united kingdom
ukraine

Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 maja 1991 r.
w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. *

Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18 i Nr 34, poz. 150) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb tworzenia oraz szczegółowe zasady gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi.
2.
Jednostki organizacyjne gmin będące gospodarstwami pomocniczymi stosują zasady gospodarki finansowej określone w rozporządzeniu zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18 i Nr 34, poz. 150).
§  2.
1.
Gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki budżetowej, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe, tworzy się na podstawie decyzji:
1)
kierownika państwowej jednostki budżetowej - w przypadku gdy koszty działalności gospodarstwa pokrywane będą w pełni z dochodów własnych uzyskiwanych ze sprzedaży produkcji lub usług,
2)
dysponenta części budżetowej w zakresie podległych jednostek budżetowych na wniosek kierownika jednostki budżetowej - w przypadku kiedy dochody gospodarstwa nie pokrywają w pełni kosztów jego działalności, pod warunkiem posiadania w budżecie odpowiednich środków na dofinansowanie gospodarstwa.
2.
Decyzja, o której mowa w ust. 1, powinna określać:
1)
nazwę i siedzibę gospodarstwa pomocniczego,
2)
nazwę i siedzibę jednostki budżetowej,
3)
przedmiot działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej,
4)
składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową.
3.
Nowo powołanemu gospodarstwu pomocniczemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
4.
Jednostka budżetowa może utworzyć więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze.
§  3.
1.
Jeżeli państwowe gospodarstwo pomocnicze nie spełnia warunków samofinansowania określonych w art. 16 ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo budżetowe, organ, który powołał to gospodarstwo, wydaje decyzję o jego likwidacji lub przekształceniu w inną formę gospodarki finansowej, najpóźniej do 31 grudnia danego roku.
2.
Składniki majątkowe zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa.
3.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do gospodarstw pomocniczych, o których mowa w § 11 ust. 2.
§  4.
1.
Gospodarstwo pomocnicze posiada odrębny rachunek bankowy.
2.
Z rachunku gospodarstwa pomocniczego można dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na rachunku.
3.
Decyzja o likwidacji gospodarstwa pomocniczego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku gospodarstwa oraz przekazania środków finansowych pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych na rachunek dochodów budżetu, z którym powiązana jest jednostka budżetowa prowadząca to gospodarstwo.
§  5.
1.
Kierownika gospodarstwa pomocniczego powołuje oraz odwołuje kierownik jednostki budżetowej, chyba że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
2.
Umowy związane z działalnością gospodarstwa pomocniczego zawiera kierownik tego gospodarstwa.
3.
Jeżeli rozmiar działalności gospodarstwa pomocniczego nie uzasadnia potrzeby zatrudnienia kierownika i głównego księgowego, funkcje te mogą być powierzone pracownikom jednostki budżetowej.
§  6.
1.
Podstawą gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego jest roczny plan finansowy, obejmujący przychody, rozchody, rachunek wyników, stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem.
2.
Gospodarstwo pomocnicze planuje produkcję oraz sprzedaje wyroby i usługi po cenach ustalonych według ogólnie obowiązujących zasad. Sprzedaż na rzecz macierzystej jednostki budżetowej dokonywana jest według kosztów własnych.
3.
Plan finansowy gospodarstwa pomocniczego zatwierdza kierownik jednostki budżetowej z zachowaniem kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, wynagrodzeń i innych wydatków, których wysokość określona została dyrektywnie na podstawie odrębnych przepisów.
4.
Zasady i zakres opodatkowania gospodarstw pomocniczych określają ogólnie obowiązujące przepisy.
§  7.
Rozliczenia gospodarstwa pomocniczego z budżetem są planowane w dziale i rozdziale określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, właściwym dla przeważającego rodzaju działalności danego gospodarstwa.
§  8.
1.
W planach finansowych gospodarstw pomocniczych mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku lub mogą być realizowane wyższe od planowanych przychody i rozchody bez zmiany planów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji.
2.
Zmiany planu finansowego, inne niż wymienione w ust. 1, mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu w obowiązującym trybie zmian w budżecie.
3.
Zasady zwiększania wynagrodzeń regulują odrębne przepisy.
§  9.
1.
Zysk gospodarstwa pomocniczego przeznaczony jest:
1)
50% na wpłatę do budżetu, z uwzględnieniem przepisów ust. 2,
2)
50% na potrzeby własne gospodarstwa.
2.
Gospodarstwa pomocnicze, tworzone przy szkołach, zespołach ekonomiczno - administracyjnych szkół, jednostkach więziennictwa, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo - wychowawczych, zakładach służby zdrowia i parkach narodowych, mogą przekazywać zyski w części przeznaczonej na wpłatę do budżetu:
1)
na dochody środków specjalnych funkcjonujących w tych jednostkach budżetowych, jeżeli celem działalności tych środków specjalnych jest finansowanie poprawy warunków lub wyżywienia w wymienionych jednostkach,
2)
na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
3)
na rachunek finansowania inwestycji z przeznaczeniem na inwestycje gospodarstwa pomocniczego.
3.
Decyzje o podziale zysku na potrzeby własne gospodarstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w ust. 2, podejmuje kierownik jednostki budżetowej.
§  10.
1.
Gospodarstwo pomocnicze, którego plan finansowy przewiduje wpłatę zysku do budżetu, dokonuje tej wpłaty co kwartał w wysokości wynikającej z faktycznie osiągniętego zysku, z uwzględnieniem zasad określonych w § 9, a za IV kwartał zaliczkowo w wysokości wpłaty za III kwartał. Wpłat za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, a za IV kwartał - w terminie do dnia 20 grudnia.
2.
Ostatecznej rocznej wpłaty z zysku do budżetu dokonuje się w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną.
3.
Nadpłacona kwota zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu podlega zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od złożenia wniosku o jej zwrot.
4.
Zasady i terminy wpłat ustalone w ust. 1 do 3 stosuje się również do dokonywania wpłat zysku na rachunek środków specjalnych.
§  11.
1.
Dotacje z budżetu dla państwowego gospodarstwa pomocniczego mogą być planowane w zakresie i na zasadach określonych na podstawie art. 16 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo budżetowe, a w 1991 r., do czasu określenia tego zakresu i zasad - zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 19, poz. 127 i z 1990 r. Nr 41, poz. 319).
2.
Jeżeli gospodarstwo pomocnicze świadczy odpłatnie usługi na rzecz macierzystej jednostki budżetowej, odpłatność za te usługi może być pokrywana w formie dotacji, w przypadku gdy ta forma pozwala sprawniej i oszczędniej rozliczać należności za usługi.
§  12.
1.
Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych nie dokonują odpisów amortyzacyjnych.
2.
Szczegółowe zasady planowania i finansowania inwestycji gospodarstw pomocniczych określa odrębne rozporządzenie Ministra Finansów.
§  13.
Jednostki organizacyjne gmin będące gospodarstwami pomocniczymi stosują zasady gospodarki finansowej określone w rozporządzeniu, z tym że:
1)
przepisy dotyczące dysponentów części odnoszą się do zarządów gmin,
2)
określenie "budżet państwa" lub "budżet" oznacza budżet gminy,
3)
uprawnienia i obowiązki przypisane kierownikom jednostek budżetowych zarząd gminy może zastrzec dla siebie,
4)
zarząd gminy może ustalić inne niż określone w § 9, 10 i 11 ust. 2 zasady planowania i rozliczeń gospodarstw pomocniczych z budżetem gminy z tytułu zysku i dotacji.
§  14.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 19, poz. 127 i z 1990 r. Nr 41, poz. 319).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 1999 r. rozporządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U.98.155.1014), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2000 r. - zobacz art. 202 ust. 2 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Staże z urzędu pracy także w formie zdalnej

Obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. przepisy przewidują nowość odnośnie staży z urzędu pracy – wprowadzono wprost możliwość organizowania staży dla bezrobotnych w formie zdalnej. Może to być zarówno staż realizowany wyłącznie zdalnie, jak też naprzemiennie z realizacją zadań w bardziej tradycyjny sposób. Zastosowanie znajdzie w tym zakresie część przepisów kodeksu pracy dotyczących pracy zdalnej, w tym zobowiązanie do zwrotu stażyście kosztów pracy.

Marek Rotkiewicz 17.06.2025
Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.42.185

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.
Data aktu: 08/05/1991
Data ogłoszenia: 16/05/1991
Data wejścia w życie: 16/05/1991