Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasady jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 kwietnia 1994 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasad jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego

§  1.
1.
Do zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, zwanego dalej "Komitetem", należy organizowanie i prowadzenie krajowej działalności normalizacyjnej oraz uczestniczenie w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, jak również wykorzystywanie jej wyników w rozwoju krajowej normalizacji.
2.
Podstawowym zadaniem Komitetu jest tworzenie Polskich Norm oraz zapewnienie ich aktualności stosownie do potrzeb społecznych i gospodarczych kraju, a także postępu naukowo-technicznego.
§  2.
Do zakresu działania Komitetu należy w szczególności:
1)
kształtowanie polityki normalizacyjnej przez określanie:
a)
priorytetów i kierunków rozwoju normalizacji,
b)
strategii działalności normalizacyjnej,
c)
kierunków działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, poradnictwa normalizacyjnego, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej oraz szkolenia kadr,
d)
kierunków i zakresu uczestnictwa w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej,
2)
ocena stanu i potrzeb normalizacji w zakresie:
a)
zaspokajania potrzeb kraju przez działalność normalizacyjną,
b)
powiązania normalizacji krajowej i normalizacją międzynarodową i regionalną,
c)
działalności organów wykonawczych Komitetu,
3)
określanie polityki i zasad stosowania znaku zgodności z Polską Normą,
4)
kształtowanie polityki finansowej Komitetu i ocena wykorzystania środków finansowych,
5)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 2,
6)
współdziałanie z Prezesem Narodowego Banku Polskiego w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251), zwanej dalej "ustawą",
7)
reprezentowanie interesów państwa w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji,
8)
inicjowanie prac badawczych dotyczących podstaw działalności normalizacyjnej,
9) 1
ustanawianie Polskich Norm, wprowadzanie do nich zmian oraz wycofywanie ich ze zbioru na wniosek Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
10)
powoływanie i odwoływanie Normalizacyjnych Komisji Problemowych oraz okresowe zawieszanie ich działalności,
11)
powierzanie innym jednostkom działalności, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.
§  3.
Zadania, o których mowa w § 1, są wykonywane przez:
1)
Komitet,
2)
Biuro Komitetu,
3)
Normalizacyjne Komisje Problemowe.
§  4.
Do zadań Biura Komitetu należy w szczególności:
1)
obsługa organizacyjno-techniczna, finansowo-księgowa i prawna działalności Komitetu,
2)
analizowanie zagadnień i przygotowywanie materiałów w zakresie spraw wymagających uchwał Komitetu,
3)
organizowanie i uczestnictwo w krajowych pracach normalizacyjnych, w tym:
a)
występowanie z wnioskami do Komitetu w sprawie powierzenia zakresów tematycznych Normalizacyjnym Komisjom Problemowym,
b)
prowadzenie prac związanych z powoływaniem, odwoływaniem i okresowym zawieszaniem działalności Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
c)
współpraca z Normalizacyjnymi Komisjami Problemowymi oraz występowanie do Komitetu z wnioskami w sprawach koordynowania ich działalności,
d)
prowadzenie sekretariatów Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
e)
prowadzenie prac związanych z powierzaniem innym jednostkom działalność, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy,
f)
analiza formalna i językowa projektów Polskich Norm opracowanych przez Normalizacyjne Komisje Problemowe,
g)
przedstawianie do opinii oraz przeprowadzanie ankiety powszechnej projektów Polskich Norm,
4)
współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymi oraz Narodowym Bankiem Polskim,
5)
inicjowanie i organizowanie prac badawczych w zakresie organizacji, podstaw i metod działalności normalizacyjnej,
6)
organizowanie i uczestnictwo w pracach wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, w tym:
a)
pełnienie funkcji sekretariatu krajowego organu normalizacyjnego dla międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych,
b)
przygotowywanie oficjalnego stanowiska strony polskiej do projektów międzynarodowych i regionalnych dokumentów normalizacyjnych,
c)
prowadzenie powierzonych Polsce sekretariatów organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych,
d)
organizowanie posiedzeń organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, przewidzianych do odbycia w Polsce,
e)
współpraca z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi w zakresie informacji o normach i normalizacji oraz wymiany dokumentów normalizacyjnych,
7)
współdziałanie w sprawach uczestnictwa w pracach normalizacyjnych prowadzonych przez organizacje międzynarodowe i regionalne, w których interesy państwa reprezentują właściwi ministrowie,
8)
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, szkoleniowej i poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym dotyczących:
a)
gromadzenia i udostępniania zbioru Polskich Norm oraz norm międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych, jak również innych dokumentów normalizacyjnych,
b)
organizowania i prowadzenia systemu informacji o krajowych, międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych dokumentach normalizacyjnych,
c)
publikowania i rozpowszechniania Polskich Norm,
d)
wydawania publikacji i czasopism z dziedziny normalizacji,
e)
organizowania i prowadzenia szkolenia oraz poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej.
§  5.
Do zadań Normalizacyjnych Komisji Problemowych należy:
1)
prowadzenie prac określonych w art. 13 ust. 2 ustawy, stosownie do tematycznego zakresu działania,
2)
ustalanie ostatecznej treści projektu Polskiej Normy i występowanie z wnioskiem do Komitetu o jej ustanowienie,
3)
prowadzenie prac merytorycznych w ramach współpracy z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi lub innymi opracowującymi dokumenty o charakterze normalizacyjnym.

Rozdział  2

Zasady współdziałania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej

§  6.
Współdziałanie Komitetu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zwanymi dalej "organami administracji", obejmuje w szczególności:
1)
wzajemne informowanie o sprawach i zdarzeniach zachodzących w gospodarce, administracji państwowej i normalizacji w kontekście ich wzajemnego związku oraz uczestniczenie w posiedzeniach, na których omawiane są te sprawy, uzgadniane stanowiska i podejmowane decyzje,
2)
podejmowanie działań służących wywiązywaniu się państwa z zobowiązań wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, a zwłaszcza w zakresie osiągania zgodności Polskich Norm z normami międzynarodowymi i europejskimi,
3)
ustalanie zakresu udziału Komitetu w realizacji zobowiązań państwa wynikających ze współpracy międzynarodowej i regionalnej innej niż normalizacyjna,
4)
ustalanie programów i planów prac dotyczących projektów Polskich Norm i prac badawczo-rozwojowych z nimi związanych,
5)
wprowadzanie obowiązku stosowania Polskich Norm i udzielanie zezwoleń na odstąpienie od stosowania ich postanowień, z zachowaniem warunków określonych w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy,
6) 2
wprowadzanie zmian do Polskich Norm uznanych za obowiązujące oraz wycofywanie ich ze zbioru,
7)
uzgadnianie projektów Polskich Norm:
a)
związanych z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania,
b)
zlecanych do opracowania przez organy administracji,
c)
przewidzianych do przywołania w przepisach prawnych,
d)
zmieniających Polskie Normy uznane za obowiązujące,
8)
ustalanie programów kształcenia normalizacyjnego w szkolnictwie,
9)
powierzanie zadań określonych w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.
§  7.
1.
Komitet we współpracy z organami administracji podejmuje działania w celu zapewnienia zgodności Polskich Norm z przepisami prawnymi przez:
1)
uwzględnianie w Polskich Normach obowiązujących przepisów prawnych,
2)
ustalanie relacji i zakresów między przepisami prawnymi i Polskimi Normami,
3)
opiniowanie projektów normatywnych aktów prawnych, które mogą mieć związek z normalizacją,
4)
występowanie do organów administracji o przywoływanie Polskich Norm w przepisach prawnych oraz stosowanie w treści normatywnych aktów prawnych terminologii, znaków i symboli określonych w Polskich Normach.
2.
W ramach współdziałania w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, organy administracji w miarę potrzeby:
1)
przywołują Polskie Normy w przepisach prawnych,
2)
stosują, przy ustalaniu treści normatywnych aktów prawnych, terminologię, znaki i symbole określone w Polskich Normach.
3.
Komitet opracowuje w pierwszej kolejności Polskie Normy zamawiane i finansowane przez organy administracji, w szczególności gdy wiąże się to z potrzebą przywołania tych norm w przepisach prawnych.
§  8.
1.
Komitet może występować do organów administracji o upoważnienie go do reprezentowania interesów państwa w sprawach normalizacyjnych w międzynarodowych i regionalnych organizacjach, innych niż normalizacyjne, do współpracy z którymi zobowiązana jest administracja państwowa.
2.
Komitet reprezentuje interesy państwa w przypadku upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, na zasadach i w zakresie uzgodnionych z upoważniającym organem administracji.
§  9.
Komitet opiniuje w szczególności:
1)
projekty rozporządzeń ministrów w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania Polskich Norm,
2)
projekty decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na odstąpienie od obowiązku stosowania Polskiej Normy, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
§  10.
Komitet występuje do organów administracji o desygnowanie przedstawiciela na członka Normalizacyjnej Komisji Problemowej, której zakres działania jest bezpośrednio związany z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania.
§  11.
1.
Komitet udostępnia informacje o Polskich Normach i przepisach normalizacyjnych oraz posiadanych zbiorach norm i przepisów zagranicznych i międzynarodowych, a także o innej dokumentacji związanej z tą tematyką.
2.
Komitet w miarę potrzeby doradza organom administracji w zakresie prowadzenia działalności normalizacyjnej i organizowania stosownych służb.

Rozdział  3

Przepis końcowy

§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1996 r. (Dz.U.96.20.90) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 1996 r.
2 § 6 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1996 r. (Dz.U.96.20.90) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 1996 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024