RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 287 pkt 13 dyrektywy 2006/112/WE Malta może przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) trzem kategoriom podatników: podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 37 000 EUR, jeśli ich działalność gospodarcza polega głównie na dostawie towarów; podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 24 300 EUR, jeśli ich działalność gospodarcza polega głównie na świadczeniu usług o niskiej wartości dodanej (wysokie nakłady); oraz podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 14 600 EUR w innych przypadkach, a mianowicie w przypadku świadczenia usług o wysokiej wartości dodanej (niskie nakłady).
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 22 września 2017 r., Malta zwróciła się o upoważnienie do zastosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "szczególnym środkiem"), zezwalającego Malcie na podwyższenie poziomu najniższego progu z 14 600 EUR do 20 000 EUR w odniesieniu do świadczenia usług o wysokiej wartości dodanej (niskie nakłady) od dnia 1 stycznia 2018 r.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 3 listopada 2017 r. o wniosku złożonym przez Maltę. Pismem z dnia 7 listopada 2017 r. Komisja powiadomiła Maltę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Wnioskowany szczególny środek jest zgodny z celami określonymi w komunikacie Komisji z dnia 25 czerwca 2008 r., zatytułowanym "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy.
(5) Zważywszy, że szczególny środek powinien doprowadzić do zmniejszenia zobowiązań w zakresie VAT, a tym samym do zmniejszenia obciążeń i kosztów administracyjnych dla małych przedsiębiorstw, Malta powinna zostać upoważniona do stosowania tego środka przez ograniczony okres, do dnia 31 grudnia 2020 r. Podatnicy nadal powinni mieć możliwość wyboru korzystania z systemu VAT na zasadach ogólnych.
(6) Na podstawie informacji przedstawionych przez Maltę szczególny środek będzie miał nieznaczny wpływ na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(7) W celu zapewnienia, aby osiągnięte zostały cele, jakim ma służyć szczególny środek, w szczególności te, które zmniejszają zakłócenia i zapewniają równe warunki konkurencji, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r. Stosowanie szczególnego środka z mocą wsteczną zapewni poszanowanie uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych osób, ponieważ szczególny środek nie narusza praw i obowiązków podmiotów gospodarczych ani osób fizycznych.
(8) Ponieważ art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE regulujące procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw podlegają obecnie przeglądowi, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca przepisy dyrektywy 2006/112/WE wejdzie w życie przed upływem okresu obowiązywania szczególnego środka w dniu 31 grudnia 2020 r., w którym to przypadku niniejsza decyzja przestanie mieć zastosowanie.
(9) Szczególny środek nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Malta dokona obliczenia rekompensaty zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: