać tylko jeden podmiot gospodarczy, tzn. podmiot zlecający.
7.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8 i 9, nie dotyczy wyrobów alkoholowych i surowców do ich produkcji.
8.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 11, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza 30 kwietnia 1995 r.
§  4.
Minister Finansów zawrze umowy z bankami, w których ustalone zostaną w szczególności:
1)
ogólne kwoty dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów na cele, o których mowa w § 1,
2)
terminy rozliczania dopłat ze środków budżetu państwa między budżetem państwa a bankami oraz przesłania informacji o udzielonych kredytach na cele, o których mowa w § 1,
3)
sposoby uruchamiania dopłat ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1, przez Ministerstwo Finansów i ich rozliczania przez banki.
§  5.
1.
Dopłaty ze środków budżetu państwa do kredytów zaciągniętych do dnia 31 grudnia 1993 r. na podstawie:
1)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom oprocentowania od kredytów (Dz. U. Nr 50, poz. 217),
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992 (Dz. U. Nr 24, poz. 102),
3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz. U. Nr 30, poz. 137)

- będą realizowane na zasadach określonych powyższymi rozporządzeniami.

2.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele określone w § 1, zaciągniętych w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jest realizowana na zasadach określonych w § 2 i 3.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.91.424) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1994 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.55.227

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.
Data aktu: 26/04/1994
Data ogłoszenia: 29/04/1994
Data wejścia w życie: 29/04/1994