Wymiana obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTRAMI: SPRAW ZAGRANICZNYCH, SPRAWIEDLIWOŚCI ORAZ KOLEI
z dnia 18 sierpnia 1926 r.
w sprawie wymiany obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.

Na zasadzie §§ 5-8 i § 14 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań Skarbu Państwa Austrjackiego i Węgierskiego tudzież zobowiązań funduszu krajowego galicyjskiego, które ciążą na Skarbie Państwa Polskiego (Dz. U. R. P. № 115 poz. 1028) oraz § 9 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. o przerachowaniu należności innemi przepisami nieobjętych oraz o posiłkowem stosowaniu rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. № 115, poz. 1030), §§ 43 i 51 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatno-prawnych, w brzmieniu, ustalonem rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 25 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 213) oraz art. 53 ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. o podatku od kapitałów i rent (Dz. U. R. P. № 76, poz. 517), zarządza się co następuje:
§  1.
Celem wymiany obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b, dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei, wypuszcza się 5% kontrowersyjną pożyczkę- kolejową do wysokości 50 miljonów złotych. Pożyczka ta jest zabezpieczona na kolejach państwowych Dyrekcji Krakowskiej, Lwowskiej i Stanisławowskiej, przyczem zabezpieczenie to będzie wpisane w księdze kolejowej przy sądzie okręgowym we Lwowie w miejsce zabezpieczenia wpisanego dla obligacyj kolejowych, podlegających wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.
§  2.
Obligacje 5°/0 konwersyjnej pożyczki -kolejowej będą umorzone drogą losowania w terminach półrocznych według planu amortyzacyjnego (załącznik) w ciągu lat 40.

Pierwsza rata amortyzacyjna będzie płatna w dniu 1 lipca 1927 r. Numery wylosowanych obligacyj będą ogłaszane w Monitorze Polskim. Obligacje wylosowane winne być przedstawione do wypłaty wraz z wszystkiemi kuponami, których termin płatności nie zapadł przed terminem wylosowania W razie braku powyższych kuponów ich wartość nominalna będzie potrącona od przypadającej do wypłaty kwoty.

Procenty od obligacyj 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą płatne półrocznie zdołu, w dniach 2 stycznia i 1 lipca każdego roku. Pierwszy kupon będzie płatny dnia 1 lipca 1927 r.

Obligacje wylosowane oraz kupony zapadłe bada opłacane przez Centralną Kasę Państwową, Kasy Skarbowe, Bank Polski i jego oddziały oraz Pocztową Kasą Oszczędności.

Obligacje wylosowane, a nie przedstawione do zapłaty przedawniają się z upływem lat 30. Kupony zapadłe, a nie przedstawione do zapłaty, przedawniają się w ciągu lat 5 od dnia ich płatności.

Kupony 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej wolne są od podatku od kapitałów i rent.

§  3.
Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej bada wypuszczone w odcinkach po 2, 5, 10, 30, 120, 600 i 1.200 złotych. Odcinki po 2 i 5 złotych, w razie przedłożenia ich w sumie podzielnej przez 10 złotych, bada w każdej chwili wymieniane przez Urząd Pożyczek Państwowych na odcinki po 10 złotych i wyżej.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą zaopatrzone w 20 kuponów półrocznych i w talon uprawniający posiadacza obligacyj do otrzymania, za zwrotem talonu, nowego arkusza kuponowego wraz z talonem.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą również opatrzone w dodatkowy kupon, płatny dnia 2 stycznia 1927 r., i obejmujący oprocentowanie podlegających wymianie obligacyj kolejowych za czas od dnia 1 lipca 1925 r. do dnia 31 grudnia 1926 r. w wysokości 5% w stosunku rocznym przy uwzględnieniu zasadniczej stawki przerachowania.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą opatrzone podpisami Ministra Skarbu, Ministra Kolei, Dyrektora Departamentu Obrotu Pieniężnego Ministerstwa Skarbu oraz Komisji Kontroli Długów Państwa. Kupony i talony od obligacyj 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą opatrzone podpisem Ministra Skarbu.

§  4.
4% obligacje kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz 5% obligacje kolei Albrechta z r. 1872 i 4% obligacje kolei "Albrechta z r. 1890 11893 zarejestrowane w myśl postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) i nie podpadające pod postanowienia § 43 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. z r. 1925 № 30, poz. 213) podlegać będą wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej po kursie 15 złotych za 100 koron nominalnych.

5% obligacje kolei Albrechta z r. 1877 zarejestrowane w myśl postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) i nie podpadające pod postanowienia § 43 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. z r. 1925 № 30, poz. 213) podlegać będą wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej po kursie 30 złotych za 100 koron nominalnych.

§  5.
Należność za kupony od podlegających wymianie obligacyj kolei Karola Ludwika i kolei Albrechta (§ 4) za czas oprocentowania do dnia 30 czerw v 3 1925 r., jako uwzględniona w mierze prze-rachowania długu głównego, nie podlega osobnemu przerachowaniu.
§  6. 1
Celem dokonania wymiany winni posiadacze zarejestrowanych obligacyj kolei Karola Ludwika i kolei Albrechta względnie poświadczeń wystawionych na zasadzie § 17 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75 poz. 532) przedstawić takowe w urzędzie Pożyczek Państwowych w Warszawie (ul. Senatorska L. 29) w okresie od dnia 1 listopada 1926 r. do dnia 31-go grudnia 1927 r. Wymiana na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej nastąpi za zwrotem odnośnego zaświadczenia po stwierdzeniu tożsamości przedstawiającego zaświadczenie. Podania o wymianę obligacyj kolejowych zarejestrowanych i ostemplowanych zagranicą Rzeczypospolitej Polskiej w myśl §§ 2-4 i § 14 rozporządzenia Ministra Skarbu z dn. 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75 poz. 532) winne wyszczególniać: rodzaj obligacyj (datę emisji), ich wartość nominalną oraz serie i numery obligacyj i mogą być przesłane do Urzędu Pożyczek Państwowych za pośrednictwem Konsulatów Rzeczypospolitej Polski ' Podania te są wolne od wszelkich opłat.
§  7.
Obligacje pożyczki kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz kolei Albrechta z r. 1872,1877, 1890 i 1893 zarejestrowane w myśl postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu z dn. 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75 por. 532) jako własność obywateli państw, które podpadają pod postanowienia § 43 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. z r. 1925 № 30 poz. 213) a więc w szczególności jako własność obywateli austrjackich, niemieckich, rosyjskich i węgierskich, będą podlegały wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej, po kursie, jaki wynika ze stosowania postanowień § 43 wyżej cytowanego, rozporządzenia. Termin rozpoczęcia wymiany tych obligacyj oraz sposób stosowania postanowień § 43 wyżej cytowanego rozporządzenia będą ustalone oddzielnem rozporządzeniem.
§  8.
Obligacje pożyczek kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz kolei Albrechta z r. 1872, 1877, 1890 i 1893, co do których przy rejestracji w myśl rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) nie zostało ustalone obywatelstwo ich właścicieli w dniu 21 maja 1924 r. oraz obligacje kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz kolei Albrechta z roku 1872, 1877, 1890 i 1893 nie przedłożone do rejestracji, przeprowadzonej w myśl rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) będą podlegać wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej, po kursie, jaki przypada przy wymianie obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta, stanowiących własność obywateli austrjackich. Termin rozpoczęcia wymiany tych obligacyj będzie ustalony oddzielnem rozporządzeniem.
§  9.
Obligacje kolei północnej im. cesarza Ferdynanda i obligacje kolei węgiersko - galicyjskiej o ile one obciążają Skarb Państwa Polskiego, będą podlegać wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej. Termin rozpoczęcia tej wymiany oraz sposób jej przeprowadzenia będą ustalone oddzielnem rozporządzeniem.
§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Plan umorzenia 5% konwersyjnej Pożyczki Kolejowe] z r. 1926 dla sumy 50.000.000 zł.

L. p. Termin płatności raty Spłata kapitału Spłata odsetek Rata spłaty Pozostaje do umorzenia
złotych złotych złotych złotych
1 1 lipca 1927 r. 201.000 1.250.000 1.451.000 49.799.000
2 2 stycznia 1928 r. 206.000 1.244.975 1.450.975 49.593.000
3 1 lipca 1928 r. 211.000 1.239.825 1.450.325 49.382.000
4 2 stycznia 1929 r. 217.000 1.234.550 1.451.550 49.165.000
5 1 lipca 1929 r. 222.000 1.229.125 1.451.125 48.943.000
6 2 stycznia 1930 r. 228.000 1.223.575 1.451.575 48.715.000
7 1 lipca 1930 r. 233.000 1.217.875 1.450.875 48.482.000
8 2 stycznia 1931 r. 239.000 1.212.050 1.451,050 48.243.000
9 1 lipca 1931 r. 245.000 1.206.075 1.451.075 47.998.000
10 2 stycznia 1932 r. 251.000 1.199.950 1.450.950 47.747.000
11 1 lipca 1932 r. 257.000 1.193.675 1.450.675 47.490.000
12 2 stycznia 1933 r. 254.000 1.187.250 1.451.250 47.226.000
13 1 lipca 1933 r.. 271.000 1.180.650 1.451.650 46.955.000
14 2 stycznia 1934 r. 277.000 1.173.875 1.450.875 46.678.000
15 1 lipca 1934 r. 284.000 1.186.943 1.450.950 46.394.000
16 2 stycznia 1935 r. 291.000 1.159.850 1.450.850 46.103.000
17 1 lipca 1935 r. 299.000 1.152.575 1,451.575 45.804.000
18 2 stycznia 1936 r. 306.000 1.145.100 1.451.100 45.498.000
19 1 lipca 1936 r. 314.000 1.137.450 1.451.450 45.184.000
20 2 stycznia 1937 r. 322.000 1.129.600 1.451.600 44.862.000
21 1 lipca 1937 r. 330.000 1.121.550 1.451.550 44.532.000
22 2 stycznia 1938 r. 338.000 1.113.300 1.451.300 44.194.000
23 1 lipca 1938 r. 346.000 1.104.850 1.450.850 43.848.000
24 2 stycznia 1939 r. 355.000 1.095.200 1.451.200 43.493.000
25 1 lipca 1939 r. 364.000 1.087.325 1.451.325 43.129.000
26 2 stycznia 1940 r. 373.000 1.078.225 1.451.225 42.756.000
27 1 lipca 1940 r. 382.000 1.068.900 1.450.900 42.374.000
28 2 stycznia 1941 r. 392.000 1.059.350 1.451.350 41.982.000
29 1 lipca 1941 r. 402.000 1.049.550 1.451.550 41.580.000
30 2 stycznia 1942 r. 412.000 1.039.500 1.451.500 41.168.000
31 1 lipca 1942 r. 422.000 1.029.200 1.451.200 40.746.000
32 2 stycznia 1943 r. 433.000 1.018.650 1.451.650 40.313.000
33 1 lipca 1943 r. 443.000 1.007.825 1.450.825 39.870.000
34 2 stycznia 1944 r. 455.000 996.750 1.451.750 39.415.000
35 1 lipca 1944 r. 466.000 985.375 1.451.375 38.949.000
36 2 stycznia 1945 r. 478.000 973.725 1.451.725 38.471.000
37 1 lipca 1945 r. 490.000 961.775 1.451.775 37.981.000
38 2 stycznia 1946 r. 502.000 949.525 1.451.525 37.479.000
39 1 lipca 1946 r. 514.000 930.875 1.450.975 36.965.000
40 2 stycznia 1947 r. 527.000 924.125 1.451.125 36.438.000
41 1 lipca 1947 r. 540.000 910.950 1.450.950 35.898.000
42 2 stycznia 1948 r. 554.000 897.450 1.451.450 35.344.000
43 1 lipca 1948 r. 568.000 883.600 1.451.600 34.776.000
44 2 stycznia 1949 r. 562.000 869.400 1.451.400 34.194.000
45 1 lipca 1949 r. 597.000 854,850 1.451.850 33.597.000
46 2 stycznia 1950 r. 512.000 839.925 1.451.925 32.985.000
47 1 lipca 1950 r. 627.000 824.625 1.451.625 32.358.000
48 2 stycznia 1951 r. 643,000 803.950 1.451.950 31.715.000
49 1 lipca 1951 r. 659.000 792.075 1,451.875 31.056.000
50 2 stycznia 1952 r. 675.000 776.400 1.451.400 30.381.000
51 1 lipca 1952 r. 692.000 759.425 1.451.525 29.689.000
52 2 stycznia 1953 r. 709.000 742.225 1.451.225 28.980.000
53 1 lipca 1953 r. 727.000 724.500 1.451.500 28.253.000
54 2 stycznia 1954 r. 745.000 706.325 1.451.325 27.508.000
55 1 lipca 1954 r. 764.000 687.700 1.451.700 26.744.000
56 2 stycznia 1955 r. 733.000 668.600 1.451.600 25.961.000
57 1 lipca 1955 r. 803.000 649.025 1.452.025 25.158.000
58 2 stycznia 1956 r. 823.000 628.930 1.451.950 24.335.000
59 1 lipca 1956 r. 843.000 608.375 1.451.375 23.492.000
60 2 stycznia 1957 r. 854.000 587.300 1.451.300 22.628.000
61 1 lipca 1957 r. 836.000 565.700 1.451.700 21.742.000
62 2 stycznia 1958 r. 908.000 543.550 1.451.550 20.834.000
63 1 lipca 1958 r. 931.000 520.850 1.451.850 19.903.000
64 2 stycznia 1959 r. 954.000 497.575 1.451.575 18.949.000
65 1 lipca 1959 r. 978.000 473.725 1.451.725 17.971.000
66 2 stycznia 1960 r. 1.002.000 449.275 1.451.275 16.969.000
67 1 lipca 1960 r. 1.027.000 424.225 1.451.225 15.942.000
68 2 stycznia 1961 r. 1.053.000 393.550 1.451.550 14.889.000
69 1 lipca 1961 r. 1.079.000 372.225 1.451.225 13.810.000
70 2 stycznia 1962 r. 1.106.000 345.250 1.451.250 12.704.000
71 1 lipca 1962 r. 1.134.000 317.600 1.451.600 11.570.000
72 2 stycznia 1963 r. 1.162.000 289.250 1.451.250 10.408.000
73 1 lipca 1963 r. 1.191.000 260.200 1.451.200 9.217.000
74 2 stycznia 1964 r. 1.221.000 230.425 1.451.425 7.996.000
75 1 lipca 1964 r. 1.252.000 199.900 1.451.900 6.744.000
76 2 stycznia 1965 r. 1.283.000 163.600 1.451.600 5.461.000
77 1 lipca 1965 r. 1.315.000 136.525 1.451.525 4,146.000
78 2 stycznia 1966 r. 1.348.000 103.650 1.451.650 2.798.000
79 1 lipca 1956 r. 1.382.000 69.950 1.451.950 1.416.000
80 2 stycznia 1967 r. 1.416.000 35.400 1.451.400 -
50.000.000 65.111.625 116.111.625
1 Z dniem 1 stycznia 1928 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta ustalony na dzień 31 grudnia 1927 r. przedłuża się do dnia 31 grudnia 1928 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 1927 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolejowych, zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.27.118.1017).

Z dniem 31 grudnia 1928 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta, ustalony na dzień 31 grudnia 1927 r. a przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji z dnia 19 grudnia 1927 r. (Dz.U.27.118.1017) do dnia 31 grudnia 1928 r. ponownie przedłuża się do dnia 31 grudnia 1929 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1928 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta tudzież obligacyj kolei węgiersko - galicyjskie; i kolei północnej ces. Ferdynanda na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.28.105.955).

Z dniem 30 grudnia 1929 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta tudzież zaświadczeń (affidavit'ów):

- wystawianych przez urzędy czeskosłowackie wzamian za wycofane z obiegu obligacje kolei węgiersko-galicyjskiej i obligacje kolei północnej cesarza Ferdynanda, przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 22 grudnia 1928 r. w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji (Dz.U.28.105.955)do dnia 31 grudnia 1929 r. - przedłuża się do dnia 31 grudnia 1930 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 1929 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika, Albrechta tudzież obligacyj kolei węgiersko-galicyjskiej i kolei północnej cesarza Ferdynanda na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.29.90.677).

Z dniem 31 grudnia 1930 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta tudzież zaświadczeń (affidavit'ów) wystawianych przez urzędy czeskosłowackie wzamian za wycofane z obiegu obligacje kolei węgiersko-galicyjskiej i obligacje kolei północnej cesarza Ferdynanda, przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 19 grudnia 1929 r. w porozumieniu z Ministrami: Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji (Dz. U.29.90.677)do dnia 31 grudnia 1930 r. - przedłuża się do dnia 31 grudnia 1931 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 29 grudnia 1930 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika, Albrechta, tudzież obligacyj kolei węgiersko-galicyjskiej i kolei północnej cesarza Ferdynanda na obligacje 5 % konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.30.94.737).

Z dniem 14 kwietnia 1932 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola-Ludwika i Albrechta tudzież zaświadczeń (affidavitów) wystawianych przez urzędy czeskosłowackie wzamian za wycofane z obiegu obligacje kolei węgiersko - galicyjskiej i obligacje kolei Północnej cesarza Ferdynanda, przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 29 grudnia 1930 r. w porozumieniu z Ministrami: Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji (Dz. U.30.94.737) do dnia 31 grudnia 1931 r. przedłuża się do dnia 31 grudnia 1932 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 2 kwietnia 1932 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacji kolei Karola-Ludwika, Albrechta tudzież obligacyj kolei węgiersko - galicyjskiej i kolei Północnej cesarza Ferdynanda na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.32.31.320).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.89.509

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymiana obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.
Data aktu: 18/08/1926
Data ogłoszenia: 30/08/1926
Data wejścia w życie: 30/08/1926