uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 5,
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość przyjęcia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych dotyczących żywności i paszy przywożonych z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy jest ewidentne, że dana żywność i pasza prawdopodobnie stworzą poważne ryzyko dla zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt oraz że istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie. Te unijne środki nadzwyczajne mogą polegać na nałożeniu specjalnych warunków przywozu w odniesieniu do danych produktów.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 3 ustanowiono zwiększony poziom kontroli urzędowych przywozu paszy i żywności niepochodzących od zwierząt, wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. Liście winorośli z Turcji i owoc pitahaya (smoczy owoc) z Wietnamu są ujęte w tym załączniku i w związku z tym podlegają zwiększonemu poziomowi kontroli urzędowych.
(3) Wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach rozporządzenia (WE) nr 669/2009, dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, sprawozdania z audytu sporządzone przez Komisję, sprawozdania otrzymane od państw trzecich i wymiana informacji między Komisją, państwami członkowskimi i Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności wskazują, że częstotliwość przypadków niezgodności liści winorośli z Turcji z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , jest wciąż wysoka. Sytuacja zatem nie poprawiła się nawet po zwiększeniu częstotliwości kontroli na granicach Unii.
(4) Wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach rozporządzenia (WE) nr 669/2009 wskazują, że częstotliwość przypadków niezgodności owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, jest wysoka. Ponadto w wyniku audytu przeprowadzonego przez Komisję w Wietnamie w marcu 2017 r. w celu oceny kontroli pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego przeznaczonej do wywozu do Unii Europejskiej stwierdzono, że nie istnieje skuteczny urzędowy system kontroli pestycydów w żywności wywożonej do Unii oraz że odpowiednie organy nie potrafią zapewnić zgodności produktów wietnamskich z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów.
(5) Dowodzi to, że przywóz liści winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia oraz że zagrożenia tego nie można w zadowalającym stopniu ograniczyć za pomocą obecnie obowiązujących środków. W związku z tym konieczne jest ustanowienie specjalnych warunków przywozu liści winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu.
(6) Liście curry z Indii podlegają obecnie specjalnym warunkom przywozu określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 885/2014 5 . Należy utrzymać specjalne warunki przywozu tego produktu, w świetle danych wynikających z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach oraz wyników kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 885/2014, które wskazują, że częstotliwość przypadków niezgodności z przepisami jest wciąż wysoka.
(7) Należy zatem wymagać, aby liście curry z Indii, liście winorośli z Turcji i owoc pitahaya (smoczy owoc) z Wietnamu były poddawane kontrolom urzędowym przed wywozem do Unii, w tym pobieraniu i analizie próbek, tak aby zapewnić zgodność tych produktów z odpowiednimi wymogami prawnymi. Wszystkim przesyłkom takich produktów powinno towarzyszyć świadectwo zdrowia stwierdzające, że próbki produktów zostały pobrane zgodnie z dyrektywą Komisji 2002/63/WE 6 .
(8) Aby zapewnić na poziomie Unii sprawną organizację i stopień jednolitości kontroli przy przywozie w odniesieniu do obecności pozostałości pestycydów w liściach curry, liściach winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczym owocu) z Wietnamu oraz na ich powierzchni, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć procedury kontroli, które są przynajmniej równoważne z procedurami przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009.
(9) Aby uwzględnić szczególny charakter nieprzestrzegania wymogów w zakresie dokumentacji, należy ustanowić przepisy dotyczące działania, które należy podjąć w przypadku, gdy przesyłce nie towarzyszą zarówno wyniki pobrania i analizy próbek, jak i świadectwa zdrowia lub jeżeli te wyniki lub takie świadectwo zdrowia nie są zgodne z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 właściwe organy muszą powiadamiać Komisję i inne państwa członkowskie o odrzuceniu na granicy. W odniesieniu do pestycydów należy wyjaśnić, że jeżeli właściwe organy odrzucają przesyłkę żywności wymienionej w niniejszym rozporządzeniu, takiego powiadomienia należy dokonać, w przypadku gdy stwierdzono nieprzestrzeganie najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości określonego w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, niezależnie od tego, czy ostra dawka referencyjna została przekroczona.
(11) W celu gromadzenia danych na potrzeby ciągłej oceny ryzyka w odniesieniu do towarów objętych niniejszym rozporządzeniem oraz w razie potrzeby dostosowania istniejących środków należy zobowiązać państwa członkowskie do przekazywania Komisji dwa razy w roku sprawozdania na temat wszystkich wyników analitycznych w ramach kontroli urzędowych przeprowadzanych na podstawie niniejszego rozporządzenia. Niektóre państwa członkowskie rejestrują wspólnotowy dokument wejścia dotyczący niektórych rodzajów paszy i żywności niepochodzących od zwierząt na zasadzie dobrowolności w ramach zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) ustanowionego decyzjami Komisji 2003/24/WE 7 i 2004/292/WE 8 , przekazując tym samym Komisji informacje na temat liczby przywożonych przesyłek oraz wyników kontroli przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. Ten obowiązek sprawozdawczy należy zatem uznać za spełniony, jeżeli państwa członkowskie dokonują rejestracji w systemie TRACES wspólnotowych dokumentów wejścia wystawionych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy poddać przeglądowi przed dniem 31 października 2019 r. w celu sprawdzenia, czy są one w dalszym ciągu konieczne.
(13) Powinny być dostępne odpowiednie środki finansowe na organizację kontroli urzędowych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym koszty związane z takimi kontrolami urzędowymi powinny ponosić podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze odpowiedzialne za przesyłki.
(14) W trosce o przejrzystość i spójność obowiązujących przepisów w niniejszym rozporządzeniu należy określić wszystkie szczególne warunki regulujące przywóz liści curry z Indii, liści winorośli z Turcji oraz owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu w odniesieniu do obecności pozostałości pestycydów. Należy zatem skreślić z załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 pozycje dotyczące liści winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu, a rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 885/2014 dotyczące liści curry z Indii należy uchylić.
(15) Aby zapewnić podmiotom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 8 grudnia 2018 r. W trosce o pewność prawa należy ustanowić przepis, zgodnie z którym państwa członkowskie powinny zezwolić w okresie przejściowym na przywóz przesyłek liści winorośli z Turcji, owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu i liści curry z Indii, które opuściły państwo pochodzenia i państwo, z którego przesyłka jest wysyłana, jeżeli jest ono inne niż państwo pochodzenia, przed dniem 8 grudnia 2018 r., pod warunkiem że przesyłki te spełniają wymogi odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 669/2009 obowiązujące w dniu 7 grudnia 2018 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 885/2014.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.278.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1660 wprowadzające specjalne warunki regulujące przywóz niektórych rodzajów żywności niepochodzącej od zwierząt z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 669/2009 i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 885/2014 |
| Data aktu: | 07/11/2018 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2018 |
| Data wejścia w życie: | 08/12/2018, 28/11/2018 |