uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1 lit. a),
(1) Na 15. posiedzeniu, które odbyło się w czerwcu 2022 r., Konferencja Stron konwencji bazylejskiej postanowiła, na mocy decyzji BC-15/18, włączyć nową pozycję dotyczącą niebezpiecznych odpadów elektrycznych i elektronicznych (pozycja A1181) do załącznika VIII do konwencji bazylejskiej, skreślając jednocześnie pozycję A1180 w tym załączniku oraz dodać nową pozycję dotyczącą odpadów elektrycznych i elektronicznych innych niż niebezpieczne (pozycja Y49) do załącznika II do konwencji bazylejskiej, skreślając jednocześnie aktualną pozycję dotyczącą takich odpadów (pozycja B1110) w załączniku IX do konwencji bazylejskiej oraz pozycję B4030 w załączniku IX do konwencji bazylejskiej. Zmiany te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
(2) Unia, która jest stroną konwencji bazylejskiej, powinna wprowadzić zmiany w pozycjach dotyczących odpadów elektrycznych i elektronicznych w odpowiednich załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, jeżeli odnoszą się one do załączników do konwencji bazylejskiej.
(3) W odniesieniu do wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu takich odpadów do Unii z państw trzecich w załącznikach III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 należy uwzględnić zmiany wprowadzone w załącznikach II, VIII i IX do konwencji bazylejskiej. W związku z tym od dnia 1 stycznia 2025 r. wywóz z Unii do państw trzecich, do których ma zastosowanie decyzja Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku 2 ("decyzja OECD"), oraz przywóz do Unii odpadów elektrycznych i elektronicznych objętych pozycjami A1181 w załączniku VIII do konwencji bazylejskiej i Y49 w załączniku II do konwencji bazylejskiej powinny podlegać procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody. Zgodnie z art. 36 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 oraz załącznikiem V do tego rozporządzenia należy zakazać wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych objętych pozycjami A1181 w załączniku VIII do konwencji bazylejskiej i Y49 w załączniku II do konwencji bazylejskiej do państw trzecich, w odniesieniu do których decyzja OECD nie ma zastosowania.
(4) Wymogi określone w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 powinny nadal mieć zastosowanie do przemieszczania między państwami członkowskimi odpadów elektrycznych i elektronicznych innych niż niebezpieczne objętych pozycjami GC010 i GC020 tak długo, jak długo ma zastosowanie art. 18 tego rozporządzenia. Art. 18 zapewnia nadzór nad przemieszczaniem i jego kontrolę uwzględniając bezpieczne dla środowiska zarządzanie nim.
(5) W niniejszym rozporządzeniu uwzględniono fakt, że w ramach OECD nie osiągnięto porozumienia w sprawie włączenia zmian w załącznikach do konwencji bazylejskiej dotyczących odpadów elektrycznych i elektronicznych do dodatków do decyzji OECD. Pozycje GC010 i GC020 z załączników III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 nie powinny zatem być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r. w odniesieniu do wywozu odpadów elektrycznych i elektronicznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu takich odpadów do Unii z państw trzecich.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1013/2006.
(7) Ponieważ zmiany w załącznikach do konwencji bazylejskiej nie wejdą w życie przed dniem 1 stycznia 2025 r., stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć do tej daty.
(8) Aby zapewnić pewność prawa podmiotom gospodarczym i właściwym organom, a także zapewnić zharmonizowane podejście do wdrażania zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, konieczne jest wprowadzenie przepisów przejściowych określających, że zgody na przemieszczanie odpadów elektrycznych i elektronicznych wydane przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do dnia 1 stycznia 2026 r. lub do wygaśnięcia takiej zgody, jeżeli nastąpi to przed tą datą. Ponadto zgłaszający powinni mieć do dnia 1 lutego 2025 r. możliwość aktualizacji zgłoszenia, które przedłożono przed dniem 31 grudnia 2024 r., w celu dostosowania go do zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
(9) Aby ułatwić szybkie podejmowanie decyzji, zgłaszający powinni mieć możliwość dokonywania zgłoszeń dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych na podstawie nowych pozycji jeszcze przed dniem 1 stycznia 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3229 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/3229 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 w odniesieniu do uzgodnionych w ramach konwencji bazylejskiej zmian dotyczących przemieszczania odpadów elektrycznych i elektronicznych |
| Data aktu: | 18/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 09/01/2025, 01/01/2025 |