uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE podatnik dokonujący opodatkowanej dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1778 2 upoważniono Niemcy do stosowania, do dnia 31 grudnia 2024 r., środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu wyznaczenia jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT tego podatnika, na rzecz którego dokonuje się przeniesienia uprawnień do emisji, zgodnie z ustawą o handlu uprawnieniami do emisji ze spalania paliw (BEHG) (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 19 lutego 2024 r., Niemcy zwróciły się z wnioskiem o przedłużenie obowiązywania szczególnego środka, a tym samym o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka po dniu 31 grudnia 2024 r. (zwanym dalej "wnioskiem").
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja, pismem z dnia 27 marca 2024 r., przekazała ten wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 2 kwietnia 2024 r. Komisja zawiadomiła Niemcy, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niemcy faktyczna sytuacja, która uzasadniała zastosowanie szczególnego środka, nie uległa zmianie. Niemcy przedłożyły Komisji wniosek wraz ze sprawozdaniem dotyczącym ogólnych pozytywnych doświadczeń ze stosowaniem szczególnego środka, z których wynika, że stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku przenoszenia uprawnień do emisji na podstawie BEHG potwierdziło swoją skuteczność w praktyce. Szczególny środek to ważny element walki z oszustwami związanymi z VAT; oczekuje się, że nabierze on w nadchodzących latach jeszcze większego znaczenia ze względu na zmieniające się warunki rynkowe.
(6) Należy zatem przedłużyć obowiązywanie szczególnego środka. Przedłużenie to powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności środka szczególnego. Środek szczególny powinien zatem wygasnąć w dniu 31 grudnia 2026 r.
(7) Jeżeli Niemcy chciałyby przedłużyć obowiązywanie szczególnego środka na okres po 2026 r., powinny najpóźniej do dnia 31 marca 2026 r. przedstawić Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd tego środka szczególnego. Sprawozdanie to powinno zawierać ocenę wpływu środka szczególnego na zwalczanie oszustw związanych z VAT oraz liczbę przedsiębiorstw i transakcji objętych tym środkiem.
(8) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2021/1778,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2680 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2680 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2021/1778 upoważniającą Niemcy do dalszego stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 08/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/10/2024 |