Regulaminy okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 30 lipca 2001 r.
w sprawie regulaminów okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulaminy okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, stanowiące załączniki nr 1 i nr 2 do uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 1 lipca 1997 r. w sprawie regulaminów okręgowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 40, poz. 415).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Okręgowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje zadania określone w ustawie - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, stosując wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej.
§  2.
Komisja wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym planem pracy.
§  3.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jednego z jego zastępców.
§  4.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności, wynikające z jej zadań, przewodniczącemu, zastępcom przewodniczącego, członkom komisji, sekretarzowi komisji lub zespołom powoływanym w tym celu ze swego składu.
§  5.
1.
Na pierwszym posiedzeniu, które z upoważnienia Państwowej Komisji Wyborczej organizuje dyrektor właściwej miejscowo delegatury Krajowego Biura Wyborczego, komisja:
1)
wybiera ze swego grona przewodniczącego, jeśli w skład komisji nie wchodzi wojewódzki komisarz wyborczy lub zastępca wojewódzkiego komisarza wyborczego, albo jeżeli nie mogą oni pełnić, z urzędu, funkcji przewodniczącego komisji,
2)
wybiera ze swego grona dwóch zastępców przewodniczącego,
3)
powołuje sekretarza komisji,
4)
omawia zadania i tryb swojej pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
5)
uchwala plan pracy,
6)
ustala sposób podania do publicznej wiadomości informacji o swoim składzie, siedzibie i pełnionych dyżurach,
7)
ustala działania związane z przyjmowaniem do zarejestrowania zgłoszeń okręgowych list kandydatów na posłów oraz kandydatów na senatorów, a także sposób podania o tym informacji do publicznej wiadomości,
8)
rozstrzyga w przedmiocie powołania swojej inspekcji oraz określa jej zadania.
2.
Komisja powołuje na sekretarza komisji dyrektora właściwej miejscowo delegatury Krajowego Biura Wyborczego lub osobę przez niego wskazaną. Sekretarz komisji uczestniczy w jej pracach z głosem doradczym.
3.
Komisja rozstrzyga w przedmiocie powołania pełnomocników do wypełniania zadań wyborczych, przewidzianych w art. 74 ust. 2 Ordynacji wyborczej.
§  6.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonywaniem zadań komisji,
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz,
3)
ustala projekt porządku obrad komisji, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy,
4)
podpisuje uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz pisma związane z działalnością komisji,
5)
zleca wykonanie określonych zadań obsługującej komisję delegaturze Krajowego Biura Wyborczego.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji jego funkcje pełni jeden z jego zastępców.
§  7.
Do zadań sekretarza komisji należy:
1)
zapewnienie warunków pracy komisji i jej obsługi organizacyjnej,
2)
przygotowywanie i przedstawianie komisji, po uzgodnieniu z jej przewodniczącym, projektów uchwał, rozstrzygnięć oraz innych materiałów będących przedmiotem posiedzeń,
3)
podejmowanie, w ustalonym przez komisję zakresie, współdziałania z wojewodą i organami jednostek samorządu terytorialnego dla prawidłowego przebiegu prac przygotowawczych do wyborów,
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez komisję, w tym organizowanie szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych.
§  8.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i innych pracach komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji jej członek powinien, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, powiadomić o tym przewodniczącego lub sekretarza komisji.
§  9.
1.
Uchwały komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
2.
Wybory przewodniczącego komisji, z zastrzeżeniem § 5 ust. 1 pkt 1, i zastępców przewodniczącego komisji odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że którykolwiek z członków komisji zażąda głosowania tajnego. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
§  10.
1.
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków komisji.
§  11.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska uczestników,
3)
zwięzłą treść wystąpień,
4)
podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz komisji.
§  12.
1.
Wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu podpisują:
1)
uchwały podjęte w sprawach:
a)
wady zgłoszenia i odmowy rejestracji listy okręgowej z powodu nieusunięcia wady zgłoszenia (art. 147 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
b)
odmowy rejestracji listy okręgowej z powodu nieuzyskania ustawowo wymaganego poparcia wyborców (art. 148 ust. 2 i art. 149 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
c)
przyznania numerów zarejestrowanym listom komitetów wyborczych (art. 151 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
d)
skreślenia kandydata z zarejestrowanej listy okręgowej, uzupełnienia listy okręgowej oraz unieważnienia zarejestrowanej listy (art. 153 ust. 1-4 Ordynacji wyborczej),
2)
inne dokumenty:
a)
protokoły rejestracji list okręgowych (art. 147 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
b)
protokół wyników głosowania w okręgu wyborczym (art. 164 ust. 1 i art. 205 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
c)
protokół wyborów posłów i wyborów senatorów w okręgu wyborczym (art. 168 ust. 1 i art. 205 ust. 1 Ordynacji wyborczej).
2.
Przepisy ust. 1 pkt 1 lit. a), b) i d) oraz pkt 2 lit. a) stosuje się odpowiednio do uchwał komisji podjętych w sprawach wyborów do Senatu w związku z art. 190 Ordynacji wyborczej.
§  13.
Uchwały komisji i inne dokumenty, o których mowa w § 12, oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego komisji - inne wydawane przez komisję dokumenty opatrywane są pieczęcią komisji.
§  14.
Komisja w zakresie swojej działalności udziela obwodowym komisjom wyborczym niezbędnej pomocy w celu zgodnego z prawem i sprawnego przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników, a w szczególności:
1)
zwołuje narady przewodniczących i zastępców przewodniczących obwodowych komisji wyborczych dla omówienia zadań i trybu pracy tych komisji,
2)
przeprowadza szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych oraz udziela bieżących wyjaśnień do ich pracy,
3)
przekazuje obwodowym komisjom wyborczym wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej,
4)
stwierdzając na podstawie skarg i własnych ustaleń uchybienia w działalności obwodowych komisji wyborczych, udziela wskazówek co do sposobu ich usunięcia.
§  15.
Komisja sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego przez obwodowe komisje wyborcze i kontroluje na obszarze swojego działania przygotowania do wyborów i wykonywanie poszczególnych czynności wyborczych.
§  16.
Komisja niezwłocznie bada każdą skargę na działalność obwodowej komisji wyborczej, występuje o usunięcie stwierdzonych uchybień oraz zawiadamia pisemnie skarżącego o rozstrzygnięciu i czynnościach podjętych w związku ze skargą.
§  17.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych odpowiednio z wojewodą i organami jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast), w szczególności w zakresie:
1)
właściwego i terminowego sporządzania spisów wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania,
2)
rozplakatowania obwieszczeń o granicach, numerach obwodów głosowania i siedzibach obwodowych komisji wyborczych,
3)
zapewnienia warunków pracy obwodowych komisji wyborczych, zwłaszcza:
a)
urządzenia i wyposażenia lokali wyborczych, a także dostosowania ich do potrzeb osób niepełnosprawnych,
b)
zapewnienia środków łączności i transportu,
c)
dostarczenia kart do głosowania, formularzy protokołów i obwieszczeń wyborczych obwodowym komisjom wyborczym,
d)
udzielenia pomocy w przekazywaniu pełnomocnikowi, o którym mowa w art. 47 ust. 1 Ordynacji wyborczej, zestawienia o wynikach głosowania w obwodzie oraz w dostarczeniu protokołów głosowania w obwodzie do okręgowej komisji wyborczej.
§  18.
1.
Komisja sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego i kontroluje, zgodnie ze swoją właściwością, przygotowania do wyborów na obszarze okręgu wyborczego.
2.
W razie utworzenia inspekcji komisja określa zakres i sposób wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1.
§  19.
1.
Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zleconym przez komisję, legitymując się upoważnieniem podpisanym przez przewodniczącego komisji oraz opatrzonym jej pieczęcią.
2.
Osoby wchodzące w skład inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację obwodowych komisji wyborczych, a także dokumentację znajdującą się w terenowych organach administracji rządowej, samorządowej i w podległych im jednostkach, oraz do uczestniczenia w posiedzeniach obwodowych komisji wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczeniem wyników głosowania.
3.
Sprawozdania z inspekcji przekazywane są niezwłocznie komisji.
§  20.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  21.
W wypadku konieczności zmiany w składzie komisji przewodniczący komisji niezwłocznie powiadamia o tym Państwową Komisję Wyborczą.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Obwodowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje ustawowe zadania stosując się do wytycznych i wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej. W razie wątpliwości komisja może zwracać się o dodatkowe wyjaśnienia do okręgowej komisji wyborczej.
§  2.
1.
Pracami komisji kieruje, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy przewodniczący komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego jego funkcję pełni zastępca przewodniczącego komisji.
§  3.
1.
Komisja niezwłocznie po jej powołaniu zbiera się na pierwszym posiedzeniu, które organizuje odpowiednio wójt lub burmistrz (prezydent miasta), konsul bądź kapitan statku.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera ze swego składu przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę w głosowaniu jawnym, chyba że którykolwiek z członków komisji zażąda przeprowadzenia głosowania tajnego. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie,
2)
omawia swoje zadania i tryb pracy, a także obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
3)
ustala zadania do dnia wyborów, w tym związane z przygotowaniem lokalu wyborczego, odbiorem i zabezpieczeniem kart do głosowania, obwieszczeń i formularzy wyborczych, a także pieczęci i spisu wyborców.
3.
Funkcji przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego nie może pełnić członek komisji zgłoszony do jej składu przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), konsula bądź kapitana statku.
4.
Komisja zapoznaje się z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej dotyczącymi przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników oraz na tej podstawie sporządza plan pracy.
§  4.
1.
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej połowy swego składu, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego.
2.
Rozstrzygnięcia komisji mogą mieć formę odrębnych uchwał bądź wpisanych do protokołu.
3.
Uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  5.
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
§  6.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska uczestników,
3)
podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  7.
1.
Protokoły głosowania w obwodzie oraz zestawienia wyników głosowania w obwodzie przekazywane pełnomocnikowi, o którym mowa w art. 47 ust. 1 Ordynacji wyborczej, podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, obecne przy ich sporządzaniu.
2.
Uchwały komisji lub zarządzenia jej przewodniczącego, dotyczące przebiegu głosowania bądź ustalenia jego wyników, wpisuje się w rubryce "uwagi" protokołu głosowania.
3.
Uchwały, protokoły głosowania i inne dokumenty komisji oraz wydawane karty do głosowania opatrywane są pieczęcią komisji.
§  8.
Komisja udziela informacji o wykonywaniu swoich zadań i udostępnia dokumentację członkom Państwowej Komisji Wyborczej, okręgowej komisji wyborczej lub osobom przez nie upoważnionym.
§  9.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i innych pracach komisji, w szczególności w przeprowadzeniu głosowania i ustaleniu jego wyników.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji, zwłaszcza w dniu wyborów, członek komisji powinien jak najwcześniej zawiadomić o tym przewodniczącego komisji.
§  10.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych odpowiednio z wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), konsulem, kapitanem statku, w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i wyposażenia lokalu wyborczego do głosowania,
2)
odbioru i zabezpieczenia kart do głosowania, formularzy protokołów, spisu wyborców, pieczęci komisji, obwieszczeń wyborczych i innych materiałów wyborczych,
3)
przekazania protokołów głosowania w obwodzie do właściwej okręgowej komisji wyborczej i zestawienia wyników głosowania w obwodzie pełnomocnikowi, o którym mowa w art. 47 ust. 1 Ordynacji wyborczej,
4)
zapewnienia środków łączności i transportu oraz pomocy niezbędnej do pracy komisji.
§  11.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  12.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji, jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym odpowiednio zarząd gminy, konsula bądź kapitana statku.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024