Zm.: rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 3 czerwca 1974 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.

Na podstawie art. 8 ust. 4, art. 9 ust. 3 i art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 31 lipca 1972 r. w sprawie krajowego transportu drogowego (Dz. U. z 1972 r. Nr 34, poz. 234 i z 1973 r. Nr 2, poz. 20) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 36:
a)
w ust. 1 pkt 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) prowadzenie publicznego ciężarowego transportu samochodowego, z wyjątkiem określonego w ust. 2 pkt 2",

b)
ust. 1a oznacza się jako ust. 2 i nadaje się mu brzmienie:

"2. Zezwolenia na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego:

1) pojazdami konnymi,

2) ciężarowego ciągnikami przez rolników w czasie wolnym od pracy na roli

- udziela naczelnik gminy (miasta i gminy), naczelnik miasta nie stanowiącego powiatu, prezydent lub naczelnik miasta stanowiącego powiat, a w mieście wyłączonym z województwa - prezydent miasta lub naczelnik dzielnicy tego miasta.",

c)
skreśla się dotychczasowy ust. 2,
d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli zezwolenie na prowadzenie zarobkowego transportu drogowego ma być udzielone na obszar powiatu i miasta stanowiącego powiat, zezwolenie wydaje terenowy organ administracji państwowej stopnia powiatowego, właściwy ze względu na siedzibę (zamieszkanie) jednostki (osoby) ubiegającej się o zezwolenie.",

2)
w § 46 ust. 1 pkt 1 wyrazy: "państwowa jednostka organizacyjna" zastępuje się wyrazami: "uspołeczniona jednostka organizacyjna",
3)
w § 58:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Posiadacz pojazdu tworzy fundusz premiowy w wysokości 10% należności otrzymanych od placówek spedycyjnych z tytułu zleconych przewozów w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów.",

b)
dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:

"3. Kierowcy, który przewiózł przesyłkę w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów, przysługuje premia z funduszu, o którym mowa w ust. 2. Premię oblicza się od należności otrzymanej od placówki spedycyjnej, za każdy wykonany przez kierowcę przewóz, w wysokości:

- 10% od kwoty do 500 zł,

- 5% od kwoty powyżej 500 do 1.000 zł,

- 2% od kwoty powyżej 1.000 zł.

Premię oblicza się systemem składanym, oddzielnie dla każdego przedziału kwotowego.

4. Osobie bezpośrednio przygotowującej i zlecającej jazdę przysługuje z funduszu, o którym mowa w ust. 2, premia w wysokości 0,5% należności otrzymanej od placówki spedycyjnej za każdą zleconą przez tę osobę jazdę, nie więcej jednak niż 1.100 zł miesięcznie.

5. Pozostałą kwotę funduszu premiowego przeznacza się na premię dla pracowników, przyczyniających się do wykorzystana ładowności i próżnych przebiegów pojazdów, z tym że indywidualna premia nie może przekraczać 1.100 zł miesięcznie. Wykaz stanowisk, na których zatrudnieni pracownicy uprawnieni są do otrzymania premii, oraz warunki jej wypłacania ustalą właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Komunikacji.",

4)
w § 59 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy: "nie więcej jednak niż 1.100 zł miesięcznie.",
5)
użyte w dotychczasowych przepisach rozporządzenia określenia właściwości prezydiów rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub powiatowego albo bez oznaczenia stopnia, a także dotyczące właściwości organów tych prezydiów, zastępuje się odpowiednio określeniami: "terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego" lub "terenowy organ administracji państwowej stopnia powiatowego" albo "terenowy organ administracji państwowej" bez oznaczenia stopnia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1974 r.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.23.139

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.
Data aktu: 03/06/1974
Data ogłoszenia: 25/06/1974
Data wejścia w życie: 01/07/1974