Warunki służby przygotowawczej i zasady odpowiedzialności służbowej kandydatów na szeregowych Policji Państwowej, przyjętych do służby przygotowawczej w charakterze pracowników kontraktowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 16 maja 1936 r.
o warunkach służby przygotowawczej i zasadach odpowiedzialności służbowej kandydatów na szeregowych Policji Państwowej, przyjętych do służby przygotowawczej w charakterze pracowników kontraktowych.

Na podstawie art. 138 a ust. (2) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o Policji Państwowej (Dz. U. R. P. z 1931 r. Nr. 5, poz. 27) w brzmieniu dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 kwietnia 1936 r. w sprawie zmiany przepisów o Policji Państwowej (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 226) zarządzam co następuje:

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
(1)
Określenie "kandydaci kontraktowi", użyte w dalszych przepisach rozporządzenia niniejszego, odnosi się do kandydatów na szeregowych Policji Państwowej, przyjętych do służby przygotowawczej w charakterze pracowników kontraktowych.
(2)
Paragrafy, powołane w rozporządzeniu niniejszem bez bliższego określenia, oznaczają przepisy rozporządzenia niniejszego.
§  2.
Dla kandydatów kontraktowych wprowadza się służbę przygotowawczą.
§  3.
Komendant Główny Policji Państwowej może przyjmować kandydatów kontraktowych do służby w Policji Państwowej na warunkach, określonych w rozporządzeniu niniejszem, zarówno w ramach etatu osobowego Policji Państwowej, jak i w ramach kontyngentu, wyznaczonego w zarządzeniach Ministra Spraw Wewnętrznych.

Rozdział  II.

Stosunek służbowy.

§  4.
(1)
Kandydaci kontraktowi przed zawarciem umowy muszą posiadać następujące warunki;
a)
obywatelstwo polskie,
b)
nienaganną przeszłość,
c)
wiek od 20 - 28 lat,
d)
stan wolny,
e)
wzrost nie mniejszy niż 170 cm,
f)
odpowiednie uzdolnienie fizyczne,
g)
zdolność do działań prawnych,
h)
odpowiednie uzdolnienie umysłowe, biegłą znajomość języka polskiego w słowie i piśmie, ukończenie co najmniej 6 bądź 7 klas szkoły powszechnej, udowodnione świadectwem, lub wykształcenie ogólne, odpowiadające co najmniej 6 bądź 7 klasom szkoły powszechnej.
(2)
Stwierdzenie, czy kandydaci posiadają warunki, wyszczególnione w ust. (1) pkt. h), jeżeli nie posiadają świadectwa z ukończenia co najmniej 6 bądź 7 klas szkoły powszechnej, należy do komisji, której skład ustala Komendant Główny Policji Państwowej lub z jego upoważnienia komendanci wojewódzcy.
(3)
Z osobami, karanemi za przestępstwa z chęci zysku oraz przeciwko którym toczy się postępowanie karno - sądowe o przestępstwa, ścigane z urzędu, lub postępowanie upadłościowe albo też postępowanie o ubazwłasnowolnienie, nie można zawrzeć umowy, zawiązującej stosunek służbowy (§ 5).
(4)
Zawarcie umowy, zawiązującej stosunek służbowy (§ 5) z osobami, wydalonemi ze służby państwowej lub karanemi sądownie, wymaga zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych, mimo ustania niezdolności do zajmowania stanowisk w służbie państwowej w myśl ustaw karnych. Ograniczenie to nie stosuje się do osób, karanych za wykroczenia.
(5)
Umowa, zawiązująca stosunek służbowy, będzie uznana za nieważną, jeżeli jej zawarcie nastąpiło na podstawie dokumentów fałszywych lub nieważnych, albo wyjdą najaw okoliczności, niedopuszczające w myśl obowiązujących przepisów do zawiązania stosunku służbowego.
§  5.
Stosunek służbowy (przyjęcie do służby przygotowawczej w Policji Państwowej) kandydatów kontraktowych zawiązuje się z chwilą podpisania umowy.
§  6.
(1)
Objęcie służby następuje w dniu, oznaczonym w umowie.
(2)
Jeżeli kandydat kontraktowy w ciągu 7 dni od dnia, oznaczonego w umowie, nie zgłosi się do objęcia służby i nie usprawiedliwi zwłoki, umowa traci swą ważność z winy kandydata kontraktowego.
§  7.
Czas służby liczy się od dnia rzeczywistego jej objęcia.
§  8.
(1)
Przyjęty do służby składa przed przełożonym policyjnym, podpisującym z nim umowę, przyrzeczenie służbowe w następującem brzmieniu:

"Przyrzekam na powierzonem mi stanowisku pożytek Państwa Polskiego oraz dobro publiczne mieć zawsze przed oczyma, władzy zwierzchniej Państwa Polskiego wierności dochować, obowiązki swoje spełniać gorliwie i sumiennie, rozkazy i polecenia swych władz wykonywać dokładnie, tajemnicy urzędowej dochować, przepisów prawa strzec pilnie, wszystkich obywateli kraju w równem mając zachowaniu. Tak mi, Panie Boże, dopomóż".

(2)
Złożenie przyrzeczenia służbowego powinno być stwierdzone w odpowiednim protokóle, załączonym do akt osobistych kandydata kontraktowego.

Rozdział  III.

Obowiązki.

§  9.
(1)
Kandydat kontraktowy jest obywatelem, którego Państwo darzy szczególnem zaufaniem, dopuszczając go do służby przygotowawczej w Policji Państwowej.
(2)
Kandydata kontraktowego obowiązuje wierność wobec Rzeczypospolitej, posłuszeństwo wobec przełożonych, uszanowanie starszych stopniem służbowym, poszanowanie prawa, gorliwość, sumienność i bezstronność w wykonywaniu obowiązku.
(3)
Kandydaci kontraktowi w zakresie dyscypliny podlegają obowiązkom szeregowych Policji Państwowej, zawartym w Tymczasowej Instrukcji służbowej dla Policji Państwowej.
§  10.
(1)
Kandydaci kontraktowi podlegają służbowo wyłącznie przełożonym policyjnym, pod których rozkazy zostali oddani w trybie, przewidzianym organizacją policji.
(2)
Oficerowie i szeregowi Policji Państwowej są starszymi stopniem służbowym w stosunku do kandydatów kontraktowych.
§  11.
(1)
Kandydaci kontraktowi obowiązani są przygotowywać się do służby policyjnej przez praktyczne i teoretyczne szkolenie.
(2)
Zasady i sposób szkolenia ustala Komendant Główny Policji Państwowej.
(3)
Kandydaci kontraktowi mogą być użyci w odpowiednich oddziałach zwartych do ochrony organów policyjnych, dokonywających czynności służbowych, i do pokonania oporu, na który te organa w czasie czynności służbowych natrafiają.
§  12.
Kandydaci kontraktowi obowiązani są donieść natychmiast władzy przełożonej o każdej przeszkodzie do pełnienia służby. Władza może zażądać udowodnienia tej przeszkody, a w przypadku choroby poddać kandydata kontraktowego badaniu lekarskiemu.
§  13.
(1)
Kandydaci kontraktowi obowiązani są zachować w tajemnicy wszystkie sprawy, o których powzięli wiadomość dzięki swemu stanowisku służbowemu lub dowiedzieli się przy wykonywaniu swych obowiązków służbowych bezpośrednio lub pośrednio, jeżeli sprawy takie uznane są za poufne lub gdy utrzymania ich w tajemnicy wymaga dobro publiczne albo inne względy służbowe.
(2)
Zachowanie tajemnicy obowiązuje wobec każdego, komu kandydaci kontraktowi nie są obowiązani donosić o tych sprawach służbowo. Obowiązek zachowania tajemnicy trwa zarówno w czasie służby przygotowawczej, jako też po rozwiązaniu lub zmianie stosunku służbowego z jakiegokolwiek powodu.
(3)
Od obowiązku zachowania tajemnicy może zwolnić obecna lub ostatnio przełożona władza.
(4)
Kodeks postępowania karnego określa warunki i tryb zwolnienia od tajemnicy w postępowaniu karnem.
§  14.
(1)
Kandydaci kontraktowi zasadniczo podlegają skoszarowaniu.
(2)
W razie rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia do innej miejscowości kandydaci kontraktowi obowiązani są na żądanie władzy przełożonej natychmiast opuścić koszary.
(3)
Jeżeli warunki służbowe tego wymagają, przełożona władza może zarządzić ograniczenie wydalania się kandydatów kontraktowych z siedziby bądź rejonu służbowego.
§  15.
Kandydatom kontraktowym nie wolno należeć do związków i stowarzyszeń bez zezwolenia władzy przełożonej.
§  16.
Dla zawarcia małżeństwa kandydaci kontraktowi obowiązani są otrzymać zezwolenie władzy przełożonej.

Rozdział  IV.

Prawa.

§  17.
Kandydaci kontraktowi otrzymują jako wynagrodzenie:
a)
żołd - w wysokości 8 gr dziennie, płatny dekadami, zdołu,
b)
dodatek służbowy - w wysokości 45 zł miesięcznie, płatny zgóry,
c)
wyżywienie w naturze - według norm, ustalonych dla szeregowych armji,
d)
umundurowanie,
e)
bieliznę,
f)
zakwaterowanie w koszarach.
§  18.
Po roku służby przygotowawczej kandydaci kontraktowi uzyskują prawo do 14-dniowego urlopu wypoczynkowego.
§  19.
(1)
W czasie urlopu kandydat kontraktowy nie otrzymuje wyżywienia ani w naturze ani równowartości w gotówce.
(2)
Termin rozpoczęcia urlopu ustala właściwy przełożony zależnie od warunków służbowych.
(3)
Jeżeli służba tego wymaga, właściwy przełożony może wezwać urlopowanego do natychmiastowego powrotu. Udowodnione koszty przejazdu w obie strony, spowodowane odwpu, ponosi Skarb Państwa.
§  20.
(1)
Kandydaci kontraktowi mogą otrzymać urlop dla załatwienia spraw osobistych, rodzinnych i majątkowych, nieprzekraczający jednorazowo 3-ch dni; termin ten może być przedłużony tylko w przypadkach wyjątkowych.
(2)
Urlopy takie nie są wliczane do wymiaru urlopu wypoczynkowego.
§  20a. 1
1)
W razie śmierci kandydata kontraktowego przyznaje się osobie, która poniosła koszty pogrzebu, zwrot tych kosztów, na zasadach obowiązujących w stosunku do szeregowych Policji Państwowej.
(2)
Wysokość wynagrodzenia kandydata kontraktowego dla wymiaru zwrotu kosztów pogrzebu określa się na 90 zł miesięcznie.

Rozdział  V.

Zmiany w stosunku służbowym.

§  21.
Po przesłużeniu co najmniej 3 miesięcy w służbie przygotowawczej kandydaci kontraktowi, posiadający odpowiednie kwalifikacje, mogą być w miarę wolnych etatów osobowych mianowani posterunkowymi Policji Państwowej.
§  22.
(1)
Przeniesienie kandydata kontraktowego do innej miejscowości albo na inne stanowisko służbowe może nastąpić z urzędu w interesie służby.
(2)
Przeniesienie zarządza Komendant Główny Policji Państwowej.
(3)
Koszty przejazdu koleją ponosi Skarb Państwa.
§  23.
(1)
W razie potrzeby czasowego użycia kandydata kontraktowego do służby poza miejscem jego stałego przydziału właściwy przełożony zarządza odkomenderowanie bądź delegację służbową do miejsca przeznaczenia.
(2)
Udowodnione koszta przejazdu odkomenderowanych bądź delegowanych ponosi Skarb Państwa.
(3)
Za czas odkomenderowania bądź delegacji kandydatom kontraktowym nie służy żadne dodatkowe wynagrodzenie poza określonem w ust. (2).
§  24.
(1)
Stosunek kontraktowy ustaje:
a)
w razie mianowania kandydata kontraktowego szeregowym Policji Państwowej (§ 21),
b)
w przypadku niezgłoszenia się do objęcia służby w czasie, oznaczonym w umowie (§ 6, ust. 2),
c)
w razie niepełnienia obowiązków służbowych ponad 3 miesiące, jeżeli niezdolność do służby powstała spowodu choroby lub wypadku, które nie pozostają w związku przyczynowym ze służbą,
d)
w razie utraty przez kandydata kontraktowego jednego z warunków, przewidzianych w § 4 ust. (1) pkt. a), f) i g), lub zawarcia bez zezwolenia związku małżeńskiego,
e)
w przypadku popełnienia zbrodni lub występku.
(2)
Stosunek kontraktowy może ustać, jeżeli kandydat kontraktowy zostanie ukarany aresztem ponad 5 dni (§ 28).

Rozdział  VI. 2

(uchylony).

Rozdział  VII.

Przepisy końcowe.

§  34.
Szczegółowe zarządzenia w ramach rozporządzenia niniejszego, a w szczególności z zakresu uzupełnienia, uzbrojenia, wyszkolenia, dyscypliny i technicznego wykonywania służby, zarówno w oddziałach, zorganizowanych na podstawie art. 18 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o Policji Państwowej (Dz. U. R. P. z 1931 r. Nr. 5, poz. 27), powołanego w art. 138 b ust. (1) tegoż rozporządzenia w brzmieniu dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 kwietnia 1936 r. w sprawie zmiany przepisów o Policji Państwowej (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 226), jako też i poza temi oddziałami - wydaje Komendant Główny Policji Państwowej.
§  35.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia 20 kwietnia 1936 r.
1 § 20a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 września 1938 r. (Dz.U.38.69.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 września 1938 r.
2 Rozdział VI uchylony przez § 140 ust. 2 rozporządzenia z dnia 21 kwietnia 1938 r. o odpowiedzialności dyscyplinarnej i postępowaniu dyscyplinarnym w Policji Państwowej (Dz.U.38.42.353) z dniem 1 października 1938 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1936.52.376

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki służby przygotowawczej i zasady odpowiedzialności służbowej kandydatów na szeregowych Policji Państwowej, przyjętych do służby przygotowawczej w charakterze pracowników kontraktowych.
Data aktu: 16/05/1936
Data ogłoszenia: 09/07/1936
Data wejścia w życie: 20/04/1936, 09/07/1936