Rozporządzenie wykonawcze 2024/1045 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 333/2007 w odniesieniu do metod pobierania próbek i analizy do celów kontroli poziomów niklu w środkach spożywczych oraz zmieniające niektóre odesłania

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1045
z dnia 9 kwietnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 333/2007 w odniesieniu do metod pobierania próbek i analizy do celów kontroli poziomów niklu w środkach spożywczych oraz zmieniające niektóre odesłania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 333/2007 2  ustanowiono metody pobierania próbek i analizy do celów kontroli urzędowej poziomów pierwiastków śladowych i zanieczyszczeń procesowych w środkach spożywczych.

(2) Aby zapewnić wiarygodność i spójność kontroli urzędowych najwyższych dopuszczalnych poziomów niklu w niektórych środkach spożywczych, w rozporządzeniu (WE) nr 333/2007 należy ustanowić wymagania szczegółowe dotyczące metod stosowanych do pobierania próbek i przeprowadzania analiz laboratoryjnych w odniesieniu do tego zanieczyszczenia oraz do oznaczania zawartości suchej masy w żywności.

(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 3  określono najwyższe dopuszczalne poziomy niklu w niektórych środkach spożywczych i uchylono nim rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 4 . Art. 9 rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że odesłania do uchylonego rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 traktuje się jako odesłania do rozporządzenia (UE) 2023/915 i odczytuje się zgodnie z tabelą korelacji w załączniku II do tego rozporządzenia. Tabela korelacji w załączniku II nie zawiera jednak szczegółowych informacji na temat korelacji poszczególnych pozycji w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 i w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006, co utrudnia zrozumienie odesłań do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 333/2007. Należy zatem zastąpić zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 333/2007 odesłania do określonych pozycji w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 odniesieniami do odpowiednich pozycji w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. W celu zachowania spójności wszystkie pozostałe odesłania do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 w rozporządzeniu (WE) nr 333/2007 należy również zastąpić odesłaniami do rozporządzenia (UE) 2023/915.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych uchyliło i zastąpiło w dniu 14 grudnia 2019 r. rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . Ponieważ odesłania do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 zostają zastąpione, należy również zastąpić odesłanie do rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 333/2007.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 333/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Pobieranie próbek i analizę do celów kontroli poziomów ołowiu, kadmu, rtęci, cyny nieorganicznej, arsenu nieorganicznego, niklu, 3-monochloropropano-1,2-diolu (3-MCPD), estrów 3-MCPD kwasów tłuszczowych, estrów glicydowych kwasów tłuszczowych, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) i nadchloranu, wymienionych w sekcjach 3, 5 i 6 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2023/915 * , oraz do celów kontroli poziomów akryloamidu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/2158 * przeprowadza się zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

2. Ust. 1 stosuje się, nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 * .

2)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 333/2007 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt C.2.1 otrzymuje brzmienie:

"C.2.1. Środki ostrożności i ogólne wytyczne

Podstawowym wymaganiem jest uzyskanie reprezentatywnej i jednorodnej próbki laboratoryjnej bez wprowadzenia wtórnych zanieczyszczeń.

Do homogenizacji próbki wykorzystuje się całą część, do której stosuje się najwyższy dopuszczalny poziom.

W przypadku produktów innych niż ryby do przygotowania próbki laboratoryjnej wykorzystuje się cały materiał próbki dostarczonej do laboratorium.

W przypadku ryb cały materiał próbki dostarczonej do laboratorium poddaje się homogenizacji. Do przygotowania próbki laboratoryjnej wykorzystuje się reprezentatywną część lub ilość zhomogenizowa- nej próbki zbiorczej.

W przypadku gdy najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do suchej masy, zawartość suchej masy produktu oznaczana jest na podstawie części próbki zhomogenizowanej, z zastosowaniem metody, co do której wykazano, że zapewnia dokładne oznaczenie zawartości suchej masy.

Zgodność z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2023/915 ustala się na podstawie poziomów oznaczonych w próbkach laboratoryjnych.";

2)
pkt C.2.2.1 otrzymuje brzmienie:

"C.2.2.1. Szczegółowe procedury dotyczące ołowiu, kadmu, rtęci, cyny nieorganicznej, arsenu nieorganicznego i całkowitego oraz niklu

Analityk dopilnowuje, aby próbki nie uległy zanieczyszczeniu w trakcie ich przygotowywania. W miarę możliwości aparatura i wyposażenie mające kontakt z próbką nie mogą zawierać metali, które mają być oznaczone, i powinny być wykonane z materiału obojętnego, np. tworzywa sztucznego, takiego jak polipropylen, politetrafluoroetylen (PTFE) itp. Muszą one zostać umyte kwasem w celu zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia. Krawędzie tnące mogą być wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej.

Istnieje wiele dających dobre wyniki szczegółowych procedur przygotowywania próbek, które można stosować w odniesieniu do tych produktów. Dla aspektów niewyszczególnionych w niniejszym rozporządzeniu za wystarczające zostały uznane procedury opisane w normie CEN "Artykuły żywnościowe - Oznaczanie pierwiastków śladowych i ich form chemicznych - Uwagi ogólne i wymagania szczegółowe" * , ale inne metody przygotowywania próbek mogą być jednakowo ważne.

W przypadku cyny nieorganicznej należy dopilnować, aby cały materiał przeprowadzono do roztworu, ponieważ stwierdzono łatwe występowanie strat, w szczególności ze względu na hydrolizę do nierozpuszczalnych uwodnionych tlenków Sn(IV).

W przypadku niklu mogą wystąpić problemy z zanieczyszczeniem, gdy do pobierania próbek lub analizy wykorzystywane jest wyposażenie ze stali nierdzewnej lub żelaza. W takich przypadkach stosuje się specjalne wyposażenie wykonane z takich materiałów jak: tytan, ceramika lub agat.

3)
pkt C.3.3.1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Kryteria wyboru metod analiz ołowiu, kadmu, rtęci, cyny nieorganicznej, arsenu nieorganicznego i całkowitego oraz niklu

Tabela 5

Parametr Kryterium
Zakres stosowania Żywność określona w rozporządzeniu (UE) 2023/915
Swoistość Metoda wolna od interferencji matrycy lub interferencji spektralnych
Powtarzalność (RSDr) HorRatr mniejszy niż 2
Odtwarzalność (RSDr) HorRatR mniejszy niż 2
Odzysk Zastosowanie mają przepisy pkt D.1.2
LOD = trzy dziesiąte LOQ
LOQ Cyna nieorganiczna ≤ 10 mg/kg
Ołów ML ≤ 0,02 mg/kg 0,02 < ML < 0,1 mg/kg ML > 0,1 mg/kg
≤ ML ≤ dwie trzecie ML ≤ jedna piąta ML
Kadm, rtęć ML ≤ 0,02 mg/kg 0,02 < ML < 0,1 mg/kg ML ≥ 0,1 mg/kg
≤ dwie piąte ML ≤ dwie piąte ML ≤ jedna piąta ML
Arsen nieorganiczny i arsen całkowity ML < 0,03 mg/kg 0,03 < ML < 0,1 mg/kg ML ≥ 0,1 mg/kg
≤ ML ≤ dwie trzecie ML ≤ dwie trzecie ML
Nikiel ML ≤ 0,3 mg/kg 0,3 < ML < 0,6 mg/ kg ML ≥ 0,6 mg/kg
≤ ML ≤ dwie trzecie ML ≤ jedna trzecia ML"
4)
w pkt C.3.3.1 lit. b) tiret pierwsze odesłania do "pkt 4.1 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006" w tytule tabeli 6a i w tabeli 6a zastępuje się odesłaniami do

"pkt 5.2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/915";

5)
w pkt C.3.3.1 lit. b) tiret drugie odesłania do "pkt 4.3 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006" w tytule tabeli 6b i w tabeli 6b zastępuje się odesłaniami do

"pkt 5.3 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/915";

6)
w pkt C.3.3.1 lit. b) tiret trzecie:
a)
odesłanie do "pkt 4.3 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006" w tytule tabeli 6c i w tabeli 6c zastępuje się odesłaniem do

"pkt 5.3 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/915";

b)
w kolumnie "Parametr" tabeli 6c odesłanie do pkt "4.3.1" zastępuje się odesłaniem do pkt

"5.3.1", odesłanie do pkt "4.3.2" - odesłaniem do pkt "5.3.2", odesłanie do pkt "4.3.3" - odesłaniem do pkt "5.3.3.1", a odesłanie do pkt "4.3.4" - odesłaniem do pkt "5.3.3.2";

7)
w pkt C.3.3.1 lit. b) tiret czwarte:
a)
odesłanie do "pkt 4.2 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006" w tytule tabeli 6d i w tabeli 6d zastępuje się odesłaniem do

"pkt 5.4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2023/915";

b)
w kolumnie "Parametr" tabeli 6d odesłanie do pkt "4.2.1" zastępuje się odesłaniem do pkt

"5.4.1", odesłanie do pkt "4.2.2" - odesłaniem do pkt "5.4.2", odesłanie do pkt "4.2.3" - odesłaniem do pkt "5.4.3.1", a odesłanie do pkt "4.2.4" - odesłaniem do pkt "5.4.3.2";

8)
w pkt C.3.3.1 lit. c) w tabeli 7 odesłanie: "w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006" zastępuje się odesłaniem:

"w roz- rozporządzeniu (UE) 2023/915";

9)
w pkt D.1.1 odesłanie: "w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006" zastępuje się odesłaniem:

"w rozporządzeniu (UE) 2023/915";

10)
w pkt D.2.1 odesłanie: "w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006" zastępuje się odesłaniem:

"w rozporządzeniu (UE) 2023/915";

11)
w pkt D.2.2 odesłanie: "w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006" zastępuje się odesłaniem:

"w rozporządzeniu (UE) 2023/915".

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 333/2007 z dnia 28 marca 2007 r. ustanawiające metody pobierania próbek i analizy do celów kontroli poziomów pierwiastków śladowych i zanieczyszczeń procesowych w środkach spożywczych (Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2007/333/oj).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103, ELI: http://data.euro opa.eu/eli/reg/2023/915/oj).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1881/oj).
5 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/882/oj).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 103).
**) Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2158 z dnia 20 listopada 2017 r. ustanawiające środki łagodzące i poziomy odniesienia służące ograniczeniu obecności akryloamidu w żywności (Dz.U. L 304 z 21.11.2017, s. 24).
***) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).";
* Norma EN 13804:2013, "Artykuły żywnościowe - Oznaczanie pierwiastków śladowych i ich form chemicznych - Uwagi ogólne i wymagania szczegółowe", CEN, Rue de Stassart/Stassartstraat 36, 1050 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIE.";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1045

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1045 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 333/2007 w odniesieniu do metod pobierania próbek i analizy do celów kontroli poziomów niklu w środkach spożywczych oraz zmieniające niektóre odesłania
Data aktu: 09/04/2024
Data ogłoszenia: 10/04/2024
Data wejścia w życie: 30/04/2024