Oddział Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków i oddział Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 10 stycznia 1934 r.
w sprawie oddziału Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków i oddziału Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego.

Na podstawie art. 317 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 1933 r. o ubezpieczeniu społecznem (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 396) zarządza się co następuje:
§  1.
Oddział Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków i oddział Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych, przewidziane w art. 317 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 1933 r. o ubezpieczeniu społecznem (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 396), obejmują swem działaniem obszar górnośląskiej części województwa śląskiego.

Siedzibą obu oddziałów jest Królewska Huta.

Oddziały podlegają właściwym Zakładom i działają na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznem, rozporządzenia niniejszego, statutu właściwego zakładu i statutu oddziału (§ 16).

§  2.
Do zakresu działania oddziału Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków należy:
1)
przyznawanie i udzielanie świadczeń w zakresie ubezpieczenia od wypadków w zatrudnieniu i chorób zawodowych,
2)
występowanie z wnioskami do organów Zakładu w sprawie lokat funduszów i zasobów, powstałych ze składek, pobranych na obszarze działania oddziału, oraz w innych sprawach, należących do kompetencji organów Zakładu, a dotyczących oddziału,
3)
administrowanie majątkiem, znajdującym się na obszarze działania oddziału,
4)
wydawanie opinij na żądanie organów Zakładu,
5)
wykonywanie czynności poruczonych przez Zakład.

Tryb i sposób wykonywania czynności przez oddział ustalą szczegółowe regulaminy Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków.

Na oddział przechodzą również wszelkie prawa i obowiązki ubezpieczalni społecznych, przewidziane w ustawie o ubezpieczeniu społecznem dla wykonywania ubezpieczenia w zakresie art. 1 pkt. 2 lit. a) (art. 317 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznem).

§  3.
Do zakresu działania oddziału Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych należy przyznawanie i udzielanie świadczeń, przewidzianych w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1927 r. o ubezpieczeniu pracowników umysłowych (Dz. U. R. P. Nr. 106, poz. 911) wraz z późniejszemi zmianami i uzupełnieniami, oraz wykonywanie czynności, wymienionych w § 2 ust. 1 pkt. 2 - 5.

Tryb i sposób wykonywania czynności przez oddział ustalą szczegółowe regulaminy Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych.

Na oddział przechodzą również wszelkie prawa i obowiązki ubezpieczalni społecznych, przewidziane w ustawie o ubezpieczeniu społecznem dla wykonywania ubezpieczenia pracowników umysłowych, unormowanego rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej o ubezpieczeniu pracowników umysłowych (art. 317 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznem).

§  4.
Organami oddziałów, przewidzianych w rozporządzeniu niniejszem, są:
1)
komisja oddziału,
2)
dyrektor oddziału.
§  5.
Komisja oddziału Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków składa się z 7 członków, w tem 3 przedstawicieli ubezpieczonych, z czego 2 przedstawicieli robotników i jeden przedstawiciel pracowników umysłowych oraz 2 przedstawicieli pracodawców, wybranych na pięć lat. Pozostałych 2 członków mianuje Minister Opieki Społecznej.
§  6.
Komisja oddziału Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych składa się z 4 członków, w tem 2 przedstawicieli ubezpieczonych, jednego przedstawiciela pracodawców, wybranych na pięć lat, oraz jednego członka, mianowanego przez Ministra Opieki Społecznej.
§  7.
Sposób wyboru przedstawicieli ubezpieczonych i pracodawców do komisji oddziału normują oddzielne przepisy.

Członków mianowanych komisji oddziału mianuje Minister Opieki Społecznej z pośród osób, które wykazały się pracą teoretyczną lub praktyczną w zakresie ubezpieczeń społecznych.

§  8.
Czynne i bierne prawo wyborcze przy wyborach do komisji oddziału przysługuje osobom, ubezpieczonym w oddziale danego Zakładu oraz pracodawcom, przyczem mają odpowiednie zastosowanie przepisy art. 28, 29 ust. 1, 2 i 4, 30 oraz 31 ustawy o ubezpieczeniu społecznem.
§  9.
Do członków komisji oddziału stosuje się odpowiednio przepisy art. 32, 33, 34 i 35 ustawy o ubezpieczeniu społecznem. Członek komisji oddziału może być jednak jednocześnie członkiem rady danego Zakładu.
§  10.
Przewodniczącego komisji oddziału i jego zastępcę mianuje Minister Opieki Społecznej z pośród członków komisji.

Do przewodniczącego komisji oddziału i jego zastępcy stosuje się odpowiednio przepisy art. 64 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznem.

§  11.
Członkowie komisji oddziału pełnią swój urząd bezpłatnie, jednak za udział w posiedzeniach otrzymują odszkodowanie, ponadto zamiejscowi otrzymują diety i zwrot kosztów podróży.
§  12.
Do zadań komisji oddziału należy:
1)
stawianie wniosków i wydawanie opinji w sprawie zmiany statutu oddziału,
2)
podejmowanie uchwał w sprawach, wymienionych w § 2 pkt. 2 i 4,
3)
podejmowanie uchwał w poszczególnych sprawach, przekazanych przez komisję administracyjną Zakładu,
4)
rozpatrywanie sprawozdań dyrektora.

Komisja oddziału sprawuje nadzór nad czynnościami dyrektora oddziału z zastrzeżeniem kompetencji organów Zakładu.

Do komisji oddziału stosuje się odpowiednie postanowienie art. 41 ustawy o ubezpieczeniu społecznem.

§  13.
Komisja oddziału spełnia czynności komisji rentowej Zakładu na obszarze działalności oddziału, w zespole, ustalonym przez statut oddziału.

Do komisji oddziału jako komisji rentowej Zakładu stosuje się odpowiednio przepisy art. 77 ust. 2, 78 i 79 ust. 3 do 5.

§  14.
Organem wykonawczym oddziału jest dyrektor oddziału.

Dyrektor oddziału jest powoływany i zwalniany przez komisję administracyjną Zakładu na wniosek dyrektora Zakładu, któremu podlega służbowo.

§  15.
Dyrektor oddziału jest bezpośrednim zwierzchnikiem pracowników oddziału, załatwia wszystkie sprawy bieżące oddziału oraz kieruje pod względem organizacyjnym i administracyjnym całą działalnością oddziału z zastrzeżeniem kompetencyj komisji oddziału oraz organów Zakładu.

Do zadań dyrektora należy w szczególności:

1)
wykonywanie uchwał komisji oddziału,
2)
przygotowywanie wniosków na komisję oddziału,
3)
składanie komisji oddziału sprawozdań,
4)
stawianie wniosków do organów Zakładu w sprawie przyjmowania i zwalniania pracowników oddziału,
5)
decydowanie i orzekanie w sprawach, należących do zakresu działania oddziału, a niezastrzeżonych do kompetencji komisji oddziału,
6)
wykonywanie zarządzeń i poleceń dyrektora Zakładu.
§  16.
Statut oddziału stanowi integralną część statutu Zakładu.

Statut oddziału nadaje Minister Opieki Społecznej.

Do zmian statutu oddziału stosuje się odpowiednio przepisy art. 55 ust. 4 ustawy o ubezpieczeniu społecznem. Zmiany statutu oddziału uchwala rada Zakładu po wysłuchaniu opinji komisji oddziału.

Statut oddziału zawierać będzie przepisy, dotyczące:

1)
szczegółowego zakresu działania oddziału,
2)
zespołu, w którym komisja oddziału spełnia czynności komisji rentowej Zakładu,
3)
terminów i trybu zwoływania posiedzeń komisji oddziału,
4)
warunków ważności uchwał komisji oddziału,
5)
sposobu prowadzenia obrad oraz praw i obowiązków członków komisji oddziału,
6)
zasad wysokości odszkodowania, diet i zwrotu kosztów podróży dla członków komisji oddziału.
§  17.
Do czasu powołania komisji oddziału uprawnienia jej, przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 1-3, przysługują dyrektorowi oddziału, o ile Minister Opieki Społecznej nie powoła do spełnienia zadań komisji oddziału tymczasowego organu kolegjalnego.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.6.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Oddział Zakładu Ubezpieczenia od Wypadków i oddział Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego.
Data aktu: 10/01/1934
Data ogłoszenia: 24/01/1934
Data wejścia w życie: 24/01/1934