uwzględniając decyzję nr 1/95 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wprowadzenia w życie ostatniego etapu unii celnej 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 6,
(1) Na początku 2020 r. kraje partnerskie UE, które zawarły umowę o wolnym handlu z Unią, nie miały możliwości dostarczania świadectw przewozowych we właściwej formie, tj. na papierze prawidłowego formatu, opatrzonych odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej, ponieważ ze względu na pandemię COVID-19 w niektórych krajach zawieszono kontakty między organami celnymi krajów partnerskich UE a przedsiębiorcami. Uznano zatem, że należy przyjąć środki nadzwyczajne mające zastosowanie na zasadzie wzajemności w celu zapewnienia pełnego wdrożenia handlu na warunkach preferencyjnych.
(2) Zwrócono się do organów celnych państw członkowskich UE i krajów partnerskich UE o to, aby uznawały świadectwa przewozowe wystawiane w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu, lub w postaci kopii oryginalnego świadectwa, wystawionej w formie papierowej lub elektronicznej, w tym kopii zeskanowanej lub dostępnej online.
(3) Środki te miały również zastosowanie do świadectw przewozowych A.TR do celów swobodnego przepływu towarów w ramach unii celnej UE-Turcja. Praktyka ta opierała się na elastyczności przewidzianej w art. 10 ust. 1 decyzji nr 1/2006 Komitetu Współpracy Celnej WE-Turcja z dnia 26 lipca 2006 r. 2 (zwanej dalej "decyzją nr 1/2006"). Zgodnie z tym przepisem świadectwa przewozowe A.TR należy dostarczyć organom celnym państwa przywozu zgodnie z procedurami mającymi zastosowanie w tym państwie.
(4) Wyjątkowe okoliczności, które doprowadziły do przyjęcia tych elastycznych środków, przestały być uznawane za istotne, w związku z czym zadecydowano, że środki te przestaną być stosowane od dnia 1 maja 2024 r.
(5) Unia i Turcja potwierdziły swoje pozytywne doświadczenie z wymianą handlową w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 oraz uznały, że należy kontynuować dobre praktyki wprowadzone w okolicznościach nadzwyczajnych podczas pandemii, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych A.TR.
(6) System zaprojektowany i opracowany w celu wystawiania świadectw przewozowych A.TR w formie elektronicznej umożliwia organom celnym natychmiastową kontrolę autentyczności świadectw przewozowych A.TR, bez uszczerbku dla art. 16 decyzji nr 1/2006 dotyczącego procedur późniejszych weryfikacji. Należy określić szczegółowe ustalenia dotyczące przeprowadzania kontroli autentyczności. Po ustanowieniu systemu cyfryzacji świadectw przewozowych A.TR należy umożliwić stosowanie tej samej funkcji w odniesieniu do wystawiania takich świadectw w formie elektronicznej w Unii.
(7) W kontekście handlu na warunkach preferencyjnych w obszarze paneurośródziemnomorskim (PEM), który obejmuje zarówno UE, jak i Turcję, Wspólny Komitet Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia przyjął decyzję nr 1/2024 3 dotyczącą stosowania świadectw przewozowych EUR.1 i EUR-MED wystawianych w formie elektronicznej.
(8) Aby zharmonizować praktyki w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych oraz mając na uwadze art. 9 decyzji nr 1/2006 i załącznik II do tej decyzji, organy celne państw członkowskich UE i Turcji mają uznawać świadectwa przewozowe A.TR wystawiane w formie elektronicznej w ramach unii celnej UE-Turcja.
(9) Od dnia 8 lipca 2024 r. organy celne państw członkowskich UE i Turcji zaczęły uznawać świadectwa przewozowe A.TR wystawione w formie elektronicznej. Należy zatem przewidzieć stosowanie z mocą wsteczną od dnia 8 lipca 2024 r. świadectw przewozowych A.TR wystawianych w formie elektronicznej, aby zapewnić ciągłość dobrych praktyk wprowadzonych podczas pandemii COVID-19 od tego dnia, bez uszczerbku dla działań podjętych przez administracje celne obu stron w okresie przejściowym od dnia 1 maja 2024 r. do dnia 8 lipca 2024 r. oraz bez wpływu na prawa przyznane osobom fizycznym w tym okresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1239 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2025 w sprawie stosowania świadectw przewozowych A.TR. wystawianych w formie elektronicznej |
| Data aktu: | 24/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/04/2025, 08/07/2024 |