uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnych fenazachina i propamokarb określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla substancji czynnej mepikwat określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do fenazachiny do zainteresowanego państwa członkowskiego złożono zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek dotyczący tolerancji importowych w odniesieniu do zastosowania tej substancji na powierzchni chmielu w Stanach Zjednoczonych. Wnioskodawca przedstawił dowody na to, że zastosowania fenazachiny na powierzchni chmielu dozwolone w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że należałoby wprowadzić wyższe NDP, aby zapobiec barierom handlowym w odniesieniu do przywozu tej uprawy.
(3) W odniesieniu do propamokarbu do zainteresowanego państwa członkowskiego złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP dla miodu.
(4) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(5) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości propamokarbu w miodzie. Dziennik EFSA, 21(11), e8422. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8422.
(6) W odniesieniu do mepikwatu ustanowiono dla grzybów uprawnych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/50 3 i dla boczniaków ostrygowatych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1791 4 tymczasowe NDP, które mają zostać zmienione z uwzględnieniem nowych informacji, które należy przedłożyć do dnia 31 grudnia 2022 r., w celu rozwiązania problemu zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych niepoddanych działaniu tej substancji, pochodzącego ze słomy poddanej w sposób zgodny z przepisami działaniu mepikwatu.
(7) Do zainteresowanego państwa członkowskiego złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych tymczasowych NDP dla mepikwatu w grzybach uprawnych i boczniakach ostrygowa- tych.
(8) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wniosek, sprawozdanie z oceny i dokumentację uzupełniającą Urzędowi.
(9) Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 5 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(10) W odniesieniu do zmiany tymczasowego NDP dla mepikwatu w grzybach uprawnych, o którą wystąpił wnioskodawca, Urząd ocenił dane z monitorowania przedstawione we wniosku oraz dane pochodzące z unijnego programu monitorowania, które wykazały, że obecny NDP jest wystarczający, aby uwzględnić poziom pozostałości znajdujących się w grzybach uprawnych w wyniku zanieczyszczenia krzyżowego.
(11) Nie należy zatem zmieniać obecnego tymczasowego NDP dla mepikwatu w grzybach uprawnych.
(12) W odniesieniu do zmiany tymczasowego NDP dla mepikwatu w boczniakach ostrygowatych, o którą wystąpił wnioskodawca, Urząd ocenił dane z monitorowania przedstawione we wniosku oraz dane pochodzące z unijnego programu monitorowania i stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę w odniesieniu do tego, czy należy ustanowić nowy NDP na poziomie 1 mg/kg, jak ustalił Urząd na podstawie 95. percentylu zbioru danych, czy też na poziomie 3 mg/kg, wyliczonym przez Urząd na podstawie 95. percentylu zbioru danych przy poziomie ufności 95 %.
(13) Ponieważ na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 283/2013 6 tymczasowe NDP proponowane na podstawie danych z monitorowania mają objąć 95. percentyl zbioru danych przy 95 % przedziale ufności, należy ustalić tymczasowy NDP dla mepikwatu w boczniakach ostrygowatych na poziomie 3 mg/kg.
(14) Należy nadal monitorować poziomy mepikwatu w grzybach uprawnych i boczniakach ostrygowatych oraz przeprowadzić przegląd tych NDP na podstawie danych z monitorowania przedłożonych Komisji do dnia 31 grudnia 2030 r.
(15) W odniesieniu do proponowanych przez wnioskodawcę zmian NDP dla fenazachiny, mepikwatu i propamokarbu, o którą wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych tych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na te substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(16) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1439 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1439 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fenazachiny, mepikwatu i propamokarbu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 24/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 27/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/06/2024 |