Protokół dotyczący Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu. Bruksela.1953.10.17.

PROTOKÓŁ
DOTYCZĄCY EUROPEJSKIEJ KONFERENCJI MINISTRÓW TRANSPORTU,
sporządzony w Brukseli dnia 17 października 1953 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 17 października 1953 r. w Brukseli został sporządzony Protokół dotyczący Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu w następującym brzmieniu:

PROTOKÓŁ

dotyczący Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu

Rządy reprezentowane na Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu, która odbyła się w Brukseli w dniach od 13 do 17 października 1953 r.,

w dążeniu do wprowadzenia w życie procedury pozwalającej podejmować skuteczne kroki zmierzające do koordynacji i racjonalizacji lądowych przewozów europejskich o znaczeniu międzynarodowym,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Europejska Konferencja Ministrów Transportu

Organizuje się niniejszym Europejską Konferencję Ministrów Transportu (zwaną dalej "Konferencją").

Artykuł  2

Struktura Konferencji

Konferencja obejmuje:

a)
Radę Ministrów Transportu (zwaną dalej "Radą"),
b)
Komitet Zastępców (zwany dalej "Komitetem").

Te dwa ciała wspomagane są przez Sekretariat Administracyjny.

Artykuł  3

Cele Konferencji

Celami Konferencji są:

a)
podejmowanie wszelkich kroków na skalę ogólną lub lokalną, zmierzających do maksymalnego wykorzystania i najbardziej racjonalnego rozwoju lądowych przewozów europejskich o znaczeniu międzynarodowym,
b)
koordynacja i promocja działań organizacji międzynarodowych zainteresowanych europejskimi przewozami lądowymi, z uwzględnieniem prac organów ponadnarodowych w tej dziedzinie.
Artykuł  4

Członkowie oraz członkowie stowarzyszeni Konferencji

1.
Członkami Konferencji są strony zawierające niniejszy protokół.
2.
Członkami stowarzyszonymi Konferencji są rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz rząd Kanady, jeśli tego zechcą, oraz każdy inny rząd, którego wniosek o przyjęcie w charakterze członka stowarzyszonego zostanie zaakceptowany jednomyślnie przez Radę.
3.
Członkowie stowarzyszeni mogą być reprezentowani przez obserwatorów na wszystkich posiedzeniach Rady i Komitetu. Wszystkie dokumenty pochodzące z Konferencji będą im komunikowane.
Artykuł  5

Rada Ministrów

Rada składa się z ministrów, których kompetencje w ich własnym rządzie obejmują przewozy lądowe. Jeśli w jakimś rządzie sprawy dotyczące przewozów lądowych należą do kompetencji dwóch lub kilku ministrów, każdy z nich może uczestniczyć w pracach Rady, z tym jednak, że żaden rząd będący członkiem nie ma w Radzie głosów więcej niż jeden.

Artykuł  6

Komitet Zastępców

1.
Komitet składa się z funkcjonariuszy wyznaczonych w proporcji jednego zastępcy na każdego ministra, z tym jednak że żaden rząd będący członkiem nie ma w Komitecie głosów więcej niż jeden.
2.
Komitet ma za zadanie:
a)
przygotowywać posiedzenie Rady,
b)
załatwiać sprawy powierzone mu przez Radę,
c)
informować Radę o środkach zastosowanych w poszczególnych krajach w celu wprowadzenia w życie postanowień powziętych w ramach Rady.
Artykuł  7

Postanowienia administracyjne

a)
Administracyjną siedzibę Konferencji ustanowiono w Paryżu. Rada zbiera się w administracyjnej siedzibie Konferencji lub w innym miejscu, stosownie do własnej decyzji. Komitet zbiera się normalnie w administracyjnej siedzibie Konferencji. Może on zbierać się również w innym miejscu, jeśli tak postanowi Rada za zgodą odnośnego rządu.
b)
Sekretariat Administracyjny jest włączony administracyjnie do Sekretariatu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), ale w wykonywaniu swych czynności zależy wyłącznie od Konferencji. Sekretarze administracyjni mianowani są za zgodą Konferencji. Są oni odpowiedzialni za redagowanie porządków dziennych, sprawozdań i protokołów z posiedzeń Rady i Komitetu. Wprowadzają oni do protokołu decyzje Konferencji i są odpowiedzialni za rozprowadzanie dokumentów i za gromadzenie archiwów Konferencji.
Artykuł  8

Grupy robocze

a)
W celu zainicjowania i dyskutowania w ramach Konferencji problemów, którymi są szczególnie zainteresowani niektórzy członkowie i które pokrywają się z celami Konferencji, mogą być tworzone grupy robocze.
b)
Rada powinna być powiadomiona o utworzeniu grupy roboczej i informowana o ogólnym przebiegu prac tej grupy.
c)
Inni członkowie - jeśli wyrażą zainteresowanie - będą dopuszczeni do uczestniczenia w badaniach i dyskusjach prowadzonych przez grupę roboczą, ale nie będą mogli przeciwstawić się ich kontynuowaniu w ramach Konferencji.
Artykuł  9

Wnioski Konferencji

a)
Wnioski przyjęte w łonie Konferencji są wdrażane w krajach członkowskich; w tym celu zainteresowani ministrowie transportu, działając indywidualnie w ramach ich kompetencji krajowej, podejmą lub zaproponują środki, które w ich opinii są najbardziej odpowiednie.
b)
Jeśli wydaje się, że konieczne jest zawarcie międzynarodowego porozumienia o charakterze ogólnym lub ograniczonym, każdy zainteresowany minister transportu zwraca się do swego rządu o udzielenie mu albo jednej lub kilku specjalnie w tym celu wyznaczonym osobom pełnomocnictw do zawarcia tego międzynarodowego porozumienia. Każde międzynarodowe porozumienie zawarte w tym trybie pomiędzy pewną liczbą rządów członkowskich będzie otwarte dla innych rządów członkowskich, które zechcą do niego przystąpić.
c)
W niektórych szczególnych przypadkach Konferencja lub grupa robocza mogą przez jednomyślne głosowanie i bez względu na postanowienia ustępów a) i b) przekazać swe wnioski międzynarodowej organizacji wyposażonej w moc decydowania i zwrócić się do niej o przyjęcie takiego wniosku w charakterze jej własnej decyzji.
d)
Każdy rząd będący członkiem Konferencji, ale nie należący do międzynarodowej organizacji podejmującej decyzję na mocy ustaleń zgodnie z ustępem c), może powiadomić Konferencję o swej woli działania, tak jakby był on tą decyzją zobowiązany.
Artykuł  10

System finansowania

a)
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju będzie proszona o ponoszenie kosztów uposażeń i wydatków Sekretariatu Administracyjnego oraz o dostarczenie materialnych środków niezbędnych do sprawnego działania Konferencji. Jeżeli jednak którykolwiek z organów Konferencji zbierze się poza swą siedzibą, kraj zapraszający poniesie koszty tego spotkania, z wyłączeniem płac Sekretariatu Administracyjnego, które pokrywa Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
b)
Rządy będące członkami Konferencji, ale nie należące do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, będą uczestniczyły w wydatkach Konferencji zgodnie ze specjalnymi porozumieniami, jakie zostaną zawarte między tymi rządami a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
c)
Warunki stosowania niniejszego artykułu oraz artykułu 7 będą przedmiotem porozumienia między Konferencją a Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Artykuł  11

Stosunki z organizacjami międzynarodowymi

a)
Konferencja może nawiązać stosunki z każdą ponadnarodową międzyrządową oraz pozarządową organizacją międzynarodową, zainteresowaną sprawami lądowych przewozów europejskich.
b)
Jeśli Konferencja zajęła się określonymi sprawami technicznymi, które mogą wymagać podjęcia specjalnych badań, Rada lub Komitet za każdym razem, gdy to będzie możliwe, i w sposób, jaki uzna za najbardziej właściwy, powierzy przeprowadzenie niezbędnych badań kompetentnej organizacji międzynarodowej, międzyrządowej lub pozarządowej, zainteresowanej sprawami lądowych przewozów europejskich. Na podstawie tych badań Komitet przedstawi wnioski Radzie do akceptacji.
c)
i)
Uznaje się, że Konferencja jest żywo zainteresowana konsultacją z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w sprawach lądowych przewozów europejskich o ogólnym znaczeniu gospodarczym oraz konsultacjami z innymi organizacjami wspomnianymi w ustępie a) w sprawach przewozów dotyczących ich odnośnych zakresów działań. Taka konsultacja będzie miała charakter wzajemny zawsze, gdy to będzie możliwe.
ii)
Jeśli Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju uzna, że sprawa rozpatrywana przez Konferencję ma ogólne znaczenie gospodarcze, może jednogłośnie zażądać przekonsultowania z nią tej sprawy, z tym że Konferencja będzie mogła na zasadzie wzajemności w sprawach z jej własnego zakresu kompetencji zażądać w tych samych warunkach konsultacji ze strony Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Artykuł  12

Regulamin wewnętrzny

1.
Regulamin wewnętrzny załączony do niniejszego protokołu reguluje prace Konferencji.
2.
Rada może jednomyślną uchwałą zmieniać lub uzupełniać regulamin.
Artykuł  13

Poprawki

Niniejszy protokół może zostać zmieniony przez Radę, przy czym ministrowie muszą działać jednomyślnie i posiadać pełnomocnictwa ich rządów. Poprawki wchodzą w życie z chwilą przyjęcia ich przez wszystkie rządy będące członkami.

Artykuł  14

Podpisanie, ratyfikacja i wejście w życie

1.
Niniejszy protokół będzie wyłożony do podpisu w Brukseli do dnia 1 maja 1954 r. dla wszystkich rządów reprezentowanych na Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu, jaka odbyła się w Brukseli w dniach od 13 do 17 października 1953 r.
2.
Każdy z tych rządów może stać się Umawiającą się Stroną niniejszego protokołu:
a)
przez podpisanie go bez zastrzeżenia ratyfikacji,
b)
przez podpisanie z zastrzeżeniem ratyfikacji i następnie ratyfikację.
3.
W przypadkach wymienionych w ustępie 2 pkt b) niniejszego artykułu dokumenty ratyfikacyjne będą składane na ręce rządu belgijskiego i ratyfikacja zostanie uznana z chwilą złożenia tych dokumentów. Rząd belgijski dokona notyfikacji rządom wymienionym w ustępie 1.
4.
Niniejszy protokół wejdzie w życie z chwilą ostatecznego przyjęcia go przez co najmniej sześć rządów przez podpisanie bez zastrzeżenia ratyfikacji lub przez podpisanie i następnie ratyfikację. Dla każdego rządu, który po wejściu w życie niniejszego protokołu podpisze go bez zastrzeżeń ratyfikacji lub dokona jego ratyfikacji, protokół wejdzie w życie z chwilą złożenia podpisu lub dokonania ratyfikacji.
5.
W oczekiwaniu na wejście w życie niniejszego protokołu rządy, które go podpisały z zastrzeżeniem ratyfikacji, ustalają jednak dla uniknięcia wszelkiej zwłoki, że zacznie on obowiązywać prowizorycznie od chwili jego podpisania, jeśli pozwalają na to ich odnośne przepisy konstytucyjne.
Artykuł  15

Przystąpienie

1.
Każdy rząd europejski, który nie jest sygnatariuszem, może stać się Umawiającą się Stroną niniejszego protokołu przez przystąpienie do niego po zaakceptowaniu przez Radę jego wniosku o przyjęcie do Konferencji.
2.
Dokumenty przystąpienia będą złożone na ręce rządu belgijskiego i przystąpienie nastąpi z chwilą ich złożenia.
Artykuł  16

Wypowiedzenie

Każdy rząd będący członkiem może wypowiedzieć niniejszy protokół, zawiadamiając o tym z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem rząd belgijski, który dokona notyfikacji innym rządom będącym członkami.

Na dowód czego niżej podpisani pełnomocnicy, należycie upoważnieni w tej sprawie, podpisali niniejszy protokół.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 października 1953 r. w językach francuskim i angielskim, oba teksty o tej samej mocy obowiązującej, w jednym tylko egzemplarzu, zdeponowanym w archiwach rządu Belgii, który przekaże uczestniczącym rządom kopię potwierdzoną za zgodność.

Po zaznajomieniu się z powyższym protokołem w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

-
został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
-
Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do powyższego protokołu,
-
przyrzeka, że będzie on niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 31 maja 1993 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.116.518

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Protokół dotyczący Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu. Bruksela.1953.10.17.
Data aktu: 17/10/1953
Data ogłoszenia: 06/12/1993
Data wejścia w życie: 30/06/1993