Regulamin wyborczy do zarządu gminnego na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, pomorskiego, poznańskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 6 grudnia 1934 r.
w sprawie regulaminu wyborczego do zarządu gminnego na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, pomorskiego, poznańskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.

Na podstawie art. 12 ust. (3) i art. 129 ustawy o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego z dnia 23 marca 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 35, poz. 294) zarządzam co następuje:

Postanowienia ogólne.

§  1.
(1)
Przez artykuły ustawy, powołane w rozporządzeniu niniejszem bez bliższego określenia, należy rozumieć artykuły ustawy z dnia 23 marca 1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorialnego (Dz. U. R. P. Nr. 35, poz. 294.). Przez powołane bez bliższego określenia paragrafy należy rozumieć paragrafy rozporządzenia niniejszego.
(2)
Użyte w niniejszem rozporządzeniu określenie "gmina" oznacza gminę, powstałą na podstawie art. 103 ustawy. Czynności przewidziane w § 3 ust. (2) i § 6 ust. (2) dla wójta spełniają przy pierwszych wyborach na terenie województw krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego - dotychczasowi wójtowie, na terenie zaś województw pomorskiego i poznańskiego - dotychczasowi sołtysi, a na terenie obszarów dworskich - dotychczasowi przełożeni tych obszarów; w braku tych organów wymienione czynności spełniają organa tymczasowe, powołane w myśl przepisów art. 20 ust. (5) art. 50, art. 55 ust. (2), art. 12 i 73 ustawy bądź przepisów dotychczasowych. Każdy z wymienionych organów spełnia czynności wyborcze na terenie swego urzędowania.
§  2.
Członków zarządu gminnego (wójta, podwójciego i ławników) wybierają radni na zebraniu, specjalnie w tym celu zwołanem.
§  3.
(1)
Wybory członków zarządu gminnego zarządza starosta powiatowy, któremu przysługuje ogólny nadzór nad przeprowadzeniem wyborów. Z tego tytułu starosta powiatowy korzysta analogicznie z uprawnień, określonych w art. 67 ustawy. W zarządzeniu wyborów starosta powiatowy podaje dzień zarządzenia wyborów, termin zebrania wyborczego, nazwisko przewodniczącego komisji wyborczej oraz liczbę ławników, przypadającą na daną gminę (wzór Nr. 1).
(2)
Na podstawie zarządzenia starosty powiatowego (ust. (1)) wójt zawiadamia wszystkich radnych o miejscu, dniu i godzinie zebrania wyborczego, podając cel zebrania, liczbę ławników, mających być wybranymi, oraz nazwisko przewodniczącego komisji wyborczej. Zawiadomienie radnych powinno być dokonane co najmniej na 6 dni przed zebraniem, na piśmie, za potwierdzeniem odbioru. Do tego okresu czasu nie wlicza się dnia zawiadomienia i dnia zebrania wyborczego (wzór Nr. 2).
(3)
Wybory nie mogą być zarządzone w czasie pilnych robót polnych oraz w dniach uroczystych świąt.
§  4.
(1)
Celem przeprowadzenia wyborów tworzy się komisję wyborczą, złożoną z przewodniczącego i dwóch członków.
(2)
Przewodniczącego mianuje starosta powiatowy. Członków powołuje przewodniczący z pośród obecnych na zebraniu radnych. Łączenie kandydatury na członka zarządu gminnego z godnością przewodniczącego lub członka komisji wyborczej jest niedopuszczalne w tej samej gminie (wzory Nr. 3 i 4).
(3)
Uchwały komisji wyborczej zapadają większością głosów.
§  5.
Przewodniczący komisji wyborczej przed zebraniem wyborczem sporządza wykaz radnych w układzie alfabetycznym (wzór Nr. 5).
§  6.
(1)
Do ważności wyborów konieczna jest obecność więcej niż połowy ustawowej liczby radnych.
(2)
W braku wymaganej liczby radnych wójt na zarządzenie przewodniczącego komisji wyborczej zwołuje powtórne zebranie wyborcze radnych, które powinno odbyć się najpóźniej w 7 dni po pierwszem zebraniu, Jeżeli na powtórne zebranie również nie przybędzie wymagana liczba radnych, przewodniczący komisji wyborczej stwierdza niedokonanie wyboru, o czem bezzwłocznie donosi staroście powiatowemu. Wówczas stosuje się art. 50 ust. (4) ustawy oraz § 18 rozporządzenia II Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 grudnia 1933 r. w sprawie wykonania ustawy o częściowej śmianie ustroju samorządu terytorialnego (Dz. U. R. P. Nr. 100, poz. 769).
§  7.
Radni wybierają najpierw wójta, potem podwójciego, w końcu ławników.
§  8.
(1)
Wybory członków zarządu gminnego przeprowadza się w głosowaniu tajnem zapomocą kart do głosowania i kopert.
(2)
Karty do głosowania nie mogą być koloru oczywiście innego niż biały.
(3)
Koperty do głosowania powinny być ostemplowane pieczęcią starosty powiatowego i muszą posiadać jeden kształt, kolor i gatunek papieru.
§  9.
(1)
Przed rozpoczęciem wyborów przewodniczący komisji wyborczej po stwierdzeniu obecności wymaganej liczby radnych i odczytaniu wyborcom §§ 4, 6 - 13, 25 - 30, nadto w gminach o dwóch ławnikach §§ 19 i 20, w gminach zaś o trzech ławnikach §§ 21 - 25 rozporządzenia niniejszego wzywa zebranych:
a)
przy wyborach wójta, podwójciego i dwóch ławników do zgłaszania kandydatów,
b)
przy wyborach trzech ławników - do zgłaszania ust kandydatów, wyznaczając w obu wypadkach co najmniej 15 minutowy okres czasu na zgłoszenie.
(2)
Zgłoszenie kandydatów bądź list kandydatów powinno być uskutecznione w czasie, wyznaczonym przez przewodniczącego w myśl ustępu poprzedniego.
§  10.
(1)
Przed przystąpieniem do głosowania komisja wyborcza sprawdza, czy urna wyborcza jest próżna, poczem urnę zamyka. Od tej chwili aż do ukończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
(2)
Głosowanie odbywa się w sposób następujący: przewodniczący komisji wyborczej odczytuje wykaz radnych w porządku alfabetycznym; radni, w miarę wywołania ich nazwisk, podchodzą cło stołu i, obrzydnąwszy od przewodniczącego kopertę, wkładają do niej kark do głosowania, poczem, zwracają przewodniczącemu, który wrzuca ją do urny wyborczej w obecności wyborcy. Oddanie głosu zaznacza przewodniczący w wykazie radnych.
§  11.
(1)
Po oddania głosów przez zebranych przewodniczący komisji wyborczej zapytuje, czy wszyscy już głosowali i uprzedza, iż głosowanie zostanie zamknięte, poczem, w braku zgłaszających się, zamyka głosowanie.
(2)
Po zamknięciu głosowania komisja wyborcza ustala liczbę oddanych głosów. W tym celu przewodniczący komisji wyborczej wyjmuje z urny wyborczej kopciły, liczy je i porównywa ich ilość z liczbą wyborców, którzy oddali głos według wykazu radnych. Jeżeli powyższe liczby nie są jednakowe, należy to zaznaczyć w protokóle wyborczym z podaniem przyczyn, mogących ewentualnie wyjaśnić powyższą niezgodność. Następnie przewodniczący wyjmuje z kopert korty do głosowania i odczytuje ich trefić, dwaj zaś członkowie komisji wyborczej wpisują do dwóch kart obliczenia głosy oddane ważnie:
a)
przy wyborach wójta, podwójciego i dwóch ławników - na poszczególnych kandydatów,
b)
przy wyborach trzech ławników - na poszczególne listy kandydatów.
(3)
W trakcie odczytywania karty do głosowania przewodniczący komisji wyborczej bada jej ważność. O nieważności karty do głosowania decyduje komisja wyborcza. Od tych decyzyj niema odwołania (wzór Nr. 6).
(4)
Przewodniczący komisji wyborczej czuwa nad zapewnieniem porządku w czasie wyborów. Przewodniczący może zarządzić usunięcie z lokalu wyborczego osób, które zakłócają spokój, oraz może wydać zarządzenia zdążające do zapewnienia wyborcom dostępu do lokalu wyborczego i do urny wyborczej.

Wybór wójta.

§  12.
(1)
Zgłoszenie kandydata na wójta uskutecznia się na piśmie lub ustnie do protokółu; może ono zawierać nazwisko tylko jednego kandydata i powinno być podpisane lub zgłoszone przez co najmniej 1/4 ustawowej liczby radnych. Zgłoszenie może podpisać lub zgłosić tylko obecny na zebraniu radny, przyczem każdy obecny radny może podpisać lub zgłosić tylko jedno zgłoszenie. Zgłoszenie może podpisać lub zgłosić również kandydat, o ile jest radnym. W razie podpisania przez radnego dwóch lub więcej zgłoszeń podpisy jego na wszystkich zgłoszeniach są nieważne.
(2)
W zgłoszeniu należy wymienić imię, nazwisko, wiek i miejsce zamieszkania kandydata. W razie zgłoszenia kandydatów o jednakowem imieniu i nazwisku oraz wieku i miejscu zamieszkania przewodniczący komisji wyborczej wzywa radnych, zgłaszających kandydata, do podania cech, ściśle określających osobę kandydata (imiona rodziców, zawód i t. p.).
(3)
Kandydat powinien oświadczyć, że: zgadza się na wystawienie jego kandydatury, posiada prawo wybieralności, zapoznał się z treścią art. 8 i 9 ustawy. Uczynić to może bądź przez podpisanie deklaracji na piśmie, którą dołącza się do zgłoszenia, bądź przez oświadczenie ustne na zapytanie przewodniczącego komisji wyborczej, co należy zaznaczyć w protokóle wyborczym (wzór Nr. 7).
§  13.
(1)
Po zgłoszeniu kandydatów komisja wyborcza bada, czy zgłoszenia były prawidłowe i czy zgłoszeni kandydaci mają prawo wybieralności.
(2)
W razie zauważenia braków lub wad, mogących spowodować nieważność zgłoszenia, przewodniczący komisji wyborczej zwraca się do zgłaszających, wymieniając jakie braki i wady zawiera zgłoszenie i wyznaczając odpowiedni termin na usunięcie tych braków i wad. W wypadku nieusunięcia w wyznaczonym okresie czasu braków i wad komisja wyborcza stwierdza nieważność zgłoszenia. Powyższe decyzje komisji wyborczej powinny być wpisane do protokółu. Od tych decyzyj komisji wyborczej niema odwołania. Zmiana kandydatury już po podpisaniu zgłoszenia powoduje jego nieważność. O nieważności decyduje komisja wyborcza. Od tej decyzji komisji wyborczej niema odwołania. Następnie komisja wyborcza ustala listę ważnie zgłoszonych kandydatów, którą przewodniczący ogłasza zebranym (wzór Nr. 8).
§  14.
(1)
Każdy wyborca może oddać głos przy każdem głosowaniu tylko na jednego z ważnie zgłoszonych kandydatów.
(2)
Wyborca na karcie do głosowania wpisuje imię, nazwisko i ewentualnie imiona rodziców kandydata (§ 15 ust. 1 lit. f)).
(3)
Karta do głosowania może zawierać tylko jedno nazwisko kandydata.
(4)
Karta może być pisana lub odbita mechanicznie.
§  15.
(1)
Nieważne są:
a)
karty do głosowania, włożone do kopert urzędowo nieostemplowanych,
b)
karty koloru oczywiście innego niż biały,
c)
karty niewypełnione,
d)
karty, zawierające więcej niż jedno nazwisko kandydata,
e)
karty, zawierające prócz imion i nazwiska dopiski, przyczem znaki pisarskie przy nazwisku nie powodują nieważności karty;
f)
karty wyraźnie nieczytelne lub nie wskazujące niewątpliwie na jednego z ważnie zgłoszonych kandydatów; wymienienie imienia kandydata jest niezbędne tylko wówczas, gdy znoszono więcej kandydatów tego samego nazwiska; w razie zgłoszenia dwu lub więcej kandydatów tego samego nazwiska i imienia należy wymienić imiona rodziców bądź zawód i t. p. (3 12 ust. (2)); błędy i niedokładności pisowni nie powodują nieważności karty do głosowania, jeżeli nie zachodzi wątpliwość co do tożsamości kandydata.
(2)
Z kilku, znalezionych w kopercie, prawidłowo wypełnionych i o jednakowej treści kart do głosowania komisja wyborcza uznaje za woźną tylko jedną kartę. Jeżeli w kopercie znaleziono dwie lub więcej kart do głosowania o różnej treści, komisja wyborcza wszystkie znajdujące się w kopercie karty uznaje za nieważne.
(3)
Skreślenie nazwiska i dopisanie innego nie powoduje nieważności karty do głosowania.
§  16.
(1)
Za wybranego na wójta komisja wyborcza uznaje tego z pośród ważnie zgłoszonych kandydatów, który uzyskał taką ilość ważnych głosów, jaka cyfrowo odpowiada co najmniej połowie więcej jeden ustawowej liczby radnych.
(2)
Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej ilości głosów, komisja przeprowadza bezzwłocznie głosowanie ściślejsze.
(3)
W głosowaniu ściślejszem wyborca może głosować tylko na jednego z tych dwóch, ważnie zgłoszonych kandydatów, którzy w pierwszem głosowaniu uzyskali najwięcej głosów. W razie równości głosów o skreśleniu rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(4)
Jeżeli w głosowaniu ściślejszem żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej w ust. (1) ilości głosów, komisja wyborcza przeprowadza powtórne głosowanie ściślejsze. W powtórnem głosowaniu ściślejszem wyborca może głosować tylko na tego kandydata, który w pierwszem głosowaniu ściślejszem uzyskał większą ilość głosów. W razie równości głosów o skreśleniu rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(5)
Jeżeli w powtórnem głosowaniu ściślejszem kandydat nie otrzymał wymaganej w ust. (1) ilości głosów, komisja wyborcza stwierdza niedokonanie wyboru, o czem przewodniczący bezzwłocznie donosi staroście powiatowemu. Wówczas stosuje się art. 50 ust. (4) ustawy.
(6)
Jeżeli zgłoszono ważnie tylko jednego kandydata, głosowania ściślejszego niema, a w razie nieotrzymania w pierwszem głosowaniu wymaganej w ust. (1) ilości głosów, komisja wyborcza stwierdza niedokonanie wyboru, przyczem mają zastosowanie postanowienia końcowe ust. (5).
(7)
Jeżeli zgłoszono ważnie tylko dwóch kandydatów i żaden z nich nie otrzymał w pierwszem głosowaniu wymaganej w ust. (1) ilości głosów, wówczas komisja wyborcza przeprowadza głosowanie ściślejsze. W głosowaniu ściślejszem wyborca może głosować tylko na tego z dwóch ważnie zgłoszonych kandydatów, który w pierwszem głosowaniu uzyskał więcej głosów. W razie równości głosów o skreśleniu rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej. Jeżeli w ściślejszem głosowaniu kandydat nie uzyskał wymaganej w ust. (1), ilości głosów komisja wyborcza stwierdza niedokonanie wyboru przyczem mają zastosowanie postanowienia końcowe ust. (5).

Wybór podwójciego.

§  17.
Postanowienia zawarte w §§ 12 - 16 mają analogiczne zastosowanie przy wyborze podwójciego z tem uzupełnieniem, że kandydat na podwójciego - poza przewidzianemu w § 12 ust. (3) artykułami ustawy - powinien zapoznać się również z art. 6 ustawy.

Wybór ławników.

§  18.
(1)
Wybrany na ławnika może być każdy obywatel polski, bez różnicy płci, który ukończył do dnia zarządzenia wyborów 30 lat i ma w myśl art. 3 ustawy na terenie danej gminy ogólne prawo wybierania do organów ustrojowych związków samorządowych, bez względu na to czy jest radnym gminnym, czy nim nie jest.
(2)
W gminach wiejskich, liczących do 10.000 mieszkańców, radni wybierają dwóch ławników, w gminach zaś liczących ponad 10.000 mieszkańców- trzech ławników. Liczbę ławników w gminie określa starosta powiatowy.

Wybór dwóch ławników.

§  19.
(1)
Zgłoszenie kandydatów na ławników uskutecznia się na piśmie lub ustnie do protokółu; może ono zawierać nazwiska najwyżej dwóch kandydatów i powinno być podpisane lub zgłoszone przez obecnych na zebraniu radnych w ilości odpowiadającej cyfrowo co najmniej 1/4 ustawowej ich liczby. Wyborca może podpisać lub zgłosić tylko jedno zgłoszenie. Zgłoszenie może podpisać lub zgłosić również kandydat, jeżeli jest radnym. W razie podpisania przez radnego dwóch lub więcej zgłoszeń podpisy jego na wszystkich zgłoszeniach są nieważne. Nazwiska kandydatów, umieszczone na zgłoszeniu w ilości ponad dwa, komisja wyborcza skreśla.
(2)
Postanowienia, zawarte w § 12 ust. (2) i (3) oraz §§ 13-15 mają analogiczne zastosowanie z tem uzupełnieniem, że kandydat na ławnika - poza przewidzianemi w § 12 ust. (3) artykułami ustawy - powinien zapoznać się z art. 6 ustawy (wzór Nr. 7).
(3)
W razie zgłoszenia ważnie tylko jednego lub dwóch kandydatów głosowanie nie odbywa się; w tym przypadku ławnikami zostają zgłoszeni ważnie kandydaci.
§  20.
(1)
Za wybranych na ławników komisja wyborcza uznaje tych dwóch z pośród ważnie zgłoszonych kandydatów, którzy uzyskali kolejno największe liczby ważnych głosów. W razie równości głosów rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(2)
Jeżeli wszystkie glosy padły na jednego tylko kandydata, komisja wyborcza uznaje go za wybranego na ławnika. W tym przypadku oraz, gdy zgłoszono ważnie tylko jednego kandydata, wybór drugiego ławnika przeprowadza komisja natychmiast w nowem głosowaniu na pozostałych bądź na ponownie ważnie zgłoszonych kandydatów. Głosowanie powtórne odbywa się na tych samych zasadach, jak i pierwsze. Za wybranego komisja uznaje tego kandydata, który uzyskał największą ilość ważnych głosów.

Wybór trzech ławników.

§  21.
(1)
Lista kandydatów na ławników powinna być zgłoszona na piśmie lub ustnie do protokółu, podpisana lub zgłoszona przez co najmniej 1/5 ustawowej liczby radnych i może zawierać nazwiska najwyżej sześciu kandydatów. Listę może podpisać lub zgłosić tylko obecny na zebraniu radny, przyczem każdy z nich może podpisać lub zgłosić tylko jedną listę. Listę może podpisać lub zgłosić również i kandydat, jeżeli jest radnym. W razie podpisania przez radnego dwóch lub więcej list, podpisy jego na wszystkich listach są nieważne. Nazwiska kandydatów, umieszczone na liście w ilości ponad sześć, komisja wyborcza skreśla.
(2)
Postanowienia zawarte w § 12 ust. (2) i (3) oraz § 13 ust. (1) i (2) mają analogiczne zastosowanie z tem uzupełnieniem, że komisja wyborcza ustala ważnie zgłoszone listy kandydatów, nadaje każdej liście numer, poczerń przewodniczący po ogłoszeniu wywiesza je do przejrzenia (wzory Nr. 7 i 8).
§  22.
(1)
Kandydować można tylko z jednej listy. W razie umieszczenia kandydata na paru listach kandydat na zapytanie przewodniczącego komisu wyborczej powinien oświadczyć, z której listy chce kandydować. W razie nieobecności kandydata kandydaturę zachowuje się jedynie na tej liście, do której dołączona jest deklaracja z datą najpóźniejszą. W razie jednakowych dat kandydata skreśla się ze wszystkich list.
(2)
W razie zgłoszenia jednej tylko ważnej listy głosowanie nie odbywa się, a komisja wyborcza uznaje za wybranych na ławników trzech kandydatów, umieszczonych na trzech pierwszych miejscach zgłoszonej listy. W przypadku, gdy lista, zawiera mniej aniżeli trzech kandydatów, komisja wyborcza uznaje za wybranych na ławników umieszczonych na liście kandydatów a pozostałe mandaty ławników obsadza się w drodze wyborów uzupełniających (§ 26).
(3)
Łączenie (blok) list jest niedopuszczalne.
§  23.
(1)
Każdy wyborca może głosować tylko na jedna z ważnie zgłoszonych list kandydatów, wpisując na karcie do głosowania tylko numer listy.
(2)
Karta do głosowania może być pisana lub odbita mechanicznie, przyczem numer listy może być oznaczony słowem lub cyfrą.
§  24.
(1)
Nieważne są:
a)
karty do głosowania, zawierające prócz numeru listy dopiski, jednakże znaki pisarskie nie powodują unieważnienia karty,
b)
karty wyraźnie nieczytelne lub nie wskazujące niewątpliwie na jedną z ważnie zgłoszonych list kandydatów.
(2)
Postanowienia, zawarte w § 15 ust. (1) lit. a), b), c) oraz ust. (2), mają analogiczne zastosowanie.
§  25.
(1)
Po ustaleniu, ile każda z list kandydatów otrzymała ważnie oddanych głosów, komisja wyborcza dokonywa podziału mandatów pomiędzy listy.
(2)
Mandaty ławników rozdziela się między ważnie zgłoszone listy kandydatów w stosunku do ilości głosów, ważnie oddanych na daną listę. Łączną sumę głosów, ważnie oddanych na wszystkie ważnie zgłoszone listy kandydatów, dzieli się przez liczbę ławników, mających być wybranymi; powstały przy dzieleniu ułamek zaokrągla się wgórę do pełnej jedynki. Otrzymany w ten sposób iloraz jest dzielnikiem wyborczym. Każda lista otrzymuje tyle mandatów, ile razy dzielnik wyborczy mieści się w liczbie głosów, ważnie oddanych na daną listę, bez uwzględnienia ułamków. Jeżeli po tym podziale pozostaną jeszcze wolne mandaty, dzieli się ilość ważnych głosów każdej listy przez liczbę mandatów już jej przyznanych, powiększoną o jeden. Tej liście kandydatów, która wykaże najwyższy iloraz wraz z ułamkiem, przyznaje się dalszy mandat. W ten sposób postępuje się dalej w miarę potrzeby. W razie gdyby parę list miało jednakowe prawo do tego samego mandatu, rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(3)
Mandaty, uzyskane przez poszczególne listy, przypadają kandydatom danej listy w kolejności zajmowanego miejsca na liście.

Przykłady:

I. Przy obecności 18 radnych należy wybrać 3 ławników. Zgłoszono ważnie 4 listy kandydatów.

Dzielnik wyborczy: 18 : 3 = 6.

Lista Nr. 1 uzyskała 2 głosy i otrzymuje 3 : 6 = 0 mandatów.

Lista Nr. 2 uzyskała 3 głosy i otrzymuje 3 : 6 = 0 mandatów.

Lista Nr. 3 uzyskała 6 głosów i otrzymuje 6 : 6 = 1 mandat.

Lista Nr. 4 uzyskała 7 głosów i otrzymuje 7 : 6 = 1 mandat,

Pozostaje do rozdziału jeszcze 1 mandat; w tym celu dzielimy:

dla listy Nr. 1 - 2 : 1 = 2
" " Nr. 2 - 3 : 1 = 3
" " Nr. 3 - 6 : 2 = 3
" " Nr. 4 - 7 : 2 = 31/2.

Trzeci mandat przypada liście Nr. 4.

II. Przy obecności 17 radnych należy wybrać 3 ławników. Zgłoszono ważnie 3 listy kandydatów.

Dzielnik wyborczy: 17 : 3 = 52/3, t. j. 6.

Lisia Nr. 1 otrzymała 9 głosów i otrzymuje 9 : 6 = 1 mandat.

Lista Nr. 2 otrzymała 4 głosy i otrzymuje 4 : 6 = 0 mandatów.

Lisia Nr. 3 otrzymała 4 głosy i otrzymuje 4 : 6 = 0 mandatów.

Pozostają do podziału 2 mandaty:

Lisia Nr. 1 - 9 : 2 = 41/2
" Nr. 2 - 4 : 1 = 4
" Nr. 3 - 4 : 1 = 4.

Drugi mandat otrzymuje lista Nr. 1.

Pozostaje jeszcze 1 mandat:

Lista Nr. 1 - 9 : 3 = 3
" Nr. 2 - 4 : 1 = 4
" Nr. 3 - 4 : 1 = 4.

Ponieważ listy Nr. 2 i Nr. 3 mają jednakowe prawo do trzeciego mandatu, przeto postępuje się W mysi § 25 ust. (2); o tem, która z tych dwóch list otrzyma trzeci mandat, rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.

Wybory uzupełniające.

§  26.
(1)
W przypadku, przewidzianym w § 22 Ust. (2), lub w razie unieważnienia wyborów poszczególnych członków zarządu gminnego, albo gdy w okresie kadencji ubędzie członek zarządu gminnego, starosta powiatowy zarządza w ciągu 14 dni wybory uzupełniające.
(2)
Wybory uzupełniające wójta, podwójciego, dwóch i trzech ławników przeprowadza się na tych samych zasadach, jak wybory główne.
(3)
Wybory uzupełniające jednego ławnika przeprowadza się tak, jak wybory dwóch ławników, przyczem 1/4 ustawowej liczby radnych może zgłosić tylko jednego kandydata, a za wybranego na ławnika uznaje się tego z pośród zgłoszonych ważnie kandydatów, który uzyskał największą ilość ważnych głosów. W razie równości głosów rozstrzyga łoś, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(4)
Postanowienia zawarte w §§ 27 - 31 mają analogiczne zastosowanie przy wyborach uzupełniających.

Ogłoszenie wyników wyborów i protokół wyborczy.

§  27.
(1)
Przewodniczący komisji wyborczej bezpośrednio po ustaleniu wyniku wyborów ogłasza go zebranym wyborcom. Komisja wyborcza sporządza protokół, który powinien zawierać: datę, czas trwania (początek i koniec) oraz miejsce wyborów, skład komisji wyborczej, liczbę uprawnionych, liczbę obecnych i liczbę głosujących wyborców, ważnie zgłoszonych kandydatów albo ważnie zgłoszone listy kandydatów, liczby ważnie oddanych głosów na poszczególnych kandydatów albo na poszczególne listy kandydatów, imię, nazwisko, wiek i miejsce zamieszkania wybranych.
(2)
Protokóły wyborcze sporządza się oddzielnie dla wyboru wójta, oddzielnie dla podwójnego, oddzielnie zaś dla wyboru ławników (wzory Nr. 9, 10 i 11).
(3)
Protokół podpisują przewodniczący i członkowie komisji wyborczej.
(4)
Do protokółu dołącza się zgłoszenie kandydatów albo listy kandydatów, wykaz radnych, karty do głosowania (ważne i unieważnione) oraz karty obliczenia.
(5)
Odpis każdego protokółu przewodniczący komisji wyborczej przesyła bezzwłocznie staroście powiatowemu.

Protesty wyborcze i unieważnienie wyborów z urzędu.

§  28.
Wybory są nieważne:
a)
jeżeli zostanie stwierdzone, że przy wyborze dopuszczono się przekupstw, fałszu lub jakiegokolwiek podstępu, a popełnione przestępstwa mogły wpłynąć na wynik wyborów,
b)
jeżeli wybory przeprowadzone zostały niezgodnie z przepisami rozporządzenia niniejszego, a popełnione uchybienia mogły wpłynąć na wynik wyborów.
§  29.
(1)
W ciągu 7 dni po dniu ogłoszenia wyniku wyborów ta sama liczba wyborców, jaka jest uprawniona do zgłoszenia kandydatów albo listy kandydatów (§ 12 ust. (1), albo § 19 ust. (1), albo § 21 ust. (i)), ma prawo wnieść na piśmie uzasadniony protest przeciwko wyborom z żądaniem unieważnienia poszczególnych wyborów w całości albo wyboru poszczególnych osób.
(2)
Protesty wnosi się na ręce przewodniczącego komisji wyborczej, który w terminie 3-dniowym powinien je przesłać z odpowiedniemi wyjaśnieniami komisji wyborczej do starosty powiatowego wraz z aktami wyborczemi.
(3)
Decyzje, od których w myśl rozporządzenia niniejszego niema odwołania, mogą być zaskarżone jedynie łącznie z protestem wyborczym.
§  30.
(1)
O nieważności aktu wyborczego w całości lub części, z urzędu, lub na skutek protestu orzeka starosta powiatowy, stosując postanowienia, zawarte w art. 31 ustawy, na terenie zaś województw pomorskiego i poznańskiego - zawarte w art. 97 ustawy.
(2)
W razie unieważnienia wyborów starosta powiatowy w ciągu 14-tu dni, licząc od unieważnienia, zarządza nowe wybory. W razie zaś unieważnienia wyboru poszczególnych członków zarządu gminnego mają zastosowanie postanowienia, zawarte w § 26.
(3)
W razie niewniesienia protestu przeciwko wyborom w przepisanym terminie przewodniczący komisji wyborczej przekazuje wszystkie akta wyborcze wójtowi gminy, utworzonej na podstawie art. 103 ustawy, do przechowania w archiwum. Po uprawomocnieniu się aktu wyborczego władza, mianująca przewodniczących komisyj wyborczych, rozwiązuje komisje.

Postanowienia końcowe.

§  31.
(1)
Koszty wyborów pokrywa na rachunek danej gminy powiatowy związek samorządowy. Dotychczasowa gmina obowiązana jest dostarczyć komisjom wyborczym lokali wraz z potrzebnem urządzeniem.
(2)
Komisje wyborcze mogą korzystać z pomocy funkcjonarjuszów dotychczasowej gminy przy wykonywaniu wszelkich czynności wyborczych.
(3)
Podania i świadectwa w sprawach wyborczych są wolne od opłat stemplowych oraz opłat administracyjnych związków samorządowych.
§  32.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, pomorskiego, poznańskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIKI

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.108.960

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin wyborczy do zarządu gminnego na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, pomorskiego, poznańskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.
Data aktu: 06/12/1934
Data ogłoszenia: 18/12/1934
Data wejścia w życie: 18/12/1934