Organizacja Państwowego Monopolu Spirytusowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 27 listopada 1926 r.
o organizacji Państwowego Monopolu Spirytusowego.

Na podstawie art. 2 i 101 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. o monopolu spirytusowym (Dz. U. R. P. № 78 poz. 756) w brzmieniu ogłoszonem w załączniku do rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 września 1925 r. (Dz. U. R. P. № 102 poz. 720) zarządza się co następuje:
§  1.
Minister Skarbu pełni funkcje naczelnej władzy Państwowego Monopolu Spirytusowego przy pomocy podległych mu właściwych władz i organów skarbowych.
§  2.
Minister Skarbu:
a)
decyduje w sprawach projektów ustaw i rozporządzeń ogłaszanych w Dzienniku ustaw,
b)
mianuje na wniosek Dyrektora Państwowego Monopolu Spirytusowego Vice-Dyrektorów i innych urzędników Państwowego Monopolu Spirytusowego V, VI i VII st. sł. oraz przyznaje pracownikom kontraktowym wynagrodzenie umowne, równe uposażeniu urzędników państwowych V i VI st. sł.,
c)
mianuje członków Państwowej Rady Spirytusowej i Komisji Rewizyjnej Państwowego Monopolu Spirytusowego,
d)
decyduje w sprawach, co do których nie osiągnięto uzgodnienia między Państwową Radą Spirytusową a Dyrekcją Państwowego Monopolu Spirytusowego,
e)
decyduje w poszczególnych sprawach, które sobie do aprobaty zastrzeże.

Ponadto Minister Skarbu decyduje w sprawach w Statucie Państwowego Monopolu Spirytusowego jemu zastrzeżonych oraz zatwierdza wnioski przedstawione przez Dyrektora Państwowego Monopoli» Spirytusowego w sprawach:

1)
dotyczących ogólnego planu eksploatacji Monopolu Spirytusowego,
2)
dotyczących planu finansowego, obrachunków rocznych, obrachunku zysków i strat oraz bilansu,
3)
oznaczania podstawowej ceny monopolowej za spirytus dostarczony przez przedsiębiorców gorzelni do Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego oraz wysokości i terminów przedpłat (zaliczek) wypłacanych przez Dyrekcję Państwowego Monopolu Spirytusowego za odpowiedniem zabezpieczeniem przedsiębiorcom gorzelń na rachunek należytości za produkty przyszłej kampanji (art. 5 i 10 ustawy),
4)
oznaczania sprzedażnej ceny detalicznej i hurtowej czystych wódek monopolowych oraz opłaty skarbowej pobieranej od spirytusu zużytego w granicach Państwa (art. 21 ustawy),
5)
oznaczania wysokości cen na spirytus skażony dla celów technicznych, oświetleniowych i napadowych oraz obniżania ceny na spirytus nieskażony lub skażony a przeznaczony do celów przemysłowych w art. 22 ustawy wyszczególnionych,
6)
oznaczania sum przekazywanych corocznie Z dochodów Państwowego Monopolu Spirytusowego na subwencje dla szpitali, klinik i innych zakładów leczniczych, naukowych i t. p. zużywających spirytus nieskażony do celów leczniczych tytułem częściowego zwrotu kosztów nabycia (art. 22 ustawy),
7)
ustalania wysokości prawa odpędu spirytusu dla gorzelni (art. 49 ustawy).

We wszystkich powyżej określonych sprawach Minister Skarbu decyduje po wysłuchaniu opinji właściwego organu Ministerstwa Skarbu, zaś w sprawach wyszczególnionych pod 3, 5 i 7 oraz w sprawach w art. 9, 14, 60 i 68 ustawy przewidzianych, a Ministrowi Skarbu do decyzji zastrzeżonych, nadto po wysłuchaniu Państwowej Rady Spirytusowej.

§  3.
Ministerstwo Skarbu:
1)
wydaje zezwolenia na wyrób i oczyszczanie spirytusu, wyrób drożdży, octu, wódek gatunkowych i likierów, oraz na sprzedaż wszelkich wódek (art. 1 ustawy),
2)
zwalnia do wywozu zagranicę spółdzielczym organizacjom działającym na podstawie statutu zatwierdzonego przez Ministra Skarbu nadwyżkę spirytusu, przekraczającą wewnętrzne zapotrzebowanie Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego (art. 5 ustawy),
3)
zezwala na przywóz z zagranicy spirytusu f napojów wyrabianych ze spirytusu, oraz zezwala na utworzenie wolnych składów spirytusu i wyrobów wódczanych (art. 32 ustawy),
4)
opracowuje przepisy o sposobie wykonywania kontroli nad przemysłem wódczanym (art. 19 ustawy),
5)
określa maksymalną i minimalna zawartość alkoholu w wyrobach wódczanych wpuszczanych w obrót handlowy tak przez Dyrekcję Państwowego Monopolu Spirytusowego jak i przez przedsiębiorców prywatnych (art. 17 ustawy),
6)
opracowuje przepisy dotyczące nadzoru i technicznego urządzenia drożdżowni (art. 69-72 ustawy), zwalniania od podatku kwasu octowego wywiezionego zagranicą, prowadzenia ksiąg rachunkowych w wytwórniach kwasu octowego, uruchomienia tych wytwórni i unormowania okresu obrachunkowego (kampanji) (art. 73 ustawy),
7)
opracowuje przepisy o urządzeniu zakładów sprzedaży i wyszynku napojów alkoholowych w myśl art. 84 ustawy,
8)
określa warunki, pod którymi władze skarbowe mogą udzielać zezwoleń zawodowym przedsiębiorstwom z wyjątkiem przedsiębiorstw kolejowych i żeglugi na ekspedycję i przewóz napojów spirytusowych (art. 78 ustawy),
9)
załatwia wszelkie inne sprawy określone w ustawie o monopolu spirytusowym i w wydanych do nich rozporządzeniach, a zastrzeżone kompetencji Ministra Skarbu, o ile one nie należą do kategorji spraw wyszczególnionych w § 2 niniejszego rozporządzenia,
10)
wydaje zarządzenia w sprawach zwalczania przemytnictwa wyrobów monopolowych i innych naruszeń postanowień ustawy o Monopolu Spirytusowym,
11)
rozstrzyga zażalenia stron przeciw zarządzeniom władz i urzędów skarbowych dotyczącym udzielania zezwoleń (koncesyj) na hurtowną i detaliczną sprzedaż wyrobów monopolowych.

We wszystkich sprawach pod 1 do 11 wymienionych Ministerstwo Skarbu zasięgać będzie opinji Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego.

§  4.
Jako organ kontrolujący i działający z ramienia Ministra Skarbu ustanawia się przy Ministerstwie Skarbu Komisję Rewizyjną dla Państwowego Monopolu Spirytusowego.

Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, mianowanych do odwołania przez Ministra Skarbu z pośród urzędników Ministerstwa Skarbu, lub osób postronnych. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba pozostająca z Państwowym Monopolem Spirytusowym w stosunkach handlowych.

§  5.
Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej wyznacza Minister Skarbu jednego z członków, będącego urzędnikiem Ministerstwa Skarbu. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest odpowiedzialny w równej mierze z Dyrektorem Państwowego Monopolu Spirytusowego w razie zaniedbania podjęcia kroków zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i nadużyć.
§  6.
Członkowie Komisji Rewizyjnej obwiązani są zachować tajemnicę o wszystkiem co dotyczy interesów Państwowego Monopolu Spirytusowego. Udowodnione niedochowanie tajemnicy powoduje wykluczenie z Komisji i niemożność ponownego mianowania.
§  7.
Komisja Rewizyjna rozpatruje bilans Państwowego Monopolu Spirytusowego i przedstawia w ciągu jednego miesiąca Ministrowi wniosek o zatwierdzenie.
§  8.
Komisja Rewizyjna po uprzedniem porozumieniu się z Dyrektorem Państwowego Monopolu Spirytusowego ma prawo w każdym czasie dokonywać rewizji Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego, rewizję zaś zakładów Komisja Rewizyjna przeprowadza według własnego uznania. Komisja mą prawo żądać od Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego wszelkich wyjaśnień i ma prawo przeglądania ksiąg, dokumentów i korespondencji tejże Dyrekcji, oraz wglądania w gospodarkę podwładnych jej zakładów.

Przewodniczący Komisji składa miesięczne sprawozdania Ministrowi Skarbu tak z czynności Komisji Rewizyjnej jak i z postępu prac w Monopolu Spirytusowym.

Odpisy tych sprawozdań podaje Przewodniczący Komisji do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Akcyz i Monopolów Ministerstwa Skarbu i Dyrektorowi Państwowego Monopolu Spirytusowego.

W razie stwierdzenia nadużyć Komisja Rewizyjna ma prawo wydawać doraźne zarządzenia, zmierzające do zapobieżenia stratom Skarbu Państwa, a o ich treści komunikować na piśmie Ministrowi Skarbu i Dyrektorowi Państwowego Monopolu Spirytusowego.

Podwładne organa Państwowego Monopolu Spirytusowego obowiązane są udzielać członkom Komisji Rewizyjnej wszelkich wyjaśnień. Na życzenie organów Państwowego Monopolu Spirytusowego mają członkowie Komisji Rewizyjnej potwierdzić pisemnie żądanie wyjaśnień.

§  9.
Zakres działania Dyrekcji Państwowego Monopolu Spirytusowego określa rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 22 stycznia 1925 r. (Dz. U. R. P. № 14 poz. 95).
§  10.
Władze i Urzędy skarbowe załatwiają w zakresie Państwowego Monopolu Spirytusowego sprawy nie zastrzeżone wyraźnie kompetencji władz w §§ 2 i 3 nin. rozp. wymienionych, zaś władze i urzędy celne sprawy określone w art. 30, 31 i 73 ustawy.
§  11.
Władze i urzędy skarbowe, oraz władze i urzędy celne i podległe im organa wykonawcze obowiązane są współdziałać z Dyrekcją Państwowego Monopolu Spirytusowego w zakresie ustalonym i w przyszłości ustalić się mającym specjalnemi rozporządzeniami Ministra Skarbu.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Z dniem tym tracą moc obowiązującą postanowienia rozporządzenia w § 9 wyszczególnionego, o ile są sprzeczne z niniejszem rozporządzeniem.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024