Decyzja wykonawcza 2024/1067 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1067
z dnia 12 kwietnia 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 z dnia 15 marca 2023 r. ustanawiające unijny program bezpiecznej łączności na lata 2023-2027 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/588 unijny program bezpiecznej łączności ma być realizowany w drodze szeregu umów, które mogą mieć formę umów koncesji, zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane lub zamówień mieszanych. W decyzji wykonawczej Komisji C(2023) 1776 2  Komisja zdecydowała o przystąpieniu do realizacji unijnego programu bezpiecznej łączności w drodze umowy koncesji oraz, wraz z ogłoszeniem o zamówieniu DEFIS/2023/CD/0008, o zawarciu umowy koncesji na wdrożenie unijnego programu bezpiecznej łączności, dotyczącej utworzenia infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych, z uwzględnieniem wdrożenia segmentu kosmicznego i naziemnego.

(2) Art. 5 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/588 stanowi, że infrastruktura systemu bezpiecznej łączności służąca potrzebom władz publicznych ma obejmować infrastrukturę naziemną służącą świadczeniu usług na rzecz użytkowników upoważnionych przez władze publiczne. Infrastruktura naziemna składa się z centrów, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588 ("centra kontroli").

(3) Aby spełnić wymogi dotyczące usług określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1053 3 , oferent ubiegający się o umowę koncesji, o której mowa w motywie 1, zaproponował koncepcję operacyjną opartą na trzech centrach kontroli zlokalizowanych w różnych obiektach. Zgodnie z tą koncepcją funkcjonowanie systemu bezpiecznej łączności musi się opierać na zrównoważonym podziale funkcji, w tym funkcji związanych z kontrolą satelitarną, kontrolą misji, zarządzaniem usługami i utrzymaniem, w ramach wyżej wymienionych obiektów. W tym celu centra kontroli muszą funkcjonować w sposób ciągły i być w stanie wspólnie zapewniać niezakłóconą rezerwę funkcji na potrzeby podstawowych operacji i zarządzania usługami systemu. Centra kontroli muszą również być w stanie zapewnić właściwe bilansowanie obciążenia funkcji w całym systemie, również w przypadku wysokiego zapotrzebowania lub sytuacji kryzysowej.

(4) W art. 5 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/588 określono wymóg, aby wybór lokalizacji centrów kontroli był przedmiotem otwartej i przejrzystej procedury. W tym celu Komisja wysłała do wszystkich państw członkowskich zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, dając każdemu państwu członkowskiemu możliwość wyrażenia zainteresowania utworzeniem centrum kontroli zgodnie z koncepcją działania zaproponowaną przez oferenta ubiegającego się o udzielenie koncesji. Komitet złożony z przedstawicieli Komisji i Agencji ocenił te wnioski pod kątem kryteriów operacyjnych i finansowych dotyczących wymogów technicznych, bezpieczeństwa (w tym ogólnych wymogów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588), ryzyka, harmonogramu wdrożenia centrów kontroli, planowania świadczenia usług i kosztów, w celu ustalenia najkorzystniejszej relacji jakości do ceny.

(5) Francja, Włochy i Luksemburg zaproponowały utworzenie centrów kontroli w Tuluzie, Fucino i Bettembourgu. W wyniku oceny komitet zarekomendował lokalizacje zaproponowane przez Francję, Włochy i Luksemburg jako najbardziej odpowiednie dla centrów kontroli.

(6) Niniejsza decyzja wejdzie wkrótce w życie, aby zapewnić sprawną realizację programu, w szczególności terminowe i operacyjne wdrożenie obiektów naziemnej infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 4 , w składzie GOVSATCOM,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Centra należące do infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności ("centra kontroli") należy zlokalizować w Tuluzie (Francja), Fucino (Włochy) i Bettembourgu (Luksemburg), pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

a)
Komisja i potencjalny koncesjonariusz zawarli umowę koncesji zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/588, odnoszącą się m.in. do koncepcji działania opartej na ciągłym funkcjonowaniu trzech centrów, pełnieniu funkcji o równoważnym poziomie krytyczności oraz wspólnym zapewnianiu niezakłóconej rezerwy wszystkich funkcji na potrzeby eksploatacji systemu i świadczenia usług;
b)
Komisja i każde zainteresowane państwo członkowskie przyjmujące centrum kontroli, zawarły umowę o przyjęciu w formie umowy administracyjnej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 79 z 17.3.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/588/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 1776 z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie finansowania unijnego programu bezpiecznej łączności oraz przyjęcia programu prac na lata 2023-2027 (zarządzanie bezpośrednie) i 2023-2027 (zarządzanie pośrednie).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1053 z dnia 30 maja 2023 r. ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług (Dz.U. L 141 z 31.5.2023, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1053/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2021/696/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1067

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1067 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności
Data aktu: 12/04/2024
Data ogłoszenia: 16/04/2024
Data wejścia w życie: 17/04/2024