Fundusz zakładowy w niektórych przedsiębiorstwach przemysłowych resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 czerwca 1969 r.
w sprawie funduszu zakładowego w niektórych przedsiębiorstwach przemysłowych resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego. *

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie dotyczy przedsiębiorstw przemysłowych zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Celulozowo-Papierniczego - zwanych dalej "przedsiębiorstwami".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu użyto określenia:
1)
"ustawa" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78),
2)
"dyrektywna rentowność" - należy przez to rozumieć ustalony przez jednostkę nadrzędną, wynikający z zadań narodowego planu gospodarczego wskaźnik, wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje planowany wynik finansowy z całokształtu działalności gospodarczej do planowanego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej,
3)
"dyrektywna sprzedaż" - należy przez to rozumieć sprzedaż produkcji towarowej w cenach fabrycznych, ustaloną przez jednostkę nadrzędną, wynikającą z zadań narodowego planu gospodarczego,
4)
"planowana sprzedaż" - należy przez to rozumieć sprzedaż produkcji towarowej w cenach fabrycznych, wynikającą z planu techniczno-ekonomicznego,
5)
"rzeczywista rentowność" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej do rzeczywistego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej, po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wyniku i kosztów,
6)
"rzeczywista sprzedaż" - należy przez to rozumieć sprzedaż produkcji towarowej w cenach fabrycznych wynikającą ze sprawozdawczości finansowej.
§  3.
Przedsiębiorstwa tworzą fundusz zakładowy w zależności od stopnia wykonania dyrektywnej rentowności netto i dyrektywnej sprzedaży produkcji towarowej w cenach fabrycznych.
§  4.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie w 100% dyrektywną rentowność netto, tworzy fundusz zakładowy w wysokości 2,7% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo wykona w 100% dyrektywną sprzedaż produkcji towarowej w cenach fabrycznych - tworzy ono fundusz zakładowy w wysokości 2,8% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie dyrektywnej rentowności netto, wówczas fundusz zakładowy, jaki przypadałby za wykonanie 100% rentowności, ulega zmniejszeniu o 2% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalsze 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5 do 10% pogorszenia i o dalsze 7% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 10 do 20% pogorszenia; w razie pogorszenia dyrektywnej rentowności o 20 lub więcej procent, przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego w części przypadającej za osiągnięcie rentowności netto.
4.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie dyrektywnej sprzedaży produkcji towarowej, wówczas fundusz zakładowy, jaki przypadałby za wykonanie w 100% tej sprzedaży, ulega zmniejszeniu o 5% za każdy rozpoczęty procent niewykonania w granicach do 3% niewykonania, o dalsze 10% za każdy rozpoczęty procent niewykonania w granicach od 3% do 5% niewykonania i o dalsze 13% za każdy rozpoczęty procent niewykonania w granicach od 5% do 10% niewykonania; w razie wykonania rzeczywistej sprzedaży niżej od ustalonego wskaźnika dyrektywnego o 10 lub więcej procent przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego w części przypadającej za osiągnięcia planowanej sprzedaży.
§  5.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie rzeczywistą rentowność i rzeczywistą sprzedaż wyższą od dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy przypadający za osiągnięcia dyrektywnej rentowności i dyrektywnej sprzedaży produkcji towarowej ulega odpowiedniemu zwiększeniu, które oblicza się według stawek zamieszczonych w tabeli stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu produkcji eksportowej, uruchomienia produkcji nowych wyrobów, wydatnej poprawy jakości wyrobów, wzbogacenia asortymentów, lub też przedsiębiorstwom, w których zajdzie konieczność naprawienia skutków pogorszenia rentowności wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w trybie i granicach kwoty określonej w § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. Nr 45, poz. 279, z 1967 r. Nr 26, poz. 120, z 1968 r. Nr 29, poz. 190 oraz z 1969 r. Nr 7, poz. 58 i Nr 14, poz. 101).
§  7.
Kwota funduszu zakładowego przypadająca za poprawę dyrektywnej rentowności i sprzedaży nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku finansowego.
§  8.
Przy ustalaniu rzeczywistej rentowności dokonuje się korekty wyników i kosztów z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy.
§  9.
W przedsiębiorstwach planowo-deficytowych koryguje się także wyniki i koszty wskaźnikiem zmiany sprzedaży wyrobów i usług w porównaniu do planu.
§  10.
Zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy jest przeznaczona na nagrody dla pracowników, określa uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad podziału funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody (Monitor Polski Nr 61, poz. 322).
§  11.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczania tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych, a za podstawę rocznego odpisu dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt wymienionych w §§ 8 i 9. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. W celu ustalenia kwot odpisów kwartalnych należy porównać rzeczywistą rentowność osiągniętą za dany okres z roczną dyrektywną rentownością oraz rzeczywistą wartość sprzedaży z planowaną na dany kwartał, liczonych w rachunku narastającym, pod warunkiem, że roczna sprzedaż wynikająca z planu techniczno-ekonomicznego nie jest niższa od sprzedaży dyrektywnej.
2.
W uzasadnionych wypadkach dyrektor zjednoczenia może wprowadzić w wyżej wymienionych celach obowiązek porównywania rzeczywistej kwartalnej rentowności z rentownością dyrektywną dla poszczególnych kwartałów.
3.
Przedsiębiorstwo może dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  12.
1.
Jeżeli rzeczywista rentowność przedsiębiorstwa i rzeczywista sprzedaż nie uzasadniają pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku lub z funduszów następnych lat - aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  13.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.
§  14.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do działających według zasad rozrachunku gospodarczego zakładów przedsiębiorstw wielozakładowych, jeżeli ich urządzenia księgowe pozwalają na ustalenie wyniku gospodarczego.
2.
Kombinaty mogą, na mocy decyzji podjętej przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, tworzyć fundusz zakładowy w poszczególnych zakładach, jeżeli dla zakładów tych wprowadzono obowiązek sporządzania samodzielnych bilansów.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1968 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA STAWEK ODPISU DODATKOWEGO NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY ZA POPRAWĘ DYREKTYWNEJ RENTOWNOŚCI I DYREKTYWNEJ SPRZEDAŻY

Za poprawę dyrektywnej rentowności w punktach Stawka funduszu zakładowego w % planowanego osobowego funduszu płac za jeden punkt poprawy dyrektywnego wskaźnika rentowności Za poprawę dyrektywnej sprzedaży w % Stawka funduszu zakładowego w % planowanego osobowego funduszu płac za jeden procent poprawy dyrektywnej sprzedaży
do 2 0,40 do 2 0,40
2,01 - 4 0,20 2,01 - 4 0,20
powyżej 4 0,10 powyżej 4 0,10
Przez punkt rozumie się poprawę o jedność zadanego wskaźnika rentowności.

Wskaźniki rentowności i sprzedaży oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku z zastosowaniem ogólnie przyjętych zasad zaokrąglania.

* Z dniem 1 stycznia 1971 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie uregulowanym rozporządzeniem z dnia 27 października 1970 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych planowanych centralnie i w przedsiębiorstwach budownictwa górniczego (Dz.U.70.30.248) - zobacz § 11 pkt 6 powołanego rozporządzenia.

Z dniem 1 stycznia 1971 r. przywrócono na rok 1971 moc obowiązującą nin. rozporządzenia, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1971 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz.U.71.3.34).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024