Określenie stanowisk i funkcji uprawniających do otrzymania paszportów dyplomatycznych oraz paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, tryb ich przechowywania oraz zakres czynności konsula w sprawach paszportowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 kwietnia 1991 r.
w sprawie określenia stanowisk i funkcji uprawniających do otrzymania paszportów dyplomatycznych oraz paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, trybu ich przechowywania oraz zakresu czynności konsula w sprawach paszportowych.

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o paszportach (Dz. U. z 1991 r. Nr 2, poz. 5) zarządza się, co następuje:
§  1.
Uprawnione do otrzymania paszportu dyplomatycznego są osoby zajmujące stanowiska lub pełniące funkcje:
1) 1
w służbie zagranicznej, które posiadają stopień dyplomatyczny,
2)
związane z przywilejami i immunitetami dyplomatycznymi na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub zwyczajów międzynarodowych,
3)
w wyniku skierowania do pracy w sekretariatach organizacji międzynarodowych,
4) 2
w wyniku wyznaczenia do wykonywania zadań Ministra Obrony Narodowej w rozumieniu art. 10 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403) w placówce zagranicznej.
§  2.
Uprawnione do otrzymania paszportu dyplomatycznego są także osoby zajmujące stanowiska lub pełniące funkcje określone w wykazie nr 1 załącznika do rozporządzenia.
§  3. 3
 
1.
Członkowie służby zagranicznej nieuprawnieni do otrzymania paszportu dyplomatycznego otrzymują paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
2.
Uprawnieni do otrzymania paszportu dyplomatycznego są także byli Prezydenci Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w ustawie z dnia 30 maja 1996 r. o uposażeniu byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 75, poz. 356 oraz z 1998 r. Nr 160, poz. 1065), byli Prezesi Rady Ministrów oraz byli Ministrowie Spraw Zagranicznych powołani, poczynając od dnia 24 sierpnia 1989 r.
§  4.
Uprawnione do otrzymania paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych są także osoby zajmujące stanowiska lub pełniące funkcje określone w wykazie nr 2 załącznika do rozporządzenia.
§  4a. 4
W przypadkach uzasadnionych potrzebą ochrony interesów Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, minister właściwy do spraw zagranicznych może podjąć decyzję o wydaniu paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych obywatelowi polskiemu niezajmującemu stanowiska ani niepełniącemu funkcji określonych w rozporządzeniu.
§  5.
1. 5
Uprawnieni do otrzymania paszportu dyplomatycznego są małżonek, a także dzieci osób, o których mowa w § 1 pkt 1, 3 i 4, jeżeli pozostają z nimi we wspólnocie domowej i towarzyszą im w wyjeździe za granicę.
2.
Przez dziecko rozumie się dziecko własne, pasierba, dziecko przysposobione lub dziecko obce, wzięte na utrzymanie i wychowanie w ramach rodziny zastępczej, które nie przekroczyło 25 roku życia.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 1, nie przebywające z pracownikami za granicą są uprawnione do otrzymania paszportu dyplomatycznego w celu ich odwiedzenia.
4.
Małżonkowie osób, o których mowa w § 2, są uprawnieni do otrzymania paszportu dyplomatycznego, jeżeli wyjazd ma charakter oficjalny.
§  6.
1.
Paszporty dyplomatyczne oraz paszporty służbowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych są przechowywane w kraju w Ministerstwie Spraw Zagranicznych lub w składnicach paszportowych innych organów władzy albo administracji państwowej, upoważnionych przez Ministra Spraw Zagranicznych, a za granicą - w przedstawicielstwach dyplomatycznych lub urzędach konsularnych.
2.
Paszporty osób, o których mowa w § 1 pkt 2, w § 2, 4 i w § 5 ust. 4, są wydawane ze składnicy paszportowej po złożeniu wniosku informującego o oficjalnym wyjeździe za granicę.
3. 6
Paszporty osób, o których mowa w § 1 pkt 1, 3 i 4, w § 3 oraz w § 5 ust. 1 i 3, są wydawane po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw zagranicznych lub osoby przez niego upoważnionej.
4.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania za granicą, jeżeli paszport stanowi jedyny dokument tożsamości jego posiadacza.
5.
Posiadacz paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych po powrocie do Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zwrócić paszport do właściwej składnicy, o której mowa w ust. 1.
6. 7
W uzasadnionych wypadkach Minister Spraw Zagranicznych może zwolnić osobę uprawnioną do posługiwania się paszportem dyplomatycznym lub służbowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych od obowiązku, o którym mowa w ust. 5.
§  7.
Po ustaniu warunków uprawniających do posiadania paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych zwraca się go bezzwłocznie do Ministra Spraw Zagranicznych.
§  8.
Konsul jest uprawniony do wznawiania ważności paszportów dyplomatycznych oraz paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, wpisywania bądź wykreślania dzieci z paszportów i dokonywania w nich innych dodatkowych wpisów.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 8 kwietnia 1991 r.

ZAŁĄCZNIK   8

Wykaz nr 11. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej

2. Prezes Rady Ministrów

3. Marszałek Sejmu

4. Marszałek Senatu

5. Wicemarszałkowie Sejmu

6. Wicemarszałkowie Senatu

7. Wiceprezesi Rady Ministrów

8. Ministrowie oraz powołani w skład Rady Ministrów przewodniczący określonych w ustawach komitetów

9. Prezes Trybunału Konstytucyjnego

10. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego

11. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego

12. Prezes Najwyższej Izby Kontroli

13. Prezes Narodowego Banku Polskiego

14. Rzecznik Praw Obywatelskich

15. Wiceprezes Trybunału Konstytucyjnego

16. Prezesi Sądu Najwyższego

17. Zastępca Przewodniczącego Trybunału Stanu

18. Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego

19. Zastępcy Rzecznika Praw Obywatelskich

20. Przewodniczący i członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

21. Posłowie i senatorowie

22. Kierownicy urzędów centralnych

23. Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

24. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

25. Szef Kancelarii Sejmu

26. Szef Kancelarii Senatu

27. Sekretarze stanu

28. Podsekretarze stanu

29. Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej

30. Sekretarz Rady Ministrów

31. Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych

32. Wiceprezesi Rządowego Centrum Studiów Strategicznych

33. Zastępcy kierowników urzędów centralnych

34. Zastępcy Prokuratora Generalnego

35. Dyrektorzy generalni ministerstw

36. Wojewodowie

37. Marszałkowie Województw

38. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Wykaz nr 2

1. Dyrektor Gabinetu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

2. Dyrektor Sekretariatu Prezesa Rady Ministrów

3. Dyrektor Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów

4. Dyrektor Zespołu Obsługi Organizacyjnej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

5. Dyrektor Biura Stosunków Międzyparlamentarnych w Kancelarii Sejmu oraz dyrektorzy Biur Kontaktów Międzynarodowych w Kancelarii Senatu i Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

6. Sekretarze delegacji Sejmu oraz Senatu

7. Dyrektorzy i zastępcy dyrektorów departamentów w Ministerstwie Gospodarki realizujących zadania w zakresie współpracy gospodarczej z zagranicą

8. Dyrektorzy i zastępcy dyrektorów departamentów w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej realizujących zadania w zakresie integracji europejskiej

9. Dyrektor Departamentu Spraw Zagranicznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.
2 § 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.
3 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 października 1997 r. (Dz.U.97.126.810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 1997 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.

4 § 4a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.
5 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.
6 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.
7 § 6 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 października 1997 r. (Dz.U.97.126.810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 1997 r.
8 Załącznik:

- wykaz nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 1995 r. (Dz.U.95.103.510) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 1995 r.

- wykaz nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 maja 1996 r. (Dz.U.96.65.316) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 1996 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 października 1997 r. (Dz.U.97.126.810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 1997 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 8 października 2002 r. (Dz.U.02.186.1542) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2002 r.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.29.125

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie stanowisk i funkcji uprawniających do otrzymania paszportów dyplomatycznych oraz paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, tryb ich przechowywania oraz zakres czynności konsula w sprawach paszportowych.
Data aktu: 02/04/1991
Data ogłoszenia: 08/04/1991
Data wejścia w życie: 08/04/1991