Tworzenie funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes".

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1967 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes".

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"jednostkach PKS" - należy przez to rozumieć eksploatacyjne (zajmujące się przewozem i spedycją), remontowe i zaopatrzeniowe jednostki organizacyjne wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej, działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
2)
"PMPS Pekaes" - należy przez to rozumieć Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes",
3)
"funduszu płac" - należy przez to rozumieć osobowy fundusz płac planowany na dany rok,
4)
"rentowności" - należy przez to rozumieć:
a)
w jednostkach PKS eksploatacyjnych oraz PMPS "Pekaes" - wskaźnik wyrażający stosunek procentowy wyniku z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych usług podstawowych,
b)
w jednostkach PKS remontowych - wskaźnik wyrażający stosunek procentowy wyniku z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych usług pomocniczych,
c)
w jednostkach PKS zaopatrzeniowych - wskaźnik wyrażający stosunek procentowy wyniku z całokształtu działalności do sumy kosztów własnych sprzedaży pomniejszonych o wartość sprzedanych materiałów, z tym że:

"dyrektywną rentownością" jest wskaźnik wynikający z zadań ustalonych przez jednostkę nadrzędną,

"planowaną rentownością" jest wskaźnik wynikający z planu techniczno-ekonomicznego,

"rzeczywistą rentownością" jest wskaźnik określony stosunkiem wyniku bilansowego (pomniejszonego w jednostkach PKS eksploatacyjnych o zyski nadzwyczajne z tytułu kar umownych za przetrzymywanie taboru) do określonych pod lit. a), b) i c) kosztów własnych - po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wyniku i kosztów.

§  2.
Jednostki PKS oraz PMPS "Pekaes" tworzą fundusz zakładowy składający się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy).
§  3.
Jednostki PKS oraz PMPS "Pekaes" tworzą zasadniczy fundusz zakładowy, jeżeli:
1)
wykonają wskaźniki rzeczowe,
2)
zaplanują i osiągną dyrektywną rentowność.
§  4.
Przez wykonanie wskaźników rzeczowych należy rozumieć:
1)
osiągnięcie przez jednostki PKS eksploatacyjne oraz PMPS "Pekaes" w wysokości co najmniej 98% współczynnika wykorzystania taboru ustalonego przez jednostkę nadrzędną na podstawie zadań wynikających z narodowego planu gospodarczego,
2)
wykonanie przez jednostkę PKS remontową planu produkcji i usług, ustalonego przez jednostkę nadrzędną na podstawie zadań wynikających z narodowego planu gospodarczego; w zakresie remontów związanych z taborem samochodowym - w cenach porównywalnych, w zakresie zaś remontów budynków - w cenach bieżących,
3)
nieprzekroczenie przez jednostki PKS zaopatrzeniowe planowanego zapasu materiałów (bez przedmiotów nietrwałych) znajdującego się we wszystkich magazynach wojewódzkiego przedsiębiorstwa PKS, a przypadającego na jeden pojazd silnikowy gotowy technicznie; rzeczywisty stan zapasów ustala się jako iloraz średniej wartości zapasów na koniec poszczególnych kwartałów i średniej ilości pojazdów gotowych technicznie.
§  5.
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 4% funduszu płac.
§  6.
1.
Jeżeli jednostki PKS eksploatacyjne i remontowe lub PMPS "Pekaes" wykonają wskaźniki rzeczowe, a nie osiągną dyrektywnej rentowności, wówczas stawka zasadniczego funduszu zakładowego ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Pogorszenie dyrektywnej rentowności w granicach Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego wyrażone w procencie za każdy rozpoczęty procent pogorszenia dyrektywnego wskaźnika rentowności
od 1% do 5% 2
powyżej 5% do 10% 4
powyżej 10% do 20% 7
2.
Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli (ust. 1).
3.
W razie pogorszenia wskaźnika rentowności o 20% lub więcej procent, jednostki PKS eksploatacyjne i remontowe oraz PMPS "Pekaes" tracą prawo do funduszu zakładowego.
§  7.
Jeżeli jednostki PKS eksploatacyjne i remontowe oraz PMPS "Pekaes" osiągną rzeczywistą rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej, wówczas tworzą dodatkowy fundusz zakładowy, który oblicza się według stawek podanych w poniższej tabeli:
Za poprawę dyrektywnego wskaźnika rentowności Stawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie funduszu płac za jeden punkt poprawy dyrektywnego wskaźnika rentowności
w granicach do 2 punktów 0,6
od 2,01 do 4 punktów 0,4
powyżej 4 punktów 0,2

Odpisy na dodatkowy fundusz zakładowy należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli; przez punkt rozumie się poprawę o jedność dyrektywnego wskaźnika rentowności. Wskaźniki rentowności oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku przy zastosowaniu ogólnie przyjętych zasad zaokrąglania.

§  8.
1.
Jeżeli jednostka PKS eksploatacyjna i remontowa oraz PMPS "Pekaes" ustali w swoim planie techniczno-ekonomicznym rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej i osiągnie ją lub przekroczy, wówczas dodatkowy fundusz zakładowy przypadający za osiągnięcie zaplanowanej poprawy dyrektywnej rentowności oblicza się według stawek podanych w tabeli zamieszczonej w § 7, zwiększonych o 30%.
2.
Jeżeli jednostka PKS eksploatacyjna i remontowa oraz PMPS "Pekaes" nie osiągnie zaplanowanej rentowności, o której mowa w ust. 1, ale poprawi dyrektywną rentowność - dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się według stawek podanych w tabeli zamieszczonej w § 7.
§  9.
1.
Zgłoszenie poprawy dyrektywnej rentowności w planie techniczno-ekonomicznym nie może nastąpić później niż do dnia 30 kwietnia danego roku. Poprawa dyrektywnej rentowności przez PMPS "Pekaes" powinna spowodować równocześnie polepszenie wyniku finansowego w skali Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej i Ministerstwa Komunikacji, a przez jednostki PKS - w skali wojewódzkiego przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.
2.
Minister Komunikacji i przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych są obowiązani do zgłoszenia w terminie do dnia 31 maja danego roku do Ministerstwa Finansów dodatkowego wyniku finansowego, jaki powstanie wskutek podwyższenia przez podległe jednostki dyrektywnej rentowności.
§  10.
1.
Jeżeli jednostka PKS zaopatrzeniowa osiągnie dyrektywną rentowność i obniży przeciętny stan zapasów materiałowych przypadających na jeden pojazd silnikowy gotowy technicznie w porównaniu do zapasu planowanego, uzyskuje prawo do dodatkowego funduszu zakładowego, obliczanego według stawek podanych w poniższej tabeli:
Za obniżkę przeciętnego stanu zapasów w stosunku do stanu planowanego Stawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie funduszu płac za 1% obniżenia stanu zapasów
do 5% 0,15
od 6% do 10% 0,10
za każdy dalszy 1% obniżenia 0,05
2.
Jeżeli jednostka PKS zaopatrzeniowa osiągnie dyrektywną rentowność, ale przekroczy planowany zapas materiałów przypadający na jeden pojazd silnikowy gotowy technicznie, wówczas stawka funduszu zasadniczego ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Przekroczenie planowanego stanu zapasów na pojazd Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego wyrażone w procencie za każdy rozpoczęty procent przekroczenia
od 1% do 5% 2
powyżej 5% do 10% 4
powyżej 10% do 20% 7
3.
Zmniejszenie stawki funduszu zasadniczego oraz stawkę dodatkowego funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału tabeli podanej w ust. 1 lub ust. 2.
§  11.
1.
Jednostkom PKS oraz PMPS "Pekaes", które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wykonania zadań wyznaczonych przez Zjednoczenie Państwowej Komunikacji Samochodowej lub w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia wskaźników decydujących o wielkości odpisów na fundusz zakładowy, wywołanego przyczynami niezależnymi od tych jednostek - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
O przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy orzeka dyrektor Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej na podstawie uchwały Kolegium Zjednoczenia, podjętej w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców, w granicach kwoty do 0,3% funduszu płac jednostek PKS i PMPS "Pekaes".
§  12.
1.
Przy ustalaniu rzeczywistej rentowności dokonuje się korekty kosztów i wyniku z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78).
2.
W razie otrzymania przez jednostkę PKS eksploatacyjną oraz PMPS "Pekaes" innych od zaplanowanych ilości dostaw taboru samochodowego lub otrzymania go w okresach innych albo w innym asortymencie niż planowano, jednostka PKS eksploatacyjna oraz PMPS "Pekaes" dokonują dla obliczenia funduszu zakładowego odpowiedniej korekty dodatniej lub ujemnej kosztów i wyniku bilansowego z całokształtu działalności gospodarczej, o ile z tego tytułu jednostka nadrzędna nie zmieniła wskaźników do planu techniczno-ekonomicznego.
3.
Jeżeli plan w zakresie osobowych przewozów pracowniczych za biletami miesięcznymi zostanie przekroczony, wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej koryguje się odpowiednio o kwotę poniesionej, a nie zaplanowanej straty. W razie niewykonania planu tych przewozów - wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej koryguje się o kwotę planowanej, a nie poniesionej straty.
§  13.
1.
Jednostki PKS i PMPS "Pekaes" dokonują odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia dane od początku roku do końca danego kwartału. Dla ustalenia rzeczywistej rentowności w kwartale za podstawę przyjmuje się dane wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych i rzeczowych, a dla obliczenia rocznego - dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt wymienionych w § 12. Osiągniętą rzeczywistą rentowność za dany okres porównuje się z roczną dyrektywną rentownością.
2.
Jednostki PKS i PMPS "Pekaes" mogą dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  14.
1.
Jeżeli roczna rzeczywista rentowność i roczne wskaźniki rzeczowe nie uzasadniają pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszów następnych lat, aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że jednostka PKS lub PMPS "Pekaes" dokonała odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  15.
1.
Jednostkom PKS lub PMPS "Pekaes", które utracą całkowicie prawo do tworzenia funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty jednostki PKS lub PMPS "Pekaes". Jeżeli jednak jednostce PKS lub PMPS "Pekaes" nie przysługuje prawo do utworzenia funduszu zakładowego tylko w początkowych kwartałach roku, a w następnych uzyska ona to prawo, wówczas wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.
§  16.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 września 1962 r. w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes" (Dz. U. Nr 50, poz. 243).
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Komunikacji i Ministrowi Finansów oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1967 r. i stosuje się przy tworzeniu funduszu zakładowego za 1966 r. dla jednostek zaopatrzeniowych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej. Przepis § 11 rozporządzenia stosuje się również przy tworzeniu funduszu zakładowego za rok 1966 dla pozostałych jednostek PKS i PMPS "Pekaes".

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1967.7.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tworzenie funduszu zakładowego w jednostkach organizacyjnych wojewódzkich przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz w Przedsiębiorstwie Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "Pekaes".
Data aktu: 24/01/1967
Data ogłoszenia: 27/02/1967
Data wejścia w życie: 01/01/1967, 27/02/1967