Decyzja 2024/1005 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie, w sprawie przyjęcia norm dotyczących kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej

DECYZJA RADY (UE) 2024/1005
z dnia 25 marca 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie, w sprawie przyjęcia norm dotyczących kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poprawiona Konwencja o żegludze na Renie z dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję w sprawie żeglugi na Renie, podpisaną w Strasburgu w dniu 20 listopada 1963 r. (zwana dalej "konwencją"), weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r. Konwencja utrzymuje Centralną Komisję Żeglugi na Renie (CKŻR) oraz system żeglugi śródlądowej na Renie ustanowiony w 1815 r.

(2) Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) utworzono w dniu 3 czerwca 2015 w ramach CKŻR w celu opracowania norm technicznych dotyczących śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.

(3) Przyjęcie przez CESNI norm nie ma bezpośredniego skutku prawnego, ale dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 1  wymaga odnosienia do najnowszych norm CESNI dotyczących kwalifikacji zawodowych, a mianowicie do norm europejskich dotyczących kwalifikacji w żegludze śródlądowej (ES-QIN). CKŻR odwołuje się również do najnowszych norm zawartych w jej rozporządzeniu dotyczącym załóg statków na Renie. Zgodnie z art. 17 i 46 konwencji CKŻR może przyjmować wiążące rezolucje ustanawiające wymogi dotyczące kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej na Renie.

(4) Na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2024 r. CESNI ma przyjąć zaktualizowaną normę europejską w zakresie kwalifikacji w żegludze śródlądowej 2024/1 (zwaną dalej "normą ES-QIN 2024/1"). Po jej przyjęciu, na sesji plenarnej w dniu 13 czerwca 2024 r. CKŻR zamierza przyjąć rezolucję zmieniającą rozporządzenie dotyczące załóg statków na Renie w celu zawarcia odniesienia do normy ES-QIN 2024/1. Norma ES-QIN 2024/1 ma zastąpić normę ES-QIN 2019.

(5) Norma ES-QIN 2024/1 przewiduje aktualizację minimalnych zharmonizowanych europejskich norm niezbędnych, by ułatwić mobilność, zapewnić bezpieczeństwo żeglugi oraz ochronę życia ludzkiego i środowiska. Normy te są obecnie aktualizowane pod względem wymogów dotyczących żeglugi na wodach o charakterze morskim. Norma ES-QIN 2024/1 obejmuje również zaktualizowane odniesienia do europejskiej normy ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i europejskiej normy dotyczącej usług informacji rzecznej. Ponadto mają być wprowadzone wyjaśnienia redakcyjne zwiększające pewność prawa.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach CESNI i CKŻR, ponieważ norma ES-QIN 2024/1 będzie mogła w decydujący sposób wywrzeć wpływ na treść prawa Unii. Art. 32 i 34 dyrektywy (UE) 2017/2397 zobowiązują Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i aktów wykonawczych, które odnoszą się do najnowszej wersji norm CESNI odnośnie do kwalifikacji zawodowych, pod warunkiem że normy te są dostępne i aktualne oraz spełniają wymogi określone w załącznikach do tej dyrektywy, pod warunkiem że zmiany w procesie

decyzyjnym CESNI nie zagrażają interesom Unii. Ponadto art. 10 tej dyrektywy przewiduje uznawanie dokumentów wydanych zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym załóg statków na Renie, w którym określono wymogi identyczne z wymogami tej dyrektywy.

(7) Aby ułatwić mobilność, zapewnić bezpieczeństwo żeglugi oraz ochronę życia ludzkiego i środowiska, ważne jest, aby wymogi techniczne dotyczące członków załóg były jak najbardziej zharmonizowane w ramach różnych systemów prawnych w Europie. W szczególności państwa członkowskie, które są także członkami CKŻR, powinny być upoważnione do wspierania decyzji harmonizujących przepisy CKŻR z przepisami stosowanymi w Unii.

(8) Unia nie jest członkiem CKŻR ani CESNI. Stanowisko Unii powinno zatem zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami tych organów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w odniesieniu do przyjęcia normy ES-QIN 2024/1 (CESNI (23) 21 rev.1), polega na wyrażeniu zgody na ich przyjęcie.
2. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (CKŻR), polega na poparciu wszystkich propozycji mających na celu dostosowanie regulacji CKŻR do normy ES-QIN 2024/1 (CESNI (23) 21 rev.1).
Artykuł  2
1. 
Stanowisko określone w art. 1 ust. 1 wyrażają działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami CESNI.
2. 
Stanowisko określone w art. 1 ust. 2 wyrażają działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami CKŻR.
Artykuł  3

Niewielkie zmiany techniczne stanowisk określonych w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2024 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylająca dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE (Dz.U. L 345 z 27.12.2017, s. 53).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1005

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/1005 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie, w sprawie przyjęcia norm dotyczących kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej
Data aktu: 25/03/2024
Data ogłoszenia: 02/04/2024