uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
1) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE ustanawia prawo podatnika do odliczenia od podatku od wartości dodanej ("VAT") należnego lub zapłaconego w danym państwie członkowskim podatku VAT naliczonego od dostarczanych mu towarów i świadczonych na jego rzecz usług, które są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu, należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.
2) Decyzją wykonawczą Rady 2012/232/UE 2 upoważniono Rumunię do ograniczenia do wysokości 50 % prawa do odliczania VAT od zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu niektórych silnikowych pojazdów drogowych, a także VAT naliczanego od wydatków z nimi związanych, jeśli takie pojazdy nie są używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz do zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE (zwane dalej "szczególnymi środkami").
3) Pismem, które wpłynęło do Komisji dnia 14 września 2023 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków w celu ograniczenia prawa do odliczenia w odniesieniu do wydatków na niektóre silnikowe pojazdy drogowe nieużywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej oraz w celu zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za odpłatne świadczenie usług.
4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 9 listopada 2023 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Rumunię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 10 listopada 2023 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
5) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji wykonawczej 2012/232/UE Rumunia przedłożyła Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie ze stosowania tej decyzji wykonawczej. W oparciu o obecnie dostępne informacje Rumunia stwierdza, że ograniczenie do wysokości 50 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe.
6) Szczególne środki zatwierdzone decyzją wykonawczą 2012/232/UE wygasły w dniu 31 grudnia 2023 r. Ze względu na pozytywne skutki zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla organów administracji właściwe jest udzielenie Rumunii upoważnienia do zastosowania tych szczególnych środków.
7) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnych środków, w tym jego nieprzerwane stosowanie, oraz aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy udzielić upoważnienia do stosowania szczególnych środków ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r. Ponieważ Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnych środków w dniu 14 września 2023 r. i w dalszym ciągu stosowała reżim prawny ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej 2012/232/UE po dniu 1 stycznia 2024 r., uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
8) Szczególne środki powinny być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny ich skuteczności oraz stosowności ograniczenia procentowego. Należy zatem upoważnić Rumunię do stosowania szczególnych środków do dnia 31 grudnia 2026 r.
9) Szczególne środki są proporcjonalne do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ są one ograniczone w czasie i mają ograniczony zakres. Ponadto szczególne środki nie stwarzają niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
10) W przypadku gdyby Rumunia uznała, że konieczne jest obowiązywanie szczególnych środków na okres po 2026 r., powinna do dnia 31 marca 2026 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stosowanego ograniczenia procentowego dotyczącego prawa do odliczenia VAT.
11) Z informacji przekazanych przez Rumunię wynika, że szczególne środki wpłyną jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę dochodów z podatku pobieranego przez Rumunię na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będą mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1641 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/1641 upoważniająca Rumunię do stosowania szczególnych środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 24/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2024 |