uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") desmedifamu, flurtamonu i profoksydimu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP substancji czynnej etridiazol określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono żadnych NDP difenakumu ani nadmanganianu potasu, a ponieważ substancje te nie są włączone do załącznika IV do tego rozporządzenia, stosuje się wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej desmedifam wygasło w dniu 1 lipca 2019 r. i nie zostało odnowione 2 . Wszystkie zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") ani tolerancje importowe nie istnieją dla tej substancji. NDP desmedifamu w odniesieniu do wszystkich produktów ustalono na poziomie granicy oznaczalności ("LOD"). Wraz z postępem technicznym obecnie osiągalne są niższe poziomy granic oznaczalności. Należy zatem obniżyć NDP określone dla desmedifamu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do obecnych granic oznaczalności dla poszczególnych produktów zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) i przenieść je do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, ponieważ NDP dla wszystkich produktów ustala się na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów, nie ma już potrzeby przekazywania danych potwierdzających. W związku z tym wszystkie przypisy zawierające wymagania dotyczące przekazania danych potwierdzających powinny zostać usunięte.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej etridiazol wygasło w dniu 31 maja 2021 r. i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić obecne NDP tej substancji ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP etridiazolu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(4) Zatwierdzenie substancji czynnej flurtamon wygasło w dniu 27 grudnia 2018 r. i nie zostało odnowione 3 . Wszystkie zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. NDP flurtamonu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Należy zatem przenieść NDP flurta- monu określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej profoksydim wygasło w dniu 31 lipca 2021 r. i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. NDP profoksydimu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Należy zatem przenieść NDP profoksydimu określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(6) Zatwierdzenie substancji czynnej difenakum wygasło w dniu 30 grudnia 2019 r. i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. Należy zatem ustalić NDP dife- nakumu w odniesieniu do wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(7) Substancja czynna nadmanganian potasu nie została zatwierdzona 4 . Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. Należy zatem ustalić NDP nadmanganianu potasu w odniesieniu do wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(8) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(9) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(10) Załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(11) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(12) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.345 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/345 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości desmedifamu, etridiazolu, flurtamonu, profoksydymu, difenakumu i nadmanganianu potasu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 22/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/08/2024, 12/02/2024 |