uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
1) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE ustanawia prawo podatnika do odliczenia od podatku od wartości dodanej ("VAT") należnego lub zapłaconego w danym państwie członkowskim podatku VAT naliczonego od dostarczanych mu towarów i świadczonych na jego rzecz usług, które są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu, należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.
2) Decyzją wykonawczą Rady 2012/232/UE 2 upoważniono Rumunię do ograniczenia do wysokości 50 % prawa do odliczania VAT od zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu niektórych silnikowych pojazdów drogowych, a także VAT naliczanego od wydatków z nimi związanych, jeśli takie pojazdy nie są używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz do zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE (zwane dalej "szczególnymi środkami").
3) Pismem, które wpłynęło do Komisji dnia 14 września 2023 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków w celu ograniczenia prawa do odliczenia w odniesieniu do wydatków na niektóre silnikowe pojazdy drogowe nieużywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej oraz w celu zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za odpłatne świadczenie usług.
4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 9 listopada 2023 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Rumunię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 10 listopada 2023 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
5) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji wykonawczej 2012/232/UE Rumunia przedłożyła Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie ze stosowania tej decyzji wykonawczej. W oparciu o obecnie dostępne informacje Rumunia stwierdza, że ograniczenie do wysokości 50 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe.
6) Szczególne środki zatwierdzone decyzją wykonawczą 2012/232/UE wygasły w dniu 31 grudnia 2023 r. Ze względu na pozytywne skutki zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla organów administracji właściwe jest udzielenie Rumunii upoważnienia do zastosowania tych szczególnych środków.
7) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnych środków, w tym jego nieprzerwane stosowanie, oraz aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy udzielić upoważnienia do stosowania szczególnych środków ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r. Ponieważ Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków w dniu 14 września 2023 r. i w dalszym ciągu stosowała reżim prawny ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej 2012/232/UE po dniu 1 stycznia 2024 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
8) Szczególne środki powinny być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny ich skuteczności oraz stosowności ograniczenia procentowego. Należy zatem upoważnić Rumunię do stosowania szczególnych środków do dnia 31 grudnia 2026 r.
9) Szczególne środki są proporcjonalne do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ są one ograniczone w czasie i mają ograniczony zakres. Ponadto szczególne środki nie stwarzają niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
10) W przypadku gdyby Rumunia uznała, że konieczne jest obowiązywanie szczególnych środków na okres po 2026 r., powinna do dnia 31 marca 2026 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stosowanego ograniczenia procentowego dotyczącego prawa do odliczenia VAT.
11) Z informacji przekazanych przez Rumunię wynika, że szczególne środki wpłyną jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę dochodów z podatku pobieranego przez Rumunię na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będą mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1641 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1641 upoważniająca Rumunię do stosowania szczególnych środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 24/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2024 |