uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 68 ust. 10 akapit trzeci,
(1) W art. 11 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 2 przewidziano wymogi dotyczące reagowania i przywracania sprawności, polityki i procedur tworzenia kopii zapasowych oraz metod i procedur przywracania i odzyskiwania danych dotyczących systemów ICT podmiotów finansowych, w tym dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1774 3 doprecyzowano elementy polityki ciągłości działania w zakresie ICT, testowanie planów ciągłości działania w zakresie ICT oraz elementy planów reagowania i przywracania sprawności ICT podmiotów finansowych, w tym dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Niniejsze rozporządzenie uzupełnia wspomniane przepisy rozporządzenia (UE) 2022/2554 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1774 w odniesieniu do ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów.
(2) Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mogą wykorzystywać do świadczenia usług rozproszony rejestr, nad którym nie sprawują kontroli, w tym otwarty rozproszony rejestr. W takim przypadku mogą oni nie być w stanie zapewnić regularności i ciągłości świadczenia usług, gdy zakłócenia są powodowane problemami wynikającymi z działania takich rozproszonych rejestrów. Aby ograniczyć zmienność rynku, która może mieć niekorzystny wpływ na klientów dotkniętych takimi zakłóceniami, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić w swojej polityce ciągłości działania środki zapewniające terminowe przekazywanie informacji klientom i innym zewnętrznym zainteresowanym stronom. Tego rodzaju działania komunikacyjne powinny obejmować istotne i aktualne informacje dla klientów na temat takich zakłóceń, w tym bieżące aktualizacje statusu, aż do momentu usunięcia zakłócenia i wznowienia świadczenia usług. W przypadku gdy informacje na temat statusu otwartego rozproszonego rejestru odpowiedzialnego za zakłócenie świadczenia usług nie są łatwo dostępne dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, dostawca ten powinien przekazywać aktualizacje klientom i innym zainteresowanym stronom, w tym właściwym organom, przy dołożeniu wszelkich starań, aby zapewnić klientom i zainteresowanym stronom jak najbardziej wyczerpujące informacje na temat takich zakłóceń.
(3) Aby uniknąć nieproporcjonalnych obciążeń administracyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw typu startup, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić w swojej polityce ciągłości działania skalę, charakter i zakres świadczonych przez siebie usług. Oznacza to, że dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni określić specyficzne dla siebie wymagania w zakresie ciągłości działania na podstawie rzetelnej samooceny, opartej na szeregu kryteriów, które umożliwią im realizację polityki ciągłości działania współmiernej do wpływu ich usług na rynek. W samoocenie należy również uwzględnić inne okoliczności, które nie zostały wymienione w załączniku, a które mogą mieć wpływ na dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(5) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.299 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/299 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w sprawie rynków kryptoaktywów w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów |
| Data aktu: | 31/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |