Załączniki E.3, E.4, F.5 i F.6 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto 18 maja 1973 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 29 marca 1989 r.
o przyjęciu załączników E.3., E.4., F.5. i F.6. do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 12 ust. 4 Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto dnia 18 maja 1973 r. (Dz. U. z 1980 r. Nr 12, poz. 38), wchodzą w życie w stosunku do Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dnia 26 kwietnia 1989 r. następujące załączniki:
E.3. dotyczący składów celnych,

E.4. dotyczący zwrotu pobranych opłat,

F.5. dotyczący pilnych przesyłek,

F.6. dotyczący zwrotu cła przywozowego i podatków.

(Teksty załączników zawiera załącznik do niniejszego numeru)

ZAŁĄCZNIK

MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA

dotycząca uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego,

sporządzona w Kyoto dnia 18 maja 1973 r.

ZAŁĄCZNIK E. 3

dotyczący składów celnych

Wstęp

W praktyce handlu międzynarodowego można spotkać wiele wypadków, gdy w chwili przywozu towarów nieznane jest ich ostateczne przeznaczenie. Powoduje to, iż importerzy muszą składować towary przez mniej lub bardziej długi okres.

Jeżeli przewiduje się możliwość powrotnego wywozu towarów, w interesie importera leży objęcie tych towarów postępowaniem celnym, które zwalnia z obowiązku uiszczenia cła przywozowego i podatków.

Jeżeli towary przeznaczone są do użytku w kraju przywozu, w interesie importera również leży odroczenie płatności cła przywozowego i podatków do chwili, gdy towary będą rzeczywiście użyte w kraju przywozu.

Po to, aby stworzyć takie możliwości importerom, większość krajów przewiduje w swoim ustawodawstwie krajowym postępowanie celne w postaci składów celnych.

Towary przywożone nie są jednak jedynymi towarami, które kwalifikują się do umieszczenia w składach celnych.

Tak na przykład niektóre kraje zezwalają na to, aby towary, które podlegają podatkom wewnętrznym lub zostały już takimi podatkami obciążone (zarówno towary krajowe, jak i uprzednio przywiezione z zagranicy z uiszczeniem cła przywozowego i podatków), były składowane w składach celnych w związku z tym, że mogą kwalifikować się do zwolnienia od takich podatków wewnętrznych bądź do ich zwrotu.

Podobnie złożenie w składzie celnym towarów, które zostały uprzednio poddane innemu postępowaniu celnemu lub mogą kwalifikować się przy wywozie do zwrotu cła przywozowego i podatków, umożliwia władzom celnym likwidację takiego postępowania celnego lub zwrotu cła przywozowego i podatków, w zależności od wypadku, przed faktycznym wywozem towarów.

Postanowienia niniejszego załącznika nie dotyczą:

- składowania towarów w tymczasowym magazynie (zamknięte pomieszczenie i miejsce ogrodzone lub nie, uznane przez administrację celną, w którym towary mogą być składowane w oczekiwaniu na odprawę celną),

- składowania towarów w wolnych portach i strefach wolnocłowych,

- przetwarzania lub produkcji pod dozorem celnym towarów warunkowo zwolnionych od cła przywozowego i podatków w miejscach uznanych przez administrację celną (magazyny przetwarzania).

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "procedura składów celnych" oznacza postępowanie celne, w ramach którego towary przywiezione z zagranicy są składowane pod kontrolą celną w ustalonym miejscu (składzie celnym) bez uiszczenia cła przywozowego i podatków;

b) określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

c) określenie "kontrola celna" oznacza środki podejmowane w celu zapewnienia przestrzegania ustaw i zarządzeń, za których przestrzeganie odpowiedzialna jest administracja celna;

d) określenie "zabezpieczenie" oznacza środki zapewniające wykonanie zobowiązań na rzecz administracji celnej. Zabezpieczenie określane jest jako "ryczałtowe", gdy gwarantuje wykonanie zobowiązań wynikających z wielu operacji;

e) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasada

1. Norma

Procedurę składów celnych regulują postanowienia niniejszego załącznika.

Rodzaje składów celnych

2. Norma

Ustawodawstwo krajowe powinno przewidywać możliwość tworzenia składów celnych, dostępnych dla wszystkich importerów (publiczne składy celne).

Uwaga:

W zależności od ustaleń ustawodawstwa krajowego, publiczne składy celne mogą być prowadzone albo przez administrację celną, albo przez inne władze, albo też przez osoby prawne lub fizyczne.

3. Norma

Prawo do składowania towarów w składzie celnym nie powinno być zastrzeżone jedynie dla importerów, lecz powinno być przyznane każdej innej zainteresowanej osobie.

4. Norma

ustawodawstwo krajowe powinno przewidywać możliwość tworzenia składów celnych przeznaczonych do użytku jedynie przez określone osoby (indywidualne składy celne), gdy jest to uzasadnione potrzebami handlu lub przemysłu.

Tworzenie składów celnych

5. Norma

Władze celne określają wymagania, jakie powinny spełniać budowa i układ (rozplanowanie) składu celnego, oraz ustalają zasady kontroli celnej składu.

Uwaga:

W celach kontrolnych władze celne mogą w szczególności:

- domagać się, aby skład celny miał podwójne zamknięcia (zamknięcie przez osobę zainteresowaną i zamknięcie celne);

- ustanawiać stały lub dorywczy dozór celny;

- prowadzić lub domagać się prowadzenia księgowości składowanych towarów (przez prowadzenie specjalnego rejestru lub z wykorzystaniem odpowiednich zgłoszeń) oraz

- dokonywać od czasu do czasu inwentaryzacji składowanych towarów.

Prowadzenie składów celnych

6. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa osobę lub osoby ponoszące odpowiedzialność za płatność cła przywozowego i podatków ciążących na towarach umieszczonych w składach celnych, które nie są rozliczone zgodnie z wymaganiami władz celnych.

7. Norma

Gdy wymagane jest zabezpieczenie zapewniające wykonanie zobowiązań wynikających z kilku operacji, władze celne powinny akceptować zabezpieczenie zryczałtowane.

8. Zalecenie praktyczne

Wysokość zabezpieczenia powinna być możliwie niska, z uwzględnieniem cła przywozowego i podatków ciążących na towarach.

9. Zalecenie praktyczne

Władze celne nie powinny domagać się składania zabezpieczenia w wypadku, gdy skład celny znajduje się pod dostatecznym dozorem celnym, zwłaszcza wtedy, gdy posiada zamknięcia celne.

10. Norma

Władze celne powinny określić wymagania dotyczące prowadzenia składów celnych. Sposób składowania towarów w składach celnych, zasady składowania i księgowania towarów podlegają zatwierdzeniu przez władze celne.

Towary dopuszczone do składowania

11. Zalecenie praktyczne

Należy zezwalać na składowanie w publicznych składach celnych wszelkich rodzajów towarów przywożonych z zagranicy, podlegających cłu przywozowemu i podatkom lub też ograniczeniom i zakazom, z wyjątkiem ograniczeń i zakazów stosowanych dla ochrony porządku lub moralności publicznej, bezpieczeństwa publicznego, higieny lub zdrowia ludzi, zwierząt i roślin lub związanych z ochroną patentów, znaków handlowych i praw autorskich, niezależnie od ilości towarów, kraju pochodzenia towarów, kraju wywozu towarów lub kraju przeznaczenia towarów.

Towary niebezpieczne, które mogą uszkodzić inne towary lub których składowanie wymaga specjalnych urządzeń, są dopuszczane do składowania jedynie w składach celnych posiadających odpowiednie wyposażenie umożliwiające ich składowanie.

12. Norma

Rodzaje towarów, które mogą być składowane w indywidualnych składach celnych, są określane przez właściwe władze w zezwoleniu na prowadzenie składu celnego lub w innych odpowiednich przepisach.

13. Zalecenie praktyczne

Należy zezwalać na składowanie w składach celnych towarów, które podlegają zwrotowi cła przywozowego i podatków przy wywozie. Towary takie podlegają wówczas natychmiastowemu zwrotowi cła przywozowego i podatków, pod warunkiem że zostaną następnie wywiezione.

14. Zalecenie praktyczne

Należy zezwalać na składowanie w składach celnych towarów odprawionych warunkowo w przywozie przed ich wywozem lub innym rozporządzeniem. Złożenie takich towarów w składzie celnym likwiduje odprawę warunkową.

15. Zalecenie praktyczne

Należy zezwalać na składowanie w składach celnych towarów przeznaczonych do wywozu za granicę, które zostały obciążone podatkami wewnętrznymi lub podlegają takiemu obciążeniu. Towary takie, po złożeniu w składzie celnym, podlegają zwolnieniu od podatków wewnętrznych lub zwrotowi pobranych podatków wewnętrznych, pod warunkiem że zostaną następnie wywiezione za granicę.

Przyjmowanie towarów do składów celnych

16. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki, na jakich towary przeznaczone do składowania w składach celnych powinny być zgłaszane do odprawy celnej we właściwym urzędzie celnym, oraz zgłoszenie celne, jakie powinno być przedłożone.

Dopuszczalne operacje

17. Norma

Każdej osobie upoważnionej do rozporządzania składowanymi towarami zezwala się na:

a) sprawdzanie ich;

b) pobieranie próbki po opłaceniu cła przywozowego i podatków, jeżeli są one wymagane;

c) przeprowadzenie operacji niezbędnych dla ich przechowywania.

18. Norma

Należy zezwalać na to, aby składowane towary były poddawane normalnym operacjom, mającym na celu poprawę ich jakości rynkowej lub przygotowanie ich do wysyłki, takim jak: podział towarów dostarczanych luzem, grupowanie opakowań, sortowanie i dzielenie według kryteriów jakościowych oraz przepakowywanie.

Dopuszczalny okres składowania

19. Norma

Dopuszczalny najdłuższy okres składowania towarów w składzie celnym powinien być ustalony w sposób uwzględniający potrzeby handlu i nie powinien być krótszy od jednego roku.

Przeniesienie prawa własności

20. Norma

Zezwala się na przeniesienie prawa własności do składowanych towarów.

Uszkodzenie, zniszczenie lub utrata towarów

21. Norma

W razie uszkodzenia lub zniszczenia towarów podczas składowania na skutek wypadku lub działania siły wyższej, należy zezwalać na odprawę ostateczną w przywozie w stanie uszkodzonym lub zniszczonym, jak gdyby zostały w takim stanie przywiezione.

22. Norma

Towary składowane, które uległy zniszczeniu lub zostały bezpowrotnie utracone na skutek wypadku lub działania siły wyższej, nie będą podlegać cłu przywozowemu i podatkom, pod warunkiem że ich zniszczenie lub utrata zostaną stwierdzone w należyty sposób, zgodnie z wymaganiami władz celnych.

Jakiekolwiek odpady i resztki pozostałe po zniszczeniu, w razie zgłoszenia ich do odprawy ostatecznej, podlegają cłu przywozowemu i podatkom ciążącym na tego rodzaju odpadach i resztkach przywożonych w takim stanie.

23. Norma

Na wniosek osoby uprawnionej do rozporządzania towarami składowanymi mogą one być w całości lub częściowo przekazane na rzecz Skarbu Państwa, zniszczone lub pozbawione wartości handlowej pod kontrolą celną, stosownie do decyzji władz celnych. Tego rodzaju przekazanie lub zniszczenie nie powinno obciążać Skarbu Państwa żadnymi kosztami.

Jakiekolwiek odpady i resztki pozostałe po zniszczeniu, w razie zgłoszenia ich do odprawy ostatecznej, podlegają cłu przywozowemu i podatkom ciążącym na tego rodzaju odpadach i resztkach przywożonych w takim stanie.

Przemieszczenie towarów za składu celnego

24. Norma

Należy zezwalać każdej osobie posiadającej prawo do rozporządzania towarami na przemieszczenie ich w całości lub częściowo ze składu celnego w celu powrotnego wywozu, odprawy celnej ostatecznej w przywozie, przeniesienia do innych składów celnych lub poddania jakiemukolwiek innemu postępowaniu celnemu, pod warunkiem spełnienia wszelkich warunków i dopełnienia formalności stosowanych w takich przypadkach.

Towary odprawione ostatecznie w przywozie

25. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa datę, którą należy brać pod uwagę przy określaniu wartości i ilości towarów, które mogą być pobrane ze składu celnego dla dokonania odprawy ostatecznej, oraz stawki cła przywozowego i podatków, które należy zastosować.

Towary pozostawione w składzie celnym

26. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa tryb postępowania z towarami, które nie zostały usunięte ze składu celnego w wymaganym czasie.

27. Zalecenie praktyczne

W razie gdy towary nie usunięte ze składu celnego są sprzedawane przez administrację celną, uzyskana kwota z takiej sprzedaży, po odjęciu należnego cła przywozowego i podatków oraz wszelkich innych opłat i poniesionych kosztów, powinna być przekazana osobie upoważnionej, jeżeli jest to możliwe, lub zachowana do jej dyspozycji przez określony czas.

Informacje dotyczące składów celnych

28. Norma

Administracja celna powinna zapewnić, aby odpowiednie informacje dotyczące składów celnych były powszechnie dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

ZAŁĄCZNIK E. 4

dotyczący zwrotu pobranych opłat

Wstęp

Jeśli przywożone towary, które obciążono cłami przywozowymi i podatkami, poddawane są procesom produkcyjnym lub przetwórczym (lub w pewnych okolicznościach naprawie), a następnie są wywożone, to mogą być one często oferowane do sprzedaży na rynkach zagranicznych po bardziej konkurencyjnych cenach, jeśli przy ich wywozie zostaną zwrócone nałożone na nie uprzednio cła przywozowe i podatki. Zwrot taki zapewnia procedura zwrotu pobranych opłat.

Ponieważ jednak zwroty takie mogą skłaniać do przywozu zagranicznych towarów, których odpowiedniki dostępne są z własnych źródeł, może okazać się niezbędne stosowanie pewnych ograniczeń przy udzielaniu zezwoleń na zwroty opłat w odniesieniu do poszczególnych rodzajów towarów lub poszczególnych procesów przetwórczych albo produkcyjnych. Zakres stosowania zwrotu pobranych opłat będzie w miarę potrzeby określany indywidualnie przez poszczególne kraje.

Niniejszy załącznik określa zasady zwrotu pobranych opłat nie tylko w wypadkach, gdy towary poddawane są procesom przetwórczym, produkcyjnym lub naprawie, ale też przewiduje możliwość zwrotu pobranych opłat w wypadku, gdy przywożone towary były następnie ponownie wywożone w tym samym stanie. Załącznik nie obejmuje jednak zwrotu opłat na zasadzie powszechności, gdy towary są zwracane dostawcy jako nie odpowiadające warunkom kontraktu. Załącznik nie obejmuje też zwrotu innych opłat niż cła przywozowe i podatki.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "procedura zwrotu pobranych opłat" oznacza postępowanie celne, które przy wywozie towarów zapewnia całkowity lub częściowy zwrot ceł przywozowych i podatków nałożonych na towary lub na zawarte materiały, zastosowane do ich produkcji;

b) określenie "zwrot" oznacza sumę ceł przywozowych i podatków, zwróconą w wyniku procedury zwrotu pobranych opłat;

c) określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług.

Zasada

1. Norma

Procedurę zwrotu pobranych opłat regulują postanowienia niniejszego załącznika.

Zakres stosowania

2. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa wypadki, w których może być żądany zwrot opłat, oraz warunki zwrotu.

Uwaga 1:

Wypadki, w których może być żądany zwrot, mogą być ograniczone do niektórych towarów lub grup towarów albo też przeznaczenia towarów. Zwrot może być też ograniczony do niektórych kategorii ceł przywozowych i podatków lub do wypadków, w których towary poddawane są procesom przetwórczym i produkcyjnym lub naprawie albo też innym określonym sposobom użytkowania. Zwrot w odniesieniu do towarów używanych do produkcji towarów przeznaczonych do wywozu nie obejmuje zazwyczaj zwykłych pomocniczych środków produkcyjnych, takich jak smary, ale może odnosić się do odpadów i strat powstających w procesie produkcyjnym.

Uwaga 2:

Zwrot w ramach procedury zwrotu pobranych opłat nie jest przyznawany w wypadkach, gdy cła przywozowe i podatki zostały lub zostaną zwrócone na podstawie innych przepisów.

3. Zalecenie praktyczne

Procedura zwrotu pobranych opłat powinna być również stosowana w wypadkach, gdy towary lub materiały obciążone cłami przywozowymi i podatkami zostały zastąpione równorzędnymi towarami lub materiałami stosowanymi w przetwórstwie lub produkcji wywożonych towarów.

Warunki do spełnienia

4. Norma

Zainteresowane strony będą prowadzić ewidencję lub księgowość umożliwiającą potwierdzenie zasadności żądanego zwrotu.

5. Norma

Jeśli przy przywozie towarów do wykorzystania w kraju wiadomo lub przewiduje się, że będzie żądany zwrot, to w celu ułatwienia załatwiania późniejszego wniosku o zwrot, od osoby zgłaszającej towary do odprawy celnej może być żądane złożenie oświadczenia potwierdzającego taki zamiar; jednak dokonanie zwrotu nie będzie wstrzymywane jedynie wskutek niezłożenia takiego oświadczenia ani też wskutek tego oświadczenia nie będzie żądany wywóz towarów.

Uwaga:

Władze celne mogą wymagać, aby towary, w odniesieniu do których będzie złożony wniosek o zwrot pobranych opłat, zostały oddzielone od innych towarów lub były przetwarzane lub produkowane pod kontrolą celną.

Okres pozostawania towarów na obszarze celnym

6. Norma

Gdy ustalony jest okres, po którego przekroczeniu towary nie podlegają procedurze zwrotu, przy ustalaniu tego okresu będą uwzględniane rodzaje procesów przetwórczych lub produkcyjnych, którym mogą być poddawane te towary, jak również wchodzące w grę czynniki handlowe i inne.

7. Zalecenie praktyczne

Gdy ustalony jest okres do wywozu towarów, należy go na wniosek przedłużyć, jeżeli władze celne uznają przyczyny przedłużenia za uzasadnione.

Oświadczenie o wywozie i żądanie zwrotu opłat

8. Norma

Oświadczenie o wywozie towarów za zwrotem pobranych opłat wraz z uzasadniającymi dokumentami będzie składane we właściwym urzędzie celnym.

9. Zalecenie praktyczne

Na wniosek osoby wywożącej towar i z przyczyn uznanych za uzasadnione władze celne powinny w miarę możliwości zezwolić na przeprowadzenie kontroli towarów przeznaczonych do wywozu poza miejscem urzędowania, przy czym koszty takiej kontroli ponosi wnioskodawca. Władze celne mogą żądać, aby towary przeznaczone do wywozu zostały poddane kontroli celnej poza miejscem urzędowania.

10. Zalecenie praktyczne

W wypadku gdy wywóz towarów podlegających procedurze zwrotu pobranych opłat jest kontrolowany na podstawie ewidencji osoby wywożącej towar, władze celne powinny zazwyczaj zrzekać się kontroli tych towarów.

11. Norma

Wniosek o zwrot powinien zawierać (lub posiadać w załączonych dokumentach) dowód wymagany do wykazania, że warunki wymagane dla zwrotu pobranych opłat zostały spełnione.

Uwaga:

Szczegółowe wymagania władz celnych dla zwrotu opłat są następujące:

a) wskazanie wnioskodawcy,

b) pierwotna odprawa celna przywozowa (na przykład numer i data zgłoszenia celnego),

c) uiszczone cło przywozowe i podatki,

d) rodzaj lub nazwa taryfowa oraz ilość towarów,

e) zastosowany proces przetwórczy lub produkcyjny, jakim zostały poddane towary,

f) szczegóły dotyczące wywozu.

12. Zalecenie praktyczne

Gdy ustalony jest okres, po którego przekroczeniu towary nie podlegają procedurze zwrotu, należy podjąć kroki mające na celu jego przedłużenie, jeżeli względy handlowe lub inne uznane będą przez władze celne za uzasadnione.

Zwrot opłat

13. Norma

Opłaty będą zwracane możliwie najszybciej po uznaniu żądania.

14. Zalecenie praktyczne

Opłaty powinny być również zwracane przy zdeponowaniu towarów w magazynie celnym, pod warunkiem że zostaną one potem wywiezione.

15. Zalecenie praktyczne

Władze celne powinny na żądanie dokonywać zwrotu opłat okresowo w odniesieniu do towarów wywożonych przez określony czas.

Informacje dotyczące zwrotu opłat

16. Norma

Władze celne zapewnią, aby wszelkie informacje dotyczące procedury zwrotu pobranych opłat były łatwo dostępne dla każdej zainteresowanej osoby.

ZAŁĄCZNIK F. 5

dotyczący pilnych przesyłek

Wstęp

Niektóre towary, czy to z uwagi na swój charakter czy też specjalne okoliczności związane z ich wysyłką, muszą być pilnie przekazywane z kraju do kraju i bezzwłocznie odprawiane celnie. Dotyczy to na przykład przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy w wypadku klęsk, pilnie niezbędnych części zamiennych czy wyposażenia, towarów łatwo psujących się, gazet oraz filmów zawierających aktualne informacje.

Mimo iż w zasadzie kontrola celna i formalności celne stosowane są wobec pilnych przesyłek w taki sam sposób, jak wobec zwykłych dostaw towarów, wiele administracji celnych zapewnia większe ułatwienia w odniesieniu do odprawy celnej pilnych przesyłek, pod warunkiem niezbędnego zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa i przestrzegania wszelkich zakazów i ograniczeń.

Postanowienia niniejszego załącznika odnoszą się do formalności celnych związanych z odprawą celną pilnych przesyłek na każdym etapie ich przemieszczania, czy to przy wywozie, tranzycie czy też przywozie. Ogólną zasadą jest jednak, że niniejszy załącznik dotyczy jedynie większych ułatwień stosowanych wobec pilnych przesyłek w porównaniu z przepisami dotyczącymi traktowania celnego innych towarów, których dostawa nie ma charakteru pilnego.

Załącznik zawiera również szereg specjalnych postanowień dotyczących przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy osobom dotkniętym klęską żywiołową (na przykład trzęsienie ziemi) lub podobnymi klęskami (na przykład obsunięcie się tamy). Postanowienia jego nie dotyczą jednak przesyłek dostarczanych w wypadku klęsk wynikających z wojny lub podobnych konfliktów.

Załącznik nie dotyczy również przesyłek pocztowych.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "pilna przesyłka" oznacza towary wymagające pilnej odprawy celnej w trybie priorytetowym z uwagi na:

- ich charakter;

- to, że zostały przekazane w ramach pomocy;

- to, że istnieje uzasadniona potrzeba pilności ich dostarczenia;

b) określenie "towary dostarczane w ramach pomocy" oznacza takie towary jak pojazdy lub inne rodzaje transportu, żywność, lekarstwa, odzież, koce, namioty, prefabrykowane budynki lub inne towary pierwszej potrzeby, dostarczane w formie darów osobom dotkniętym klęskami żywiołowymi lub podobnymi klęskami;

c) określenie "cła i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane w związku z przywozem lub wywozem towarów, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

d) określenie "zgłoszenie celne" oznacza oświadczenie złożone w formie ustalonej przez władze celne, w którym zainteresowana osoba wskazuje postępowanie celne mające zastosowanie do towarów i podaje informacje, jakich wymagają władze celne dla zastosowania tego postępowania;

e) określenie "osoba zgłaszająca towar" oznacza osobę, która podpisuje zgłoszenie celne lub w której imieniu jest ono podpisane;

f) określenie "rewizja celna towarów" oznacza fizyczne badanie towarów przez władze celne w celu ustalenia, czy rodzaj, pochodzenie, warunki, ilość i wartość towaru są zgodne z danymi w zgłoszeniu celnym;

g) określenie "zabezpieczenie" oznacza środki zapewniające wykonanie zobowiązań na rzecz administracji celnej. Zabezpieczenie określane jest jako "ryczałtowe", gdy gwarantuje wykonanie zobowiązań wynikających z wielu operacji;

h) określenie "odprawa celna" oznacza dokonanie formalności celnych niezbędnych dla wywozu towarów, odprawy celnej ostatecznej w przywozie lub zastosowania innego postępowania celnego;

ij) określenie "dopuszczenie do obrotu" oznacza czynność podjętą przez władze celne dla przekazania odprawianych towarów do dyspozycji zainteresowanej osoby;

k) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasady

1. Norma

Odprawę celną pilnych przesyłek regulują postanowienia niniejszego załącznika.

Zakres stosowania

2. Norma

Ustawodawstwo krajowe ustala okoliczności, w których stosowane są postanowienia niniejszego załącznika, oraz warunki, jakie muszą być spełnione, i ułatwienia celne mające zastosowanie przy odprawach celnych pilnych przesyłek.

Uwaga:

Obok przesyłek zawierających towary przysyłane w ramach pomocy, postanowienia niniejszego załącznika mają zazwyczaj zastosowanie do następujących towarów:

Towary wymagające dokonania pilnej odprawy z uwagi na ich charakter:

- organy ciała, krew i plazma;

- łatwo psujące się badawcze materiały medyczne i składniki etiologiczne;

- materiały radioaktywne;

- żywe zwierzęta;

- łatwo psujące się towary, takie jak mięso, ryby, mleko i jego przetwory, jaja, owoce, margaryna, warzywa i inne towary żywnościowe, rośliny żywe i kwiaty cięte;

- gazety i czasopisma;

- materiały dziennikarskie, takie jak taśmy, wideotaśmy, filmy i inne nagrania.

Towary wymagające pilnej odprawy, jeżeli istnieje uzasadniona potrzeba pilności ich dostarczenia:

- lekarstwa i szczepionki;

- części zamienne;

- materiały naukowe i medyczne;

- wyposażenie przeciwpożarowe i ratownicze;

- wyposażenie wykorzystywane do poszukiwań, badań i akcji ratunkowych prowadzonych w związku z wypadkami;

- wyposażenie prasowe, radiowe lub telewizyjne;

- wyposażenie kinematograficzne i inne wyposażenie zawodowe.

3. Norma

Odprawa celna pilnych przesyłek powinna być dokonana pilnie w trybie priorytetowym, a kontrola celna powinna być ograniczona do minimum niezbędnego dla zapewnienia przestrzegania praw i przepisów, za które odpowiedzialność ponosi administracja celna.

4. Norma

Przy dokonywaniu odpraw celnych pilnych przesyłek władze celne powinny uwzględniać takie czynniki jak stopień pilności dostawy towaru, jego charakter oraz wartość przesyłki, a także szczególne okoliczności. W każdym wypadku bezwzględny priorytet powinien być stosowany wobec przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy.

5. Norma

Postanowienia dotyczące odpraw celnych pilnych przesyłek mają również zastosowanie wobec przesyłek dostarczanych w ramach tranzytu celnego, ze składów celnych lub też stref wolnocłowych.

Postanowienia ogólne

a) Czas składania zgłoszenia celnego

6. Norma

Na wniosek osoby zgłaszającej towar i z przyczyn uznanych za istotne władze celne powinny w miarę możliwości zezwolić na to, aby zgłoszenie celne zostało złożone poza godzinami urzędowania, przy czym wszystkimi kosztami, jakie to za sobą pociąga, może być obciążony wnioskodawca. W wypadku przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy lub przesyłek o charakterze humanitarnym, władze celne powinny zawsze stosować to ułatwienie.

b) Złożenie zgłoszenia celnego przed nadejściem pilnej przesyłki

7. Norma

Należy zezwalać osobie zgłaszającej towar na złożenie zgłoszenia celnego przed nadejściem pilnej przesyłki do urzędu celnego.

c) Okresowe składanie zgłoszenia celnego

8. Norma

Osobom dokonującym często odpraw celnych pilnych przesyłek władze celne powinny zezwolić na składanie jednego zgłoszenia celnego obejmującego wszystkie przesyłki odprawiane przez te osoby w danym okresie.

Uwagi:

1. Władze celne mogą uzależnić przyznanie tego ułatwienia od warunku, że osoby te prowadzą właściwą dokumentację i że mogą być podjęte niezbędne środki kontrolne.

2. W wypadku gdy władze celne przyznają to ułatwienie, mogą one wymagać, aby osoby te przedkładały przy odprawie każdej pilnej przesyłki dokument handlowy lub oficjalny (faktura handlowa, list przewozowy, nota wysyłkowa itp.), zawierający główne dane dotyczące pilnej przesyłki.

d) Wymagania dotyczące zgłoszenia celnego

9. Norma

Należy zapewnić warunki do składania uproszczonego zgłoszenia celnego przy odprawach celnych pilnych przesyłek.

Uwagi:

1. W niektórych wypadkach przy dopuszczeniu złożenia uproszczonego zgłoszenia celnego władze celne mogą jednak domagać się następnie uzupełnienia danych.

2. W wypadku gdy osoby dokonują odpraw celnych pilnych przesyłek jedynie okazjonalnie lub gdy cła i podatki są nieznaczne, ustawodawstwo krajowe może dopuszczać zgłoszenie ustne.

e) Odprawa celna pilnych przesyłek poza godzinami urzędowania urzędów celnych

10. Norma

Na wniosek osoby zgłaszającej towar i z przyczyn uznanych za istotne przez władze celne należy zezwalać, aby pilne przesyłki były, w miarę możliwości, odprawiane poza godzinami urzędowania urzędu celnego, z tym że wszelkimi kosztami powstałymi z tego tytułu można obciążyć wnioskodawcę. W wypadku przesyłek zawierających towary dostarczone w ramach pomocy lub przesyłek o charakterze humanitarnym władze celne powinny zawsze stosować to ułatwienie.

f) Rewizja celna pilnych przesyłek

11. Norma

W wypadku gdy władze celne skorzystają ze swojego prawa dokonania rewizji celnej pilnych przesyłek powinny one ograniczyć jej zakres do czynności niezbędnych dla stwierdzenia zgodności z prawami i przepisami, za których przestrzeganie odpowiedzialna jest administracja celna.

Uwaga:

Władze celne mogą dokonać dalszego zmniejszenia częstotliwości i zakresu rewizji celnej w wypadku, gdy są im znane okoliczności i odprawione towary (na przykład w wypadku regularnej odprawy gazet, czasopism, materiałów dziennikarskich itp.).

g) Dopuszczenie pilnych przesyłek do obrotu

12. Norma

W wypadku gdy władze celne mają podstawę do sądzenia, że osoba zgłaszająca towar dopełni wszelkich formalności związanych z odprawą celną pilnych przesyłek, powinny one dopuścić takie przesyłki do obrotu przed złożeniem zgłoszenia celnego, pod warunkiem że osoba ta przedłoży dokument handlowy lub dokument oficjalny, w którym zawarte są główne dane dotyczące pilnej przesyłki, wymagane przez władze celne.

Uwagi:

1. Władze celne mogą uzależnić dopuszczenie pilnej przesyłki do obrotu od przedłożenia niezbędnych dokumentów towarzyszących towarowi oraz przeprowadzenia przez odpowiednie władze kontroli przewidzianej w ustawodawstwie krajowym (kontrola weterynaryjna, sanitarna, fitopatologiczna itp.).

2. Władze celne mogą zażądać od osoby zgłaszającej towar złożenia zabezpieczenia zapewniającego wykonanie jej zobowiązań wobec administracji celnej.

h) Rewizja celna pilnych przesyłek i dopuszczenie ich do obrotu poza miejscem urzędowania urzędu celnego

13. Norma

Na wniosek osoby zgłaszającej towar i z przyczyn uznanych za istotne przez władze celne powinny one w miarę możliwości zezwolić, aby rewizja celna pilnych przesyłek i dopuszczenie ich do obrotu odbywały się poza miejscem urzędowania urzędu celnego, z tym że wszelkimi kosztami powstałymi z tego tytułu można obciążyć wnioskodawcę. W wypadku przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy lub przesyłek o charakterze humanitarnym władze celne powinny zawsze stosować to ułatwienie.

Uwagi:

1. Pilne przesyłki mogą być rewidowane i dopuszczane do obrotu, w zależności od okoliczności, w siedzibie zainteresowanej osoby, w miejscu wyposażonym w odpowiednie urządzenia, w urzędzie celnym innym niż urząd, w którym dokonywana jest odprawa, lub w miejscu przeznaczenia towaru.

2. Wypadki, w których rewizja celna może być dokonywana poza miejscem urzędowania i towar dopuszczony do obrotu, obejmują towary dostarczane w ramach pomocy, lekarstwa, wysterylizowane medyczne materiały badawcze, masowe towary w kontenerach, części zapasowe oraz towary, które nie mogą być łatwo zrewidowane przed rozładunkiem w miejscu przeznaczenia.

ij) Środki ustalania tożsamości towarów

14. Norma

W wypadku gdy władze celne uznają za niezbędne oznakowanie tożsamości pilnych przesyłek, na przykład w wypadku tranzytu celnego lub odprawy warunkowej, powinny one umieszczać oznakowanie celne (zamknięcia celne, plomby, znaki perforowane itd.) jedynie w wypadku, gdy towarów nie można łatwo zidentyfikować na podstawie plomb zagranicznych, ocechowania, numerów i innych znaków trwale na nich umieszczonych albo też na podstawie opisu.

k) Odroczenie płatności cła i podatków

15. Norma

Osobom dokonującym odprawy pilnych przesyłek należy zezwalać na odroczenie płatności cła i podatków bez pobierania odsetek za zwłokę.

Uwagi:

1. Osoba korzystająca z tego ułatwienia może być wezwana do złożenia zabezpieczenia w wysokości ustalonej przez władze celne.

2. W wypadku operacji o charakterze niehandlowym powinno być akceptowane zamiast zabezpieczenia zobowiązanie do uiszczenia cła i podatków.

16. Norma

Okres odroczenia płatności cła i podatków powinien wynosić co najmniej czternaście dni w stosunku do daty wynikającej z przepisów ogólnych.

Uwagi:

1. Dla poszczególnych rodzajów cła i podatków mogą być ustalane zróżnicowane okresy.

2. Władze celne mogą wyrazić zgodę, aby należne cła i podatki w odniesieniu do wywozu i przywozu towarów w danym okresie podlegały płatności w specjalnie wyznaczonym terminie.

Specjalne postanowienia dotyczące przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy

a) Odprawa celna

17. Norma

Odprawa celna towarów dostarczanych w ramach pomocy powinna być dokonywana niezależnie od kraju pochodzenia towarów, kraju nadania towarów czy też kraju przeznaczenia towarów.

b) Wywóz

18. Norma

W wypadku gdy przy wywozie towarów dostarczanych w ramach pomocy wymagane jest zgłoszenie celne, władze celne powinny z zasady akceptować takie zgłoszenie jako potwierdzenie zawartości i przeznaczenia przesyłki.

19. Zalecenie praktyczne

W wypadku towarów dostarczanych w ramach pomocy nie należy stosować jakichkolwiek zakazów lub ograniczeń wywozowych o charakterze ekonomicznym ani też ceł wywozowych i podatków.

20. Norma

Celem uniknięcia zwłoki przy rozporządzaniu towarami dostarczanymi w ramach pomocy po ich wysłaniu, władze celne kraju wywozu powinny, na wniosek zainteresowanej osoby:

a) dokonać jedynie wyrywkowej rewizji zawartości przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy, posługując się szczegółową listą wysyłkową i potwierdzając wyniki rewizji na tej liście, oraz

b) tam gdzie jest to możliwe i właściwe, umieszczać na przesyłkach zamknięcia celne.

c) Tranzyt

21. Norma

Należy w miarę możliwości wyrażać zgodę na to, aby tranzyt celny przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy odbywał się bez składania zabezpieczenia płatności ceł i podatków oraz wymagał minimum dokumentacji.

22. Norma

Przesyłki zawierające towary dostarczane w ramach pomocy nie powinny podlegać w ramach tranzytu celnego rewizji celnej, z wyjątkiem powstania specjalnych okoliczności powodujących konieczność dokonania takiej rewizji.

d) Przywóz

23. Norma

Przesyłki zawierające towary dostarczane w ramach pomocy powinny być dopuszczone do obrotu przed złożeniem zgłoszenia celnego, jeżeli władze celne są przekonane, że osoba uprawniona do rozporządzania towarem dopełni wszelkich formalności związanych z odprawą towarów.

24. Norma

Władze celne kraju przywozu powinny z zasady wyrażać zgodę, aby potwierdzeniem zawartości przesyłki zawierającej towary dostarczane w ramach pomocy była szczegółowa lista potwierdzona przez władze celne kraju wywozu według zasad ujętych w normie 20.

25. Zalecenie praktyczne

Przesyłki zawierające towary dostarczane w ramach pomocy, otrzymywane w formie darów przez upoważnione organizacje do użytku przez nie lub pod ich kontrolą albo też do bezpłatnej dystrybucji przez nie lub pod ich kontrolą, powinny być dopuszczane z pełnym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków oraz zakazów i ograniczeń o charakterze ekonomicznym.

Uwagi:

1. Właściwe władze zazwyczaj określają organizacje krajowe, które są odpowiedzialne za otrzymywanie i dystrybucję przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy. Informacje dotyczące tych upoważnionych organizacji oraz postępowania, jakie powinno być stosowane przy nadejściu przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy, powinny być przedłożone właściwym urzędom celnym dla zapewnienia, aby postanowienia niniejszego załącznika dotyczące przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy mogły być niezwłocznie stosowane.

2. Postanowienia niniejszego zalecenia praktycznego nie stanowią przeszkód dla poboru cła i podatków ciążących na towarach, które podlegają sprzedaży po wykorzystaniu ich przez upoważnione organizacje.

26. Norma

Przesyłki zawierające wyposażenie bezpłatnie wypożyczone upoważnionym organizacjom powinny być odprawione warunkowo bez wymogu składania zabezpieczenia i przy minimalnych wymaganiach dokumentacyjnych.

Uwaga:

Od upoważnionych organizacji można domagać się przyjęcia zobowiązania do powrotnego wywozu takiego wyposażenia.

27. Norma

Wszelkie opłaty, jakie są zazwyczaj pobierane przez władze celne w związku z kosztami poniesionymi z tytułu dokonania odprawy celnej poza godzinami urzędowania urzędu celnego lub też dokonania rewizji celnej i dopuszczenia towarów do obrotu poza miejscem urzędowania, nie powinny być, w miarę możliwości, pobierane w wypadku przesyłek zawierających towary dostarczane w ramach pomocy.

Informacje dotyczące pilnych przesyłek

28. Norma

Władze celne powinny zapewnić, aby wszelkie informacje dotyczące ułatwień celnych stosowanych wobec pilnych przesyłek były dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

ZAŁĄCZNIK F. 6

dotyczący zwrotu cła przywozowego i podatków

Wstęp

W trakcie odprawy celnej ostatecznej przywozowej lub po odprawieniu towarów może okazać się, że przywożący lub władze celne stwierdzają, iż podstawa, od której były obliczane należności celne, była niewłaściwa z uwagi między innymi na błąd popełniony przez władze celne, osobę zgłaszającą towar do odprawy czy też inną osobę (np. spedytora czy też przewoźnika) i na skutek tego cła przywozowe i podatki pobrane lub wymierzone przekraczają kwotę należną. Może się również zdarzyć, że towary są uszkodzone, zniszczone lub bezpowrotnie utracone w wyniku wypadku lub działania siły wyższej, zwłaszcza przed ich dopuszczeniem do obrotu. W takich wypadkach pobrane cło przywozowe i podatki mogą również być zwrócone w całości lub częściowo.

Osoba zainteresowana powinna mieć możliwość, po zweryfikowaniu faktów, uzyskania zwrotu nadpłaconego cła i podatków lub też, jeśli płatności jeszcze nie dokonano, zmniejszenia wymierzonych należności.

Jest istotne, zwłaszcza gdy nadpłata spowodowana została przez błąd administracji celnej lub też przez okoliczności, na które osoba przywożąca lub inna osoba zainteresowana nie miała wpływu, aby zwrot nastąpił bez nieuzasadnionej zwłoki i wymagał minimum formalności. W niektórych jednak wypadkach może się okazać niezbędne uzależnienie zwrotu od spełnienia określonych warunków mających na celu zabezpieczenie przed nadużyciem lub wykroczeniem.

Postanowienia niniejszego załącznika nie dotyczą zwrotów dokonywanych w ramach postępowania celnego mającego na celu zwrot pobranych opłat przy wywozie ani też zwrotu depozytów złożonych w charakterze zabezpieczenia płatności cła przywozowego i podatków.

Definicje

W rozumieniu niniejszego załącznika:

a) określenie "zwrot cła przywozowego i podatków" oznacza zwrot całkowity lub częściowy cła przywozowego i podatków uiszczonych za towary odprawione ostatecznie w przywozie i uchylenie całkowite lub częściowe wymierzonego cła przywozowego i podatków, które nie zostały jeszcze uiszczone;

b) określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

c) określenie "dopuszczenie do obrotu" oznacza czynność podjętą przez przekazanie odprawianych towarów do dyspozycji zainteresowanych osób;

d) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

Zasada

1. Norma

Zwrot cła przywozowego i podatków regulują postanowienia niniejszego załącznika.

Zakres

2. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa wypadki i warunki, w których należy dokonywać zwrotu cła przywozowego i podatków uiszczonych lub naliczonych, jeżeli przekraczają one kwoty należne.

Uwaga:

Nie dokonuje się zwrotu cła przywozowego i podatków, które zostały zwrócone lub podlegają zwrotowi na podstawie innych postanowień.

Wypadki, w których powinien być dokonywany zwrot cła przywozowego i podatków

Błędne wymierzenie

3. Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków, gdy ustalono, że nadpłata powstała na skutek błędnego ich wymierzenia.

Towary o wartości niższej od deklarowanej

4. Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków, jeżeli ustalono, że cło przywozowe i podatki zostały wymierzone od wartości przekraczającej wartość celną, pod warunkiem że fakty zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami władz celnych.

Nieprawidłowa klasyfikacja taryfowa

5. Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków, jeżeli nadpłata powstała na skutek nieprawidłowej klasyfikacji taryfowej towarów zgłoszonych do odprawy, pod warunkiem, że fakty zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami władz celnych.

Towary uszkodzone, zniszczone lub utracone

6. Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów uszkodzonych, zniszczonych lub bezpowrotnie utraconych na skutek wypadku lub działania siły wyższej przed dopuszczeniem ich do obrotu, pod warunkiem że fakty zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami władz celnych.

7. Norma

W wypadku gdy towary zostały całkowicie lub częściowo zwolnione od cła przywozowego i podatków z uwagi na ich odrębne przeznaczenie i zostały one uszkodzone, zniszczone lub bezpowrotnie utracone na skutek wypadku lub działania siły wyższej po dopuszczeniu ich do obrotu, udzielonych zwolnień nie należy wliczać do przyznanych należnych zwolnień od cła przywozowego i podatków, pod warunkiem że uszkodzenie, zniszczenie lub utrata zostały stwierdzone w należyty sposób zgodnie z wymaganiami władz celnych.

Uwagi:

Pozostałości towarów, o których mowa w normach 6 i 7, mogą być:

a) odprawione ostatecznie w stanie, w którym się znajdują, tak jak gdyby były w takim stanie przywiezione, lub

b) powrotnie wywiezione, lub

c) przekazane na rzecz Skarbu Państwa bez obciążenia go jakimikolwiek kosztami z tego tytułu, lub

d) pozbawione wartości handlowej pod kontrolą celną bez obciążenia Skarbu Państwa jakimikolwiek kosztami z tego tytułu;

w zależności od wymagań władz celnych.

Towary niezgodne ze specyfikacją

8. Norma

Należy dokonywać zwrotu cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów przywiezionych z zagranicy, które zostały uznane za wadliwe bądź też niezgodne ze specyfikacją w chwili przywozu, jeżeli nie były one użytkowane, naprawiane lub używane w inny sposób w kraju przywozu i są powrotnie wywożone w rozsądnym czasie do dostawcy zagranicznego lub innej osoby uzgodnionej z dostawcą. Użytkowanie takich towarów nie powinno jednak stanowić przeszkody w dokonaniu zwrotu, jeżeli było ono niezbędne dla wykrycia defektów lub ustalenia innych okoliczności, które powodują konieczność powrotnego wywozu towarów. Alternatywą wobec powrotnego wywozu towarów może być ich przekazanie na rzecz Skarbu Państwa lub ich zniszczenie czy też pozbawienie wartości handlowej pod kontrolą celną. Tego rodzaju przekazanie lub zniszczenie nie powinno powodować obciążenia Skarbu Państwa jakimikolwiek kosztami.

Uwaga:

Zwrot cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów, o których mowa w pierwszym zdaniu niniejszej normy, może być również dokonany w ramach postanowień norm 4 i 5, jeżeli takie towary nie są powrotnie wywożone.

Niedobory

9. Norma

Należy dokonać zwrotu cła przywozowego i podatków od towarów zgłoszonych do odprawy celnej w ramach większej partii, jeżeli stwierdzono w należyty sposób, zgodnie z wymaganiami władz celnych, że towary te w rzeczywistości nie zostały przywiezione w tej partii na obszar celny.

Towary objęte innym postępowaniem celnym

10. Zalecenie praktyczne

W wypadku gdy władze celne wyrażą zgodę na to, aby towary odprawione ostatecznie w przywozie były objęte innym postępowaniem celnym, należy dokonać zwrotu pobranego cła przywozowego i podatków.

Postępowanie przy zwrocie

11. Norma

Postępowanie przy składaniu wniosków w sprawie zwrotu cła przywozowego i podatków powinno być możliwie proste.

Uwaga:

Zwrot może nastąpić na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.

12. Norma

Decyzje w sprawie wniosku o zwrot powinny być wydawane na piśmie bez zbędnej zwłoki, a zwrot nadpłaconych kwot powinien być dokonany możliwie szybko po weryfikacji wniosku.

13. Norma

W wypadku gdy nadpłata powstała z winy administracji celnej w wyniku błędnego ustalenia cła przywozowego i podatków, zwrot powinien być dokonany bezzwłocznie.

Okres

14. Zalecenie praktyczne

Przy ustalaniu okresu, po którego upływie nie będą przyjmowane wnioski w sprawie zwrotu cła przywozowego i podatków, okres taki powinien być dostatecznie długi, aby uwzględnić różne okoliczności w każdym rodzaju wypadków, w którym może być dokonany zwrot cła przywozowego i podatków.

Informacje dotyczące zwrotów

15. Norma

Władze celne powinny zapewnić, aby wszelkie informacje dotyczące przepisów regulujących zwrot cła przywozowego i podatków były powszechnie dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.39.214

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Załączniki E.3, E.4, F.5 i F.6 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego, sporządzonej w Kyoto 18 maja 1973 r.
Data aktu: 29/03/1989
Data ogłoszenia: 21/06/1989
Data wejścia w życie: 26/04/1989