Zakres działania organów państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 czerwca 1956 r.
w sprawie zakresu działania organów państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 dekretu z dnia 13 czerwca 1956 r. o państwowej służbie geodezyjnej i kartograficznej (Dz. U. Nr 25, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do zakresu działania Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii, zwanego w dalszym ciągu "Centralnym Urzędem", należy:
1)
koordynowanie i kontrolowanie fachowej działalności resortowych służb geodezyjnych w zakresie określonym niniejszym rozporządzeniem,
2)
wykonywanie robót kartograficznych oraz geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym, a - w miarę potrzeby - również innych robót geodezyjnych,
3)
wydawanie map i atlasów dla potrzeb gospodarczych, kulturalnych i oświatowych,
4)
prowadzenie składnic materiałów kartograficznych i geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym,
5)
inicjowanie i wykonywanie badań naukowych w zakresie geodezji i kartografii,
6)
współdziałanie w ustalaniu programów nauczania i zasad doskonalenia kadr naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii,
7) 1
(skreślony).
1a. 2
Nadzór nad wykonywaniem robót geodezyjnych przez osoby fizyczne i jednostki gospodarki uspołecznionej nie będące organami państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej sprawują wojewodowie (prezydenci miast wyłączonych z województw).
2.
Roboty geodezyjne o znaczeniu ogólnopaństwowym obejmują:
1)
pomiary astronomiczne, grawimetryczne i magnetyczne dla potrzeb geodezji,
2)
pomiary państwowej sieci geodezyjnej,
3)
prace fotogrametryczne dla celów kartograficznych,
4)
zdjęcia topograficzne w zakresie ustalonym przez Prezesa Centralnego Urzędu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  2.
1.
Do zakresu działania resortowej służby geodezyjnej, zwanej w dalszym ciągu "służbą resortową", należy:
1)
wykonywanie robót geodezyjnych wynikających z zadań resortu,
2)
koordynowanie i nadzorowanie działalności podległych komórek geodezyjnych,
3)
prowadzenie resortowych składnic materiałów geodezyjnych,
4)
współdziałanie z Centralnym Urzędem i innymi resortami w wykonywaniu całokształtu zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
2.
Roboty kartograficzne i geodezyjne o znaczeniu ogólnopaństwowym mogą być wykonywane przez służbę resortową za każdorazową zgodą Prezesa Centralnego Urzędu i na warunkach przez niego określonych.
§  3.
1.
Na podstawie porozumienia zainteresowanych ministrów i Prezesa Centralnego Urzędu służba resortowa może przejąć w całości lub w części stałą obsługę geodezyjną innego resortu. W tym samym trybie może Centralny Urząd przejąć w całości lub w części stałą obsługę geodezyjną innego resortu.
2.
W razie niemożności wykonania prac geodezyjnych przez komórki służby resortowej wykonawcę wskaże Centralny Urząd w porozumieniu z organami zainteresowanych resortów.
§  4.
1.
Centralny Urząd i służby resortowe współdziałają ze sobą (§ 2 ust. 1 pkt 4) przez:
1)
udostępnienie posiadanych materiałów geodezyjnych i kartograficznych,
2)
wymianę doświadczeń i osiągnięć w dziedzinie usprawnień organizacyjnych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii,
3)
udzielenie pomocy w kadrach fachowych i sprzęcie geodezyjnym w przypadkach uzgodnionych przez zainteresowanych ministrów i Prezesa Centralnego Urzędu.
2.
Udostępnianie materiałów geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym wymaga każdorazowej zgody Prezesa Centralnego Urzędu.
§  5.
Prezes Centralnego Urzędu uzgadnia z Ministrem Obrony Narodowej mając na względzie potrzeby obrony Państwa plany perspektywiczne i roczne robót kartograficznych i geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym.
§  6.
1.
Centralny Urząd analizuje potrzeby resortów w zakresie kartografii oraz udziela zezwoleń na transformację skal i reprodukcję map kartograficznych.
2.
Centralny Urząd ustala zasady przechowywania, ewidencji i wykorzystywania map nie przeznaczonych do użytku publicznego.
§  7.
1.
Jednolite normy pracy oraz cenniki kosztorysowe dla typowych robót geodezyjnych i kartograficznych opracowuje Centralny Urząd w porozumieniu z zainteresowanymi resortami.
2.
Normy pracy i płac oraz cenniki kosztorysowe dla nietypowych robót geodezyjnych wykonywanych przez służbę resortową opracowuje właściwe ministerstwo (urząd centralny) w uzgodnieniu z Centralnym Urzędem.
3.
Cenniki kosztorysowe opracowuje się na podstawie obowiązujących cen.
§  8.
1. 3
Dla zabezpieczenia jakości i prawidłowości wykonania robót geodezyjnych służba resortowa obowiązana jest do uzgadniania z wojewodą (prezydentem miasta wyłączonego z województwa) metod i stopnia dokładności oraz zakresu rzeczowego i terenowego robót dotyczących zakładania osnów geodezyjnych oraz zdjęć sytuacyjno-wysokościowych wykonywanych:
1)
w miastach i osiedlach - na obszarach ponad 200 ha albo na trasach długości ponad 10 km,
2)
na pozostałych terenach - na obszarach ponad 500 ha albo na trasach długości ponad 25 km, a w przypadku wykonywania robót dla potrzeb urządzeń rolnych, leśnych, wodno-melioracyjnych i kolei - na obszarach ponad 1.000 ha albo na trasach długości ponad 50 km.
2.
Centralny Urząd ma prawo do udziału w odbiorze robót wymienionych w ust. 1.
§  9.
1. 4
Wojewoda (prezydent miasta wyłączonego z województwa) zatwierdza projekty osnów geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym oraz innych osnów dla obszarów i tras wymienionych w § 8 ust. 1.
2.
Organy służby resortowej zatwierdzają projekty osnów geodezyjnych nie wymienione w ust. 1, opracowywane dla potrzeb resortu, a także dla potrzeb innego resortu, w którym nie została utworzona służba resortowa (§ 3).
3.
Projekty osnów geodezyjnych zakładanych w miastach i osiedlach podlegają zaopiniowaniu przez prezydia właściwych powiatowych (miejskich) rad narodowych.
§  10.
1.
Nadzór nad robotami geodezyjnymi wykonywanymi przez organy służby geodezyjnej sprawują resorty przez własny aparat nadzorczy.
2.
Centralny Urząd jest uprawniony do wglądu w poszczególne roboty geodezyjne wykonywane przez służbę resortową oraz może wstrzymać wykonanie tych robót, w razie gdy:
1)
istniejący lub znajdujący się w opracowaniu materiał geodezyjny czyni zbędnym wykonanie robót,
2)
robota jest wykonywana niezgodnie z obowiązującymi instrukcjami bądź warunkami technicznymi dla danego typu roboty, w wyniku czego należyta jakość roboty nie może być zapewniona,
3)
zakres rzeczowy i terenowy roboty nie odpowiada celowi, któremu materiały geodezyjne z tej roboty mają służyć.
3.
Decyzję o podjęciu wstrzymanej roboty geodezyjnej wydaje właściwy organ służby resortowej w porozumieniu z Centralnym Urzędem.
§  11.
1.
Centralny Urząd sprawuje kontrolę nad fachową działalnością służb resortowych w zakresie przestrzegania przepisów obowiązujących przy wykonywaniu robót geodezyjnych, właściwego wykorzystania kadr fachowych i sprzętu geodezyjnego oraz obiegu, wykorzystania i reprodukowania materiałów geodezyjnych.
2.
Jednostka kontrolowana służby resortowej obowiązana jest udzielać organom Centralnego Urzędu informacji i udostępniać materiały w zakresie niezbędnym dla przeprowadzenia kontroli.
3.
Prezes Centralnego Urzędu za zgodą Prezesa Rady Ministrów wyda szczegółowe przepisy o postępowaniu przy wykonywaniu kontroli i postępowaniu pokontrolnym.
§  12. 5
Centralny Urząd sprawuje nadzór nad wykonywaniem robót geodezyjnych i kartograficznych w zakresie kosztorysowania, jakości robót i stosowania przepisów obowiązujących w geodezji i kartografii przez osoby i jednostki wymienione w § 1 ust. 1a Prezes Centralnego Urzędu może przekazać sprawowanie nadzoru służbie geodezyjnej resortu zleceniodawcy.
§  13.
Przepisy rozporządzenia dotyczące ministrów stosuje się odpowiednio do kierowników urzędów centralnych.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 7 skreślony przez § 2 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
2 § 1 ust. 1a dodany przez § 2 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
3 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 2 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
4 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 2 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
5 § 12 zmieniony przez § 2 pkt 3 lit. d) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1956.40.182

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres działania organów państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
Data aktu: 13/06/1956
Data ogłoszenia: 25/09/1956
Data wejścia w życie: 25/09/1956