Właściwość władz i sposób wykonywania przez nie nadzoru nad zużyciem sum przeznaczonych na eksploatację i bieżący remont nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I ODBUDOWY
z dnia 23 marca 1949 r.
w sprawie właściwości władz i sposobu wykonywania przez nie nadzoru nad zużyciem sum przeznaczonych na eksploatację i bieżący remont nieruchomości.

Na podstawie art. 10 ust. 4 i art. 32 dekretu z dnia 28 lipca 1948 r. o najmie lokali (Dz. U. R. P. z 1948 r. Nr 36, poz. 259 i Nr 50, poz. 383 oraz z 1949 r. Nr 18, poz. 114) zarządza się w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Planowania za zgodą Rady Państwa, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w niniejszym rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły dekretu z dnia 28 lipca 1948 r. o najmie lokali.
§  2.
Nadzór nad odpowiednim zużyciem sum przeznaczonych na koszty eksploatacji i bieżącego remontu nieruchomości (art. 10) sprawują zarządy miejskie i gminne, a w m. st. Warszawie i m. Łodzi dzielnicowe organa Zarządu Miejskiego (starostwa grodzkie) przy pomocy przymusowych zrzeszeń właścicieli nieruchomości (art. 16) oraz komitetów blokowych i domowych.
§  3.
1.
Za koszty eksploatacji nieruchomości uważa się wydatki związane ze zwykłym zarządem nieruchomości, a w szczególności wynagrodzenie administratora, prowadzącego meldunki, dozorcy oraz wydatki na ubezpieczenie tych osób, wydatki na materiały kancelaryjne związane z administracją, składki do przymusowego zrzeszenia właścicieli nieruchomości, ubezpieczenie nieruchomości, wydatki na wodę, kanały, czyszczenie kominów, wywóz śmieci, usuwanie fekalii, oczyszczanie ulic, utrzymanie czystości, oświetlenie pomieszczeń służących do wspólnego użytku (korytarze, klatki schodowe, ubikacje itp.), utrzymanie zieleńców i podwórz.
2.
Nie uważa się za koszty eksploatacji nieruchomości wydatków określonych w art. 11 ust. 1, podatków państwowych i samorządowych oraz grzywien i kar pieniężnych porządkowych wraz z należnościami ubocznymi i kosztami egzekucyjnymi, z wyjątkiem połowy podatku od nabycia praw majątkowych, przypadającego z najmu lub dzierżawy lokali.
§  4.
1.
Za koszty bieżącego remontu nieruchomości uważa się koszty napraw zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie zdatnym do użytku, a w szczególności drobne reperacje: pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych, przewodów wodociągowych i kranów, przewodów kanalizacyjnych i urządzeń sanitarnych, instalacji elektrycznej i gazowej, światła i siły, instalacji centralnego ogrzewania, hydroforów, urządzeń przeciwpożarowych, zamków i zamknięć, tynków oraz malowanie klejowe i olejne w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców.
2.
Nie uważa się za koszty bieżącego remontu nieruchomości drobnych napraw, połączonych ze zwykłym używaniem lokalu, które obciążają najemcę z mocy art. 373 § 2 kodeksu zobowiązań lub umowy najmu.
§  5.
Do zadań komitetów blokowych lub domowych w zakresie unormowanym w niniejszym rozporządzeniu należy:
a)
kontrolowanie wynajmującego co do wydatkowania kwot przeznaczonych w myśl art. 10 na eksploatację i remont bieżący nieruchomości,
b)
składanie wniosków o zastosowanie wobec wynajmującego środków przymusowych,
c)
składanie wniosków o pociągnięcie do odpowiedzialności karno-administracyjnej wynajmującego za przekroczenie przepisów porządkowych lub sanitarnych.
§  6.
Wynajmujący obowiązany jest na żądanie komitetu blokowego lub domowego okazać wszelkie dowody niezbędne do ustalenia wysokości i przeznaczenia wydatków, ponoszonych na eksploatację i bieżący remont nieruchomości.
§  7.
W przypadku stwierdzenia, że wynajmujący nie wykonał obowiązku, określonego w art. 10 ust. 1, lub wykonał go w sposób nienależyty, zarząd miejski (gminny) wyda orzeczenie nakazujące wynajmującemu usunięcie uchybienia w terminie miesięcznym, a w razie niewykonania orzeczenia zastosuje środki przymusowe według przepisów rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu przymusowym w administracji (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 342) z późniejszymi zmianami.
§  8.
W odniesieniu do nieruchomości znajdujących się pod zarządem Skarbu Państwa, związków samorządu terytorialnego, przedsiębiorstw państwowych i samorządowych oraz instytucji prawa publicznego, zarząd miejski (gminny) zawiadamia właściwą władzę przełożoną administratora nieruchomości o uchybieniach, określonych w § 7.
§  9.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1949.28.204

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Właściwość władz i sposób wykonywania przez nie nadzoru nad zużyciem sum przeznaczonych na eksploatację i bieżący remont nieruchomości.
Data aktu: 23/03/1949
Data ogłoszenia: 09/05/1949
Data wejścia w życie: 09/05/1949