Decyzja wykonawcza 2024/1067 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1067
z dnia 12 kwietnia 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 z dnia 15 marca 2023 r. ustanawiające unijny program bezpiecznej łączności na lata 2023-2027 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/588 unijny program bezpiecznej łączności ma być realizowany w drodze szeregu umów, które mogą mieć formę umów koncesji, zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane lub zamówień mieszanych. W decyzji wykonawczej Komisji C(2023) 1776 2  Komisja zdecydowała o przystąpieniu do realizacji unijnego programu bezpiecznej łączności w drodze umowy koncesji oraz, wraz z ogłoszeniem o zamówieniu DEFIS/2023/CD/0008, o zawarciu umowy koncesji na wdrożenie unijnego programu bezpiecznej łączności, dotyczącej utworzenia infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych, z uwzględnieniem wdrożenia segmentu kosmicznego i naziemnego.

(2) Art. 5 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/588 stanowi, że infrastruktura systemu bezpiecznej łączności służąca potrzebom władz publicznych ma obejmować infrastrukturę naziemną służącą świadczeniu usług na rzecz użytkowników upoważnionych przez władze publiczne. Infrastruktura naziemna składa się z centrów, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588 ("centra kontroli").

(3) Aby spełnić wymogi dotyczące usług określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1053 3 , oferent ubiegający się o umowę koncesji, o której mowa w motywie 1, zaproponował koncepcję operacyjną opartą na trzech centrach kontroli zlokalizowanych w różnych obiektach. Zgodnie z tą koncepcją funkcjonowanie systemu bezpiecznej łączności musi się opierać na zrównoważonym podziale funkcji, w tym funkcji związanych z kontrolą satelitarną, kontrolą misji, zarządzaniem usługami i utrzymaniem, w ramach wyżej wymienionych obiektów. W tym celu centra kontroli muszą funkcjonować w sposób ciągły i być w stanie wspólnie zapewniać niezakłóconą rezerwę funkcji na potrzeby podstawowych operacji i zarządzania usługami systemu. Centra kontroli muszą również być w stanie zapewnić właściwe bilansowanie obciążenia funkcji w całym systemie, również w przypadku wysokiego zapotrzebowania lub sytuacji kryzysowej.

(4) W art. 5 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/588 określono wymóg, aby wybór lokalizacji centrów kontroli był przedmiotem otwartej i przejrzystej procedury. W tym celu Komisja wysłała do wszystkich państw członkowskich zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, dając każdemu państwu członkowskiemu możliwość wyrażenia zainteresowania utworzeniem centrum kontroli zgodnie z koncepcją działania zaproponowaną przez oferenta ubiegającego się o udzielenie koncesji. Komitet złożony z przedstawicieli Komisji i Agencji ocenił te wnioski pod kątem kryteriów operacyjnych i finansowych dotyczących wymogów technicznych, bezpieczeństwa (w tym ogólnych wymogów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588), ryzyka, harmonogramu wdrożenia centrów kontroli, planowania świadczenia usług i kosztów, w celu ustalenia najkorzystniejszej relacji jakości do ceny.

(5) Francja, Włochy i Luksemburg zaproponowały utworzenie centrów kontroli w Tuluzie, Fucino i Bettembourgu. W wyniku oceny komitet zarekomendował lokalizacje zaproponowane przez Francję, Włochy i Luksemburg jako najbardziej odpowiednie dla centrów kontroli.

(6) Niniejsza decyzja wejdzie wkrótce w życie, aby zapewnić sprawną realizację programu, w szczególności terminowe i operacyjne wdrożenie obiektów naziemnej infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 4 , w składzie GOVSATCOM,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Centra należące do infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności ("centra kontroli") należy zlokalizować w Tuluzie (Francja), Fucino (Włochy) i Bettembourgu (Luksemburg), pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

a)
Komisja i potencjalny koncesjonariusz zawarli umowę koncesji zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/588, odnoszącą się m.in. do koncepcji działania opartej na ciągłym funkcjonowaniu trzech centrów, pełnieniu funkcji o równoważnym poziomie krytyczności oraz wspólnym zapewnianiu niezakłóconej rezerwy wszystkich funkcji na potrzeby eksploatacji systemu i świadczenia usług;
b)
Komisja i każde zainteresowane państwo członkowskie przyjmujące centrum kontroli, zawarły umowę o przyjęciu w formie umowy administracyjnej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 79 z 17.3.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/588/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 1776 z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie finansowania unijnego programu bezpiecznej łączności oraz przyjęcia programu prac na lata 2023-2027 (zarządzanie bezpośrednie) i 2023-2027 (zarządzanie pośrednie).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1053 z dnia 30 maja 2023 r. ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług (Dz.U. L 141 z 31.5.2023, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1053/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2021/696/oj).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1067

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1067 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności
Data aktu: 12/04/2024
Data ogłoszenia: 16/04/2024
Data wejścia w życie: 17/04/2024