Nadanie statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

ZARZĄDZENIE Nr 19
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 marca 2003 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2003 r. i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK 1

STATUT MINISTERSTWA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

§  1. 
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5), do spraw:
1)
gospodarki;
2)
pracy;
3)
rozwoju regionalnego;
4)
turystyki;
5)
zabezpieczenia społecznego.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Administrowania Obrotem;
2)
Departament Analiz i Prognoz Ekonomicznych;
3)
Departament Bezpieczeństwa Energetycznego;
4)
Departament Funduszy;
5)
Departament Informatyki;
6)
Departament Innowacyjności;
7)
Departament Instrumentów Finansowych;
8)
Departament Instrumentów Polityki Handlowej;
9)
Departament Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu;
10)
Departament Konkurencyjności Gospodarki;
11)
Departament Kontroli Eksportu;
12)
Departament Koordynacji Funduszu Spójności;
13)
Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej;
14)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
15)
Departament Międzynarodowej Współpracy Dwustronnej;
16)
Departament Partnerstwa Społecznego;
17)
Departament Polityki Przemysłowej;
18)
Departament Polityki Regionalnej;
19)
Departament Pomocy Społecznej;
20)
Departament Pożytku Publicznego;
21)
Departament Prawa Pracy;
22)
Departament Programów Offsetowych;
23)
Departament Regulacji Wewnętrznego Obrotu Gospodarczego;
24)
Departament Rozwoju Przedsiębiorczości;
25)
Departament Rynku Pracy;
26)
Departament Spraw Obronnych;
27)
Departament Stosunków Europejskich i Wielostronnych;
28)
Departament Świadczeń Rodzinnych;
29)
Departament Turystyki;
30)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
31)
Departament Unii Europejskiej;
32)
Departament Warunków Pracy;
33)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
34)
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego;
35)
Departament Wynagrodzeń;
36)
Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym;
37)
Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Gospodarki;
38)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
39)
Biuro Administracyjno-Budżetowe;
40)
Biuro Dyrektora Generalnego;
41)
Biuro Instytucji Dialogu Społecznego;
42)
Biuro Kadr i Szkolenia;
43)
Biuro Kontroli Resortowej;
44)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych;
45)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;
46)
Biuro Prawne;
47)
Sekretariat Ministra;
48)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego;
49)
Stanowisko do Spraw Komunikacji Społecznej.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "gospodarka" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Administrowania Obrotem;
2)
Departament Bezpieczeństwa Energetycznego;
3)
Departament Innowacyjności;
4)
Departament Instrumentów Polityki Handlowej;
5)
Departament Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu;
6)
Departament Konkurencyjności Gospodarki;
7)
Departament Kontroli Eksportu;
8)
Departament Polityki Przemysłowej;
9)
Departament Programów Offsetowych;
10)
Departament Regulacji Wewnętrznego Obrotu Gospodarczego;
11)
Departament Rozwoju Przedsiębiorczości;
12)
Departament Spraw Obronnych;
13)
Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Gospodarki;
14)
Biuro Oceny Legalności Decyzji Nacjonalizacyjnych.
§  4. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "praca" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Funduszy;
2)
Departament Partnerstwa Społecznego;
3)
Departament Prawa Pracy;
4)
Departament Rynku Pracy;
5)
Departament Warunków Pracy;
6)
Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego;
7)
Departament Wynagrodzeń;
8)
Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym;
9)
Biuro Instytucji Dialogu Społecznego.
§  5. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "rozwój regionalny" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Koordynacji Funduszu Spójności;
2)
Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej;
3)
Departament Polityki Regionalnej;
4)
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego.
§  6. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "turystyka" zapewnia w szczególności Departament Turystyki.
§  7. 
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu "zabezpieczenie społeczne" zapewniają w szczególności:
1)
Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego;
2)
Departament Pomocy Społecznej;
3)
Departament Pożytku Publicznego;
4)
Departament Świadczeń Rodzinnych;
5)
Departament Ubezpieczeń Społecznych;
6)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§  8. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 59 z dnia 23 lipca 2003 r. (M.P.03.38.557) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 sierpnia 2003 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.16.252

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Data aktu: 27/03/2003
Data ogłoszenia: 31/03/2003
Data wejścia w życie: 01/04/2003