Rozporządzenie wykonawcze 2025/1570 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do zgłaszania informacji na temat certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/1570
z dnia 29 lipca 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do zgłaszania informacji na temat certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 3 i art. 39 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu ustanowienia przejrzystego i wiarygodnego źródła informacji na temat kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej, które zostały certyfikowane lub nie są już certyfikowane przez podmioty certyfikujące, o których mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, państwa członkowskie przekazują Komisji odpowiednie informacje za pomocą bezpiecznego kanału elektronicznego udostępnionego przez Komisję.

(2) Aby zapewnić Komisji wystarczającą ilość czasu na dostosowanie istniejącego kanału zgłaszania informacji w odniesieniu do statusu certyfikacji kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane po upływie trzech miesięcy od jego wejścia w życie.

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3  mają zastosowanie do czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(4) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 6 czerwca 2025 r.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Zgłoszenie, o którym mowa w art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, musi zawierać co najmniej informacje określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia i należy go dokonywać w formie elektronicznej za pośrednictwem bezpiecznego kanału elektronicznego udostępnionego przez Komisję.
2. 
W przypadku jakichkolwiek zmian w przedłożonych informacjach po ich pierwszym przedłożeniu, w tym zmian statusu certyfikacji kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej, państwa członkowskie przekazują zaktualizowane informacje wraz z odpowiednimi dokumentami towarzyszącymi za pośrednictwem kanału, o którym mowa w ust. 1.
Artykuł  2  5  

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 19 listopada 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Informacje zgłaszane przez państwa członkowskie zgodnie z art. 31 ust. 1

1.
Identyfikacja kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego lub kwalifikowanego urządzenia do składania pieczęci elektronicznej, objętych zgłoszeniem certyfikacji lub unieważnienia certyfikacji, za pomocą następujących elementów:
a)
nazwa produktu;
b)
odniesienie do skonfigurowanego komponentu oprogramowania, z uwzględnieniem odpowiedniej wersji;
c)
odniesienie do skonfigurowanego komponentu sprzętu komputerowego, z uwzględnieniem odpowiedniej wersji;
d)
wersję;
2.
Tożsamość jednostki, która złożyła wniosek o certyfikację.
3.
Opis kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego lub kwalifikowanego urządzenia do składania pieczęci elektronicznej, w tym:
a)
określenie, czy jest to kwalifikowane urządzenie do składania podpisu elektronicznego lub kwalifikowane urządzenie do składania pieczęci elektronicznej;
b)
określenie, do której z poniższych kategorii należy urządzenie:
urządzenia, w których dane służące do składania podpisu elektronicznego lub dane służące do składania pieczęci elektronicznej są przechowywane w środowisku zarządzanymi w pełni (ale niekoniecznie wyłącznie) przez użytkownika,
urządzenia, w przypadku których kwalifikowany dostawca usług zaufania zarządza danymi służącymi do składania podpisu elektronicznego lub danymi służącymi do składania pieczęci elektronicznej w imieniu podpisującego lub twórcy pieczęci.
4.
Certyfikat zgodności urządzenia z wymogami określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
5.
Odniesienie do sprawozdania z certyfikacji wydanego zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, które nie ulega zmianie co najmniej przez okres ważności certyfikatu zgodności.
6.
Tożsamość podmiotu wydającego sprawozdanie z certyfikacji, w tym odpowiednie odniesienie do jego kwalifikacji jako jednostki certyfikującej wyznaczonej przez państwo członkowskie zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, spełniającej wymogi certyfikacji tych urządzeń zgodnie z art. 30 ust. 3 tego rozporządzenia.
7.
Adres URL lokalizacji, z której sprawozdanie z certyfikacji jest bezpłatnie dostępne publicznie.
8.
Efektywna data początkowa certyfikacji.
9.
Status certyfikacji.
10.
Termin ważności certyfikatu.
11.
Określenie, czy planuje się dyskontynuację certyfikacji po wygaśnięciu obecnej certyfikacji w obecnej konfiguracji kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego lub kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej.
12.
Dane kontaktowe wyznaczonej jednostki.
13.
Określenie, czy metoda certyfikacji jest zgodna z art. 30 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) lub b) rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz, w stosownych przypadkach, odniesienie do i adres URL alternatywnych procedur, które zgłoszono Komisji zgodnie z art. 30 ust. 3 akapit pierwszy lit. b) tego rozporządzenia.
14.
Wszystkie powiązane sprawozdania z certyfikacji sporządzone zgodnie z aktami wykonawczymi przyjętymi na podstawie art. 30 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 910/2014, w tym:
a)
odniesienie do każdego sprawozdania z certyfikacji;
b)
dane identyfikacyjne podmiotu wydającego każde sprawozdanie z certyfikacji;
c)
adres URL lokalizacji, w której każde sprawozdanie z certyfikacji jest bezpłatnie dostępne publicznie.
d)
data wydania każdego sprawozdania z certyfikacji;
e)
jeżeli jest ona publicznie dostępna, wersja odpowiedniego dokumentu dotyczącego celu zabezpieczeń opisującego urządzenie lub dowolny jego komponent, którego dotyczy ocena certyfikacji objęta sprawozdaniem z certyfikacji.
1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2016/679/oj).
3 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej), Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
5 Art. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 20 sierpnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.90654) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2025 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1570

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2025/1570 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do zgłaszania informacji na temat certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń do składania podpisu elektronicznego i certyfikowanych kwalifikowanych urządzeń do składania pieczęci elektronicznej
Data aktu: 29/07/2025
Data ogłoszenia: 30/07/2025
Data wejścia w życie: 19/11/2025, 19/08/2025