Wykonanie ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 września 1922 r.
w przedmiocie wykonania ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.

Na mocy art. 3, 7 i 25 ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. № 88, poz. 645) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1.
W podaniach o zezwolenie na przeprowadzenie studjów przedwstępnych, wnoszonych do Ministerstwa Kolei Żelaznych należy wskazać: kierunek projektowanej kolei oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia studjów, oraz imienne wyszczególnienie osób prowadzących studja.
§  2.
Ministerstwo Kolei Żelaznych, udzielając pozwolenia na studja przedwstępne, ogłasza równocześnie odnośną decyzję jednorazowo w "Monitorze Polskim", na koszt proszącego. Ogłoszenie to winno zawierać wymienienie osób uprawnionych do studjów, kierunek projektowanej linji i termin, na który wydano pozwolenie.

Równocześnie Ministerstwo Kolei Żelaznych ogłasza termin prekluzyjny (zamykający) na udzielanie pozwoleń na analogiczne studja przedwstępne,- oraz termin wnoszenia podań o udzielenie koncesji na daną linję.

§  3.
Do podania o koncesję należy dołączyć przedwstępny projekt kolei, stanowiącej przedmiot koncesji, opracowany na zasadzie przeprowadzonych studjów i składający się z danych następujących:
1)
memorjału zawierającego działy: a) uzasadnienie ekonomicznego znaczenia i potrzeby budowy danej kolei, b) opis techniczny budowy, c) wykazu przypuszczalnych rocznych wydatków i dochodów eksploatacyjnych z ich uzasadnieniem, d) zamierzony plan wykonania robót;
2)
projektu sfinansowania zamierzonego przedsiębiorstwa;
3)
planu projektowanej linji na mapie topograficznej w podziałce 1:300.000 lub większej;
4)
profilu podłużnego w podziałce pionowej 1:100 i poziomej 1:10.000;
5)
takiego samego profilu w podziałce pionowej 1:1.000 i poziomej 1:50.000;
6)
kosztorysu ogólnego budowy, z koniecznemi wykazami, podzielonego na 12 działów: 1) wywłaszczenie gruntów, 2) torowisko, 3) mosty, przepusty i tunele, 4) nawierzchnia, 5) przy należności drogowe, 6) telegraf i telefony, 7) domy dróżnicze i przejazdy, 8) budynki stacyjne, 9) wodociągi, 10) przynależności stacyjne, 11) tabor, 12) administracja, koszty ogólne i nadzwyczajne.

Załączniki należy przedłożyć w 3 (trzech) egzemplarzach, z których jeden całkowity plan techniczny; zdatny do wykonania powielań należy wykonać na kalce. Ministerstwo Kolei Żelaznych może zażądać przedłożenia i większej ilości egzemplarzy.

§  4.
Osoby prawne, ubiegające się o nadanie koncesji na koleje żelazne, mają dołączyć do podania zatwierdzony statut i ostatnie zamknięcie rachunkowe, związki zaś samorządowe ważnie powzięte uchwały, zatwierdzone przez właściwe władze nadzorcze.
§  5.
Jeżeli wyniknie potrzeba zbadania projektu na miejscu, starający się o koncesję ponosi koszty połączone z takiem badaniem. Ministerstwo Kolei Żelaznych pobiera od starającego się o koncesję zaliczki na pokrycie kosztów istotnych złączonych z badaniem danego projektu. Zaliczkę oraz koszty ustala Ministerstwo Kolei Żelaznych w każdym poszczególnym wypadku. O ileby złożona zaliczka okazała się niewystarczającą i Ministerstwo Kolei Żelaznych poczyniło wydatki z własnych funduszów, wydatki takie starający się o koncesję obowiązany jest zwrócić w ciągu dni 8, po zażądaniu.
§  6.
Ministerstwo Kolei Żelaznych ogłasza w "Monitorze Polskim" o wpłynięciu pierwszego podania o udzielenie koncesji na koleje żelazne prywatne, na koszt proszącego i oznacza termin prekluzyjny do wnoszenia takich podań o koncesją na daną linję.
§  7.
Ministerstwo Kolei Żelaznych wykonywa nadzór nad zarządem majątku, przestrzeganiem warunków koncesji i likwidacją odnośnego przedsiębiorstwa kolejowego.
§  8.
Po wyborze koncesjonariusza i ustaleniu ogólnych warunków koncesji w porozumieniu z interesowanemi Ministerstwami, Ministerstwo Kolei Żelaznych zawiadamia o nich koncesjonarjusza oznaczając mu termin do oświadczenia się ostatecznego.
§  9.
W razie prośby koncesjonariusza o przyznanie pomocy ekonomicznej ze Skarbu Państwa, sprawę tej pomocy wyodrębnia się i przedkłada jako wniosek rządowy do uchwalenia w drodze ustawodawczej (art. 4 ustawy).
§  10.
Koncesja na budowę i eksplaotację kolei żelaznych zawierać będzie:
1)
wymienienie osoby i siedziby koncesjonarjusza;
2)
oznaczenie linji kolejowej;
3)
przeciąg czasu, na który udzielono koncesji;
4)
zasadnicze warunki finansowe;
5)
zobowiązanie do wykonania warunków, za wartych w dokumencie koncesyjnym.

Ponadto koncesja może zawierać przyznanie uprawnień przewidzianych w art. 13 ustawy z dnia 14 października 1921 r. o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne oraz zastrzegać specjalne warunki wykonania koncesji.

§  11.
Po nadaniu koncesji przez Prezydenta Rzeczypospolitej, Minister Kolei Żelaznych ustala szczegółowe warunki techniczne koncesji i wydaje dokument koncesyjny (art. 3 ustawy).
§  12.
Dokument koncesyjny ogłasza się na koszt koncesjonarjusza w "Monitorze Polskim".
§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.92.854

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.
Data aktu: 30/09/1922
Data ogłoszenia: 31/10/1922
Data wejścia w życie: 31/10/1922