Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 marca 1990 r.
w sprawie opłat drogowych. *

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski autobusu zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2.
Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp. Liczba miejsc siedzących w autobusie, łącznie z przyczepą Wskaźnik przeliczeniowy
1 do 15 4,5
2 od 16 do 30 9,0
3 od 31 do 50 15,3
4 powyżej 50 17,8
§  2.
1.
Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski samochodu ciężarowego zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2.
Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp. Ładowność samochodu ciężarowego, łącznie z przyczepą i naczepą Wskaźnik przeliczeniowy
1 do 10 t 60,8
2 ponad 10 do 15 t 91,0
3 ponad 15 do 20 t 116,5
4 ponad 20 do 25 t 177,0
5 ponad 25 t 227,8
3.
Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.
4.
W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z ust. 1 i 2 podwyższa się o kwotę stanowiącą iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i następujących wskaźników przeliczeniowych:
1)
29,3 - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,
2)
36,5 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,
3)
70,8 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,
4)
36,5 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,
5)
72,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,
6)
145,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,
7)
108,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
8)
216,5 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
9)
433,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
10)
30,3 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,
11)
60,8 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5,1 do 10 t włącznie,
12)
121,5 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,
13)
253,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,
14)
506,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.
5.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
§  3.
1.
Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:
1)
Zarząd Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,
2)
graniczne organy celne - w pozostałych przypadkach podczas przekraczania granicy Państwa.
2.
Przeliczenie opłaty za walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
§  4.
1.
Organy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odsprzedają bankom dewizowym wpływy w walutach obcych pobrane z tytułu opłat drogowych. Banki dewizowe przekazują po 2% równowartości wpływów w walucie polskiej na rachunki tych jednostek, a pozostałą część - na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
2.
Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat, o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez organy celne, są przeznaczone na finansowanie zadań ustawowych realizowanych przez te organy, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie jego działalności statutowej.
§  5.
1.
Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu, ceny litra etyliny E-94 obowiązującej w dniu ustalania opłaty oraz następujących wskaźników:

Wysokości opłat zaokrągla się do 100 zł

Lp. Wyszczególnienie Wskaźnik
1 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 0,06
2 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,50 m 0,12
2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m

wskaźnik wzrasta o

0,24
3 Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,70 m 0,09
2) od 0,71 do 2,00 m 0,18
3) powyżej 2,00 m 0,36
4 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t

powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu

osi składowych

0,15
5 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t

włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od

rozstawu osi składowych

0,30
6 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t
albo
2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej

wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi

składowych

0,90
7 Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 3 t 0,06
b) od 3,1 do 5 t 0,12
c) ponad 5 t 0,24
2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i

przyczepy:

a) do 5 t 0,06
b) od 5,1 do 10 t 0,12
c) od 10,1 do 20 t 0,30
d) od 20,1 do 40 t 0,60
e) ponad 40 t 1,20
2.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
3. 1
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobierają organy lub jednostki, które wydały zezwolenie na przewóz ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.
4.
W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
§  6.
Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1)
funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,
2)
funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,
3) 2
budżetu państwa - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez jednostki podległe wojewodom,
4) 3
właściwych budżetów gmin - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez organy gminy lub jednostki podległe tym organom.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1986 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 48, poz. 238 i z 1988 r. Nr 14, poz. 102).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
*Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną:

- z dniem 27 września 1991 r. na skutek zmiany art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych przez art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U.91.75.332).

- z dniem 9 lipca 1993 r. na skutek zmiany art. 13 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 1993 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.93.47.212).

1 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
2 § 6 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
3 § 6 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024