Zmiana statutu (ustawy) Banku Ziemiańskiego w Warszawie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 kwietnia 1925 r.
w sprawie zmiany statutu (ustawy) Banku Ziemiańskiego w Warszawie.

Na zasadzie art. 1 ustawy z dnia 30 lipca 1921 r. w przedmiocie udzielenia Radzie Ministrów pełnomocnictwa do wprowadzania zmian do statutów (ustaw) instytucyj kredytowych, zatwierdzonych w drodze ustawodawczej przez b. władze zaborcze (D. U. R. P. № 75, poz. 512) Rada Ministrów zarządza co następuje:
§  1.
Zatwierdza się zmiany statutu Banku Ziemiańskiego w Warszawie, uchwalone zgodnie z § 16 ust. 1 statutu Banku Ziemiańskiego przez Ogólne Zebranie Władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego w Warszawie, odbyte w dniu 29 października 1924 r., na zasadzie których poniżej wyszczególnione paragrafy statutu Banku Ziemiańskiego w Warszawie zostają uzupełnione lub zmienione i otrzymują brzmienie następujące:
§  2.
Zdanie 2. w § 2. "Za zobowiązania Banku Ziemiańskiego odpowiada Towarzystwo Kredytowe Ziemskie, zgodnie z ustawą tegoż Towarzystwa". W § 3-im dodaje się punkt

"1) wydawać pożyczki na zastaw ziemiopłodów, produktów rolnych i inwentarza martwego".

W § 5 ustęp a punkty 1) i 2) otrzymują brzmienie następujące:

"1) Listów Zastawnych Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, obliczonych nie wyżej, niż 75% kursu giełdowego w dniu zaciągnięcia pożyczki".

"2) Listów Zastawnych Towarzystwa Kredytowego m. Warszawy oraz obligacyj m. Warszawy, obliczonych nie wyżej, niż 60% kursu giełdowego w dniu zaciągnięcia pożyczki".

Ponadto dodaje się ustęp e) Ziemiopłody, złożone na skład Banku Ziemiańskiego, a przyjęte w szacunku, nie przewyższającym 60% ceny rynkowej".

§§ 14, 15 i 17 otrzymują brzmienie:

§ 14. "Bank Ziemiański jest zarządzany i reprezentowany przez Zarząd, złożony z 3 do 5 członków, z których większość jest wybierana na lat 4 przez Ogólne Zebranie Władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego z pośród jego członków. Ponowny wybór jest dozwolony. Pozostali członkowie Zarządu, zgodnie z par. 15 statutu, są powoływani przez Radę Banku na lat 2. Ponowny wybór jest dozwolony. Członkowie Zarządu, powoływani przez Radę, mogą być wybierani z poza grona Władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego. Dla ważności postanowień Zarządu, obowiązujących Bank Ziemiański, potrzebna jest i wystarczająca zgoda zwykłej większości Zarządu. Zarząd obowiązany jest załatwiać sprawy Banku Ziemiańskiego zgodnie z niniejszym statutem i jest odpowiedzialny przed Radą Banku Ziemiańskiego za niestosowanie się do tych przepisów. Nazewnątrz Zarząd Banku reprezentuje Bank Ziemiański i występuje we wszystkich sprawach wobec wszelkich władz, urzędów i osób trzecich.

W razie ustąpienia lub czasowej dłuższe j nieobecności członka Zarządu - Rada Banku ma prawo delegować do Zarządu zastępcę.

Zastępca delegowany na miejsce opróżnione pełni obowiązki członka Zarządu do najbliższego Ogólnego Zebrania.

Zastępca delegowany z powodu nieobecności członka Zarządu pełni obowiązki do jego powrotu".

§ 15. "Rada Banku Ziemiańskiego składa się z 20 do 24 członków, urzędujących przez lat 4, przyczem po upływie pierwszych dwóch lat połowa wybieranych członków Rady wychodzi przez losowanie. Ponowny wybór jest dozwolony. Dyrekcja Główna deleguje każdorazowo 3 członków swego Collegjum do Rady; nie więcej, niż 18 wybiera Ogólne Zebranie Władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego ze swego grona, lub z pośród osób, nienależących do władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, a pozostałych może kooptować Rada Banku na lat 2. Ogólne Zebranie Władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego może wybrać z poza swego grona na członków Rady Banku tylko tyle osób, aby ich liczba, łącznie z kooptowanymi członkami Rady w żadnym razie nie przewyższała 1/3 ogólnej liczby członków Rady Banku. Rada Banku ma prawo:

1) nadzorować całą działalność Banku Ziemiańskiego;

2) naznaczać i odwoływać tych członków Zarządu, którzy nie są wybrani przez Ogólne Zebranie Władz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego (par. 14 statutu) i zawierać z nimi umowy;

3) wydawać ogólne instrukcje dla Zarządu i decydować we wszystkich sprawach, które podług niniejszego statutu wymagają decyzji Rady;

4) sprawdzać i zatwierdzać bilans i rachunek zysków i strat;

5) wybierać prezesa i vice-prezesa Rady, prezesa i vice-prezesa zarządu oraz Naczelnego Dyrektora Banku.

W razie powołania przez Radę Banku na stanowisko Naczelnego Dyrektora osoby z poza grona członków Zarządu, korzysta ona ze wszystkich praw, przysługujących członkom Zarządu. Decydowanie najpilniejszych spraw bieżących Rada przekazuje swemu wydziałowi wykonawczemu, który składa się z prezesa i vic-eprezesa Rady Banku, Zarządu Banku oraz 3 członków Collegjum Dyrekcji Głównej Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, delegowanych przez tę Dyrekcję. Wydział wykonawczy zbiera się raz na tydzień, przyczem Zarząd Banku przy decydowaniu spraw przedstawionych wydziałowi posiada wspólnie trzy głosy. W razie zgłoszenia sprzeciwu przez dwóch członków wydziału z Collegjum Dyrekcji Głównej Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego sprawę przesądza Rada Banku".

§ 17. "Komitet Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego względnie jego Prezes ma prawo zarządzać rewizję Banku Ziemiańskiego, a Prezes Komitetu ma prawo uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach jego władz z prawem głosu doradczego".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024