Zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1994 r.
w sprawie zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat w 1994 r. do oprocentowania kredytów bankowych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344) oraz w związku z art. 46 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1994 z dnia 25 marca 1994 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kredytobiorcom może być udzielona dopłata ze środków budżetu państwa, w granicach przewidzianych w budżecie państwa na 1994 r., na spłatę części należnego bankom oprocentowania od kredytów zaciągniętych w 1994 r. na:
1)
zakup nawozów mineralnych i środków ochrony roślin,
2)
zakup kwalifikowanego materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowany bezpośrednio przez producentów rolnych,
3)
zakup nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, kwalifikowanych nasion i sadzeniaków dla producentów rolnych przez krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych płodów rolnych oraz przetwórstwo włókien łykowatych, kontraktujące płody rolne u rolników, lub przez podmioty posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków - pod warunkiem złożenia przez producenta rolnego - dla podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 - oświadczenia o niekorzystaniu z kredytów na te cele bezpośrednio w banku,
4)
zakup hodowlanych jałówek i buhajów, z wyłączeniem zakupu na eksport,
5)
zakup hodowlanych loszek i owiec-maciorek oraz rozpłodników knurów i tryków, z wyłączeniem zakupu na eksport,
6)
zakup paliwa na cele rolnicze,
7)
nakłady związane z przystosowaniem gospodarstw rolnych do produkcji żywności metodami ekologicznymi,
8)
finansowanie skupu od producentów krajowych materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, lnu, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowanego przez podmioty krajowe posiadające uprawnienia do prowadzenia reprodukcji lub obrotu nasionami i sadzeniakami ziemniaka, wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków,
9)
finansowanie skupu od producentów krajowych i finansowanie zapasów z produkcji krajowej: zbóż, rzepaku, buraków cukrowych i cukru, ziemniaków, krochmali ziemniaczanych, suszów ziemniaczanych, klejów krochmalnych i innych klejów ziemniaczanych, ziół i suszu ziół, owoców, warzyw, półproduktów i przetworów z owoców i warzyw, słomy lnianej odziarnionej i nieodziarnionej, włókien lnianych długich i krótkich trzepanych biologicznie oraz nasion lnu, cykorii korzeniowej i suszu cykorii,
10)
finansowanie skupu i magazynowania sezonowych nadwyżek mleka w proszku, masła oraz serów twardych, dokonywanych przez podmioty gospodarcze na zlecenie Agencji Rynku Rolnego,
11)
finansowanie skupu ryb złowionych przez polskich armatorów i przechowywanie zapasów tych ryb.
§  2.
1.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym nie przekroczy 1,14 stopy oprocentowania kredytu refinansowego lub 1,20 stopy oprocentowania kredytu redyskontowego w przypadku kredytów udzielanych ze środków uzyskanych z kredytu redyskontowego.
2.
Kredyty na cele, o których mowa w § 1, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym dla kredytobiorcy wynosi:
1)
10% dla kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7,
2)
19% dla kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8-11.
3.
Dopłaty ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1, stanowią część oprocentowania należnego bankom, odpowiadającą różnicy między stopą oprocentowania tych kredytów określoną w ust. 1 a stopą oprocentowania, którą zapłacił kredytobiorca, określoną w ust. 2.
4.
Wysokość kredytu objętego dopłatą ze środków budżetu państwa na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-6, nie może przekroczyć łącznie 1 mln zł na 1 ha użytków rolnych.
§  3.
1.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7, może być udzielana pod warunkiem:
1)
udokumentowania fakturami VAT lub rachunkami uproszczonymi, w terminie 2 miesięcy od daty zaciągnięcia kredytu, wykorzystania co najmniej 80% kredytu na zakupy dokonywane po dniu 1 grudnia 1993 r., a w przypadku zakupów określonych w § 1 pkt 3 odpowiednio udokumentowania dodatkowo imiennymi listami zbiorczymi producentów rolnych,
2)
przedstawienia nakazu płatniczego podatku rolnego określającego wielkość użytków rolnych w gospodarstwie lub zaświadczenia z urzędu gminy właściwego do pobierania podatku rolnego, dokumentującego wielkość użytków rolnych w gospodarstwie, oraz złożenia oświadczenia przez właściciela gruntu, że użytki rolne, na które ubiega się o kredyt, nie zostały przez niego wydzierżawione innemu użytkownikowi i nie będą wydzierżawione w okresie, za który będzie realizowana dopłata ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytu,
3)
przedstawienia umowy dzierżawy co najmniej na okres 10 miesięcy, w tym co najmniej 8 miesięcy w 1994 r. - w przypadku dzierżawy gruntu, a w przypadku użytkowania gruntu z nie uregulowanym stanem własności - odpowiedniego zaświadczenia z urzędu gminy.
2.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 1-7, może być udzielana przez okres 6 miesięcy od daty otrzymania kredytu.
3.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 7, jest udzielana producentom rolnym posiadającym atesty lub zaświadczenia wydane przez Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND.
4.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8 i 9, jest udzielana pod warunkiem, że termin spłaty tych kredytów nie przekracza 30 września 1994 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1993 r. oraz nie przekracza 30 września 1995 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1994 r.
5.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 10, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza 30 września 1995 r.
6.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 9 i 10, jest udzielana do kredytów zaciąganych przez:
1)
krajowe podmioty gospodarcze prowadzące przetwórstwo spożywcze i farmaceutyczne skupowanych płodów rolnych oraz przetwórstwo włókien łykowatych,
2)
podmioty prowadzące działalność w zakresie przechowalnictwa płodów rolnych, mające w odniesieniu do zbóż i rzepaku magazyny atestowane przez Agencję Rynku Rolnego,
3)
podmioty gospodarcze realizujące zlecenia Agencji Rynku Rolnego w zakresie określonym w § 1 pkt 9 i 10.
6a. 1
W przypadku, gdy podmiot gospodarczy spełnia jeden z warunków, o których mowa w ust. 6, a nie posiada wystarczających własnych możliwości skupowych, suszarniczych, przechowalniczych lub przetwórczych na potrzeby realizacji prowadzonej działalności gospodarczej, może zlecić wykonanie tych czynności innym podmiotom gospodarczym. Podmiot gospodarczy przyjmujący zlecenie winien działać w imieniu i na rzecz podmiotu zlecającego. W takim przypadku z dopłat może korzystać tylko jeden podmiot gospodarczy, tzn. podmiot zlecający.
7.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 8 i 9, nie dotyczy wyrobów alkoholowych i surowców do ich produkcji.
8.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1 pkt 11, jest udzielana pod warunkiem, że kredyty te udzielane są na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, a termin ich spłaty nie przekracza 30 kwietnia 1995 r.
§  4.
Minister Finansów zawrze umowy z bankami, w których ustalone zostaną w szczególności:
1)
ogólne kwoty dopłat ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów na cele, o których mowa w § 1,
2)
terminy rozliczania dopłat ze środków budżetu państwa między budżetem państwa a bankami oraz przesłania informacji o udzielonych kredytach na cele, o których mowa w § 1,
3)
sposoby uruchamiania dopłat ze środków budżetu państwa do kredytów na cele, o których mowa w § 1, przez Ministerstwo Finansów i ich rozliczania przez banki.
§  5.
1.
Dopłaty ze środków budżetu państwa do kredytów zaciągniętych do dnia 31 grudnia 1993 r. na podstawie:
1)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom oprocentowania od kredytów (Dz. U. Nr 50, poz. 217),
2)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992 (Dz. U. Nr 24, poz. 102),
3)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz. U. Nr 30, poz. 137)

- będą realizowane na zasadach określonych powyższymi rozporządzeniami.

2.
Dopłata ze środków budżetu państwa do kredytów na cele określone w § 1, zaciągniętych w okresie od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jest realizowana na zasadach określonych w § 2 i 3.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.91.424) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1994 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024