Dyrektywa 2024/884 w sprawie zmiany dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/884
z dnia 13 marca 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 3  weszła w życie w dniu 13 sierpnia 2012 r. i zastąpiła dyrektywę 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .

(2) Panele fotowoltaiczne, które nie wchodziły w zakres stosowania dyrektywy 2002/96/WE, zostały objęte zakresem stosowania dyrektywy 2012/19/UE od dnia 13 sierpnia 2012 r. w rezultacie dodania ich do kategorii 4 załączników I i II, o czym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2012/19/UE.

(3) Art. 13 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE stanowi, że państwa członkowskie zapewniają, aby producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) zapewniali finansowanie kosztów zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania zużytego EEE (WEEE) pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe, powstałego z produktów wprowadzonych do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r.

(4) Dnia 25 stycznia 2022 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej "Trybunałem") w wyroku w sprawie C-181/20 5  stwierdził nieważność art. 13 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE w zakresie, w jakim dotyczy on paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu w okresie od dnia 13 sierpnia 2005 r. do dnia 13 sierpnia 2012 r., z powodu nieuzasadnionego skutku wstecznego. Trybunał orzekł, że przed przyjęciem dyrektywy 2012/19/UE prawodawca Unii pozostawił państwom członkowskim wybór, czy koszty gospodarowania odpadami pochodzącymi z paneli fotowoltaicznych powinien ponosić - na podstawie art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 6  - obecny lub poprzedni posiadacz odpadów, czy też producent lub dystrybutor paneli foto- woltaicznych. Następnie prawodawca Unii ustanowił - w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE - przepis, zgodnie z którym koszty te we wszystkich państwach członkowskich mają ponosić producenci, w tym koszty produktów, które wprowadzili do obrotu jeszcze w okresie obowiązywania dyrektywy 2008/98/WE. Trybunał orzekł, że przepis ten należy uznać za działający z mocą wsteczną i że w związku z tym może on naruszać zasadę pewności prawa, oraz że takie działanie wstecz czyni ten przepis nieważnym w odniesieniu do paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu przed wejściem w życie dyrektywy 2012/19/UE.

(5) Trybunał również orzekł, że prawo Unii należy interpretować w ten sposób, iż okoliczność, że państwo członkowskie przyjęło przepisy sprzeczne z dyrektywą Unii przed przyjęciem tej dyrektywy, nie stanowi sama w sobie naruszenia prawa Unii, ponieważ dopóki dyrektywa ta nie stanie się częścią porządku prawnego Unii, dopóty nie można uznać, że osiągnięcie przewidzianego w niej rezultatu jest poważnie zagrożone.

(6) Z wyroku Trybunału wynika bezpośrednio, że art. 13 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE należy zmienić tak, aby nie miał zastosowania do odpadów pochodzących z paneli fotowoltaicznych, które pochodzą od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe i zostały wprowadzone do obrotu w okresie między dniem 13 sierpnia 2005 r. a dniem 13 sierpnia 2012 r. Ponadto, w świetle rozważań zawartych w wyroku Trybunału, niezbędna jest zmiana dyrektywy 2012/19/UE również w odniesieniu do finansowania gospodarowania odpadami pochodzącymi z paneli foto- woltaicznych pochodzącymi z gospodarstw domowych, do którego zastosowanie ma art. 12 dyrektywy 2012/19/UE, oraz w odniesieniu do innego EEE - zarówno jeśli chodzi o odpady pochodzące z gospodarstw domowych, jak i od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe - które jest w sytuacji podobnej do sytuacji paneli fotowoltaicznych.

(7) Artykułem 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2012/19/UE rozszerzono zakres stosowania tej dyrektywy na wszelkie EEE ze skutkiem od dnia 15 sierpnia 2018 r. Analogicznie do paneli fotowoltaicznych EEE, które nie było objęte zakresem stosowania dyrektywy 2012/19/UE na podstawie jej art. 2 ust. 1 lit. a), ale weszło w zakres jej stosowania od dnia 15 sierpnia 2018 r. na podstawie jej art. 2 ust. 1 lit. b) (zwane dalej "EEE objętym otwartym zakresem stosowania"), również nie podlegało wcześniej zakresowi stosowania dyrektywy 2002/96/WE. W związku z tym, przed przyjęciem dyrektywy 2012/19/UE państwa członkowskie miały zgodnie z art. 14 dyrektywy 2008/98/WE wybór, czy koszty gospodarowania odpadami powstałymi z tego EEE powinien ponosić obecny lub poprzedni posiadacz odpadów, czy też producent lub dystrybutor tego sprzętu. W związku z tym stosowanie art. 13 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE do EEE objętego otwartym zakresem stosowania byłoby, z przyczyn wskazanych w wyroku Trybunału, sprzeczne z zasadą pewności prawa. Co więcej, ponieważ dyrektywa 2012/19/UE dotyczy EEE objętego otwartym zakresem stosowania dopiero od dnia 15 sierpnia 2018 r., art. 13 ust. 1 należy zmienić tak, aby nie miał zastosowania do EEE objętego otwartym zakresem stosowania wprowadzonego do obrotu między dniem 13 sierpnia 2005 r. a dniem 15 sierpnia 2018 r.

(8) Przepisem analogicznym do art. 13 ust. 1 dyrektywy 2012/19/UE, który ma zastosowanie do użytkowników innych niż gospodarstwa domowe, czyli artykułem 12 ust. 1 tej dyrektywy w związku z jej art. 12 ust. 3 nałożono na producentów obowiązek finansowania kosztów zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania WEEE pochodzącego z gospodarstw domowych w odniesieniu do produktów wprowadzonych do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r. Z przyczyn wskazanych w wyroku Trybunału w zakresie, w jakim przepisy te mają zastosowanie do finansowania tych kosztów gospodarowania odpadami w przypadku paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu w okresie między dniem 13 sierpnia 2005 r. a dniem 13 sierpnia 2012 r. oraz do EEE objętego otwartym zakresem stosowania wprowadzonego do obrotu między dniem 13 sierpnia 2005 r. a dniem 15 sierpnia 2018 r., tak samo miałyby one zastosowanie z mocą wsteczną w sposób sprzeczny z zasadą pewności prawa. W związku z tym art. 12 dyrektywy 2012/19/UE należy zmienić tak, aby nie miał zastosowania do paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu między dniem 13 sierpnia 2005 r. a dniem 13 sierpnia 2012 r. ani do EEE objętego otwartym zakresem stosowania wprowadzonego do obrotu między dniem 13 sierpnia 2005 r. a dniem 15 sierpnia 2018 r.

(9) Dyrektywa 2012/19/UE uzupełnia dyrektywę 2008/98/WE, która jest jednym z ogólnych aktów ustawodawczych dotyczących gospodarowania odpadami w Unii. Art. 8 i 14 dyrektywy 2008/98/WE mają zatem zastosowanie do gospodarowania odpadami pochodzącymi z paneli fotowoltaicznych i odpadami pochodzącymi z EEE objętego otwartym zakresem stosowania, w okresie, gdy panele fotowoltaiczne i EEE objęte otwartym zakresem stosowania nie wchodzą w zakres stosowania dyrektywy 2012/19/UE ze względu na zmiany w art. 12 i 13 dyrektywy 2012/19/UE dokonane na mocy niniejszej dyrektywy.

(10) Art. 14 ust. 4 i art. 15 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE przewidują, że EEE wprowadzane do obrotu musi być oznaczane, najlepiej zgodnie z normą europejską EN 50419, przyjętą przez Cenelec w marcu 2006 r. Norma ta została zmieniona, aby zaktualizować zamieszczone w niej odniesienia do dyrektywy 2012/19/UE. Należy zatem zaktualizować odniesienie do tej normy w tych artykułach, tak by przepisy te odnosiły się do zmienionej wersji normy europejskiej EN 50419, która została przyjęta przez Cenelec w lipcu 2022 r.

(11) Art. 15 ust. 2 dyrektywy 2012/19/UE stanowi, że aby umożliwić ustalenie daty wprowadzenia EEE do obrotu w sposób niebudzący wątpliwości, państwa członkowskie mają zapewnić, aby znak widniejący na EEE precyzował, że EEE zostało wprowadzone do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r. W następstwie zmian wprowadzonych do art. 12 i 13 należy zmienić art. 15 ust. 2 w odniesieniu do paneli fotowoltaicznych i EEE objętego otwartym zakresem stosowania, aby sprecyzować, że obowiązek znakowania ma zastosowanie do paneli fotowoltaicznych dopiero od 13 sierpnia 2012 r., a do EEE objętego otwartym zakresem stosowania - dopiero od 15 sierpnia 2018 r.

(12) Aby dochować zasady pewności prawa przy przyszłych zmianach dyrektywy 2012/19/UE, szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na to, by nie przyjmować przepisów, które mogłyby mieć nieuzasadnioną moc wsteczną. Ponadto konieczne jest zapewnienie producentom EEE jasności i przewidywalności warunków prowadzenia działalności, które obowiązywały w momencie wprowadzania przez nich produktów do obrotu. Dzięki takiemu podejściu można uniknąć sytuacji, w której ponosiliby oni trudne do przewidzenia koszty związane z przyszłym gospodarowaniem WEEE. Ponadto ważne jest, aby takie zmiany były zgodne z hierarchią postępowania z odpadami określoną w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE.

(13) Zgodnie ze Wspólną deklaracją polityczną z dnia 28 września 2011 r. państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających 7 , państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o transpozycji, jednego lub większej liczby dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych. W odniesieniu do niniejszej dyrektywy, prawodawca uznaje, że przekazanie takich dokumentów jest uzasadnione.

(14) Niewłaściwe przetwarzanie odpadów pochodzących z paneli fotowoltaicznych i odpadów pochodzących z EEE objętego otwartym zakresem stosowania ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie i środowisko. Ważne jest zatem zapewnienie właściwego przetwarzania odpadów pochodzących z paneli fotowoltaicznych i zmaksymalizowanie odzysku materiałów z takich odpadów. Bez uszczerbku dla zmian dotyczących obowiązków finansowych, które są niezbędne do objęcia tymi obowiązkami zbierania i przetwarzania odpadów pochodzących z paneli fotowoltaicz- nych wprowadzonych do obrotu przed dniem 13 sierpnia 2012 r. oraz odpadów pochodzących z wszelkiego EEE objętego otwartym zakresem stosowania wprowadzonego do obrotu przed dniem 15 sierpnia 2018 r., ważne jest aby państwa członkowskie zapewniły przyjazne dla środowiska gospodarowanie powiązanym WEEE. Do właściwego zbierania i przetwarzania powiązanych historycznych odpadów pochodzących z paneli fotowoltaicznych i z EEE objętego otwartym zakresem stosowania państwa członkowskie mogą zachęcać producentów za pomocą indywidualnych lub zbiorowych systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

(15) Przy przeglądzie dyrektywy 2012/19/UE i przy eliminowaniu jej braków bardzo istotne jest zapewnienie, by koszty gospodarowania WEEE nie zostały przeniesione w sposób nieproporcjonalny na konsumentów ani na obywateli. Obejmuje to zasadę "zanieczyszczający płaci", ujęcie ewentualnych przepisów dotyczących celów w zakresie zbierania WEEE i przestrzeganie hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE.

(16) Ponieważ cele niniejszej dyrektywy nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na skalę i skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiany w dyrektywie 2012/19/UE

W dyrektywie 2012/19/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 24a

Przegląd

1. Nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r. Komisja oceni potrzebę zmiany niniejszej dyrektywy i w stosownym przypadku przedstawi wniosek ustawodawczy dotyczący tej zmiany wraz z dogłębną oceną skutków społeczno-gospodarczych i środowiskowych.

2. W ocenie skutków, o której mowa w ust. 1, Komisja rozważy w szczególności potrzebę:

a) wprowadzenia przepisów wyraźnie zapewniających dochowanie zasady pewności prawa oraz zapobiegających nieuzasadnionej mocy wstecznej w którymkolwiek państwie członkowskim;

b) wprowadzenia przepisów zapewniających stosowanie hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE;

c) wprowadzenia przepisów gwarantujących, zgodnie z zasadą »zanieczyszczający płaci«, że obywatele i konsumenci nie będą obciążani nieproporcjonalnymi kosztami;

d) wprowadzenia przepisów zapewniających pełne wdrożenie i egzekwowanie niniejszej dyrektywy, w szczególności realizację odpowiednich celów w zakresie zbierania odpadów oraz zapobieganie nielegalnemu handlowi WEEE;

e) utworzenia na mocy niniejszej dyrektywy nowej kategorii EEE »Panele fotowoltaiczne« w celu oddzielenia paneli fotowoltaicznych od istniejącej kategorii EEE nr 4 »Sprzęt wielkogabarytowy«, o której mowa w załącznikach III i IV, oraz obliczania celów w zakresie zbierania odpadów na podstawie zużytych paneli fotowoltaicznych dostępnych do zbiórki w oparciu o ich przewidywany okres użytkowania, a nie liczbę produktów wprowadzonych do obrotu;

f) ustanowienia mechanizmu gwarantującego, że w razie upadłości lub likwidacji producenta zostaną pokryte przyszłe koszty zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania odpadów pochodzących z paneli fotowoltaicznych pochodzących zarówno z gospodarstw domowych, jak i od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe.";

2)
w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie zapewniają, aby producenci finansowali co najmniej zbieranie, przetwarzanie, odzysk oraz przyjazne dla środowiska unieszkodliwianie WEEE pochodzącego z gospodarstw domowych, który został dostarczony do punktów zbierania ustanowionych zgodnie z art. 5 ust. 2, w odniesieniu do:

a) WEEE pochodzącego z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, jeżeli taki EEE został wprowadzony do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r.;

b) WEEE pochodzącego z paneli fotowoltaicznych, jeżeli takie panele fotowoltaiczne zostały wprowadzone do obrotu od dnia 13 sierpnia 2012 r.; oraz

c) WEEE pochodzącego z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) i który nie wchodzi w zakres stosowania art. 2 ust. 1 lit. a), jeżeli taki EEE został wprowadzony do obrotu od dnia 15 sierpnia 2018 r.";

b)
w ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"3. Każdy producent odpowiada za finansowanie czynności, o których mowa w ust. 1, dotyczących odpadów pochodzących z jego produktów. Producent może podjąć decyzję o wypełnieniu tego obowiązku indywidualnie lub przyłączając się do systemu zbiorowego.";

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Odpowiedzialność za finansowanie kosztów gospodarowania WEEE pochodzącego z produktów, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innych niż panele fotowoltaiczne, wprowadzonych do obrotu najpóźniej w dniu 13 sierpnia 2005 r. (zwanym dalej »odpadami historycznymi«) ponoszona jest w ramach jednego lub większej liczby systemów, do których wszyscy producenci obecni na rynku w chwili wystąpienia właściwych kosztów wnoszą proporcjonalny wkład, tzn. proporcjonalnie do ich udziału w rynku właściwego dla danego typu sprzętu.";

3)
art. 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie zapewniają, aby finansowanie kosztów zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania WEEE pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe zapewnili producenci w odniesieniu do:

a) WEEE pochodzącego z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, jeżeli taki EEE został wprowadzony do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r.;

b) WEEE pochodzącego z paneli fotowoltaicznych, jeżeli takie panele fotowoltaiczne zostały wprowadzone do obrotu od dnia 13 sierpnia 2012 r.; oraz

c) WEEE pochodzącego z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) i który nie wchodzi w zakres stosowania art. 2 ust. 1 lit. a), jeżeli taki EEE został wprowadzony do obrotu od dnia 15 sierpnia 2018 r.

W odniesieniu do odpadów historycznych pochodzących z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, zastępowanego przez nowe odpowiadające mu produkty lub nowe produkty spełniające te same funkcje, finansowanie kosztów zapewnione jest przez producentów tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części.

W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych pochodzących z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, finansowanie kosztów zapewniane jest przez użytkowników innych niż gospodarstwa domowe.";

4)
art. 14 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W celu zminimalizowania pozbywania się WEEE jako nieposortowanych odpadów komunalnych oraz ułatwienia jego selektywnej zbiórki państwa członkowskie zapewniają, by producenci oznaczali właściwie - a najlepiej zgodnie z europejską normą EN 50419:2022 - EEE wprowadzany do obrotu symbolem podanym w załączniku IX. W przypadkach wyjątkowych, tam gdzie jest to niezbędne z uwagi na wielkość lub funkcję produktu, nadruk symbolu należy umieścić na opakowaniu, na instrukcji użycia oraz na gwarancji EEE.";

5)
art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Aby umożliwić ustalenie daty wprowadzenia EEE do obrotu w sposób niebudzący wątpliwości, państwa członkowskie zapewniają, aby znak widniejący na EEE precyzował, że ten ostatni został wprowadzony do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r. Rozwiązaniem preferowanym jest stosowanie do tego celu europejskiej normy EN 50419:2022.

W przypadku paneli fotowoltaicznych obowiązek, o którym mowa w akapicie pierwszym, ma zastosowanie jedynie do paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu od dnia 13 sierpnia 2012 r.

W przypadku EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) i który nie wchodzi w zakres stosowania art. 2 ust. 1 lit. a), obowiązek, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, ma zastosowanie jedynie do EEE wprowadzonego do obrotu od dnia 15 sierpnia 2018 r.".

Artykuł  2

Transpozycja

1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 9 października 2025 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 13 marca 2024 r.
1 Dz.U. C 184 z 25.5.2023, s. 102.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 4 marca 2024 r.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38).
4 Dyrektywa 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrotechnicznego i elektronicznego (WEEE) (Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 24).
5 Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 25 stycznia 2022 r., VYSOČINA WIND a.s. przeciwko Česká republika - Ministerstvo životního prostředí, C-181/20 ECLI:EU:C:2022:51.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
7 Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024