Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 23 października 1926 r.
w sprawie zmian w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

Na mocy art. 4, punkt 7 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57 poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
§  1.
W przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych (Dz. U. Rz. N. z r. 1904 № 47), obowiązujących dotychczas w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach, wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:
1)
§ 54 punkt 5 oznaczonych przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

Skład pociągów towarowych nie powinien przekraczać norm poniżej wskazanych;

a)
w pociągach towarowych na hamulcach zespolonych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości do 50 km./g. - 150 osi przy szybkości do 55 km./g. - 120 osi
" " od 51 do 65 km./g. - 120 osi
b)
w pociągach towarowych na hamulcach ręcznych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości do 35 km./g. - 150 osi przy szybkości do 35 km./g. - 120 osi
" " od 36 do 50 km/g. - 120 osi
" " " 51 " 55 " - 100 "
" " " 56 " 60 " - 80 "

Jeżeli w składzie pociągu towarowego znajdują się czteroosiowe wagony typu amerykańskiego należy przy obliczaniu powyższej dopuszczalnej ilości osi w pociągu, liczyć każdy taki czteroosiowy wagon jako trzyosiowy.

2)
§ 55 p. 3 przepisów o budowie i ruchu na kolejach żelaznych uzupełnia się w końcu ustępem następującym:

"Przy ustalaniu ilości hamulców czynnych w pociągach idących na hamulcach ręcznych należy hamowany (obsadzony) wagon czteroosiowy typu amerykańskiego liczyć za dwie czynne osie hamowane"

3) 1
§ 56 oznaczonych wyżej przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

W końcu pociągu pasażerskiego idącego na hamulcach zespolonych w granicach dopuszczalnego składu (§ 54 p. 4) pod warunkiem odpowiedniej ilości hamulców czynnych (§ 55 p. 9) mogą być doczepiane wagony, nie włączone do hamulca zespolonego, w ilości następującej:

na linjach znaczenia pierwszorzędnego: na linjach znaczenia drugorzędnego:
przy szybkości pociągu do 35 km./g. - 30 osi przy szybkości pociągu do 35 km./g. - 30 osi
" " od 36 do 50 km/g. - 20 osi " " od 35 do 50 " - 20 "
" " " 51 " 60 " - 12 "
" " " 61 " 80 " - 6 "
Przy szybkości pociągu ponad 80 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane. Przy szybkości pociągu ponad 50 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1926 r.
1 § 1 pkt 3 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 14 grudnia 1926 r. w sprawie sprostowania błędu (Dz.U.26.124.724).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.116.673

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.
Data aktu: 23/10/1926
Data ogłoszenia: 25/11/1926
Data wejścia w życie: 01/12/1926