Ustawa budżetowa na rok 1977.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1977
z dnia 18 grudnia 1976 r.

Art.  1. 
1. 
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości: 940.095.443 tys. zł

z tego:

1) wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 759.418.533 tys. zł

2) wpłaty instytucji finansowych i ubezpieczeniowych 86.643.824 tys. zł

3) składki na ubezpieczenia społeczne 44.609.000 tys. zł

4) wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 5.162.362 tys. zł

5) wpłaty jednostek administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości, prokuratury, bezpieczeństwa publicznego i obrony narodowej 8.090.189 tys. zł

6) podatki i opłaty od gospodarki nie uspołecznionej 13.740.700 tys. zł

7) podatki i opłaty od ludności 9.077.065 tys. zł

8) pozostałe dochody 13.353.770 tys. zł

2. 
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 868.988.463 tys. zł

z tego:

1) finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 451.622.540 tys. zł

2) nauka 15.916.000 tys. zł

3) oświata i wychowanie 58.861.435 tys. zł

4) kultura i sztuka 9.126.465 tys. zł

5) ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 63.250.580 tys. zł

6) ubezpieczenia społeczne 39.687.624 tys. zł

7) obrona narodowa 53.994.995 tys. zł

8) administracja, wymiar sprawiedliwości, prokuratura i bezpieczeństwo publiczne 38.868.369 tys. zł

9) pozostałe wydatki bieżące 19.767.797 tys. zł

10) wydatki na inwestycje i remonty kapitalne 117.892.658 tys. zł

3. 
Rezerwy budżetu Państwa wynoszą 18.242.093 tys. zł
4. 
Lokata w Narodowym Banku Polskim wynosi 50.000.000 tys. zł
5. 
Nadwyżka dochodów budżetu Państwa nad wydatkami, rezerwami i lokatą wynosi 2.864.887 tys. zł
Art.  2. 

Ustala się dochody i wydatki oraz rezerwy, lokatę w Narodowym Banku Polskim i nadwyżkę budżetu centralnego w wysokości:

dochody 896.462.399 tys. zł

wydatki 826.368.185 tys. zł

rezerwy budżetu centralnego 17.229.327 tys. zł

lokata w Narodowym Banku Polskim 50.000.000 tys. zł

nadwyżka dochodów nad wydatkami, rezerwami i lokatą 2.864.887 tys. zł

zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.

Art.  3. 

Ustala się dochody i wydatki zbiorczych budżetów województw w wysokości:

dochody 188.219.146 tys. zł

z tego:

dochody własne 124.715.444 tys. zł

w tym:

wpływy określone w stosunku do wartości sprzedaży detalicznej i usług uspołecznionych jednostek handlowych i usługowych objętych planem centralnym i terenowym 81.082.400 tys. zł

dotacja na inwestycje 29.205.312 tys. zł

dotacje celowe 12.289.820 tys. zł

dotacja wyrównawcza 22.008.570 tys. zł

wydatki 187.206.380 tys. zł

rezerwy 1.012.766 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 2.

Art.  4. 
1. 
Dochodami własnymi budżetów terenowych są:
1)
wpłaty przedsiębiorstw i organizacji spółdzielczych objętych planem terenowym, z wyjątkiem podatku od funduszu płac oraz innych wpłat, które z mocy przepisów regulujących zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw i organizacji spółdzielczych stanowią dochody budżetu centralnego,
2)
wpływy ustalone w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej i usług uspołecznionych jednostek handlowych i usługowych objętych planem centralnym i terenowym, w granicach do 101% kwot wpływów z tego tytułu określonych w załączniku nr 2,
3)
wpłaty powszechnych kas oszczędności w wysokości określonej przez Ministra Finansów w stosunku procentowym do wielkości wkładów oszczędnościowych,
4)
opłaty za świadczenia i usługi wykonywane przez jednostki budżetowe podporządkowane radom narodowym oraz pobierane przez te jednostki i urzędy terenowych organów administracji państwowej dochody o charakterze administracyjnym i majątkowym,
5)
wpłaty zakładów budżetowych podporządkowanych radom narodowym,
6)
podatki od organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, od kółek rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych i innych jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez wojewódzkie związki kółek rolniczych - z wyjątkiem podatku od funduszu płac,
7)
podatek dochodowy od banków spółdzielczych oraz podatek obrotowy od przedsiębiorstw i organizacji prowadzących gry losowe, a rozliczających się z budżetami terenowymi,
8)
podatek gruntowy, z wyjątkiem części podlegającej przekazaniu na Fundusz Rozwoju Rolnictwa, wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi, opłaty: melioracyjna, elektryfikacyjna oraz za budowę urządzeń wodnych,
9)
podatki obrotowy i dochodowy od osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem podatków od osób fizycznych i prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, a prowadzących działalność gospodarczą lub osiągających dochody na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
10)
podatki: od wynagrodzeń, wyrównawczy, od spadków i darowizn oraz podatki i opłaty pobierane na podstawie przepisów o niektórych podatkach i opłatach terenowych,
11)
opłata skarbowa,
12)
wpływy z grzywien i kar orzeczonych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, w postępowaniu karnym skarbowym oraz w innych szczególnych postępowaniach administracyjnych, w których organami orzekającymi są terenowe organy administracji państwowej lub wojewódzkie (miejskie w miastach stopnia wojewódzkiego) komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej,
13)
inne opłaty, poza wymienionymi w pkt 4, 8, 10 i 11, pobierane przez jednostki organizacyjne podporządkowane radom narodowym i przez urzędy terenowych organów administracji państwowej,
14)
wpływy ze spłat zaległości zniesionych podatków oraz należności z nimi zrównanych, jeżeli stanowiły dochody budżetów terenowych przed ich zniesieniem.
2. 
Dochody, o których mowa w ust. 1 pkt 14, traktuje się jako ponadplanowe.
3. 
Dochody wymienione w ust. 1 pkt 2 i 3 są dochodami własnymi jednostkowego budżetu województwa. Wojewódzka rada narodowa ustala, które z dochodów wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 4-14 zaliczane będą do dochodów własnych budżetów miast, dzielnic i gmin (miast i gmin), a które do dochodów jednostkowego budżetu województwa, biorąc pod uwagę możliwość oddziaływania przez rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej na wielkość dochodów z tych źródeł.
4. 
Wojewódzka rada narodowa może ustalać udziały:
1)
jednostkowego budżetu województwa w dochodach innych jednostkowych budżetów terenowych objętych zbiorczym budżetem województwa,
2)
budżetów miast, dzielnic i gmin (miast i gmin) w dochodach jednostkowego budżetu województwa.
Art.  5. 

Dochody budżetowe nie będące dochodami budżetów terenowych są dochodami budżetu centralnego.

Art.  6. 
1. 
Minister Finansów ustali dla zbiorczych budżetów województw w terminie do dnia 31 stycznia 1977 r. wysokość stawek procentowych dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2.
2. 
W wypadku nieosiągnięcia dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, w kwotach ustalonych w załączniku nr 2, Minister Finansów wyrówna z budżetu centralnego powstały niedobór do wysokości 99% tych kwot.
Art.  7. 
1. 
Rady narodowe uchwalą jednostkowe budżety terenowe w podziale na działy i rozdziały.
2. 
Wojewódzkie rady narodowe mogą uchwalać wydatki budżetów terenowych w kwotach wyższych od wynikających z ustawy budżetowej, a rady narodowe stopnia podstawowego w kwotach wyższych od wynikających z uchwały wojewódzkiej rady narodowej - pod warunkiem uchwalenia większych dochodów własnych, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 4 ust. 1 pkt 2.
3. 
Przepis ust. 2 stosuje się także w wypadkach określonych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).
Art.  8. 

Ustala się rezerwę na nieprzewidziane wydatki w zbiorczych budżetach województw w wysokości 0,5% kwoty wydatków bieżących.

Art.  9. 

Przeniesienia kredytów w budżetach terenowych nie mogą powodować:

1)
zwiększenia rezerwy na nieprzewidziane wydatki,
2)
zwiększenia łącznej kwoty kredytów w działach "Gospodarka komunalna" i "Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne" oraz kredytów w dziale "Administracja państwowa", z wyjątkiem przeniesień związanych z wykonywaniem uchwał Rady Ministrów lub z uruchamianiem środków z rezerwy na nieprzewidziane wydatki,
3)
zmniejszenia kredytów w dziale "Rolnictwo".
Art.  10. 
1. 
Terenowe organy administracji państwowej obowiązane są czuwać nad zachowaniem bieżącej równowagi budżetowej, zapewniać terminową realizację dochodów oraz zapobiegać wydatkom, które przekraczałyby kwotę osiągniętych dochodów i środków funduszu zasobowego.
2. 
Minister Finansów ustala zasady i częstotliwość bankowej kontroli zachowania równowagi budżetów terenowych.
3. 
Jeżeli okaże się, że równowaga budżetu miasta, dzielnicy i gminy (miasta i gminy) nie jest zachowana, terenowy organ administracji państwowej występuje z wnioskiem o udzielenie zwrotnego zasiłku kasowego z wojewódzkiego funduszu zasobowego.
4. 
W razie niezachowania równowagi w jednostkowym budżecie województwa lub w razie braku środków wojewódzkiego funduszu zasobowego na udzielenie zasiłku kasowego, o którym mowa w ust. 3, wojewoda występuje z wnioskiem do banku o udzielenie kredytu bankowego.
5. 
Niewystąpienie z wnioskiem o udzielenie zasiłku kasowego (ust. 3) lub o udzielenie kredytu bankowego (ust. 4) stanowi naruszenie dyscypliny budżetowej w rozumieniu przepisów art. 84 ust. 2 Prawa budżetowego.
6. 
Kredyt bankowy podlega spłacie z wojewódzkiego funduszu zasobowego. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zrównoważenie jednostkowego budżetu województwa płatne są z wojewódzkiego funduszu zasobowego, a w pozostałych wypadkach z funduszu zasobowego tego budżetu, któremu przyznano zasiłek kasowy powodujący zaciągnięcie kredytu.
Art.  11. 
1. 
W wyniku wykonania budżetu 1976 r. w dyspozycji rad narodowych pozostają:
1)
ponadplanowe dochody określone w art. 4 ust. 1 pkt 2,
2)
wpływa z jednorazowego podatku majątkowego, w części nie przeznaczonej w 1976 r. na zwiększenie wydatków budżetowych,
3)
należności scalone oraz wpływy ze spłat zaległości w zniesionych podatkach i należnościach z nimi zrównanych,
4)
połowa ponadplanowych dochodów z pozostałych źródeł,
5)
nie wykorzystane kredyty budżetowe na gospodarkę komunalną i mieszkaniową,
6)
połowa nie wykorzystanych kredytów budżetowych na administrację państwową,
7)
nie wykorzystana rezerwa na nieprzewidziane wydatki.
2. 
Połowa środków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 6, podlega przekazaniu na terenowy fundusz zasobowy, a pozostała ich część wraz ze środkami wymienionymi w ust. 1 pkt 5 i 7 zwiększa rezerwę na nieprzewidziane wydatki.
3. 
Ponadplanowe dochody i nie wykorzystane kredyty, nie pozostające - zgodnie z ust. 1 - w dyspozycji rad narodowych, podlegają przekazaniu do budżetu centralnego.
4. 
Rezerwą na nieprzewidziane wydatki w części pochodzącej ze środków, o których mowa w ust. 1, dysponuje rada narodowa lub z jej upoważnienia terenowy organ administracji państwowej.
5. 
W wypadku nieosiągnięcia planowanych na 1976 r. dochodów przekazaniu do budżetu centralnego podlega tylko taka kwota nie wykorzystanych kredytów, która nie spowoduje powstania lub zwiększenia niedoboru budżetowego.
6. 
Minister Finansów może określić wypadki, w których ponadplanowe dochody i nie wykorzystane kredyty, ze względu na ich niewielkie rozmiary, nie będą podlegały przekazaniu do budżetu centralnego.
Art.  12. 
1. 
Terenowy fundusz zasobowy stanowi rezerwę kasową jednostkowego budżetu terenowego.
2. 
Fundusz zasobowy może być przeznaczony na:
1)
pokrycie niedoboru jednostkowego budżetu terenowego na koniec roku,
2)
pokrycie niedoborów środków obrotowych przedsiębiorstw objętych planem terenowym,
3)
udzielanie zwrotnych zasiłków kasowych zakładom budżetowym.

Fundusz zasobowy województwa może być przeznaczony ponadto na udzielanie w ciągu roku zwrotnych zasiłków kasowych budżetom miast, dzielnic i gmin (miast i gmin) oraz na pokrycie niedoborów tych budżetów, jeżeli nie mogą one być wyrównane z ich funduszów zasobowych.

3. 
O przeznaczeniu funduszu zasobowego na pokrycie nieodoborów decyduje właściwa rada narodowa, a o udzielaniu z tego funduszu zwrotnych zasiłków kasowych - terenowy organ administracji państwowej.
Art.  13. 

Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji państwowej informacji o zmianach w budżecie.

Art.  14. 
1. 
Wydatki na utrzymanie dróg lokalnych, w stosunku do których naczelnym organem administracji państwowej jest Minister Komunikacji, finansowane są z budżetu centralnego.
2. 
Gminne rady narodowe (rady narodowe miast i gmin) mogą przeznaczać środki funduszu gminnego - poza celami określonymi w ustawie z dnia 29 listopada 1972 r. o funduszu gminnych (Dz. U. Nr 49, poz. 313) - także na częściową pomoc w pokrywaniu kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.
Art.  15. 
1. 
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
uwzględnienia w dochodach i wydatkach budżetowych skutków finansowych zmian cen i taryf oraz zmian zasad systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych,
2)
spłaty z nadwyżek budżetu centralnego kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji oraz lokat Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.
2. 
Zobowiązuje się Ministra Finansów do wprowadzenia zmian w budżecie Państwa w związku ze zmianą zasad opodatkowania jednostek gospodarki nie uspołecznionej oraz zwiększenia dotacji wyrównawczej dla zbiorczych budżetów województw w celu wyrównania powstałego z tego tytułu ubytku dochodów własnych.
Art.  16. 

Przepisy ustawy dotyczące:

1)
wojewódzkich rad narodowych stosuje się również do rad narodowych miast stopnia wojewódzkiego,
2)
wojewodów stosuje się również do prezydentów miast stopnia wojewódzkiego,
3)
budżetów województw stosuje się również do budżetów miast stopnia wojewódzkiego,
4)
wojewódzkiego funduszu zasobowego stosuje się również do funduszu zasobowego w miastach stopnia wojewódzkiego.
Art.  17. 

W 1977 r. nie stosuje się art. 5 ust. 2 pkt 1 w zakresie budżetów terenowych, art. 16-20, art. 42 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2 w zakresie podziału budżetu terenowego na części, art. 67 ust. 1 w zakresie przeniesienia kredytów między częściami oraz przeniesień, o których mowa w art. 9 niniejszej ustawy, art. 73 oraz art. 75-78 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).

Art.  18. 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1977 r.

ZAŁĄCZNIKI NR  1-2

(pominięte)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024