uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 38, art. 182 ust. 1 i 4 oraz art. 223,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/892 3 ustanowiono zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw. Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 - zwłaszcza w odniesieniu do pomocy w sektorze owoców i warzyw - zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 4 . W związku z tym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 powinno uwzględniać zmiany w odpowiednich przepisach rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(2) Należy zaktualizować przepisy wykonawcze dotyczące krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw.
(3) Należy określić szczegółowe zasady zwiększania limitu unijnej pomocy finansowej z 50 % do 60 % w państwach członkowskich, w których organizacje producentów wprowadzają do obrotu mniej niż 20 % wyprodukowanych owoców i warzyw zgodnie z art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, a przede wszystkim należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania stopnia zorganizowania producentów w państwie członkowskim, tak aby składanie wniosków o pomoc i weryfikacja warunków zwiększenia limitu przebiegały spójnie w całej Unii.
(4) Ponadto należy sprecyzować, że promocja produktów jako środek antykryzysowy obejmuje dywersyfikację i konsolidację rynków owoców i warzyw.
(5) Należy uprościć przepisy dotyczące sprawozdań rocznych na temat organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, w tym organizacji międzynarodowych, oraz grup producentów, a także funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i planów dochodzenia do uznania. Te sprawozdania powinny umożliwić Komisji odpowiednie monitorowanie sektora.
(6) Należy sprecyzować warunki stosowania należności celnych przywozowych, o których mowa w art. 182 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i które mogą mieć zastosowanie do przywozu określonych owoców i warzyw.
(7) Jeżeli zrzeszenie organizacji producentów lub międzynarodowe zrzeszenie organizacji producentów realizuje program operacyjny, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania oraz aby prowadzono odpowiednie kontrole w przypadku działań realizowanych zarówno na szczeblu zrzeszenia organizacji producentów, jak i na szczeblu członków tych organizacji producentów, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013.
(8) Należy zaktualizować załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, aby uprościć część A sprawozdania rocznego państw członkowskich i wspólne wskaźniki wydajności oraz aby usunąć wspólne wskaźniki wyjściowe.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892.
(10) W części I sekcja A pkt 3 w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nałożono na państwa członkowskie obowiązek powiadamiania Komisji o wszelkich zwiększeniach limitu określonego w pkt 2 wspomnianej sekcji. Aby ustanowić szczegółowe zasady przedkładania Komisji tych informacji, należy zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 606/2009 5 .
(11) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2393. Przepisy dotyczące sprawozdawczości należy jednak stosować od dnia 1 stycznia 2019 r., aby państwa członkowskie i podmioty gospodarcze miały dość czasu na wdrożenie zmian wprowadzonych w niniejszym rozporządzeniu. Aby zapewnić stosowanie zmian w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013, elastyczność dla organizacji producentów wprowadzoną dzięki nowym środkom i działaniom w przepisach przejściowych należy stosować z mocą wsteczną tak, aby zbiegło się to z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2393.
(12) Warunki stosowania nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, powinny być stosowane od dnia rozpoczęcia stosowania zmian do tego rozporządzenia wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2017/2393, aby organizacjom producentów i ich członkom zapewnić stabilność rynkową (zwłaszcza z uwagi na fakt, że te środki dotyczą głównie zarządzania w sytuacjach kryzysowych i zapobiegania kryzysom) oraz aby umożliwić im pełne korzystanie z nowych środków. Aby chronić uzasadnione oczekiwania, organizacje producentów mogą nadal realizować programy operacyjne zgodnie z wcześniejszymi ramami prawnymi albo mogą zmienić swoje programy operacyjne, by skorzystać z nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2018 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.208.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1146 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 606/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń |
| Data aktu: | 07/06/2018 |
| Data ogłoszenia: | 17/08/2018 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 17/08/2018, 01/01/2018 |