(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, irlandzkim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, rumuńskim, słoweńskim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/2432 2 określono wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory w odpowiednim okresie odniesienia, jak zgłoszono zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014.
(2) Wartość odniesienia dla każdego producenta i importera powinna być obliczana na podstawie średniej rocznej ilości wodorofluorowęglowodorów wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, w odniesieniu do lat, dla których dane są dostępne, z wyłączeniem ilości wodorofluorowęglowodorów do zastosowań, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia w tym samym okresie, na podstawie dostępnych danych.
(3) Do celów określenia roku rozpoczęcia obliczania średniej rocznej w decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432 uwzględniono, które zdarzenie miało miejsce wcześniej: i) rok, na który przedsiębiorstwu po raz pierwszy przydzielono kontyngent zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 lub (ii) rok, w którym przedsiębiorstwo po raz pierwszy zgodnie z prawem wprowadziło wodorofluorowęglowodory do obrotu, jak zgłoszono zgodnie z art. 19 tego rozporządzenia.
(4) Zasada ta nie ma zastosowania do określonej kategorii przedsiębiorstw ("przedmiotowe przedsiębiorstwa"), w szczególności do przedsiębiorstw, które wprowadziły wodorofluorowęglowodory do obrotu na podstawie kontyngentu, który obejmuje kontyngent przeniesiony na ich rzecz zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, a suma kontyngentów przeniesionych we wszystkich latach począwszy od 2015 r. jest równa lub wyższa niż limit 100 ton ekwiwalentu CO2 określony w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia. W przypadku przedmiotowych przedsiębiorstw we wszystkich przypadkach uwzględniono okres rozpoczynający się od 2015 r. Jak stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432, podstawą był fakt, że przeniesienie kontyngentu zostało pierwotnie zrealizowane na podstawie wprowadzenia do obrotu w poprzednich latach.
(5) Należy zmienić metodykę stosowaną do określania wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. w odniesieniu do przedmiotowych przedsiębiorstw. Chociaż tę samą metodykę zastosowano już w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/1604 3 w celu określenia wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do grudnia 2023 r. w odniesieniu do przedmiotowych przedsiębiorstw, począwszy od 2024 r. nie należy już jej stosować do ponownego obliczania ich wartości odniesienia, ponieważ nie odzwierciedla ona już obecnej dynamiki rynku między przedsiębiorstwami, które weszły na rynek wodorofluorowęglowodorów po 2015 r.
(6) Należy zmienić wartości odniesienia określone w decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432 w odniesieniu do dwóch aspektów: po pierwsze dla każdego przeniesienia w danym roku rokiem początkowym dla średniej rocznej powinien być rok, w którym przedsiębiorstwo przenoszące swój kontyngent na rzecz przedmiotowego przedsiębiorstwa weszło na rynek (tj. rok, na który przyznano kontyngent przedsiębiorstwu dokonującemu przeniesienia, lub rok, w którym przedsiębiorstwo to zgodnie z prawem wprowadziło wodorofluorowęglowodory do obrotu po raz pierwszy, w zależności od tego, które zdarzenie miało miejsce wcześniej). Rok ten może przypadać na rok 2015 lub później, w zależności od każdego przypadku. Po drugie zasada ta powinna mieć zastosowanie wyłącznie do tej części wprowadzenia do obrotu, która dotyczy kontyngentu przeniesionego na rzecz przedmiotowego przedsiębiorstwa. Część wprowadzania do obrotu dotycząca kontyngentu przyznanego przedmiotowemu przedsiębiorstwu w danym roku zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 powinna podlegać ogólnej zasadzie.
(7) Konieczne jest również sprostowanie decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432 w odniesieniu do trzeciego aspektu. Jeden z adresatów wymienionych w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432 otrzymał wartość odniesienia obliczoną poprzez błędne zastosowanie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/661 4 . W związku z tym tę wartość odniesienia należy podzielić i ustalić oddzielnie dla dwóch przedsiębiorstw. Do wykazu w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432 należy zatem dodać dodatkowe przedsiębiorstwo.
(8) W tym względzie należy ponownie obliczyć wartości odniesienia dla przedmiotowych przedsiębiorstw na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. To ponowne obliczenie dotyczy jedynie 153 producentów i importerów, którzy zostaną powiadomieni oddzielnie o odpowiedniej wartości referencyjnej. Producenci i importerzy, których wartości odniesienia nie są objęte niniejszą decyzją, nie otrzymają indywidualnego powiadomienia o ich niezmienionych wartościach odniesienia.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2023/2432.
(10) Decyzja wykonawcza (UE) 2023/2432 ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. Zmiany i sprostowanie wprowadzone niniejszą decyzją powinny zatem mieć zastosowanie od tego samego dnia.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 24 rozporządzenia (UE) nr 517/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.586 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/586 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2023/2432 w odniesieniu do określenia wartości odniesienia dla niektórych producentów i importerów na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. |
| Data aktu: | 16/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/02/2024 |