Ustawa budżetowa na rok 1968.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1968
z dnia 20 grudnia 1967 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości 313.759.542 tys. zł

w tym:

wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 248.078.316 tys. zł

w tym:

przemysł 141.716.136 tys. zł

budownictwo 1.368.287 tys. zł

rolnictwo 1.388.930 tys. zł

transport i łączność 6.428.025 tys. zł

wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 3.531.740 tys. zł

ubezpieczenia społeczne 18.072.000 tys. zł

obrona narodowa 195.500 tys. zł

wpłaty jednostek administracji państwowej, bezpieczeństwa

publicznego, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury 1.739.048 tys. zł

wpłaty instytucji finansowych 6.329.327 tys. zł

podatki i opłaty z gospodarki nie uspołecznionej 10.169.228 tys. zł

podatek od wynagrodzeń, różne podatki i opłaty 20.640.645 tys. zł

pożyczki i lokaty 5.003.738 tys. zł

2.
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 309.193.996 tys. zł

w tym:

finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 162.437.542 tys. zł

w tym:

przemysł 28.893.514 tys. zł

budownictwo 6.751.348 tys. zł

rolnictwo 25.514.522 tys. zł

transport i łączność 14.472.531 tys. zł

nauka 4.189.489 tys. zł

oświata i kultura 33.078.362 tys. zł

ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 28.942.176 tys. zł

ubezpieczenia społeczne 14.264.874 tys. zł

obrona narodowa 29.146.542 tys. zł

administracja, bezpieczeństwo publiczne, wymiar sprawiedliwości

i prokuratura 16.048.362 tys. zł

instytucje finansowe 319.529 tys. zł

pożyczki i lokaty 9.491.800 tys. zł

przelewy 56.255 tys. zł

środki rezerwowe 6.257.470 tys. zł

rezerwy inwestycyjne 4.961.595 tys. zł

3.
Nadwyżka dochodów budżetu Państwa nad wydatkami wynosi 4.565.546 tys. zł
Art.  2.
1.
Ustala się dochody i wydatki budżetu centralnego w wysokości:

dochody 275.172.626 tys. zł

wydatki 270.607.080 tys. zł

z nadwyżką dochodów nad wydatkami w wysokości 4.565.546 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 1.

2.
Minister Finansów dokona podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego (załącznik nr 1) w pełnej szczegółowości (części, działy, rozdziały, tytuły i paragrafy).
3.
Ustala się etaty osobowe centralnych organów administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury zgodnie z załącznikiem nr 2.
Art.  3.
1.
Ustala się dochody i wydatki zbiorczych budżetów województw i miast wyłączonych z województw w wysokości:

dochody 83.901.474 tys. zł

w tym środki wyrównawcze:

udziały w dochodach budżetu centralnego 43.376.507 tys. zł

dotacje na budownictwo mieszkaniowe 1.364.300 tys. zł

dotacje celowe na nowo uruchamiane urządzenia w zakresie

ochrony zdrowia, opieki społecznej, oświaty i gospodarki

komunalnej 216.561 tys. zł

różne dotacje celowe 357.190 tys. zł

wydatki 83.901.474 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 3.

2.
Rady narodowe uchwalają budżety jednostkowe w pełnej szczegółowości określonej w art. 2 ust. 2.
3.
Ustala się etaty terenowych organów administracji państwowej zgodnie z załącznikiem nr 4.
4.
Rady narodowe uchwalą równocześnie z budżetami na 1968 r. plany funduszu gromadzkiego nie objętego budżetami.
Art.  4.
1.
Ustala się udziały wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w następujących dochodach budżetu centralnego:
1)
we wpływach z podatku obrotowego od przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, z wyjątkiem przedsiębiorstw wymienionych w załączniku nr 5,
2)
we wpłatach z zysku od państwowych przedsiębiorstw podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego,
3)
we wpływach z podatku od wynagrodzeń.
2.
Wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego, wymienionych w ust. 1, dla poszczególnych wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) określa załącznik nr 5.
3.
Wysokość stawek procentowych udziałów w dochodach budżetu centralnego, wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, dla poszczególnych wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) określa Minister Finansów po opracowaniu planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym.
4.
W przypadku gdy ustalona na podstawie ust. 3 maksymalna stawka procentowa nie zapewni w pełnej wysokości kwoty udziałów określonej w załączniku nr 5, Minister Finansów może odpowiednią część udziałów zastąpić dotacją wyrównawczą.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w odniesieniu do prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty).
Art.  5.
1.
Wpływy z poszczególnych źródeł udziałów, określonych w art. 4 ust. 1, w przypadku przekroczenia kwot ustalonych dla wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) w załączniku nr 5, będą zarachowywane na rzecz budżetów terenowych do wysokości 103% tych kwot.
2.
Przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie do budżetów rad narodowych niższego stopnia.
3.
Jeżeli dochody osiągnięte z poszczególnych źródeł udziałów będą niższe od kwoty ustalonej w załączniku nr 5 o więcej niż 2%, Minister Finansów wyrówna powstały niedobór do wysokości 98%.
4.
Prezydia rad narodowych wyrównają prezydiom rad narodowych niższego stopnia niedobory w przypadkach określonych w ust. 3.
Art.  6.
1.
Wojewódzka rada narodowa może ustalić udziały rad narodowych niższego stopnia we wpływach z podatków: obrotowego, od operacji nietowarowych i z wpłat z zysku od wojewódzkich przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich przedsiębiorstw handlowych oraz wojewódzkich zarządów aptek i kin, których zakłady położone są na terenie tych rad narodowych.
2.
Powiatowa rada narodowa (miasta stanowiącego powiat) może ustalić udziały w podatku obrotowym i od operacji nietowarowych oraz we wpłatach z zysku wielozakładowych przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego rozliczających się z jej budżetem na rzecz innych powiatowych (miejskich) rad narodowych, na których terenie działania położone są zakłady tych przedsiębiorstw; ustalenie udziałów następuje w porozumieniu z zainteresowanymi radami narodowymi.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do udziałów we wpłatach do budżetu od wielozakładowych spółdzielni pracy.
4.
Powiatowa rada narodowa może ustalić udziały we wpłatach z zysku przedsiębiorstwa handlu detalicznego rozliczającego się z jej budżetem na rzecz rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, na których terenie położone są sklepy tego przedsiębiorstwa.
5.
Powiatowa rada narodowa może ustalić udziały gromadzkich rad narodowych we wpływach z podatku dochodowego od gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
Art.  7.
1.
Przyznaje się jako dochody własne:
1)
wojewódzkim radom narodowym (miast wyłączonych z województw) - 50% zysków oddziałów operacyjnych Powszechnej Kasy Oszczędności działających na terenie poszczególnych województw (miast wyłączonych z województw),
2)
powiatowym, miejskim i dzielnicowym radom narodowym:
a)
część marży sklepów fabrycznych oraz placówek niektórych przedsiębiorstw handlowych rozliczających się z budżetem centralnym, której wysokość wraz z określeniem jednostek i trybu dokonywania wpłat ustala Minister Finansów,
b)
należności scalone pobierane na podstawie ustawy z dnia 28 czerwca 1962 r. o przejmowaniu niektórych nieruchomości rolnych w zagospodarowanie lub na własność Państwa oraz o zaopatrzeniu emerytalnym właścicieli tych nieruchomości i ich rodzin (Dz. U. Nr 38, poz. 166) jako dochody ponadplanowe,
3)
gromadzkim radom narodowym, radom narodowym miast nie stanowiących powiatów oraz radom narodowym osiedli - wpłaty równoważników pieniężnych za zaległe dostawy obowiązkowe, pobieranych na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o realizacji zaległości w obowiązkowych dostawach zbóż, ziemniaków i zwierząt rzeźnych (Dz. U. Nr 62, poz. 337) - jako dochody ponadplanowe.
2.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) do przyznania udziałów w dochodach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiatowym, miejskim i dzielnicowym radom narodowym, na których terenie działania mają siedzibę oddziały operacyjne Powszechnej Kasy Oszczędności.
Art.  8.

Upoważnia się Radę Ministrów do zastosowania postanowień art. 10 ust. 1-4 ustawy budżetowej na rok 1963 z dnia 22 grudnia 1962 r. (Dz. U. Nr 67, poz. 330) przy uchwalaniu budżetów terenowych na rok 1969.

Art.  9.

Upoważnia się Radę Ministrów do uchwalania kredytów dodatkowych z nadwyżek budżetu centralnego na cele związane z finansowaniem gospodarki narodowej.

Art.  10.

Rada Ministrów ustala zasady finansowania z podatku obrotowego należnych przedsiębiorstwom państwowym dotacji przedmiotowych.

Art.  11.
1.
Upoważnia się ministrów (urzędy centralne) do dokonania zmian w dochodach i wydatkach budżetu centralnego ustalonych w niniejszej ustawie, dotyczących przedsiębiorstw państwowych, jeżeli zmiany te wynikają z podziału zadań i środków narodowego planu gospodarczego oraz nie powodują pogorszenia różnicy między dochodami i wydatkami dotyczącymi tych przedsiębiorstw w ramach właściwej części budżetu.
2.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych do dokonywania zmian:
1)
w dochodach i wydatkach zbiorczego budżetu województwa dotyczących państwowych przedsiębiorstw terenowych i przedsiębiorstw spółdzielczych, o ile zmiany te wynikają z podziału lub zmian zadań i środków terenowego planu gospodarczego oraz nie powodują pogorszenia różnicy między dochodami i wydatkami dotyczącymi tych przedsiębiorstw w ramach zbiorczego budżetu województwa,
2)
wysokości środków wyrównawczych dla budżetów objętych zbiorczym budżetem województwa w związku ze zmianami, o których mowa w pkt 1, pod warunkiem, że nie spowoduje to zwiększenia środków wyrównawczych z budżetu centralnego.
3.
Zasady i terminy wprowadzania zmian, o których mowa w ust. 1 i 2, określa Rada Ministrów.
Art.  12.

Upoważnia się Ministra Finansów do zmiany wydatków budżetu centralnego z tytułu:

1)
pokrycia skutków finansowych obniżek cen towarów w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach handlowych, zarządzonych na podstawie obowiązujących przepisów,
2)
dofinansowania przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymują dopłaty z budżetu w zależności od jednostki wytworzonego (sprzedanego, zakupionego) produktu, dokonanej usługi, jeśli przedsiębiorstwa te przekroczą plany produkcji, sprzedaży, zakupu lub usług,
3)
dofinansowania państwowych gospodarstw rolnych i innych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, które zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymują dopłaty z budżetu w zależności od rozmiaru wykonanych zadań, jeżeli przedsiębiorstwa te przekroczą planowane rozmiary tych zadań,
4)
uzupełnienia funduszów własnych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, w przypadkach powstania niedoborów spowodowanych urzędowymi zmianami cen, płac lub innymi zmianami niezależnymi od działalności przedsiębiorstw.
Art.  13.
1.
Rada Ministrów może upoważnić ministrów (urzędy centralne) dysponujących środkami rezerwowymi do przenoszenia ich na właściwe części budżetu.
2.
Minister Finansów może upoważnić ministrów (urzędy centralne) do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych między działami, rozdziałami i tytułami.
3.
Zwalnia się ministerstwa (urzędy centralne) od obowiązku zawiadamiania Ministra Finansów o dokonanych przeniesieniach kredytów budżetowych z wyjątkiem przeniesień między częściami budżetu.
4.
Ministrowie (urzędy centralne) mogą, w granicach uprawnień wynikających z ust. 2, upoważnić podległe jednostki budżetowe do dokonywania zmian w planach finansowych, powodujących przeniesienie kredytów budżetowych między rozdziałami, tytułami i paragrafami.
5.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 2 i 4, nie mogą naruszać ograniczeń wynikających z art. 28 i art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164).
Art.  14.
1.
Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) mogą upoważnić:
1)
wydziały finansowe do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych między rozdziałami w ramach działu z zachowaniem przepisu art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym,
2)
wydziały prezydium do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych między tytułami i paragrafami w ramach rozdziału,
3)
jednostki budżetowe podległe wydziałom do dokonywania zmian w planach finansowych, powodujących przeniesienia kredytów budżetowych między paragrafami.
2.
Prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, osiedli i gromad mogą upoważnić przewodniczących właściwych prezydiów (przewodniczących gromadzkich rad narodowych) do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych pomiędzy tytułami i paragrafami.
3.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mogą naruszać ograniczeń wynikających z art. 28 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym.
Art.  15.
1.
Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) mogą upoważnić wydziały finansowe do zwiększania dochodów i wydatków w budżecie jednostkowym w przypadku otrzymania z budżetu centralnego lub z budżetu rady narodowej wyższego stopnia dotacji celowej lub dotacji wyrównawczej na określone dodatkowe zadania oraz do podziału tych dotacji między budżety rad narodowych niższego stopnia.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, osiedli i gromad mogą upoważnić przewodniczących właściwych prezydiów (przewodniczących gromadzkich rad narodowych) do zwiększania dochodów i wydatków w budżecie.
Art.  16.

Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) mogą upoważnić wydziały finansowe do przyznawania dodatkowych kredytów dla jednostek budżetowych na wykonanie ponadplanowych świadczeń usługowych w zakresie działalności gospodarczej, kulturalnej albo socjalnej - do wysokości ponadplanowych dochodów, uzyskanych w związku z tymi świadczeniami.

Art.  17.

Do upoważnień, o których mowa w art. 4, 5, 9 i 12, nie ma zastosowania przepis art. 29 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym.

Art.  18.

Upoważnia się Ministra Finansów:

1)
do zmniejszania lub zwiększania ustalonych etatów osobowych centralnych i terenowych organów administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury (załączniki nr 2 i nr 4) w przypadku zmiany zadań lub zmian organizacyjnych,
2)
do wprowadzenia zmian w budżecie na rok 1968 wynikających z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o utworzeniu urzędu Ministra Przemysłu Maszynowego (Dz. U. Nr 43, poz. 215).
Art.  19.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1968 r.

ZAŁĄCZNIKI

(pominięte)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024