Decyzja wykonawcza 2024/378 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/378
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 388)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 29 stycznia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 czerwca 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 ppkt 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  do 58 pojazdów. Punkt ten zawiera wymóg zainstalowania na pokładzie każdego nowego pojazdu systemu ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(2) Wniosek dotyczy 58 nowych pojazdów Stadler E6000 zakupionych przez następujące przedsiębiorstwa kolejowe: Renfe Mercancias (12 lokomotyw), Alpha Trains (30 lokomotyw) i Medway (16 lokomotyw), wymienione odpowiednio w załączniku I.

(3) Wniosek złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 dotyczącego ekonomicznej nieopłacalności dopuszczenia do eksploatacji przed dniem 31 grudnia 2028 r. pojazdów w pełni wyposażonych w ETCS (zgodnych z wzorcem 3), jak określono w pkt 7.4.2.1 rozporządzenia (UE) 2016/919.

(4) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji ETCS (zgodnych z wzorcem 3) określony w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(5) 58 nowych pojazdów Stadler E6000 będzie eksploatowanych w hiszpańskiej sieci, obejmującej linię L084/984, na której znajduje się górski odcinek Puerto de Pajares. Te nowe lokomotywy mają wysoką zdolność trakcyjną do ciągnięcia długich pociągów, zdolność do działania przy różnym napięciu elektrycznym (3 kV/25 kV) niezbędną ze względu na warunki sieciowe oraz możliwość skonfigurowania zarówno na szerokości toru 1668 (iberyjska), jak i 1435 (UE).

(6) Zgodnie z pkt 7.4.2.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 istniejące pojazdy powinny być wyposażone w ETCS. Pojazdy Stadler E6000 nie posiadają jednak wyposażenia ETCS/ERTMS na pokładzie. W związku z tym podczas procesu wydawania zezwoleń dla typu pojazdu (nr 1-075-0005-8-001-001) Europejska Agencja Kolejowa określiła szczególne ograniczenia użytkowania. W oparciu o te ograniczenia lokomotywy te nie mogą być obecnie eksploatowane na liniach wyposażonych w system sygnalizacji klasy A (ETCS/ERTMS), w korytarzach określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/6 4  oraz na liniach zapewniających połączenia z głównymi portami europejskimi, stacjami rozrządowymi, terminalami towarowymi i obszarami transportu towarowego określonymi w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/6.

(7) W hiszpańskiej sieci o rozstawie iberyjskim przeznaczonej głównie do transportu towarowego bardzo niewiele odcinków jest obecnie wyposażonych w ERTMS. Wśród nich niedawno wybudowany odcinek linii dwutorowej w Puerto de Pajares (L084/984) stanowi "wyspę" ERTMS o długości 50 km wyposażoną w ERTMS poziom 2 (zgodny z wzorcem 2.3.0-D) oraz system ASFA klasy B. Obecnie oczekuje się, że pociągi towarowe będą korzystać z tej obwodnicy, co zapewni znaczne oszczędności w zużyciu energii, krótsze dystanse, mniejszy negatywny wpływ na środowisko oraz funkcjonowanie z większymi prędkościami i większą zdolność przepustową w porównaniu z poprzednią starą linią jednostkową (L130).

(8) Ze względu na brak na pokładzie odpowiedniego wyposażenia ETCS/ERTMS, pojazdy Stadler E6000 będące przedmiotem niniejszego wniosku nie mogą obecnie poruszać się po tej linii. Doposażenie tych pojazdów w pokładowy system ERTMS zagroziłoby wykonalności projektu ze względu na dodatkowe koszty związane ze spodziewanymi kilkumiesięcznymi opóźnieniami w wejściu do eksploatacji oraz brakiem dostępności lokomotyw. Ponadto na tym etapie doposażenie przyniosłoby ograniczone korzyści ze względu na ograniczoną długość toru, na którym można stosować ERTMS, oraz dodatkową złożoność i koszty związane z posiadaniem dwóch pokładowych systemów sygnalizacji. Hiszpański krajowy plan wdrożenia mający na celu rozwój ERTMS przewiduje zainstalowanie ERTMS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) do 2030 r. na odcinkach przylegających do 50 km odcinka Puerto de Pajares (L084/984).

(9) Producent przedmiotowych pojazdów i ich właściciele zobowiązali się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego w celu doposażenia 58 pojazdów w ETCS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) w przypadku urządzeń pokładowych w celu dostosowania ich do wdrażania przytorowych urządzeń ERTMS poziomu 2. Najnowszy plan znajduje się w załączniku I i potwierdza dostawę najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r. w odniesieniu do pojazdów należących do Renfe Mercancias oraz do dnia 31 grudnia 2028 r. w przypadku pojazdów należących do Alpha Trains i Medway.

(10) Przeprowadzona przez Komisję analiza potwierdza, że specyfikacje alternatywne, stosowanie systemu cyfrowego Asfa klasy B, stosowane do czasu doposażenia, gwarantują bezpieczeństwo i interoperacyjność pojazdów na tej linii.

(11) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do 58 przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o niestosowanie do tych pojazdów rozporządzenia (UE) 2016/919, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego rozporządzenia poprzez doposażenie wszystkich 58 pojazdów w ETCS poziomu 2 (zgodnego z wzorcem 3) do dnia 31 grudnia 2028 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyjmuje się wniosek Hiszpanii o niestosowanie rozporządzenia (UE) 2016/919 do 58 pojazdów E6000 przedsiębiorstwa Stadler, jak określono w załączniku.

Artykuł  2

Hiszpania informuje Komisję o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku. Hiszpania przekaże również Komisji numery referencyjne pojazdów wymienionych w załączniku, gdy staną się one dostępne.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych linii L084/984 hiszpańskiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2028 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz pojazdów objętych decyzją oraz przewidywana data doposażenia tych pojazdów w pokładowy europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Właściciel Przedsiębiorstwo kolejowe, które będzie korzystać z pojazdów Łączna liczba pojazdów Numer referencyjny dopuszczonych pojazdów Przewidywany numer referencyjny pojazdów, dla których trwa proces udzielania zezwolenia Przewidywana data instalacji ETCS L2
RENFE MERCANCÍAS RENFE

MERCANCZAS

12 91716-256-101-8

91716-256-102-6

91716-256-103-4

91716-256-104-2

91716-256-105-9

91716-256-106-7

91716-256-107-5

91716-256-108-3

91716-256-109-1

91716-256-110-9

91716-256-111-7

91716-256-112-5

31 grudnia 2025 r.
ALPHA TRAINS CAPTRAIN 30 91716-256-001-0

91716-256-002-8

91716-256-003-6

91716-256-006-9

91716-256-007-7

91716-256-008-5

91716-256-013-5

91716-256-014-3

30 czerwca 2028 r.
CONTINENTAL RAIL 91716-256-004-4

91716-256-005-1

91716-256-009-3

91716-256-010-1

30 czerwca 2028 r.
MEDWAY 91716-256-011-9

91716-256-012-7

91716-256-015-0

91716-256-016-8

91716-256-017-6

30 czerwca 2028 r.
Nie wskazano numery referencyjne zostaną podane numery referencyjne zostaną podane 30 czerwca 2028 r.
MEDWAY MEDWAY 16 numery referencyjne zostaną podane numer referencyjny zostanie podany 30 czerwca 2028 r.
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.378

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/378 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Hiszpanię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do 58 pojazdów Stadler E6000
Data aktu: 25/01/2024
Data ogłoszenia: 29/01/2024