Szczególne zasady gospodarowania środkami finansowymi na naukę w 1991 r.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW NAUKI I POSTĘPU TECHNICZNEGO PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 2 lutego 1991 r.
w sprawie szczególnych zasad gospodarowania środkami finansowymi na naukę w 1991 r.

Na podstawie art. 27 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych (Dz. U. Nr 8, poz. 28) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczególne zasady gospodarowania środkami finansowymi na naukę w 1991 r. przeznaczonymi na cele wymienione w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o utworzeniu Komitetu Badań Naukowych (Dz. U. Nr 8, poz. 28), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o Komitecie, rozumie się przez to Komitet Badań Naukowych.
§  3.
1.
O finansowanie i dofinansowanie działalności statutowej, będącej formą finansowania badań podstawowych i prac badawczo-rozwojowych, mogą się ubiegać:
1)
placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
2)
jednostki organizacyjne szkół wyższych zaliczone w rozumieniu statutów tych szkół do jednostek podstawowych, prowadzące badania naukowe lub prace badawczo-rozwojowe w jednej dyscyplinie nauki,
3)
jednostki badawczo-rozwojowe prowadzące badania w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska i rolnictwa,
4)
jednostki badawczo-rozwojowe prowadzące w sposób ciągły badania podstawowe z określonej dziedziny nauki,
5)
jednostki badawczo-rozwojowe stanowiące zaplecze badawcze administracji państwowej lub prowadzące w sposób ciągły badania naukowe niezbędne dla funkcjonowania służb państwowych i publicznych,
6)
jednostki badawczo-rozwojowe posiadające specjalistyczne laboratoria badawcze.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, składają wniosek o finansowanie lub dofinansowanie zaopiniowany przez właściwego ministra.
3.
Wniosek o finansowanie lub dofinansowanie w odniesieniu do jednostki wymienionej w ust. 1 pkt 1–5 powinien zawierać:
1)
informacje dotyczące prowadzonych w jednostce w sposób ciągły badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych, z określeniem dyscyplin i kierunków naukowych,
2)
plan zadaniowo-finansowy na 1991 r.,
3)
informacje o planowanych kosztach ogółem, w układzie kalkulacyjnym kosztów.
4.
Wniosek o finansowanie lub dofinansowanie w odniesieniu do jednostki wymienionej w ust. 1 pkt 6 powinien zawierać informacje dotyczące kosztów utrzymania laboratorium oraz uzasadnienie jego wykorzystania.
§  4.
1.
O finansowanie lub dofinansowywanie badań własnych mogą się ubiegać szkoły wyższe.
2.
Wniosek o finansowanie lub dofinansowywanie badań własnych szkoły wyższej przedkłada minister nadzorujący daną szkołę.
§  5.
Z finansowania lub dofinansowywania działalności statutowej oraz badań własnych szkół wyższych są wyłączone:
1) 1
inwestycje polegające na budownictwie,
2)
współpraca z zagranicą objęta umowami międzyrządowymi.
§  6.
1.
Środki finansowe na działalność, o której mowa w § 3 i 4, są przyznawane jako dotacja z budżetu państwa jednostkom naukowym lub jednostkom badawczo-rozwojowym.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, jest realizowana w formie przelewu środków budżetowych na rachunek właściwej jednostki naukowej lub jednostki badawczo-rozwojowej.
3.
Przyznanie dotacji, o której mowa w ust. 1, stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w planie zadaniowo-finansowym.
§  7.
1.
Finansowanie lub dofinansowywanie inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych obejmuje:
1)
inwestycje polegające na budownictwie, z wyłączeniem inwestycji polegających na budownictwie szkół wyższych, związanych z działalnością dydaktyczną,
2)
inwestycje polegające na zakupach aparatury naukowo-badawczej zaliczanej do środków trwałych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. 2
Nie traktuje się jako inwestycji aparatury naukowo-badawczej zakupionej lub wytworzonej, niezbędnej przy realizacji określonej pracy naukowej lub badawczo-rozwojowej. Koszty zakupu lub wytworzenia takiej aparatury, bez względu na jej wartość jednostkową i zamierzony czas użytkowania, mogą być zaliczone w całości do kosztów pracy. Jeżeli praca naukowa lub badawczo-rozwojowa wykonywana jest na podstawie umowy o wykonanie tej pracy, sposób zagospodarowania aparatury po zakończeniu pracy strony określają w umowie.
3.
Środki na finansowanie lub dofinansowywanie inwestycji, o których mowa w ust. 1, są przyznawane jako dotacja z budżetu jednostce naukowej lub jednostce badawczo-rozwojowej; dotacja ta jest realizowana w formie przelewu środków budżetowych na wyodrębniony własny rachunek bankowy danej jednostki, z którego jest finansowana inwestycja.
4.
Dotacja jest przyznawana na wniosek zainteresowanej jednostki, zaopiniowany przez właściwego ministra.
5.
Wniosek powinien zawierać:
1)
uzasadnienie celowości podjęcia lub kontynuacji inwestycji,
2)
dane o zamierzonym okresie realizacji inwestycji,
3)
przewidywane nakłady, a w odniesieniu do inwestycji polegających na budownictwie - podział tych nakładów na poszczególne lata realizacji inwestycji,
4)
inne podstawowe elementy charakterystyki techniczno-ekonomicznej inwestycji,
5)
propozycję wysokości dotacji w roku 1991 wraz z uzasadnieniem, zawierającym m.in. analizę innych możliwości sfinansowania inwestycji, w tym - ze środków własnych lub kredytu bankowego.
6.
W sprawach nieuregulowanych w ust. 1-5 stosuje się przepisy ustawy - Prawo budżetowe.
§  8.
1.
Wniosek o finansowanie projektu badawczego składa kierownik projektu.
2.
Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1)
opis projektu badawczego,
2)
informacje o dorobku naukowym kierownika projektu i głównych wykonawców,
3)
wstępną kalkulację kosztów.
3.
Finansowanie realizacji projektu badawczego, w tym także wynikającego ze strategicznego programu rządowego, następuje na podstawie umowy zawartej przez Komitet i kierownika projektu badawczego.
4.
Finansowanie realizacji projektu badawczego wykonywanego w jednostce naukowej lub jednostce badawczo-rozwojowej następuje na podstawie umowy zawartej przez Komitet, kierownika projektu i jednostkę naukową lub jednostkę badawczo-rozwojową.
5.
Środki finansowe na realizację umowy, o której mowa w ust. 3 i 4, są przekazywane na warunkach określonych w umowie.
§  9.
1.
Finansowanie lub dofinansowywanie ważnych ze względów społeczno-gospodarczych prac badawczo-rozwojowych realizowanych na zlecenie podmiotów gospodarczych, organów administracji państwowej, rządowej lub organów samorządu terytorialnego następuje na ich wniosek na podstawie umowy.
2.
Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1)
opis przedsięwzięcia, którego częścią są prace naukowe lub badawczo-rozwojowe dofinansowywane przez Komitet,
2)
wstępną kalkulację kosztów realizacji prac naukowych lub badawczo-rozwojowych,
3)
wstępne oszacowanie realizacji całości przedsięwzięcia.
3.
Środki finansowe na cele, o których mowa w ust. 1, są przekazywane na warunkach określonych w umowie.
§  10.
Środki finansowe przyznawane na realizację projektu badawczego w 1991 r. oraz na dofinansowywanie ważnych ze względów społeczno-gospodarczych prac badawczo-rozwojowych, o których mowa w § 8 i § 9 ust. 1, mogą być przeznaczone na wypłatę honorariów, chyba że Komitet postanowi inaczej.
§  11.
Finansowanie współpracy naukowej i naukowo-technicznej z zagranicą, będącej przedmiotem umów międzyrządowych, obejmuje:
1)
stypendia naukowe,
2)
podróże służbowe krajowe i zagraniczne,
3)
koszty sympozjów i konferencji międzynarodowych,
4)
utrzymanie obcokrajowców,
5)
składki dla organizacji międzynarodowych,
6)
utrzymanie placówek zagranicznych.
§  12.
1.
Środki finansowe na cele, o których mowa w § 11, są przyznawane i przekazywane podmiotom krajowym określonym w umowach międzyrządowych lub w protokołach do tych umów.
2.
Podstawą przyznania środków, o których mowa w ust. 1, jest wniosek zawierający w szczególności:
1)
nazwę umowy międzyrządowej jako podstawę finansowania,
2)
tytuł, zakres i uzasadnienie celowości współpracy,
3)
nazwę partnera zagranicznego oraz wielkość jego udziału finansowego,
4)
przewidywaną datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji współpracy.
§  13.
1.
Działalność ogólnotechniczna i wspomagająca badania obejmuje w szczególności: unifikację i typizację wyrobów, ochronę własności intelektualnej i przemysłowej, ekspertyzy, opinie i oceny naukowe, informację naukowo-techniczną, działalność bibliotek naukowych, popularyzację osiągnięć nauki i techniki oraz działalność wydawniczą.
2.
Przyznanie środków na dofinansowanie działalności, o której mowa w ust. 1, następuje na wniosek właściwego organu administracji państwowej, uzasadniony zadaniami rzeczowymi.
3.
Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, są przekazywane na rachunek sum na zlecenie właściwego organu administracji państwowej.
§  14.
1.
Stowarzyszenia, fundacje i agencje działające na rzecz badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych mogą, na warunkach określonych w umowie z Komitetem, otrzymywać środki finansowe wymienione w art. 14 ust. 2 pkt 3, 4 i 6 ustawy.
2.
Przyznanie środków finansowych podmiotom wymienionym w ust. 1 następuje w trybie określonym w § 8, 9 i 13.
§  15.
Komitet dokonuje szczegółowego podziału środków finansowych z budżetu państwa na naukę w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na rok 1991.
§  16.
Przekazywanie środków finansowych następuje w okresach miesięcznych stosownie do stopnia realizacji zadań w poszczególnych miesiącach, chyba że umowa zawarta z Komitetem stanowi inaczej.
§  17.
1.
Środki budżetowe na naukę są gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym urzędu Komitetu.
2.
Środki finansowe przekazywane Komitetowi na naukę z innych źródeł niż budżet państwa są gromadzone na wyodrębnionym rachunku urzędu Komitetu zasilanym z innych źródeł niż budżetowe.
3.
Środkami finansowymi, o których mowa w ust. 2 dysponuje Przewodniczący Komitetu.
4.
Środki, o których mowa w ust. 2, są wykorzystywane według zasad określonych przez podmioty przekazujące te środki, a w razie braku takich zasad - zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia.
§  18.
Wnioski, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 ust. 2, § 7 ust. 4, § 12 ust. 2 i § 13 ust. 2, zainteresowane jednostki składają w terminie do dnia 31 marca 1991 r., a pozostałe wnioski - w ciągu całego roku.
§  19.
Urząd Komitetu zawiadamia jednostkę, która złożyła wniosek o finansowanie lub dofinansowanie działalności statutowej albo badań własnych szkoły wyższej, o przyznaniu lub nieprzyznaniu środków finansowych na te cele.
§  20.
Przewodniczący Komitetu jako dysponent środków finansowych na naukę sprawuje nadzór i kontrolę wykorzystania środków przyznanych jednostkom badawczo-rozwojowym zgodnie z przepisami ustawy - Prawo budżetowe.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1991 r.
1 § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 17 czerwca 1991 r. (Dz.U.91.55.240) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 1991 r.
2 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 17 czerwca 1991 r. (Dz.U.91.55.240) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 1991 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024