Tworzenie funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, geologicznych i samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 1959 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, geologicznych i samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4, art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1958 (Dz. U. Nr 18, poz. 74) oraz art. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1959 (Dz. U. Nr 77, poz. 399) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych,
2)
państwowych przedsiębiorstw geologicznych (geofizycznych),
3)
samodzielnych oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego,
4)
pracowni konserwacji zabytków,

- zwanych dalej "przedsiębiorstwami".

II.

Odpisy na fundusz zakładowy.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa planowo-rentowne dokonują odpisów na fundusz zakładowy od osiągniętego zysku według stawki procentowej ustalonej przez właściwego ministra.
2.
Właściwi ministrowie określą w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego wysokość procentowych stawek odpisów na fundusz zakładowy, przy uwzględnieniu rentowności oraz udziału funduszu płac w wartości produkcji podstawowej poszczególnych przedsiębiorstw - w ramach średniej stawki odpisu ustalonej dla resortu.
3.
Średnie resortowe stawki odpisów na fundusz zakładowy ustalone są w wykazach stanowiących załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe nie poniesie w 1959 r. straty większej od ustalonej przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r., dokonuje odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w wysokości do 4% osobowego funduszu płac, planowanego na rok 1959.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe ustali w swoim rocznym planie techniczno-ekonomicznym stratę mniejszą od ustalonej przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r. i nie poniesie straty większej od ustalonej w swoim planie techniczno-ekonomicznym, dokonuje ponadto odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 15% różnicy pomiędzy stratą ustaloną przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r. a stratą przyjętą do planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe poniesie stratę większą od ustalonej w swoim rocznym planie techniczno-ekonomicznym, a poniesiona strata nie przekracza straty ustalonej przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r., dokonuje odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 10% różnicy pomiędzy stratą ustaloną przez jednostkę nadrzędną we wskaźnikach do planu na 1959 r. a stratą rzeczywiście poniesioną.
4.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe poniesie stratę mniejszą od ustalonej w jego planie techniczno-ekonomicznym, wówczas niezależnie od odpisu, o którym mowa w ust. 1 i 2, dokonuje odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 10% sumy, o którą zmniejszono stratę ustaloną w jego rocznym planie techniczno-ekonomicznym.
5.
Jeżeli przedsiębiorstwo planowo deficytowe ustaliło w swoim rocznym planie techniczno-ekonomicznym stratę w wysokości ustalonej przez jednostkę nadrzędną, a poniesie stratę mniejszą, dokonuje odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy w wysokości do 10% sumy, o którą zmniejszono planowaną stratę.
6.
W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo planowo deficytowe uzyskało prawo do utworzenia funduszu zakładowego oraz w celu ustalenia podstawy odpisów dodatkowych - koryguje się planowaną stratę o wskaźnik wykonania planu sprzedaży produkcji planowo-deficytowej.
7.
Właściwi ministrowie określą w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych dla poszczególnych przedsiębiorstw wysokość stawek odpisów na fundusz zakładowy, o których mowa w ust. 1-5.
§  4.
Łączna kwota odpisów na fundusz zakładowy ustalona w planach dla wszystkich przedsiębiorstw (planowo rentownych i planowo deficytowych) resortu nie może przekraczać kwoty, jaka wynika z zastosowania średniej stawki (§ 2 ust. 2) do planowanego w resorcie na 1959 r. wyniku działalności gospodarczej przedsiębiorstw objętych rozporządzeniem.
§  5.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów dokonuje się korekt wyników zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1958 (Dz. U. Nr 18, poz. 74) tylko wtedy, gdy w następstwie zmian wpływających na poziom kosztów własnych przedsiębiorstwa nie następuje odpowiednia zmiana cen rozliczeniowych produkcji oraz cen na sprzedawane wyroby i taryf na świadczone usługi bądź stawki odpisu.

III.

Środki dodatkowe na fundusz zakładowy i zmniejszenie wysokości odpisów.

§  6.
Właściwy minister może w porozumieniu z Ministrem Finansów zezwolić na zaliczanie na fundusz zakładowy całkowitego zysku osiągniętego z produkcji ubocznej określonego rodzaju artykułów.
§  7.
W przedsiębiorstwach budowlano-montażowych i samodzielnych oddziałach wykonawstwa inwestycyjnego z części funduszu zakładowego przeznaczonej na nagrody dla pracowników potrąca się sumy przekroczeń funduszu płac uznanych przez jednostkę nadrzędną za nieuzasadnione.
§  8.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów wyłącza się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo:
1)
z robót budowlano-montażowych lub geologicznych, jeżeli rozliczenie tych robót nie zostało dokonane na podstawie obowiązujących norm i cen albo na podstawie umownych ryczałtów,
2)
ze sprzedaży wyrobów produkcji pomocniczej i usług, jeżeli ceny tych wyrobów i usług nie są objęte obowiązującymi cennikami (taryfami) -

chyba że właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów postanowi inaczej.

§  9.
Jeżeli wartość robót budowlano-montażowych lub geologicznych, wyrobów produkcji pomocniczej i usług, o których mowa w § 8, przekracza 50% ogólnej wartości robót, wyrobów produkcji pomocniczej i usług - przedsiębiorstwo nie tworzy funduszu zakładowego.

IV.

Zasady pokrywania wydatków na nagrody w przedsiębiorstwach, które nie tworzą funduszu zakładowego.

§  10.
1.
Przedsiębiorstwom, które nie spełnią warunków określonych w rozporządzeniu, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie spełni tylko w pierwszym półroczu lub w trzech pierwszych kwartałach 1959 r. warunków do utworzenia funduszu zakładowego, natomiast spełni je w następnych okresach 1959 r., wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 traktuje się jako wypłaty obciążające fundusz zakładowy.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwom, które zgodnie z § 9 nie tworzą funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na pokrywanie wydatków na nagrody, świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników - do wysokości 2% planowanego na 1959 r. osobowego funduszu płac, nie przekraczającej jednak kwoty osiągniętego zysku lub kwoty, o którą obniżono stratę.
2.
Zezwolenia na dokonywanie wypłat, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielone po stwierdzeniu na podstawie sprawozdań z wykonania planu przedsiębiorstwa i sprawozdań finansowych, że przedsiębiorstwo osiąga w swej działalności gospodarczej pozytywne wyniki ekonomiczne przez:
1)
osiągnięcie co najmniej zaplanowanego wyniku,
2)
zwiększenie produkcji i polepszenie jej jakości,
3)
terminowe wywiązywanie się ze swych obowiązków wobec zleceniodawców,
4)
wzrost wydajności pracy, oszczędną gospodarkę materiałową i likwidację marnotrawstwa,
5)
prawidłową gospodarkę inwestycyjną.

V.

Przepisy końcowe.

§  12.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorstw prowadzących eksperyment ekonomiczny, o ile w przedsiębiorstwach tych fundusz zakładowy tworzony jest na odmiennych zasadach.
§  13.
1.
Jeżeli wyniki działalności przedsiębiorstwa oceniane są po upływie roku gospodarczego, rozporządzenie dotyczy odpisów na fundusz zakładowy na rok gospodarczy 1959/1960.
2.
W przedsiębiorstwach, o których mowa w ust. 1, przez określenia "kwartał" i "półrocze" należy rozumieć kwartał lub półrocze roku gospodarczego.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się do przedsiębiorstw, których wyniki działalności oceniane są po upływie roku gospodarczego 1958/1959, z tym że przepisy dotyczące III kwartału stosuje się również do IV kwartału.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się również do przedsiębiorstw ściśle współpracujących z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi.
§  14.
Rada Ministrów może na wniosek właściwego ministra rozciągnąć przepisy niniejszego rozporządzenia na przedsiębiorstwa nie zaliczone do przedsiębiorstw budowlano-montażowych, lecz współpracujące ściśle z tymi przedsiębiorstwami bądź zbliżone rodzajem działalności do przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  15.
W razie stwierdzenia nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia należy stosować sankcje przewidziane w art. 12 ustawy powołanej w § 5.
§  16.
W przedsiębiorstwach objętych przepisami niniejszego rozporządzenia nie stosuje się dotychczasowych przepisów dotyczących finansowania wydatków na współzawodnictwo w zakładzie pracy oraz nagród indywidualnych za szczególne osiągnięcia.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r.

ZAŁĄCZNIK

I.
WYKAZ ŚREDNICH RESORTOWYCH STAWEK ODPISÓW NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY DLA PRZEDSIĘBIORSTW Z WYŁĄCZENIEM PRZEDSIĘBIORSTW GEOLOGICZNYCH (GEOFIZYCZNYCH)
Przedsiębiorstwa podległe: Stawka
1. Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów

Budowlanych:

a) rozliczające się z budżetem centralnym 15%
b) rozliczające się z budżetami terenowymi 50%
2. Ministrowi Gospodarki Komunalnej 17%
3. Ministrowi Komunikacji 35%
4. Ministrowi Łączności 38%
5. Ministrowi Górnictwa i Energetyki 35%
6. Ministrowi Przemysłu Ciężkiego 50%
7. Ministrowi Przemysłu Chemicznego 40%
8. Ministrowi Przemysłu Lekkiego 26%
9. Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu 20%
10. Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego 50%
11. Ministrowi Rolnictwa 33%
12. Ministrowi Kultury i Sztuki 47%
II.
WYKAZ ŚREDNICH RESORTOWYCH STAWEK ODPISÓW NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY DLA PRZEDSIĘBIORSTW GEOLOGICZNYCH (GEOFIZYCZNYCH)
Przedsiębiorstwa Stawka
A. podległe Centralnemu Urzędowi Geologii 49%
B. inne podległe:
1. Ministrowi Górnictwa i Energetyki 26%
2. Ministrowi Przemysłu Ciężkiego 50%
3. Ministrowi Budownictwa i Przemysłu

Materiałów Budowlanych

46%
4. Ministrowi Żeglugi i Gospodarki Wodnej 50%
5. Ministrowi Rolnictwa 38%

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024