Warunki przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 grudnia 1989 r.
w sprawie warunków przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.

Na podstawie art. 40 § 3 ustawy z dnia 24 maja 1989 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 33, poz. 176) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na stanowisko radcy notarialnego może być mianowany pracownik posiadający wyższe wykształcenie prawnicze i co najmniej trzyletnią praktykę na stanowisku sekretarza notarialnego.
2.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych na stanowisko radcy notarialnego może być mianowany pracownik posiadający co najmniej wykształcenie średnie i pięcioletnią praktykę na stanowisku sekretarza notarialnego.
§  2.
1.
Na stanowisko sekretarza notarialnego może być mianowany ten, kto:
1)
jest obywatelem polskim,
2)
ukończył 18 lat i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
3)
posiada co najmniej średnie wykształcenie,
4)
odbył praktykę i złożył egzamin sekretarski.
2.
Przepis ust. 1 pkt 4 nie dotyczy osób, które ukończyły aplikację notarialną i złożyły egzamin notarialny.
§  3.
1.
Praktykę sekretarską odbywa się na stanowisku pomocnika sekretarza notarialnego. Praktyka ta trwa 12 miesięcy i kończy się oceną kwalifikacyjną dotyczącą dopuszczenia pracownika do złożenia egzaminu sekretarskiego.
2.
Pracownik, który otrzymał ocenę negatywną, po rocznej pracy może ubiegać się ponownie o dopuszczenie go do składania egzaminu sekretarskiego. Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu podejmuje prezes sądu wojewódzkiego na wniosek dyrektora państwowego biura notarialnego.
§  4.
1.
Praktyka sekretarska ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika do należytego wykonywania obowiązków sekretarza notarialnego.
2.
W czasie praktyki pracownik powinien zaznajomić się z całokształtem czynności sekretarza notarialnego w państwowym biurze notarialnym lub jego oddziale.
§  5.
1.
Pracownik odbywa praktykę sekretarską zgodnie z programem ustalonym przez Instytut Badania Prawa Sądowego, obejmującym zarówno zajęcia praktyczne, jak i teoretyczne.
2.
Zajęcia teoretyczne dla pracowników wszystkich biur notarialnych organizuje prezes sądu wojewódzkiego wyznaczony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Zajęcia te mają na celu zapoznanie pracownika z przepisami dotyczącymi funkcjonowania państwowych biur notarialnych i zakresu czynności sekretarza notarialnego, ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz dokształcenie w zakresie wiadomości o państwie i prawie.
3.
Zajęcia praktyczne organizuje dyrektor państwowego biura notarialnego, w którym odbywa się praktyka.
§  6.
Nadzorowanie przebiegu praktyki sekretarskiej należy do kierownika praktyki sekretarskiej, powołanego przez dyrektora państwowego biura notarialnego mającego siedzibę w miejscowości będącej siedzibą sądu wojewódzkiego.
§  7.
1.
Ocenę kwalifikacyjną dotyczącą dopuszczenia pracownika do złożenia egzaminu sekretarskiego sporządza dyrektor państwowego biura notarialnego, w którym odbywa się praktyka.
2.
Ocena kwalifikacyjna powinna zawierać zwięzłą opinię o przebiegu praktyki oraz określenie następujących cech pracownika:
1)
wiedzę zawodową oraz umiejętność jej stosowania w praktyce,
2)
obowiązkowość, pracowitość, inicjatywę i punktualność,
3)
uzdolnienia zawodowe,
4)
stosunek do współpracowników i interesantów.
§  8.
1.
Od obowiązku odbycia praktyki sekretarskiej może być zwolniona w całości lub części osoba, która:
1)
była uprzednio zatrudniona na podobnym stanowisku co najmniej 12 miesięcy albo
2)
wykaże się w inny sposób wymaganą programem wiedzą teoretyczną, umiejętnością stosowania tej wiedzy w praktyce, a także znajomością metod i technik pracy biurowej.
2.
Decyzję w sprawie zwolnienia od obowiązku odbycia praktyki sekretarskiej podejmuje prezes sądu wojewódzkiego na wniosek dyrektora państwowego biura notarialnego, w którym osoba ta jest zatrudniona.
§  9.
1.
Egzamin sekretarski przeprowadza powołana przez prezesa sądu wojewódzkiego komisja, w której skład wchodzi notariusz jako przewodniczący oraz dwóch doświadczonych pracowników administracyjnych państwowych biur notarialnych.
2.
Celem egzaminu jest sprawdzenie praktycznej i teoretycznej wiedzy pracownika, niezbędnej do objęcia stanowiska sekretarza notarialnego.
3.
Kierownik praktyki sekretarskiej zawiadamia pracownika zakwalifikowanego do egzaminu sekretarskiego o terminie tego egzaminu co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem.
§  10.
1.
Egzamin sekretarski składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Przedmiotem egzaminu pisemnego powinien być jeden temat z zakresu wiedzy teoretycznej oraz jeden z zakresu wiedzy praktycznej.
3.
Egzamin pisemny trwa do sześciu godzin i odbywa się w obecności co najmniej dwóch członków komisji wyznaczonych przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  11.
Egzamin ustny obejmuje całość zagadnień będących przedmiotem praktyki sekretarskiej.
§  12.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia wyniki egzaminu pisemnego i ustnego stopniami: "bardzo dobry", "dobry", "dostateczny" i "niedostateczny".
2.
Złożenie egzaminu sekretarskiego z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania ocen co najmniej dostatecznych z obu części egzaminu.
§  13.
1.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu lub nieprzystąpienia do egzaminu w wyznaczonym terminie, prezes sądu wojewódzkiego wyznacza termin następnego egzaminu.
2.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu, termin następnego egzaminu może być wyznaczony po upływie co najmniej trzech miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniego egzaminu, nie później jednak niż po upływie roku.
§  14.
Z przebiegu i wyników egzaminu sekretarskiego sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej.
§  15.
Prezes sądu wojewódzkiego wydaje świadectwo o odbyciu praktyki lub o zwolnieniu od obowiązku jej odbycia oraz o złożeniu egzaminu sekretarskiego z wynikiem pozytywnym. Odpis świadectwa załącza się do akt osobowych pracownika.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 1990 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1990.2.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.
Data aktu: 19/12/1989
Data ogłoszenia: 12/01/1990
Data wejścia w życie: 01/02/1990