Decyzja wykonawcza 2018/1297 w sprawie odstępstwa od wzajemnego uznawania przez Francję pozwolenia na produkty biobójcze zawierające kreozot zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1297
z dnia 25 września 2018 r.
w sprawie odstępstwa od wzajemnego uznawania przez Francję pozwolenia na produkty biobójcze zawierające kreozot zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 5412)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przedsiębiorstwa Bilbaína de Alquitranes, SA, Koppers International B.V. i Rain Carbon BVBA (zwane dalej "wnioskodawcami") przedłożyły władzom Francji kompletne wnioski o wzajemne uznanie trzech pozwoleń udzielonych przez Szwecję w odniesieniu do trzech rodzin produktów biobójczych do konserwacji drewna zawierających substancję czynną kreozot ("produkty"). Szwecja udzieliła pozwolenia na produkty do stosowania na słupy napowietrznej sieci elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej ("słupy transmisyjne") i podkłady kolejowe przez użytkowników zawodowych.

(2) Kreozot został, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 2 , zaklasyfikowany jako substancja rakotwórcza kategorii 1B. Kreozot spełnia również kryteria pozwalające uznać go za substancję trwałą, wykazującą zdolność do bioakumulacji i toksyczną (PBT) lub substancję bardzo trwałą i wykazującą bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB) zgodnie z załącznikiem XIII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Spełnia zatem kryteria wyłączenia przewidziane w art. 5 ust. 1 lit. a) i e) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 528/2012 stosowanie produktów biobójczych zawierających kreozot jest ograniczone do państw członkowskich, w których spełniony jest co najmniej jeden z warunków określonych w tym ustępie.

(3) Francja uznała, że żaden z warunków określonych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie został spełniony w odniesieniu do stosowania na słupy transmisyjne na jej terytorium oraz że odmowa udzielenia pozwolenia na to zastosowanie jest uzasadniona względami ochrony środowiska oraz zdrowia i życia osób, o których mowa w art. 37 ust. 1, odpowiednio, lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym, na podstawie art. 37 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, Francja poinformowała wnioskodawców o zamiarze dostosowania warunków pozwoleń, które mają zostać przyznane we Francji, poprzez nieuwzględnienie produktów do stosowania na słupy transmisyjne ("ograniczone stosowanie").

(4) Dwóch z wnioskodawców nie zgodziło się na proponowane dostosowanie, a jeden z nich nie udzielił odpowiedzi w terminie 60 dni, licząc od dnia powiadomienia. W rezultacie w dniu 22 listopada 2017 r. Francja powiadomiła o tym fakcie Komisję zgodnie z art. 37 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(5) Z argumentów przedstawionych przez Francję wynika, że ryzyka dla ludzi lub środowiska z powodu narażenia na kreozot wynikającego z ograniczonego stosowania produktów nie można uznać za nieistotne. Francja wskazała również, że na rynku francuskim dostępne są do ograniczonego stosowania inne środki do konserwacji drewna zawierające substancje czynne, które nie spełniają kryteriów wyłączenia, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym nieudzielenie pozwolenia na ograniczone stosowanie nie miałoby nieproporcjonalnie dużych negatywnych skutków dla społeczeństwa francuskiego. Według Francji to ograniczone stosowanie nie ma kluczowego znaczenia dla zapobiegania poważnemu zagrożeniu dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub dla środowiska.

(6) Dlatego też żaden z warunków wymienionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie został spełniony w odniesieniu do ograniczonego stosowania we Francji. Mając na względzie uzyskanie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt oraz środowiska, rozporządzenie (UE) nr 528/2012 stanowi, że pozwolenia na produkty biobójcze zawierające substancje czynne o najwyższym profilu zagrożenia są ograniczone do określonych sytuacji. Ponadto, na podstawie art. 37 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia, państwa członkowskie mogą w szczególności zaproponować - ze względów, o których mowa w akapicie pierwszym wspomnianego artykułu - aby odmówić udzielenia pozwolenia lub odpowiednio dostosować warunki pozwolenia, które ma zostać wydane na produkt biobójczy zawierający substancję czynną, do której mają zastosowanie art. 5 ust. 2 lub art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia. Kreozot spełnia szereg kryteriów wykluczenia, o których mowa w art. 5 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia pod względem właściwości niebezpiecznych zarówno dla środowiska, jak i dla zdrowia ludzi.

(7) W związku z powyższym Komisja uważa, że odstępstwo od wzajemnego uznawania zaproponowane przez Francję jest uzasadnione ze względów, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) tego rozporządzenia.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Odstępstwo od wzajemnego uznania zaproponowane przez Francję w odniesieniu do rodziny produktów biobójczych, o których mowa w ust. 2, jest uzasadnione względami ochrony środowiska naturalnego oraz życia i zdrowia ludzi, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w związku z art. 37 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
2. 
Ust. 1 ma zastosowanie do rodzin produktów biobójczych, które można zidentyfikować na podstawie następujących numerów spraw określonych w rejestrze produktów biobójczych:

BC-WK024516-27,

BC-DQ024492-36,

BC-EU013041-45.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.243.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1297 w sprawie odstępstwa od wzajemnego uznawania przez Francję pozwolenia na produkty biobójcze zawierające kreozot zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 25/09/2018
Data ogłoszenia: 27/09/2018