uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 1 lit. a)-h),
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1194 2 ustanowiono środki w celu zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się Clavibacter sepedonicus (Spieckermann & Kotthoff 1914) Nouioui et al. 2018 na terytorium Unii.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1194 nie sadzi się określonych roślin uznanych za zakażone określonym agrofagiem. Właściwy organ ma zapewnić, aby zakażone określone rośliny zostały zniszczone lub w inny sposób unieszkodliwione, pod warunkiem że nie istnieje możliwe do zidentyfikowania ryzyko rozprzestrzeniania się określonego agrofaga.
(3) Ponieważ właściwe organy nie mają łatwego dostępu do wszystkich odpowiednich miejsc, środki te mogą być stosowane skuteczniej przez podmioty profesjonalne pod nadzorem właściwego organu niż przez same właściwe organy.
(4) Zgodnie z art. 3 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia właściwe organy mają przeprowadzać coroczne, oparte na analizie ryzyka kontrole występowania tego agrofaga i mają co roku zgłaszać Komisji i pozostałym państwom członkowskim wyniki tych kontroli. Do przekazywania tych wyników państwa członkowskie mają korzystać ze wzoru formularza określonego w załączniku II do tego rozporządzenia.
(5) Podczas stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1194 okazało się, że we wzorze tym należy wprowadzić zmiany, aby udoskonalić jego praktyczne i skuteczne wykorzystanie.
(6) W szczególności dane sprawozdawcze dotyczące pobierania próbek bulw innych niż bulwy przeznaczone do sadzenia oraz ziemniaki konsumpcyjne, paszowe i do przerobu przemysłowego nie dostarczają istotnych informacji do celów kontroli.
(7) Ponadto konieczne jest doprecyzowanie, czy testy laboratoryjne są wynikiem pobierania próbek bulw w trakcie przechowywania czy bulw podczas ocen wizualnych rosnących roślin.
(8) Liczbę ocen wizualnych dających wynik dodatni można odnotować dopiero po uzyskaniu wyników testów laboratoryjnych. Odpowiednią kolumnę należy zatem przenieść do sekcji dotyczących testów laboratoryjnych.
(9) Podczas ocen wizualnych pobiera się próbki wykazujące objawy i niewykazujące objawów. Zakażenia utajone wykrywa się w próbkach niewykazujących objawów. Ze względu na znaczenie zakażenia utajonego dla zrozumienia możliwego rozprzestrzeniania się choroby oraz dla środków, które należy wprowadzić w celu uniknięcia takiego rozprzestrzeniania się, we wzorze formularza należy rozróżnić wyniki z próbek wykazujących objawy i niewykazujących objawów.
(10) Doświadczenie pokazuje, że dane sprawozdawcze dotyczące okresu pobierania próbek bulw do testów laboratoryjnych nie dostarczają istotnych informacji do celów kontroli.
(11) Wymogi dotyczące liczebności próby określono w pkt 4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1194. W związku z tym wymóg podawania w formularzach danych na temat wielkości partii w tonach nie jest już potrzebny i tworzy tylko dodatkowe obciążenie administracyjne.
(12) Ponadto w zdaniu pierwszym załącznika II koniecznie należy wyjaśnić, że wzór formularza służy przedstawieniu wyników kontroli przeprowadzonych na zbiorze ziemniaków z roku poprzedzającego rok sprawozdawczy, tak aby uniknąć nieporozumień przy ustalaniu przez właściwe organy roku, którego sprawozdanie ma dotyczyć, oraz aby ułatwić spójne przedkładanie odpowiednich wyników przez poszczególne właściwe organy.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1194.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2636 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2636 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1194 w odniesieniu do obowiązków podmiotów profesjonalnych oraz wzoru formularza na potrzeby sprawozdań z wyników kontroli dotyczących Clavibacter sepedonicus (Spieckermann & Kotthoff 1914) Nouioui et al. 2018 |
| Data aktu: | 08/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 29/10/2024 |